![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Kardinaal Joos voelt zich 'gepakt' door extreemrechts
BRUSSEL - Kardinaal Gustaaf Joos kreeg begin dit jaar al een storm van kritiek over zich, nadat hij in P-Magazine de meerderheid van de homo's en lesbiennes «geperverteerden» noemde. Hij werkt zich nu opnieuw in de kijker door op 13 mei een voordracht toe te zeggen aan de extreemrechtse vereniging «België en Christenheid». Alain Escada, voorzitter van deze vzw, was eerder lid van het Front Nouveau de Belgique (FNB) en het Front National. Hij was ook oprichter van het anti-semitische en pro-nazi tijdschrift «Polémique-Info», dat zijn kolommen openstelt voor neo-nazi's en oud-SS'ers bejubelt. Dat er in Brussel soms missen worden opgedragen voor de homo-gemeenschap, vindt Escada onaanvaardbaar. Is het gedeelde afkeer voor de holebi's die de kardinaal bij extreemrechts brengt? «Dit is een stomme geschiedenis», reageert kardinaal Joos. «Ik voel me serieus bij de neus genomen, want ik wist helemaal niet waar deze beweging voor stond. Ze hebben zich voorgedaan als onschuldige lammetjes. 'Wij verdedigen de christelijke waarden en willen dat u de mensen vertelt over de leer van de Kerk', stelden ze. Als die voordracht nog doorgaat ik moet er mij over bezinnen dan zal ik bij aanvang duidelijk stellen dat ik daarmee geen voorkeur voor een politieke strekking uitspreek». Voor alle duidelijkheid, missen voor homo's kunnen voor u wel? «Iedere mens mag aanwezig zijn in de Heilige Mis. Als een homo bescheiden en deftig leeft, dan mag hij ook te communie gaan. Als hij een relatie heeft, mag dat niet nee. Ik verkondig dat niet zomaar, dat is de leer van de Kerk». (IDV) INGRID DE VOS |
![]() |
![]() |