![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu mijn ouders hadden ook geen tijd om met mij te spelen. Maar mijn generatie had nog ruimte en vrijheid. Is het nu echt de schuld van de ouders of is de maatschappij hier voor het grootste deel verantwoordelijk? Wij konden nog een appel pikken, wij konden nog voetballen op straat, wij bouwde kampen in de tuin, wij stonden vaak te brullen van plezier op straat. Wij reden nog door bossen en velden met onze fiets, wij gingen nog in beken en kanalen zwemmen, gingen nog op reis met een rugzak en onze duim. Wat kan de jeugd daar nog van doen, zonder door de politie te worden opgepakt? Fietsen kan niet meer, want dan worden ze door wielerterroristen omver gereden, beken en kanalen zijn verboden terrein en zwaar vervuild, bossen zijn afgesloten of verdwenen. Voetballen op straat is verboden, lawaai maken kost een boete en bij wet verboden, autostop doen is levensgevaarlijk geworden. Wat kunnen de jongeren van vandaag eigenlijk nog doen zonder in de problemen te komen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]()
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() vroeger was het beter
kan het eigenlijk nog meer cliché? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken mensen die een proces kregen omdat ze een boomhut hadden gebouwd in de boom achteraan in hun tuin. Mijn kinderen slachten nog zelf een kip, planten nog zelf groenten, plukken hun eigen fruit. Deze zomer kwam ik op het idee een serre en open baktuin te maken voor mijn petekind boven op de keuken van haar moeder. de boel was nog niet af, of de politie stond er reeds om te zeggen dat alles terug moest afgebroken worden, want de buren hadden geklaagd dat de kinderen( 8, 10 en 12 jaar oud) te veel lawaai maakten op dat dak en vanaf dat dak (1ste verdiep) in hun slaapkamer(2de verdiep) en tuin konden kijken en zij daar toch liever rustig wilde kunnen genieten van de buitenlucht. De buren zijn een bejaard koppel dat na pensioenering vanuit Antwerpen in de voorkempen is komen wonen. Waar ze willen kunnen genieten van de natuur en de rust, dus kochten ze een huisje tussen 4 gezinnen met jonge kinderen. Zij verbieden die kinderen zelf om op een zaterdag op straat ( een doodlopende zandweg) te spelen, want dat iste gevaarlijk en de kinderen zouden hun of hun bezoek hun auto kunnen beschadigen. De tuinomheining hebben ze van een heg, veranderd in betonplaten van 3 meter hoog, om te verhinderen dat de kinderen er kunnen door kijken en hen zouden kunnen lastig vallen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() sinds wanneer is het de buren verboden om vanuit hun slaapkamerraam in de tuin van de buren te kijken?
Wel straffe buren die! en dat de politie daar dan nog in meegaat! Een openbare zandweg is toch OPENBAAR. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() En volwassenen hebben geen saai leven ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vroeger waren de oudere mensen verdraagzamer en stonden zij klaar om kinderen op te vangen en zichzelf te helpen ontwikkelen. Ik weet nog dat ik heb leren fietsen van mijn oude buurman, mijn ouder buurvrouw koekjes bakte met mijn zusters en daarna aan alle spelende kinderen uitdeelde. Ik weet nog dat ik samen met de oudere mannen uit de buurt voetbalde op straat en dat de bejaarde vrouwen ons leerde breien en haken. In de zomer zat heel het gehucht samen op straat en keken de oudere dames toe dat niemand zich verwonde, terwijl de oudere heren met de kinderen aan het ravotten waren. De oudere bevolking leerde ons het verschil tussen een brandnetel en dovenetel. De oudere bevolking leerde ons waar we lekkere bessen konden vinden en welke bessen giftig waren en/of slecht smaakte. De oudere bevolking leerde ons het verschil tussen een postduif en bosduif kennen. De oudere bevolking leerde ons de namen van de bloemen, planten en dieren kennen en hoe we deze uit elkaar konden houden. Oude mannen en vrouwen leerde de kinderen hoe ze een kroon van veldbloemen konden maken, zodat ze hun moeders tot prinsens konden kronen. Jonge knapen leerde van oude mannen hoe ze een wild konijn konden vangen, hoe ze moesten vissen, hoe ze een fazant moesten strikken en deze voedseldieren gekuis aan hun zusters moesten bezorgen, die dan leerde van de oude vrouwen hoe ze deze gerechten moesten bereiden om zo hun ouders te verrassen met een lekkere maaltijd zonder dat ze er uren voor in de keuken moesten staan na hun werk. Oude mannen en vrouwen gaven hun kennis spelenderwijze door aan de kinderen, zodat deze niet verloren ging. Nu, vandaag weigeren die kinderen van toen om wat ze geleerd hebben door te geven aan de kinderen van vandaag. Die kinderen van toen gunnen de kindern van nu niet om samen te spelen en zoals hen samen op straat te roepen naar elkaar. Die kinderen van toen leren de kinderen van nu niet meer om hun moeders tot prinses te kronen. Vroeger was het dus inderdaad beter, want de oudere bevolking was er voor de kinderen en jeugd. Alleen ligt de schuld niet bij de jeugd, maar bij mijn en de oudere generatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn zelfs al uitspraken geweest waarbij kleuter en basisscholen veroordeelt worden tot het betalen van boetes als de leerlingen te veel lawaai maken tijdens de speeltijden. En een openbare weg is voor de rechtbank geen speelplaats, ook al is het een doodlopende zandweg. Bij je buren in de tuin kijken is schending van privacy en mag dus niet van de rechtbank. Niet die buren, maar onze wetten zijn straffe toebak geworden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Toen mijn ouders hun huis hebben gebouwd was er in de wijk meer ruimte om te spelen, nu is alles volgebouwd. De ruimte in Vlaanderen wordt schaars. Wij hebben een normale woning qua grootte, maar we hebben wel bewust gekozen voor een grote tuin de kleine moet toch kunnen spelen en van de buren hebben wij toch geen last.
Wij zien opvoeden zo: Qua vrije tijd mag onze kleine doen wat ze wil. Chiro, muziekschool, logopedie dat hoeft voor ons allemaal niet. Ouders fokken de kinderen te veel op de dag van vandaag. Ze willen er het perfecte wezen van maken. Hou u als ouder bezig met je kind.
“Every generation needs a new revolution.” Laatst gewijzigd door Frost : 18 mei 2011 om 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Gent is zelfs een kinderdagverblijf moeten sluiten nadat de rechtbank oordeelde dat de kinderen te veellawaai maakten als ze in de tuin speelden.
Verschillende gemeentes hebben speelplaatsen moeten sluiten, na klachten over te veel lawaai en hinder voor de bejaarde omwonenden. Verschillende van die precedenten hebben zelfs de media gehaald en zijn zelfs tot in de kamer en senaat geweest om te behandelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Mijn kleinkinderen hebben het in haast alle opzichten tien keer beter dan ik in mijn jeugd, niet alleen in hun particuliere omstandigheden, maar niet minder in de publieke, maatschappelijke. Ik ben daar wel eens jaloers op.
op éé gebied, een belangrijk gebied, zijn ze minder goed af. hun toekomstperspectieven op middellange termijn zien er afschuwelijk dreigend uit. Die generatie van mij en een volgende, hebben de planeet in gevaar gebracht. Crimineel onverantwoorde generatie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En er is toch nog altijd bos en veld, wel minder en ja mensen sluiten meer hun hof af en er hossen pedofielen door de bossen en liftsters worden af en toe wel eens aangerand, maar dat was in de jaren 80 ook al zo he. T zijn wel allemaal mietjes geworden dat wel, geindoctrineerd door TV en verslaafd aan video spellekes, |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gogo grieppandemie ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind twee dingen:
eerstens, inderdaad, de kinderen van nu hebben amper nog avontuurlijke speelgelegenheden ... tweedens, maar ook voor de grote mensen is het veel saaier geworden. Vroeger kon je al eens achter een aantal kwajongens-belleke-trekkers zitten en als je een kon pakken, hem/haar een draai rond zijn oren verkopen. Dat moet ge nu eens proberen. (en wat is er nog aan, aan belleke-trek, als er nooit eens iemand achter je aan zit ??) (ik heb vroeger zelf éénmaal zo'n draai rond mijn oren gehad, en nog erger: tegen die oude aap mij inhaalde, was ik al te dicht bij ons huis, en ons moeder had het gezien. Dus kreeg ik in 't zicht van die humorloze oude een tweede oorveeg. Maar nadien zei mijn moeder tegen mij dat dat toch maar een oude droge zak was, om zo zwaar te tillen aan wat belleke trek. En ik heb dan maar gezwegen dat we gezien hadden dat die aan het schilderen was achteraan zijn huis; dat is ambetant natuurlijk om iedere keer naar de voordeur te gaan ... ja, ik was een kwajongen, dat is nu heel veel gebeterd)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik moet van geen enkele oude zak gezegd worden "dat niet dat wel". Ik zal dat wel zelf bepalen. En voor kennis opdoen heb ik ook geen oude zakken nodig. Want die liegen er toch op los, zolang hun goed uitkomt. Pff, het verschil tussen een postduif en een bosduif, ho gives a fuck! ![]() Laatst gewijzigd door giserke : 18 mei 2011 om 13:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Vreemdeling
|
![]() Wat een eenzijdig negatieve lezing van het heden en wat een eenzijdig positieve lezing van het verleden.
Als ik zo begin te denken, dan weet ik dat ik de laatste rechte lijn naar het graf ingeslagen ben.
![]() |
#19 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ah, vroeger, toen kinderen nog heerlijk avontuurlijk konden spelen in de weefgetouwen of in de vlasindustrie. Af en toe eens hard gepakt worden door de ploegbaas en vaker met een lege maag dan met een volle in hun bed mochten kruipen. De goeie, oude tijd.
Bejaarden en het internet ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Meestal met goedkeurende blik van vader en moeder. ![]() het was vroeger beter = gezeik Laatst gewijzigd door giserke : 18 mei 2011 om 15:08. |
|
![]() |
![]() |