Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2010, 16:15   #1
Nasha
Vreemdeling

Standaard Uitleg gevraagd: Verband tussen werkgelegenheidsgraad en werkloosheidsgraad

Hallo allemaal,

ik zit in het laatste jaar economie-moderne talen en ben druk bezig aan mijn eindwerk.

Het eerste deel gaat over de evolutie van het bbp en de drie determinanten kapitaal,arbeid en technologie van een zelf gekozen land, in mijn geval Turkije.

Ik moet ook een vergelijking maken met 3 andere landen: België, Duitsland en Spanje.

Ik heb zojuist de werkloosheidsgraad besproken en vond volgende cijfers op de site van het imf en de wereldbank:

België: 7,72%
Duitsland:7,49 %
Spanje:18,01 %
Turkije: 14,02%

Aangezien het percentage van Spanje en Turkije zo hoog is, dacht ik dat de werkgelegenheidsgraad laag zou zijn in deze landen. Maar niets is minder waar, want het resultaat voor Spanje is zelfs hoger dan dat van belgië. Ik vond volgende resultaten

België:65%
Duitsland:73.41 %
Spanje:69.04 %
Turkije:51.9 %

Nu zit ik helemaal vast en weet ik geen verklaring voor deze cijfers. Ik dacht namelijk dat er een verband was tussen de werkloosheidsgraad en de werkgelegenheidsgraad.

Kan iemand mij helpen en me uitleggen of er nu al dan niet een verband is tussen beiden?

Alvast bedankt!
Nasha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 16:19   #2
MIS
Banneling

Standaard

Kan je ook de bronnen van je cijfers delen ?

http://www.scholieren.com/werkstukken/15967

"Als je de werkgelegenheid in personen meet is die altijd hoger dan de werkgelegenheid uitgedrukt in arbeidsjaren omdat je ook deeltijdbanen hebt."

Misschien kan dit helpen ?

Laatst gewijzigd door MIS : 30 december 2010 om 16:24.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 16:24   #3
Nasha
Vreemdeling

Standaard

Wel ik heb eigenlijk zelf een tabelletje gemaakt met de cijfergegevens die ik gehaald heb op de volgende sites:

http://www.nationmaster.com
http://www.imf.org/external/index.htm

alvast bedankt voor de link, ik zal eens lezen.
Oud 30 december 2010, 16:28   #4
MIS
Banneling

Standaard

Een kenniseconomie heeft het voordeel dat je kan blijven klikken, als je dat doet dan kom je ook tot studies die pleiten ter promotie van de werkloosheid, men noemt het dan de vrucht van het onderwijs en creativiteit, in de volksmond 'vrije tijd' genoemd. Hierdoor zouden je cijfers van 'werkloosheid' het best zo hoog mogelijk liggen, in het beste geval wereldwijd bekeken. Het is maar wat je ervan wil maken natuurlijk, keuzes zijn er.
Oud 30 december 2010, 16:33   #5
Nasha
Vreemdeling

Standaard

De site geeft eigenlijk dezelfde uitleg als wat ik staan heb in mijn cursus economie.
Maar hoe kan de werkgelegenheid in Spanje hoger zijn dan België, terwijl de werkloosheidsgraad meer dan de helft hoger is?
Oud 30 december 2010, 16:42   #6
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nasha Bekijk bericht
De site geeft eigenlijk dezelfde uitleg als wat ik staan heb in mijn cursus economie.Maar hoe kan de werkgelegenheid in Spanje hoger zijn dan België, terwijl de werkloosheidsgraad meer dan de helft hoger is?
Het is een interessante vraag, dat wel. Ben zelf benieuwd naar het antwoord, logisch gedacht. Probeer even wat, ter dialoog.

Bij werkgelegenheid denk ik aan de hoeveelheid arbeid die ter beschikking wordt gesteld, bij werkloosheid denk ik aan het aantal arbeidskrachten waarvoor geen werk is. Als dat correct is, kunnen we beginnen spelen, niet ?

Laatst gewijzigd door MIS : 30 december 2010 om 16:42.
Oud 30 december 2010, 16:50   #7
MIS
Banneling

Standaard

Werkgelegenheid

Om te kunnen produceren zijn mensen nodig. Als de productie groeit dan neemt in de meeste gevallen ook de vraag naar mensen (arbeid) toe. Deze vraag naar arbeid wordt de werkgelegenheid genoemd. Het komt voor dat, ondanks een toenemende werkgelegenheid, de werkloosheid toch groter wordt. In dat geval neemt het aanbod van werknemers sterker toe dan de vraag. Als de banengroei groter is dan de toename van het aanbod van werknemers dan daalt de werkloosheid

http://www.economische-begrippen.nl/...erkgelegenheid
Oud 30 december 2010, 16:53   #8
Nasha
Vreemdeling

Standaard

Het enige land dat niet op zijn plaats staat is naar mijn mening Spanje. Voor de andere landen klopt de redenering wel.

De stijging van de werkloosheidsgraad is op een jaar tijd wel met 7% gestegen,
in 2008 was deze namelijk 11,33%.
Dit is te wijten aan de crisis.

Misschien heeft de hoge werkgelegenheidsgraad wel te maken met het feit dat Spanje zich nog volop aan het herstellen is van de economische crisis?
Oud 30 december 2010, 17:02   #9
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien heeft de hoge werkgelegenheidsgraad wel te maken met het feit dat Spanje zich nog volop aan het herstellen is van de economische crisis?
Zou kunnen, je stelt hier dan dat eerst iedereen ontslagen werd, en dat men nu terug begint aan te werven ? Zegt de werkgelegenheidsgraad ook iets over hoeveel er wel of niet werd ingevuld aan vacatures of is dat gewoon een totaal percentage ? Is de maatstaf dezelfde of anders ?

Laatst gewijzigd door MIS : 30 december 2010 om 17:02.
Oud 30 december 2010, 17:08   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In de meeste "oude" industrielanden verwijdert men ganse klassen werkzoekenden uit de statistieken,typisch wegens ouderdom (Europa) of wegens niet meer geregistreerd (de VS)..
Ook het aantal "niet-ingezetenen" die aan het werk zijn in een land ,al dan niet voor slechts enkele jaren,kan rare sprongen in de grafieken doen vertonen,afhankelijk van de nauwkeurigheid van de registratie en de openheid van de economie.In menig land is dat geen verwaarloosbare groep meer.

Op die manier is er uiteraard al lang geen sprake meer van de "perfecte communicerende vaten" tussen werkloosheid en werkgelegenheid...

Laatst gewijzigd door kelt : 30 december 2010 om 17:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 17:13   #11
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
In de meeste "oude" industrielanden verwijdert men ganse klassen werkzoekenden uit de statistieken,typisch wegens ouderdom (Europa) of wegens niet meer geregistreerd (de VS)..
Ook het aantal "niet-ingezetenen" die aan het werk zijn in een land ,al dan niet voor slechts enkele jaren,kan rare sprongen in de grafieken doen vertonen,afhankelijk van de nauwkeurigheid van de registratie en de openheid van de economie.In menig land is dat geen verwaarloosbare groep meer. Op die manier is er uiteraard al lang geen sprake meer van de "perfecte communicerende vaten" tussen werkloosheid en werkgelegenheid...
Het is dus geen pretje om op school te zitten en iets te willen begrijpen ?
Oud 30 december 2010, 17:13   #12
Nasha
Vreemdeling

Standaard

Het idee lijkt misschien wat simplistisch, maar volgens mij zou het best kunnen.
Ze proberen nieuwe werkgelegenheid te creëren om zo de schade te herstellen.

Volgens wat ik kan afleiden uit mijn cursus, is het eerder een algemeen percentage.

Ik ga 1 van deze dagen binnenspringen in de bib om 'Econoshock' van Geert Noels,
onze leerkracht had het ons aangeraden en misschien kan ik daar wel iets uit gebruiken.
Oud 30 december 2010, 17:21   #13
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Het idee lijkt misschien wat simplistisch, maar volgens mij zou het best kunnen. Ze proberen nieuwe werkgelegenheid te creëren om zo de schade te herstellen. Volgens wat ik kan afleiden uit mijn cursus, is het eerder een algemeen percentage. Ik ga 1 van deze dagen binnenspringen in de bib om 'Econoshock' van Geert Noels, onze leerkracht had het ons aangeraden en misschien kan ik daar wel iets uit gebruiken.
Tegen wanneer moet je eindwerk af zijn, misschien kan je het onderstaande ook meenemen. Anders gezegd, veel succes en geloof niet zomaar alles.

http://library.wur.nl/way/bestanden/clc/1869743.pdf

Laatst gewijzigd door MIS : 30 december 2010 om 17:21.
Oud 30 december 2010, 17:26   #14
Nasha
Vreemdeling

Standaard

Het is eigenlijk in delen opgesplitst, dit deel moet af zijn tegen januari.
Maar enkel het stukje over de werkloosheidsgraad vlot niet zo goed.

Bedankt voor de hulp
Oud 30 december 2010, 17:30   #15
MIS
Banneling

Standaard

Succes, dat het niet zo goed vlot, niet teveel van aantrekken. Econoom is nu eenmaal een knelpuntberoep, ik hoop dat je beter doet dan die van vandaag ...
Oud 30 december 2010, 18:33   #16
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Hallo allemaal,

ik zit in het laatste jaar economie-moderne talen en ben druk bezig aan mijn eindwerk.

Het eerste deel gaat over de evolutie van het bbp en de drie determinanten kapitaal,arbeid en technologie van een zelf gekozen land, in mijn geval Turkije.

Ik moet ook een vergelijking maken met 3 andere landen: België, Duitsland en Spanje.

Ik heb zojuist de werkloosheidsgraad besproken en vond volgende cijfers op de site van het imf en de wereldbank:

België: 7,72%
Duitsland:7,49 %
Spanje:18,01 %
Turkije: 14,02%

Aangezien het percentage van Spanje en Turkije zo hoog is, dacht ik dat de werkgelegenheidsgraad laag zou zijn in deze landen. Maar niets is minder waar, want het resultaat voor Spanje is zelfs hoger dan dat van belgië. Ik vond volgende resultaten

België:65%
Duitsland:73.41 %
Spanje:69.04 %
Turkije:51.9 %

Nu zit ik helemaal vast en weet ik geen verklaring voor deze cijfers. Ik dacht namelijk dat er een verband was tussen de werkloosheidsgraad en de werkgelegenheidsgraad.

Kan iemand mij helpen en me uitleggen of er nu al dan niet een verband is tussen beiden?

Alvast bedankt!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door http://www.encyclo.nl/begrip/werkgelegenheidsgraad
Werkloosheidsgraad: het aantal werklozen in verhouding tot de beroepsbevolking

Werkgelegenheidsgraad: de verhouding tussen de werkende bevolking en de bevolking in de beroepsactieve leeftijd
Aan de hand van de definitie kan je zien dat die twee dingen niet exact hetzelfde zijn. Hoe kan je tegelijk niet-werkloos zijn maar toch niet werken:
-iemand op vervroegd pensioen werkt niet maar is toch niet werkloos
-zelfde geldt voor studenten boven 15jaar, huisvrouwen,...
-maar ook mensen met een invaliditeitsuitkering worden ook niet aanzien als werkloos

Als er een verschil is tussen werkloosheid en werkgelegenheid dan ligt dat waarschijnlijk aan de grootte van één of meer van de bovenstaande categorieën.

Er kunnen ook verschillen optreden op de manier waarop werkloosheid gemeten wordt. Bijvoorbeeld om werkloos te zijn moet je meestal ook aantonen dat je werkzoekend bent (en niet een huisvrouw ofzo). Deze regels en andere kunnen van land tot land verschillen.

Samengevat: er is een gedeeltelijk verband tussen werkloosheid en werkgelegenheid, maar dit verband kan door andere factoren overheerst worden.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 19:03   #17
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Het idee lijkt misschien wat simplistisch, maar volgens mij zou het best kunnen.
Ze proberen nieuwe werkgelegenheid te creëren om zo de schade te herstellen.

Volgens wat ik kan afleiden uit mijn cursus, is het eerder een algemeen percentage.

Ik ga 1 van deze dagen binnenspringen in de bib om 'Econoshock' van Geert Noels,
onze leerkracht had het ons aangeraden en misschien kan ik daar wel iets uit gebruiken.

Nu wordt het moeilijk:

· De staatseconomie heeft enorme onkosten, ze moet 8 op 10 burgers financieren.
· De vruchten, van de geautomatiseerde privaat economie zijn grotendeels voor enkele, deze zijn: aandeelhouders, managers, eigenaars van bedrijven, speculanten en kaderpersoneel die samen bedeeld worden met bedragen die alle verbeelding tarten, exuberante bonussen, absurde aftrekbare voordelen, extreme aandeelhouderuitkeringen – dividenden enz.
· Deze duale economische samenleving creëert nog een veel grotere kloof tussen rijk en arm.
· Het is deze kloof die de laagconjunctuur veroorzaakt, een ongelijke verdeling van geld.
· Door automatisering van privaatbedrijven komen veel werkkrachten vrij die door de staat overgenomen worden, dit om vooral in de dienstensector enz. te worden opgenomen.
· Momenteel worden 8 op 10 mensen reeds gefinancierd door de staat, vele zijn ambtenaar en ook vensterkijkers, dit om de betaalde arbeidsduurverkorting in al zijn vormen te vermijden.
· De energie die verspild wordt om deze nutteloze arbeid mogelijk te maken is stupide en kost meer dan de betaalde vrije tijd zelf.
· Innovatie, onderzoek en ontwikkeling hebben als doel meer betaalde vrije tijd, maar zeker niet dat mensen moeten werken tot hun 70 jaar.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 19:07   #18
corse
Banneling

Standaard

Iets gemakkelijker:

· Deze gedwongen arbeid en bezigheidstherapie druisen in tegen alle mensenrechten en democratie, dit heeft nog zeer weinig met essentiële economie te maken.
· Wie creatief is schept werkloosheid en meer vrije tijd, dit door automatisering, technologische vooruitgang en innovatie.
· De overblijvende arbeid (vooral in de dienstensector) kan eventueel via een beurtrol evenredig verdeeld worden, deze moet tevens zo snel mogelijk geautomatiseerd worden indien mogelijk.
· Deze werkloosheid is geen kanker maar simpelweg de vrucht van deze creativiteit, wie iets van economie kent weet dat, Marx is dus verouderd.
· Hoge lonen geven de impuls aan bedrijven om te automatiseren en te moderniseren wat hun sterk maakt om te concurreren, verhuizen naar lage-loonlanden is daardoor niet noodzakelijk.
· Hoge lonen hebben immers voor bedrijven altijd de drang naar automatisering en modernisering bevorderd, wat voor onze totale samenleving een zeer goede zaak is!
Oud 30 december 2010, 19:12   #19
corse
Banneling

Standaard

Nasha,

De oude economie boeken moeten dringend worden herschreven en aangepast aan de huidige tijden.

In ieder geval succes met het aanleren van deze oude voorbijgestreefde economische regels.
Oud 30 december 2010, 19:15   #20
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Het is weer kerstvakantie en het forum wordt overspoeld door wanhopige pubertjes die te lam zijn om hun eigen (magere) kennis op te drijven.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be