Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 mei 2004, 21:00   #1
Pie
Schepen

Standaard

Panorama (VRT): Opgesloten in Noord-Korea of opgesloten in het vijandbeeld van Bush?

Op zondag 16 mei zond Panorama (TerZake – VRT) de BBC reportage "Access to evil" uit. In de uitzending vertellen allerlei getuigen de meest gruwelijke verhalen over folteringen en testen met chemische wapens. Deze verhalen worden klakkeloos overgenomen. Als ultiem bewijs toont men in deze BBC uitzending een officieel Noord-Koreaans document dat moet bewijzen dat er vreselijke experimenten worden uitgevoerd op gevangenen.

Frans Demaegd en Cécile Chams
21-05-2004

Het solidariteitscomité Korea-is-one (KIO) www.korea-is-one.org publiceerde reeds eerder het verslag van een persconferentie gehouden op 30 maart 2004 in Pyongyang, waar de vader en de broer van een vluchteling aantoonden dat het belangrijkste bewijs waar de hele BBC-reportage op steunt, bestaat uit een vervalst document dat door hun familielid in samenwerking met een bekend extreem-rechtse en anti-communistische activist werd gefabriceerd.

We hebben Panorama verwittigd en hen gevraagd van deze persconferentie te vermelden. Tevergeefs. Nochtans kent Panorama het verhaal van de couveusekinderen, die door de Irakezen bij de inval in Koeweit in 1990 "werden vermoord". De publieke opinie werd onder andere dankzij dit verhaal bereid gevonden de oorlog tegen Irak in 1991 te ondersteunen. Na de oorlog ontmaskerde de door Panorama uitgezonden uitzending "de oorlog wast witter" deze groot opgezette media-leugen.

De "bewijzen" van de schendingen van de mensenrechten in Noord-Korea door de BBC

"Noord-Korea test chemische en biologische wapens op politieke gevangenen", vertelde men in de reportage van de BBC. Het belangrijkste bewijs bestond in de "transfer documenten" van gevangenen die door een Noord-Koreaans ingenieur naar China zouden zijn gebracht. De commentaar van de BBC reporter bij de foto van het document luidt: "Het betreft een recent Noord-Koreaans document dat duidelijk aantoont dat experimenten op politieke gevangenen gebeuren met biologische en chemische wapens". "Op elk document staan de namen van de respectieve gevangenen. Als het authentiek is, is dit het eerste echte bewijs van een verschrikkelijke misdaad tegen het Noord-Koreaanse volk". "De heer Kang, 59 jaar, oud-hoofdingenieur in een Vinalon fabriek, is de bron van deze top secret documenten die via de pers publiek werden gemaakt door mensenrechtenactivisten. "

In Zuid-Korea werd het document met grote omzichtigheid onthaald. De Zuid-Koreaanse minister voor hereniging, de heer Jeong Se-hyun, zei ronduit dat "bepaalde Noord-Koreaanse vluchtelingen voor sensatie willen zorgen met getuigenissen die zijzelf verzinnen". (Taipei Times, 13 februari 2004)

Zelfs de Amerikaanse pers was voorzichtiger dan de BBC en Panorama met deze informatie. Natuurlijk verspreidde ze die, maar verwittigde: "In Seoel verklaren de experten en vluchtelingen dat ze de authenticiteit van de documenten niet kunnen garanderen omdat vluchtelingen soms geneigd zijn te overdrijven of zelf valse documenten te maken om geld te verdienen of asiel te bekomen voor hun familie". (The Seattle Times, 10 februari 2004)

Valse documenten geproduceerd voor geld

Twee maanden na de uitzending van de reportage op de BBC, werd Kang Pyong Sop, vader van de vluchteling in kwestie die het document mee had helpen maken door de Chinese overheid samen met zijn familie teruggestuurd naar Pyongyang. Tijdens een persconferentie op 30 maart 2004 verklaarde hij dat "de documenten over experimenten met chemische wapens op mensen vals zijn. Mijn oudste zoon, Kang Song Guk, die zeven jaar gelden naar Zuid-Korea vluchtte, heeft ze gemaakt. Hij zei dat we een grote som geld zouden krijgen voor die documenten van mensenrechten organisaties uit Zuid-Korea ... Hij gebruikte onder andere de naam van een neef, gestorven door ziekte en andere namen van personen die we helemaal niet kenden". (KCNA, 30 maart 2004)

"De top secret documenten zijn afkomstig van het complex Vinalon – een geïsoleerd industrieel complex dat verlammings en verstikkingsgas produceert" vertelde de BBC-reportage. In feite gaat het om een Vinalon complex waar synthetische vezels worden geproduceerd op basis van kalkanthraciet, een procédé van een Noord-Koreaans ingenieur.

Pyong Sop, zegt verder "Song Guk zei ons voor wat we moesten zeggen op de persconferentie van 8 februari over het Vinalon complex. Ikzelf werk in dat complex als ingenieur. Ik zei hem dat het ondenkbaar was dat in mijn fabriek chemische wapens werden gemaakt. Maar hij beweerde stellig dat mensenrechtenorganisaties in het Zuiden ons zeker zouden geloven."

Politieke manipulatie

Een ander familielid van de vluchteling, Kang Song Hak verklaarde: "Mijn broer was sinds jaren inactief en hield niet van studeren. Het is moeilijk te geloven dat hijzelf die documenten gemaakt heeft. Ik vermoed dat hij gecontacteerd werd door bepaalde agenten die de Noord-Koreaanse republiek proberen verdacht te maken en isoleren. Mijn broer beloofde ons een grote som geld. Daarom hielp ik mee die documenten te schrijven".

De agent die Kang Song Guk contacteerde en die achter dit verhaal zit is Kim Sang Hun. De man doet zich voor als een mensenrechtenactivist in Noord-Korea. Op uitnodiging van een extreem-rechtse christelijke organisatie kwam hij het verhaal vertellen in Londen. In de biografie van Kim Sang Hun, gepubliceerd door de Amerikaanse krant Time, vernemen we dat hij nauw samenwerkt met Norbert Vollertsen, een Duitser die een haatcampagne tegen Noord-Korea voert en die gefinancierd wordt door het Witte Huis en het extreem-rechtse milieu in Amerika.

Toen de familie Kang door de Chinese autoriteiten werd gearresteerd, heeft Kim Sang Hun luidruchtige verklaringen afgelegd en hun vrijlating geëist… "In Noord-Korea riskeert de heer Kang de foltering of de dood".

Dit wordt duidelijk weerlegd door Kang Hye Yong, de dochter van de Noord-Koreaanse ingenieur: "Mijn land heeft zich zeer vergevingsgezind opgesteld tegenover mijn familie… Nu ondervind ik zelf heel duidelijk de correcte politiek van de Noord-Koreaanse regering. Ik heb alleen maar misprijzen voor mijn oudste broer Kang Song Guk die niet alleen zijn familie maar ook zijn land verraadde".
Pie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2004, 21:02   #2
Pie
Schepen

Standaard

of dit nu wel klopt en panorama niet, dat kan ik niet zeggen (ik was er niet bij), maar t'is toch wel een opvallend feit.
Oud 22 mei 2004, 21:11   #3
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pie
of dit nu wel klopt en panorama niet, dat kan ik niet zeggen (ik was er niet bij), maar t'is toch wel een opvallend feit.
Tja,

Zullen we ooit goed weten wat daar allemaal gebeurt in N-Korea als ze zich zo isoleren?? Of dit documentje nu al dan niet vervalst is zal toch niet zoveel aan de zaak veranderen... Ik heb in elk geval die "gastheer-generaal" zien alluderen op verdelging met nucleaire wapens, om maar 1 zaak op te noemen.

Er sijpelen genoeg verhalen binnen die allemaal in dezelfde richting gaan. Waar rook is, is vuur.
Oud 22 mei 2004, 21:54   #4
Leviathan
Provinciaal Statenlid

Leviathan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pie
Of het verhaal nu klopt of niet doet er niet toe, het is en blijft een vaststaand feit dat Noord Korea op ronduit beestachtige wijze de mensenrechten schendt. De bevolking wordt uitgehongerd om toch maar kernwapens kunnen te ontwikkelen, tegenstanders van het regime worden opgesloten in concentratiekampen, de bevolking wordt gehersenspoeld tot ze hun 'leider' aanbidden als een god en de dreiging tegen Zuid Korea blijft nu al meer dan vijftig jaar duren. Er zijn meer dan genoeg bewijzen en getuigenissen van de situatie daar, kom a.u.b. niet af met uw commie propaganda dat het allemaal leugens en verzinsels zijn!

Leviathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2004, 23:12   #5
Pie
Schepen

Standaard

Citaat:
Of het verhaal nu klopt of niet doet er niet toe, het is en blijft een vaststaand feit dat Noord Korea op ronduit beestachtige wijze de mensenrechten schendt. De bevolking wordt uitgehongerd om toch maar kernwapens kunnen te ontwikkelen, tegenstanders van het regime worden opgesloten in concentratiekampen, de bevolking wordt gehersenspoeld tot ze hun 'leider' aanbidden als een god en de dreiging tegen Zuid Korea blijft nu al meer dan vijftig jaar duren. Er zijn meer dan genoeg bewijzen en getuigenissen van de situatie daar, kom a.u.b. niet af met uw commie propaganda dat het allemaal leugens en verzinsels zijn!
dat doe ik ook niet!
Dit artikel (dat van de pvda komt) weerlegt gewoon die ene panorama-uitzending en doet dit, moet ik zeggen, op een "iets" beargumentarieerdere manier dan de aantijgingen die je er nu tegen smijt
[/quote]
Oud 23 mei 2004, 09:44   #6
Joriske
Gouverneur

Joriske's schermafbeelding

Standaard

De PVDA is een extremistische organisatie die oa de massamoorden van Stalin ontkent. De waarde van hun opmerkingen over Noord-Korea is dus NIHIL.
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."
Joriske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2004, 11:03   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Oh, dus als ik me een PVDA partijkaart aanschaf worden door mij geschreven artikelen ook waarheid?

Schitterende truk, politieke waarheid...wel niet nieuw in deze wereld.
Oud 23 mei 2004, 20:51   #8
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Met informatie die kan dienen voor politieke doeleinden moet je altijd voorzichtig zijn, van welke kant het ook komt. De media laten zich nog steeds te gemakkelijk manipuleren, zoals we ook in het geval Irak hebben gezien. Ook de PVDA (solidair) manipuleert overigens informatie, of vertelt halve waarheden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 14:09   #9
Pie
Schepen

Standaard

ja,
maar waarom vermeldt panorama dan niet in haar documentaire dat het om een omstreden verhaal gaat?
dit artikel probeert iets te weerleggen, maar kan dit inderdaad maar doen op basis van één bron zeker, das zekers ook niet genoeg, maar het gaat hier wel om zogenaamde bijkomende info over de documentaire
Oud 24 mei 2004, 16:34   #10
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
De media laten zich nog steeds te gemakkelijk manipuleren, zoals we ook in het geval Irak hebben gezien.
Komkom, de media schrijft naar haar publiek en heeft tot doel zoveel mogelijk media te verkopen. Such is life. Als ge u daar niet kunt boven plaatsen, filteren, en zelf een opinie vormen...
Oud 25 mei 2004, 03:47   #11
Jouwe
Vreemdeling

Jouwe's schermafbeelding

Standaard

Neen want zelfs al heb je een partijkaart en schrijf je iets in solidair dan wordt natuurlijk ook nog eens gekeken of wat je schrijft of er wel een grond van waarheid in zit natuurlijk. Wij zijn het Vlaams Blok niet.
Idd we moeten ons daarboven kunnen zetten, zaken uitfilteren en een eigen mening erover vormen, maar wat we ook zeker moeten doen is de zaak eens wat uitpluizen en dit is wat hier gebeurd neen?
We geven eens de andere kant van het verhaal weer, en dit is geen weerleggen van deze zaken met commie geleuter, over geleuter ben jij toch één van de laatsten die moet spreken leviathan.
De PvdA ontkent de massamoorden van Stalin helemaal niet, we geven dat in alle eerlijkheid toe, waarom niet het is bewezen. Mag ik er u wel even op attent maken dat de PvdA als een maoïstische anti-sovjet beweging ontstaan is. Amada werd destijds vooral geïnspireerd door de Chinese revolutie en keerde zich 'volledig' af van wat er toen in Sovjet-Rusland gebeurde. stalinisme is eigenlijk het laatste waarvan u de PvdA kan beschuldigen het is niet omdat er eens een boek is verschene over Stalin van Ludo martens dat dit betekent dat de PvdA Stalin-minnend is, zeker niet. 'Een andere kijk op Stalin' is eerder een weergave van wat Stalin allemaal gedaan heeft, wat hij betekende, daar zijn geen voorbeelden te vinden over negationisme inzake goelags en al deze zaken. Wij hebben geen Karel Dillen types in onze partij. Als de feiten er zijn is het niet onze taak om dit te weerleggen, historische en dus fundamentele fouten maken inzake deze materie zou slechts contraproductief werken voor een partij als de onze.

mvg,

Jouwe
Jouwe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2004, 13:45   #12
Pie
Schepen

Standaard

voila
jouwe neemt me de woorden uit de mond

www.pvda.be/lonen
Oud 25 mei 2004, 21:18   #13
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De PvdA ontkent de massamoorden van Stalin helemaal niet, we geven dat in alle eerlijkheid toe, waarom niet het is bewezen.
De PVDA ontkent die massamoorden wel, lees maar eens "een andere kijk op stalin" van Ludo Martens, en de beweringen als zou Stalin verantwoordelijk zijn voor de dood van miljoenen mensen is allesbehalve bewezen. Hij is inderdaad verantwoordelijk voor een harde repressie tegen tegenstanders, maar die richtte zich voornamelijk tegen kaders van het systeem zelf. Hij was ook verantwoordelijk voor deportatie van etnische groepen die collaboreerden, maar deportatie is geen genocide en de meesten van die families keerden na de dood van stalin terug, overigens was dat reeds een beproefde methode doorheen de Russische geschiedenis. Wat er in de Oekraïne gebeurd is verdiend meer aandacht en onderzoek, Russische wetenschappers (niet enkel communisten) hebben daar bvb. een heel andere kijk op, en de beweringen van bewuste massamoorden in Oekraïne kunnen niet bewezen worden.

Citaat:
Mag ik er u wel even op attent maken dat de PvdA als een maoïstische anti-sovjet beweging ontstaan is. Amada werd destijds vooral geïnspireerd door de Chinese revolutie en keerde zich 'volledig' af van wat er toen in Sovjet-Rusland gebeurde.
In Sovjet-Rusland van na de dood van Stalin. Tijdens het voorzitterschap van Stalin waren de Sovjet-unie en china nog bondgenoten.

Citaat:
stalinisme is eigenlijk het laatste waarvan u de PvdA kan beschuldigen het is niet omdat er eens een boek is verschene over Stalin van Ludo martens dat dit betekent dat de PvdA Stalin-minnend is, zeker niet. 'Een andere kijk op Stalin' is eerder een weergave van wat Stalin allemaal gedaan heeft, wat hij betekende, daar zijn geen voorbeelden te vinden over negationisme inzake goelags en al deze zaken.
Ludo Martens verdedigt overduidelijk stalin, al ontkent hij het bestaan van de goelags inderdaad niet (trouwens goelags bestonden ook onder Lenin alsook in het Engelse wereldrijk en nu nog steeds in Rusland, gevangeniskampen in barre gebieden is een andere beproefde Russische repressiemethode)

Citaat:
Wij hebben geen Karel Dillen types in onze partij. Als de feiten er zijn is het niet onze taak om dit te weerleggen, historische en dus fundamentele fouten maken inzake deze materie zou slechts contraproductief werken voor een partij als de onze.
De partij zou er beter aan doen Stalin en Mao te blijven verdedigen tijdens academische discussies maar het lijkt mij geen goede strategie om daar al te openlijk mee uit te pakken, gezien de negatieve connotatie in België. Noord-Korea verdedigen is al helemaal uit den boze en ook zouden ze wat kritischer mogen zijn voor Cuba (zonder daarom het systeem te veroordelen en verwerpen zoals de trotskisten doen)
Opbouwende kritiek kan nooit geen kwaad, en geloof het of niet, dit bestond ook in de Sovjet-periode, ik heb pravda's vertaald uit de jaren '30 waarin vernietigend werd gesproken over het beleid betreffende bvb. de veiligheid van de spoorwegen of de organisatie van de voedselbedelingen.
Oud 26 mei 2004, 01:04   #14
Jouwe
Vreemdeling

Jouwe's schermafbeelding

Standaard

Ok indirect of direct verantwoordelijk same difference, het is trouwens niet omdat Ludo Martens dit verdedigt dat dit een algemene partijlijn is. De PvdA volgt de stalinistische partijlijn niet hé, een andere kijk op stalin is eerder een soort weergave van de feiten gemaakt omdat er in de Westerse geschiedenis nooit veel over de gehele persoon van stalin wordt gesproken. De banden tussen China en Rusland waren nooit opperbest, dit ligt gedeeltelijk aan de houding van de Kominternn (of van verschillende Russische afgevaardigden voor china) in de voorbereiding op de Chinese revolutie en in het begin van deze revolutie. De breuk tussen china en rusland is niet te wijten aan de persoon van Stalin, maar de oorzaken of eerder de aanleiding lagen wel in sovjetrusland onder Stalin (eerder in de omgeving van Stalin)
Daarom ook dat we de hele heisa rond Stalin en co zo wat uit de aandacht proberen te krijgen, gewoon omdat dit nutteloos is voor het publiek en het de eerste zaak is om ons ergens op af te rekenen, natuurlijk blijven we stalin en Mao verdedigen op meer inhoudelijke gelegenheden, dit is absoluut noodzakelijk als communistische beweging.
Jouwe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 23:14   #15
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Ik zou zelf ook nooit propaganda voeren met een portret van stalin in de hand, omdat dat in belgië geen nut heeft. In Rusland daarentegen gebruikt zelfs de partij van Putin Stalin om er politieke munt uit te slaan, omdat de figuur stalin er nog steeds razend populair is. Maar het betekent niet dat ik Stalin niet kan verdedigen in fora zoals deze, toch duidelijk bedoeld (of zou moeten zijn) voor mensen die politiek onderlegd zijn.

Citaat:
De banden tussen China en Rusland waren nooit opperbest, dit ligt gedeeltelijk aan de houding van de Kominternn (of van verschillende Russische afgevaardigden voor china) in de voorbereiding op de Chinese revolutie en in het begin van deze revolutie. De breuk tussen china en rusland is niet te wijten aan de persoon van Stalin, maar de oorzaken of eerder de aanleiding lagen wel in sovjetrusland onder Stalin (eerder in de omgeving van Stalin)
Je hebt wel gelijk dat Stalin door zijn centraliserende "imperialistische" en uiterst cynische realpolitiek China van de Sovjet-Unie verwijderd heeft, maar in het geval China slaagden beide er toch in een bondgenootschap aan te gaan. overigens heeft Mao volgens mij evenveel aandeel in de breuk, door z'n onredelijke anti-Russiche, autarctische en ultra-nationalistische zelfs xenofobe houding, die z'n culminatie kent in de culturele revolutie, een orgie van onzinnige destructie die de verwezenlijkingen van de chinese revolutie bijna ten gronde heeft gericht en nog nog radicalere en misdadiger uitwas kende in cambodja.

Gelukkig nam Deng Xiao Ping nadien het roer over, en gaat het sindsdien met china de goede kant op, als ik al een politieke ideologie heb zou je het "dengisme" kunnen noemen. Deng had dezelfde realistische, visionaire en voluntaristisch politiek voor ogen stalin in zijn tijd.
Ik vraag mij trouwens af wat nu het standpunt is van de PVDA ten opzichte van china. China wordt steeds verdedigd als een succesvol socialistisch land, maar dezelfdertijd bekritiseert de pvda het beleid van de Chinese KP.

Citaat:
Daarom ook dat we de hele heisa rond Stalin en co zo wat uit de aandacht proberen te krijgen, gewoon omdat dit nutteloos is voor het publiek en het de eerste zaak is om ons ergens op af te rekenen, natuurlijk blijven we stalin en Mao verdedigen op meer inhoudelijke gelegenheden, dit is absoluut noodzakelijk als communistische beweging.
inderdaad, maar wat voornamelijk noodzakelijk is voor een communistische beweging is aansluiting vinden bij de massa's van de werkende bevolking, en daar wringt het schoentje.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be