![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het is alomtegenwoordig en daardoor onvermijdelijk, iedereen wordt er aan blootgesteld.
Kan het kwaad, of niet? Daarover heerst nog steeds geen wetenschappelijke consensus. Bepaalde bronnen beweren bij hoog en bij laag van niet, andere studies tonen dan weer schadelijke effecten aan, nog andere studies zeggen geen evidentie te hebben maar manen aan tot voorzichtigheid (vooral bij jonge kinderen) gezien de effecten hiervan op lange termijn nog niet gekend zijn. Mijn vraag aan u is, hoe gaat u om met dit gegeven? Neemt u maatregelen om electromagnetische straling binnen de perken te houden? Zijn er dingen die u speciaal doet of niet doet (kleine of grote moeite) waarvan het onderliggend motief blootstelling aan straling beperken is? Bv. specifieke vragen: zet u uw laptop op de schoot? radiowekker langs het bed? Gsm onder het kussen? of komt hij niet de kamer in? Wifi continu aan? Draadloze telefoon binnen handbereik, zou u een huis niet kopen omdat het in de buurt ligt van een hoogspanningsnet? Gebruikt u vaak de microgolfoven? Mag uw dochtertje/zoontje een gsm, vanaf welke leeftijd? speelt de overweging straling mee? Zal u bv. uw vliegreizen per jaar en niet acuut nodige medische straling vermijden of uitstellen, om stralingsblootstelling te vermijden? ... Deze thread behoort misschien voor een stuk onder 'milieu', maar ik vind het ook een maatschappelijk issue (en volgens mij trekt milieu een kleiner publiek). Bedankt voor de antwoorden!
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 2 december 2010 om 12:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen. Ik heb vertrouwen in de wetenschap. Zolang er geen wetenschappelijk bewijs is dat een vorm van straling schadelijk zou zijn, dan houd ik er ook geen rekening mee, en probeer ik zoveel mogelijk te genieten van het draadloos comfort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Eerst en vooral moet iedereen eens stoppen met zagen over zaken die niets uitzenden:
- radiowekker - GSM onder kussen: ontvangt wel, maar zendt nooit of zeer zelden als je niet aan het bellen bent - draadloze telefoon binnen handbereik, idem volgens mij (denkt men nu echt dat de batterij 4 dagen zou meegaan als het ding continu aan het zenden was) Verder: - kinderen GSM: met tegenzin en zeker niet voor 12 jaar (wordt weer een gevecht rond Kerstmis) - wifi: jawel, maar heb zendvermogen van antenne op minimum gezet om nog voldoende ontvangst te hebben - zelf GSM gebruiken: zeker, maar liefst via oortje of handenvrij in de wagen - microgolfoven: veel gebruikt, maar steek er mijn eten in en niet mijn hoofd - rontgenfoto: als het moet, moet het, maar geen 3 maand achter elkaar foto van hetzelfde om het ziekenhuis te subsidiëren, dan weiger ik Met andere woorden: ik ben er niet van overtuigd dat het kwaad kan en de voordelen zijn groter dan de risico's, maar waar je eenvoudig het risico kunt verkleinen zal ik het niet laten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() laptop op de schoot: Zowat altijd, binnenkort wordt die echter vervangen door een Ipad of zo
radiowekker langs het bed: dat is evident anders zou ik me overslapen. Gsm onder het kussen. of komt hij niet de kamer in? Nutteloos om die onder je kussen te hebben. In het weekend ligt hij op mijn nachtkastje, in de week laat ik die beneden liggen omdat er mij dan toch niemand moet storen vooraleer ik op sta. Wifi continu aan? Uiteraard, ik ga dat ding niet elke dag terug aanleggen hoor. Dat van de buren staat trouwens ook altijd aan, dus is het vrij nutteloos om het eigen netwerk uit te schakelen. Draadloze telefoon binnen handbereik. Heb ik niet zou u een huis niet kopen omdat het in de buurt ligt van een hoogspanningsnet? Dat denk ik wel, ik sta inderdaad nogal weigerachtig tegenover leven onder een hoogspanningskabel. Er is toch een vrij algemene consensus dat dit serieuze gezondheidsrisico's inhoudt, vooral bij kinderen. Leukemie zou tot 3 keer meer voorkomen. Gebruikt u vaak de microgolfoven? Heel vaak Mag uw dochtertje/zoontje een gsm, vanaf welke leeftijd? Ja, van zodra hij/zij dat ding kan gebruiken krijgt hij er eentje. Wel wordt het gebruik beperkt tot het bellen naar mama/papa tot een bepaalde leeftijd. Stralingsoverwegingen spelen hier wel een beetje mee moet ik toegeven. Zal u bv. uw vliegreizen per jaar en niet acuut nodige medische straling vermijden of uitstellen, om stralingsblootstelling te vermijden? Vliegtuigreizen zou ik daar nooit voor uitstellen en ik zie niet in waarom je niet acute medische straling zou ondergaan.. Soit, ik let er niet echt op als het mijn gemak negatief gaat beinvloeden, maar ik zie ook geen graten in het beperken van de hoeveelheid straling als ik er toch niets van comfort moet voor inboeten.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou niet onder een hoogspanningslijn gaan wonen, ... nee, dat niet.
Mijn WiFi die staat aan, maar niet vlak naast mijn bed, die van de geburen staat ook aan, dus als ik de mijne afzet, ... krijg ik mijn portie wel van die kant. GPS straling krijg je toch , er staan overal van die antennes. Nu als je veel belt, werk dan met een oortje, zo geen bluetooth ding want dat straalt ook natuurlijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Ik sta geregeld bloot aan elektromagnetische straling met een golflengte van enkele honderden nanometers, levensgevaarlijk.
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementslid
|
![]() De laatste jaren ben ik daar toch wat voorzichtiger met geworden, hoewel gebruiksgemak meestal toch nog primeert.
- zet u uw laptop op de schoot? Als het niet anders kan. Dit is trouwens ook niet echt bevorderlijk voor de vruchtbaarheid bij mannen door de warmte van de laptop. - radiowekker langs het bed? Heb ik niet - Gsm onder het kussen? Nee, die leg ik op een tafel enkele meters van mijn bed. - Wifi continu aan? Wegens gebruikgemak wel maar in mijn volgend huis ga ik waarschijnlijk overal netwerkkabel leggen zodat draadloos overbodig zal worden. - Draadloze telefoon binnen handbereik? Heb ik niet. - Zou u een huis niet kopen omdat het in de buurt ligt van een hoogspanningsnet? Bouwgrond of een huis vlak naast of onder hoogspanning zou ik nooit kopen. - Gebruikt u vaak de microgolfoven? Ja maar ik let er wel op dat ik niet de dicht bij het toestel sta. - Mag uw dochtertje/zoontje een gsm, vanaf welke leeftijd? speelt de overweging straling mee? Ongeveer vanaf het eerste middelbaar, voornamelijk omdat ik niet goed inzie wat jonge kinderen met een GSM moeten aanvangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, daar hebt U compleet gelijk in. Je kan er zelfs brandblaren van krijgen.
![]() |
#9 |
|
![]() En je kan er blind van worden.
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat is de relevantie van uw fulminatie met betrekking tot de post van thomas?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteindelijk is alles giftig, maar het is de dosis die bepalend is.
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maddox. Weet ik wel. Boven de grond is alles toch zoveel plezanter. Een lief vind je niet onder de grond. Een terrasje ook niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementslid
|
![]() Ik zie niet in waarom mijn persoonlijke situatie hierin relevant zou zijn maar uw veronderstelling dat ik een student ben die op kosten van zijn ouders leeft klopt niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Ik heb ergens gelezen dat men wetenschappelijk bewijs had gevonden dat de bomen erg leden onder de stralingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Maar ook dan blijft het oppassen. Veel mensgemaakte apparaten produceren deze elektromagnetische straling die nog hoogenergetischer is dan infrarood in net zulke grote hoeveelheden als de natuurlijke achtergrondstraling. Magnetron's, TV's, en vooral spaarlampen zetten een behoorlijk deel van hun energie om in deze schadelijke straling. Er zijn tegenwoordig zelfs wekkers die een behoorlijke dosis afleveren.
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Wat de media er zelden bij zeiden was dat het lang niet het eerste onderzoek hiernaar was, en dat de meesten wijzen op geen of erg weinig schade.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() Er is ALTIJD elektromagnetische straling in de natuur.
Maar dat terzijde. Dat (door ons opgewekte) straling ongezond kan zijn, is volgens mij correct. Er zijn tal van voorbeelden van gezinnen die onder hoogspanningslijnen woonden (wonen) en allerlei gezondheidsproblemen kregen. Als elektro hobbyist, herstelde ik jaren geleden wel eens wat zend - apparatuur. (De zogenaamde 27 megahertz bakjes). Ik was ook verantwoordelijk als technicus van één van de grootste vrije radiostations van Antwerpen. Toen ik een 1000 watt versterker (27 MHZ) hersteld had, probeerde ik hem een paar minuten, als test. Prompt kreeg ik hoofdpijn. De antenne, een halve golf, stond op een paar meter van me af. Niet echt ideaal dus. Ik stopte de test en vervolgde de dag daarna. Hetzelfde resultaat. Ik kan dus quasi zeker zeggen dat er een relatie bestond tussen het uitzenden op dit hoge vermogen en de hoofdpijn. Onze zender van de vrije radio stoorde op een gegeven moment de werking van de lift in het appartementsgebouw. De interferentie op de liftschakeling was genoeg om het hele zootje te laten flippen. Natuurlijk kan je respectievelijk 1000 en 200 watt niet vergelijken met de paar watts die bijvoorbeeld een GSM uitstralen. Maar dicht bij je hoofd is dat toch vrij gevaarlijk. Daarom een gouden tip : telefoneer NOOIT in de auto, zonder externe antenne. Uw wagen is een kooi van Faraday, waaruit radiogolven slecht kunnen verdwijnen. Het gevolg is dat uw GSM meer vermogen gaat gebruiken. Met het bekende gevolg. Zelf heb ik regelmatig last van oorsuizen. Op m'n buitenverblijf, waar nauwelijks elektronische apparatuur staat, heb ik daar vrijwel nooit last van. Maar dat kan ook met de rust te maken hebben ![]() |
![]() |
![]() |