Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 26 oktober 2010, 16:01   #1
Hot Marijke
Staatssecretaris

Hot Marijke's schermafbeelding

Standaard We kiezen resoluut voor de republiek Vlaanderen.

We kiezen resoluut voor de republiek Vlaanderen.

Dat staat letterlijk in het Manifest van de N-VA!

http://www.n-va.be/files/default/nva...n/manifest.pdf

Waarop wacht je Bart?

Hot Marijke

A Day without Sex is a Day without Sunshine
Hot Marijke is offline  
Oud 26 oktober 2010, 16:09   #2
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Waarom WEER een topic starten? En dan met een vraag die je al in een andere draad stelde? Wil jij BWarrior achterna?

Zelfde antwoord:

"Resoluut" is het broertje van "onverwijld"
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 26 oktober 2010, 16:14   #3
Hot Marijke
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Waarom WEER een topic starten? En dan met een vraag die je al in een andere draad stelde? Wil jij BWarrior achterna?

Zelfde antwoord:

"Resoluut" is het broertje van "onverwijld"
Nee, ik ga niemand achterna. Maar ik vind deze vraag wel héél belangrijk.
Heb jij Bart sinds 13 juni nog iets horen vertellen over de republiek Vlaanderen?

Hot Marijke

Laatst gewijzigd door Hot Marijke : 26 oktober 2010 om 16:14.
Hot Marijke is offline  
Oud 26 oktober 2010, 16:19   #4
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot Marijke Bekijk bericht
Heb jij Bart sinds 13 juni nog iets horen vertellen over de republiek Vlaanderen?
Ik heb hem in de hele campagne niet horen praten over de republiek Vlaanderen.
Vito is offline  
Oud 26 oktober 2010, 16:28   #5
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We kiezen resoluut voor de republiek Vlaanderen.

Dat staat letterlijk in het Manifest van de N-VA!

http://www.n-va.be/files/default/nva...n/manifest.pdf

Waarop wacht je Bart?
Ik gok op een verborgen agenda. En dan verwonderd zijn dat de Walen achterdochtig zijn. Of denkt Bart, dat geen enkele Franstalige hun site bezoekt ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline  
Oud 26 oktober 2010, 16:32   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ik gok op een verborgen agenda. En dan verwonderd zijn dat de Walen achterdochtig zijn. Of denkt Bart, dat geen enkele Franstalige hun site bezoekt ?
Zolang alles maar geblokkeert blijft zitten, meer kunnen we niet vragen.

Zie je Zipper? Ik ben snel tevreden.
Oud 26 oktober 2010, 16:33   #7
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor 13 juni ook niet. Hij wil wel boven de kiesdrempel eindigen.
BWarrior is offline  
Oud 26 oktober 2010, 16:36   #8
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik heb hem in de hele campagne niet horen praten over de republiek Vlaanderen.
In de politiek is "strategie" zéér belangrijk !
Op het gepaste moment het ijzer smeden terwijl het héét is !!! D�*t is belangrijk !
Boduo is offline  
Oud 26 oktober 2010, 16:38   #9
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

VErvang in het manifest het woord Vlaanderen door eender welke plaatsnaam
en het blijft geldig. "België" , "Limburg" , "Knokke Le zoute" "Gross Deutschland",
"Bayern" etc.. ad nausaeum...

Het nationalisme is geen schone zaak
het schonk de wereld oorlog
en geen vermaak

Voor Hot M. schoenmaker blijf bij je leest (doe wat je goed kan doen)

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 26 oktober 2010, 16:39   #10
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Daar is in Vlaanderen absoluut (nog?) geen meerderheid voor.
Ook niet bij NVA-stemmers.
(Voor 13 juni heb ik BDW daar trouwens evenmin veel over horen zeggen.)

Hier resoluut voor kiezen=electorale zelfmoord.

De huidige houding is in mijn ogen de beste:
blijven uitleggen waarom "de onderhandelingen" stranden
en de andere zogenaamd Vlaamse partijen,
die beweren achter 'de Copernicaanse revolutie" te staan,
van jetje geven.

Het 'regime' is blijkbaar tot de conclusie gekomen
dat de tijd in het nadeel van de NVA gaat spelen.
Ik ben daar niet zo zeker van.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 26 oktober 2010 om 16:41.
Felix (be) is offline  
Oud 26 oktober 2010, 17:03   #11
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht

van jetje geven.

Het ideaal van N-VA is eigenlijk dat wat ze van een federale overheid verwachten in hun denkwereld van een Europese Federale Overheid zou moeten komen en dat deze bevoegdheden het economische (steun)beleid niet overstijgen. Een economisch steunbeleid van de belgische federale overheid krijgen zelfs al is die overheid er een die gedomineerd wordt door vlamingen is immers ondenkbaar (gezien de huishouding van België flink overhoop ligt). Men ziet de bui echter hangen : als dominant deel van dit land
zal de staatsschuld ook dominant naar de "Republiek vlaanderen" gaan, dit kan slechts vermeden worden door zodanig te manoeuvreren dat die een behoorlijke tijd "federaal" blijft en grotendeels op het konto van de zuidelijke Belgen kan geschreven worden. De N-VA onderhandelt niet over "de bescherming van het Nederlands" maar eerder over de portemonnee van de Vlaamse Overheid (wat niet hetzelfde is van de Modale Jan Vlaming- die zal in ieder geval de banken- en andere crisis te betalen hebben.

Ik neem aan dat de gemiddelde Vlaming dit een goede taktiek kan vinden, maar men moet de zaak ook eens omdraaien : nog enkele jaartjes en de economische achterstand van Wallonië is verleden tijd omdat zij gewoon nog de nodige ruimte hebben voor industriële vernieuwing (buitenlandse investeerders hebben ook ogenin hun hoofd).. Het grapje met "inkomstenbelastingen betalen waar men woont" is ook omkeerbaar : trek rijke noorderlingen aan om in het prachtige waalse landschap uw villa te zetten en reeds wordt Wallonië rijker !

Het is een bedroevend kenmerk van "populisme" dat oplossingen toch zo eenvoudig zijn ! Ze zijn het niet : men moet in ieder geval de weg van de gelijdelijkheid bewandelen en zich spiegelen aan oplossingen (goede en/of slechte) die elders in min of meer gelijke omstandigheden gevonden zijn.
- o.a. de teloorgang van Industriële gebieden in de VS, Frankrijk, Duitsland, Het V.K.....

Het verdelen van centen heeft absoluut niets met de taal te maken: er zijn rijke vlamingen, brusselaars en walen zoals er ook arme zijn.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 26 oktober 2010, 17:16   #12
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat niet wil zeggen dat hij er niet voor kiest.
Garry is offline  
Oud 26 oktober 2010, 17:18   #13
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
...

Het verdelen van centen heeft absoluut niets met de taal te maken...
... maar alles met verantwoordelijkheid.

Het gaat trouwens echt niet alleen over "het verdelen van centen",
al willen de sossen dat er wel van maken natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 26 oktober 2010 om 17:22.
Felix (be) is offline  
Oud 26 oktober 2010, 17:23   #14
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht

van jetje geven.

Dat beweren vele, dat het N-VA geen mandaat heeft om het land te splitsen. Dat de meerderheid van de Vlamingen tegen een splitsing zijn. Maar hebben ze al eens gepeild naar hoeveel buiten het N-VA er voorstander zijn van een splitsing?

Wel, ik zou dat wel eens willen weten hoeveel van de kiezers van de andere partijen VOOR een splitsing zijn.

Wanneer ze zouden een bevraging organiseren met de vraag," Ben je bereid jaarlijks 500 euro meer belasting te betalen ten behoeven van Waalse gezinnen?", zullen er niet veel kiekens zonder kop meer zijn in Vlaanderen die nog zullen lullen over," Allee België is al zo klein, en nu willen, ze het nog in twee gaan delen". Ik denk dat we dan eerder rond de 80 % pro splitsing zullen liggen. Hangt er maar alleen vanaf wat en hoe ge het vraagt hé.

Voelt er zich iemand geroepen hier eens een pol rond te organiseren?

Laatst gewijzigd door Garry : 26 oktober 2010 om 17:24.
Garry is offline  
Oud 26 oktober 2010, 17:31   #15
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
VErvang in het manifest het woord Vlaanderen door eender welke plaatsnaam
en het blijft geldig. "België" , "Limburg" , "Knokke Le zoute" "Gross Deutschland",
"Bayern" etc.. ad nausaeum...

Het nationalisme is geen schone zaak
het schonk de wereld oorlog
en geen vermaak

En door wat wil je de natie-staten dan vervangen? Toruwens, wat was er dan voor de natie-staten? Volkeren die over de aarde zwierven en oorlog voerden met andere volkeren om die te verdrijven van hun grondgebied? Oorlog was er dus al lang voor het nationalisme. Maar ik neem aan dat jij heel veel sympathie hebt voor de Hunnen en de Noormannen enzo.
fonne is offline  
Oud 26 oktober 2010, 17:52   #16
Hot Marijke
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Dat beweren vele, dat het N-VA geen mandaat heeft om het land te splitsen. Dat de meerderheid van de Vlamingen tegen een splitsing zijn. Maar hebben ze al eens gepeild naar hoeveel buiten het N-VA er voorstander zijn van een splitsing?

Wel, ik zou dat wel eens willen weten hoeveel van de kiezers van de andere partijen VOOR een splitsing zijn.

Wanneer ze zouden een bevraging organiseren met de vraag," Ben je bereid jaarlijks 500 euro meer belasting te betalen ten behoeven van Waalse gezinnen?", zullen er niet veel kiekens zonder kop meer zijn in Vlaanderen die nog zullen lullen over," Allee België is al zo klein, en nu willen, ze het nog in twee gaan delen". Ik denk dat we dan eerder rond de 80 % pro splitsing zullen liggen. Hangt er maar alleen vanaf wat en hoe ge het vraagt hé.

Voelt er zich iemand geroepen hier eens een pol rond te organiseren?
Die redenering is voor 100 % juist. Vergeet ook niet dat het VB nog altijd een trouw(gebleven) kiezerspubliek heeft. Trouwens, het partijprogramma van het VB zegt o.a.: "Vlaamse onafhankelijkheid is dan ook de enige uitweg uit het Belgische conflictmodel."

http://www.vlaamsbelang.org/files/200806_programma.pdf

Dat scheelt niet echt veel met de stelling van de N-VA en is meteen ook de reden van de tijdelijke VB-stemmen voor Bart. Deze laatste legt het kalm aan boord, in stapjes - hij volgt de Belgische processie van Echternach - en neemt (tot nu toe) geen al te grove woorden in zijn mond. Ik ben benieuwd wat hij gaat vertellen eens zijn geduld helemaal op is.

Hot Marijke

Hot Marijke is offline  
Oud 26 oktober 2010, 17:54   #17
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En door wat wil je de natie-staten dan vervangen? Toruwens, wat was er dan voor de natie-staten? Volkeren die over de aarde zwierven en oorlog voerden met andere volkeren om die te verdrijven van hun grondgebied? Oorlog was er dus al lang voor het nationalisme. Maar ik neem aan dat jij heel veel sympathie hebt voor de Hunnen en de Noormannen enzo.

Inderdaad, duidelijke grenzen zorgen ervoor dat zulke spanningen zich niet meer voordoen. Kan jij je voorstellen dat een deel van Duitsland/Spanje/Oostenrijk zou verfransen?
Oud 26 oktober 2010, 17:54   #18
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ideaal van N-VA is eigenlijk dat wat ze van een federale overheid verwachten in hun denkwereld van een Europese Federale Overheid zou moeten komen en dat deze bevoegdheden het economische (steun)beleid niet overstijgen. Een economisch steunbeleid van de belgische federale overheid krijgen zelfs al is die overheid er een die gedomineerd wordt door vlamingen is immers ondenkbaar (gezien de huishouding van België flink overhoop ligt). Men ziet de bui echter hangen : als dominant deel van dit land
zal de staatsschuld ook dominant naar de "Republiek vlaanderen" gaan, dit kan slechts vermeden worden door zodanig te manoeuvreren dat die een behoorlijke tijd "federaal" blijft en grotendeels op het konto van de zuidelijke Belgen kan geschreven worden. De N-VA onderhandelt niet over "de bescherming van het Nederlands" maar eerder over de portemonnee van de Vlaamse Overheid (wat niet hetzelfde is van de Modale Jan Vlaming- die zal in ieder geval de banken- en andere crisis te betalen hebben.

Ik neem aan dat de gemiddelde Vlaming dit een goede taktiek kan vinden, maar men moet de zaak ook eens omdraaien : nog enkele jaartjes en de economische achterstand van Wallonië is verleden tijd omdat zij gewoon nog de nodige ruimte hebben voor industriële vernieuwing (buitenlandse investeerders hebben ook ogenin hun hoofd).. Het grapje met "inkomstenbelastingen betalen waar men woont" is ook omkeerbaar : trek rijke noorderlingen aan om in het prachtige waalse landschap uw villa te zetten en reeds wordt Wallonië rijker !

Het is een bedroevend kenmerk van "populisme" dat oplossingen toch zo eenvoudig zijn ! Ze zijn het niet : men moet in ieder geval de weg van de gelijdelijkheid bewandelen en zich spiegelen aan oplossingen (goede en/of slechte) die elders in min of meer gelijke omstandigheden gevonden zijn.
- o.a. de teloorgang van Industriële gebieden in de VS, Frankrijk, Duitsland, Het V.K.....

Het verdelen van centen heeft absoluut niets met de taal te maken: er zijn rijke vlamingen, brusselaars en walen zoals er ook arme zijn.
Als je uitleg waar zou zijn, moeten de Walen bijzonder blij zijn met "responsabilisering". Ze zijn dit echter niet... rarara
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 26 oktober 2010, 18:00   #19
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wanneer ze zouden een bevraging organiseren met de vraag," Ben je bereid jaarlijks 500 euro meer belasting te betalen ten behoeven van Waalse gezinnen?",
Stel dat een meerderheid hier "nee" op antwoord, hiermee verklaar je Vlaanderen nog niet onafhankelijk. Het is geen valabele referendumvraag.

Meer nog: stel dat de uitslag bindend is, wat heb je dan bereikt? Dat pakweg 55% van de gezinnen niet bereid is af te dragen. En hoe ga je dat concreet aanpakken? Door het land te splitsen? D�*�*r hebben de mensen zich NIET over uitgesproken. Door de sociale zekerheid te splitsen? D�*�*r hebben de mensen zich eveneens niet over uitgesproken. Daarover moeten de partijen dan weer onderhandelen en als je ziet hoe moeilijk het nu al is...

Als je Vlaanderen onafhankelijk wil, moet je je vraag anders stellen om een democratisch antwoord te krijgen.

"Moet België opgesplitst worden in twee staten Vlaanderen en Wallonië?" is al veel duidelijker. Maar u voelt ook aan uw theewater dat daar geen meerderheid voor gevonden zal worden.
Vito is offline  
Oud 26 oktober 2010, 18:02   #20
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Stel dat een meerderheid hier "nee" op antwoord, hiermee verklaar je Vlaanderen nog niet onafhankelijk. Het is geen valabele referendumvraag.

Meer nog: stel dat de uitslag bindend is, wat heb je dan bereikt? Dat pakweg 55% van de gezinnen niet bereid is af te dragen. En hoe ga je dat concreet aanpakken? Door het land te splitsen? D�*�*r hebben de mensen zich NIET over uitgesproken. Door de sociale zekerheid te splitsen? D�*�*r hebben de mensen zich eveneens niet over uitgesproken. Daarover moeten de partijen dan weer onderhandelen en als je ziet hoe moeilijk het nu al is...

Als je Vlaanderen onafhankelijk wil, moet je je vraag anders stellen om een democratisch antwoord te krijgen.

"Moet België opgesplitst worden in twee staten Vlaanderen en Wallonië?" is al veel duidelijker. Maar u voelt ook aan uw theewater dat daar geen meerderheid voor gevonden zal worden.
Weer een die voor de status quo is en nog steeds niet al de signalen begrepen heeft.

Laatst gewijzigd door Snerror : 26 oktober 2010 om 18:03. Reden: typo
Snerror is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be