Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2010, 17:51   #1
Sus Iratus
Banneling

Standaard Vrouw uit Turkije of Marokko werkt niet

Vandaag in de Nederlandse krant Het Parool:

Citaat:
AMSTERDAM - Turkse en Marokkaanse vrouwen in Amsterdam zijn nog lang niet economisch onafhankelijk. Zelfs jonge, redelijk goed opgeleide vrouwen doen het bijna drie keer zo slecht op de arbeidsmarkt als autochtone vrouwen van dezelfde leeftijd.

(...)

Dit grote verschil wordt niet alleen veroorzaakt door de eerste generatie Turkse en Marokkaanse vrouwen, die laagopgeleid naar Nederland kwam. In de leeftijdscategorie 25 tot 34 jaar is slechts een kwart van de Turkse en Marokkaanse vrouwen economisch onafhankelijk, tegen 71 procent van de autochtone vrouwen. "Dat verschil kan niet worden verklaard door een verschil in opleiding," zegt Kim Wannet van het Servicepunt Emancipatie, opdrachtgever van het onderzoek. "Er is meer aan de hand. Ze hebben de mogelijkheden wel om te werken, maar de vraag is of ze het willen, én mogen."

hele artikel
Het zal wel een kwestie van prioriteiten zijn zeker? Liever kindertjes baren ter meerdere eer en glorie van ene allah, dan actief deelnemen en bijdragen aan de samenleving die hen zo liefdevol heeft opgenomen en alle kansen heeft geboden.

Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 11 december 2010 om 17:51.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 17:54   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht

Het zal wel een kwestie van prioriteiten zijn zeker? Liever kindertjes baren ter meerdere eer en glorie van ene allah, dan actief deelnemen en bijdragen aan de samenleving die hen zo liefdevol heeft opgenomen en alle kansen heeft geboden.
War is er mis met een huisvrouw ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 17:57   #3
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
War is er mis met een huisvrouw ?
Op zich niks, zolang zij zichzelf maar kan bedruipen en als gevolg van haar keuze maar geen beroep komt doen op allerlei uitkeringen.
Oud 11 december 2010, 17:58   #4
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Watvoor kansen?

Zo denk ik nu even aan al die vrouwen die belemmert worden om een job te doen die ze zelf willen. Je hebt genoeg vrouwen die willen werken en studeren maar de kans niet krijgen. Altijd dat gezeik 'hoofddoek af', 'liever een blanke'.. Even serieus, mensen die u willen kleden en zelf willen bepalen wat gij doet en wat niet, vragen om problemen. In zulke gevallen zeg ik: profiteren van die blanke handel!!
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 18:01   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Watvoor kansen?

Zo denk ik nu even aan al die vrouwen die belemmert worden om een job te doen die ze zelf willen. Je hebt genoeg vrouwen die willen werken en studeren maar de kans niet krijgen. Altijd dat gezeik 'hoofddoek af', 'liever een blanke'.. Even serieus, mensen die u willen kleden en zelf willen bepalen wat gij doet en wat niet, vragen om problemen. In zulke gevallen zeg ik: profiteren van die blanke handel!!
Ik zou zowiezo nooit overwegen van een jonge vrouw aan te werven. Tot nu toe is mijn ervaring dat de beste vruchtbaarheidsbehandeling een "contract van onbepaalde duur" is.
Oud 11 december 2010, 18:15   #6
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Watvoor kansen?
De kansen om zelf eigen keuzes en wat van hun leven te maken, in plaats van die keuzes door de imam, man, vader, broers of andere mannelijke familieleden te laten maken en die als een mak en dom schaap op te volgen.

Citaat:
Zo denk ik nu even aan al die vrouwen die belemmert worden om een job te doen die ze zelf willen. Je hebt genoeg vrouwen die willen werken en studeren maar de kans niet krijgen. Altijd dat gezeik 'hoofddoek af', 'liever een blanke'..
Zij worden niet belemmerd, maar belemmeren zichzelf tengevolge van hun eigen keuze dat de religie boven alles staat.

Citaat:
Even serieus, mensen die u willen kleden en zelf willen bepalen wat gij doet en wat niet, vragen om problemen. In zulke gevallen zeg ik: profiteren van die blanke handel!!
Juist ja. Zeer tekenend... Het apartheidsdenken van de islam ten voeten uit.

Ik concludeer hieruit overigens ook dat u zichzelf niet als een blanke ziet, en sterker nog, dat volgens u blanken uitgebuit mogen worden. Dat riekt onmiskenbaar naar onversneden discriminatie en zelfs racisme in de klassieke betekenis van het woord.
Oud 11 december 2010, 18:22   #7
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Watvoor kansen?

Ach toe. Op iedere vacature die vanuit m'n werk verschijnt (en dat zijn er een hoop op een jaar) staat uitdrukkelijk vermeld dat er geen onderscheid gemaakt wordt naar afkomst, religie, geslacht, seksuele oriëntatie,...
In al die jaren is er veel personeel gekomen en gewisseld, maar bitter weinig allochtonen.
Hoofddoeken zijn welkom bij ons. Er wordt extra moeite gedaan voor mensen met taalproblemen.
Het is zelfs frustrerend. Je wil je opstellen als pluralistische instelling maar je slaagt er niet eens in om een pluralistisch personeelsbestand te hebben.
Ze moeten wel KOMEN eh, of moeten we die vrouwen uit hun kot sleuren? Nee toch eh.
Oud 11 december 2010, 18:26   #8
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik zou zowiezo nooit overwegen van een jonge vrouw aan te werven. Tot nu toe is mijn ervaring dat de beste vruchtbaarheidsbehandeling een "contract van onbepaalde duur" is.
Het kan goed zijn dat die ene jonge vrouw bekwamer is dan een ander..

Een contract van onbepaalde duur is ook niet alles.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 11 december 2010 om 18:27.
Oud 11 december 2010, 18:28   #9
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het kan goed zijn dat die ene jonge vrouw bekwamer is dan een ander..

Een contract van onbepaalde duur is ook niet alles.
hoeveel meer zekerheid wil je nog dan een contract met onbepaalde duur?
je voeten vastgebetonneerd in beton zodat je zeker nooit vanachter je bureau kunt gehaald worden?
Oud 11 december 2010, 18:41   #10
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
De kansen om zelf eigen keuzes en wat van hun leven te maken, in plaats van die keuzes door de imam, man, vader, broers of andere mannelijke familieleden te laten maken en die als een mak en dom schaap op te volgen.
De kans om zelf keuzes te maken hebben ze. Of denkt u van niet? De topic gaat over vrouwen die vanuit Marokko en Turkije naar hier emigreren. Gillen dat deze vrouwen weigeren te werken/integreren kunnen we allemaal. Kom liever af met een oplossing voor deze dames. Ik ben ervan overtuigd dat vele vrouwen wel willen werken en studeren maar de kans gewoon niet krijgen.

Citaat:
Zij worden niet belemmerd, maar belemmeren zichzelf tengevolge van hun eigen keuze dat de religie boven alles staat.
Het is maar hoe u het beziet. Als atheïst zou ik uw mening volgen. Als gelovige doe ik dat niet.

Men kan zich als gelovige perfect houden aan de wetten van het land. Maar eisen dat er gewerkt wordt maar ondertussen deze dames afbreken en hun 'kopvod' willen bannen is geen oplossing.

Maar wat dat betreft, staan onze noorderburen iets verder dan de Vlamingen.

Citaat:
Juist ja. Zeer tekenend... Het apartheidsdenken van de islam ten voeten uit.

Ik concludeer hieruit overigens ook dat u zichzelf niet als een blanke ziet, en sterker nog, dat volgens u blanken uitgebuit mogen worden. Dat riekt onmiskenbaar naar onversneden discriminatie en zelfs racisme in de klassieke betekenis van het woord.
Oh pas op, kwam een neger aandraven met zulke praktijken dan had ik ook getypt: profiteren van die zwarte handel!

U mag concluderen wat u wilt. Het gaat slechts om een mening. Een mening die weliswaar niet berust op de waarheid.

Ik vind dat een vrouw perfect kan werken met een hoofddoek of een kruisje. U bent niet-gelovig dus u weet half niet hoe belangrijk de religie is voor een gelovige. Ik ben geen racist en ik snap niet waarom u vindt dat ik zou discrimineren. Ik zou gerust een Vlaming, Turk, Neger aannemen. Ik heul namelijk niet met de bekrompen zielen van deze tijd.

Nog iets, ik vind dat een Marokkaan of Turk die hier leeft beter met iemand kan trouwen van hier. Iemand uit het land van herkomst naar hier halen, brengt niet anders dan miserie met zich mee. Om nog maar te zwijgen van het mentaliteitsverschil. Ben zelf Marokkaanse en geen haartje op mijn hoofd dat er aan zou denken om iemand uit het buitenland naar hier te halen.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 11 december 2010 om 18:51.
Oud 11 december 2010, 19:18   #11
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

suqarloe,

kan je nu zelf niet zien dat er een probleem is?
ik heb de voorbije 13 jaar in het hoger onderwijs en de sociale sector rondgehangen. Ik heb er nauwelijks moslimvrouwen en andere allochtone vrouwen gezien. De toelatingsvoorwaarden voor hoger onderwijs zijn voor iedereen dezelfde. Ik heb geen weet van een hoofddoekverbod, en af en toe zie ik er dan ook eentje lopen met een hoofddoek. Maar oh zo bitter weinig. Waar zijn ze?
Op m'n job in de sociale sector waren geen allochtone vrouwen te bespeuren. Er is geen enkele reden waarom ze zouden geweigerd worden, in tegendeel. We moesten regelmatig tolken inschakelen voor gesprekken met cliënten. Personeel dat zowel NL als een andere taal spreekt zou ZEER welkom zijn. Ook in de andere voorzieningen waarmee we nauw contact hadden zag ik maar zeer zelden eens iemand van allochtone afkomst. Waar zijn ze? Ze zijn echt welkom hoor. Zeker moslims. Het zou echt wel handig zijn om advies te kunnen vragen soms aan een islamitische collega. Maar die is er niet.
Er is een duidelijke onderrepresentatie van allochtone vrouwen (en mannen) in die sectoren. Maar ze vinden hun weg blijkbaar nauwelijks naar het hoger onderwijs (en ik geloof ECHT niet dat die dommer zijn als een ander), en van degene die hun weg wel vinden gaat het soms nog 'fout' omdat ze uiteindelijk achter hun haard vastgekluisterd komen te zitten. Maar het is zever dat daar geen kansen liggen.

Wat is het probleem dan?
Wat ik soms vermoed is dat ze die 'wereld' gewoon mijden net omd�*t het te pluralistisch is.

Ik weet dat je deze berichten toch allemaal links laat liggen, maar goed, 'k heb het dan toch gezegd.
Oud 11 december 2010, 21:01   #12
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ach toe. Op iedere vacature die vanuit m'n werk verschijnt (en dat zijn er een hoop op een jaar) staat uitdrukkelijk vermeld dat er geen onderscheid gemaakt wordt naar afkomst, religie, geslacht, seksuele oriëntatie,...
In al die jaren is er veel personeel gekomen en gewisseld, maar bitter weinig allochtonen.
Hoofddoeken zijn welkom bij ons. Er wordt extra moeite gedaan voor mensen met taalproblemen.
Het is zelfs frustrerend. Je wil je opstellen als pluralistische instelling maar je slaagt er niet eens in om een pluralistisch personeelsbestand te hebben.
Ze moeten wel KOMEN eh, of moeten we die vrouwen uit hun kot sleuren? Nee toch eh.
Bij ons op het werk is het geen probleem om een divers personeelsbestand op te bouwen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 21:03   #13
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Bij ons op het werk is het geen probleem om een divers personeelsbestand op te bouwen.
en welke sector is dat?
Oud 11 december 2010, 21:09   #14
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
en welke sector is dat?
IT-sector.
Oud 11 december 2010, 21:12   #15
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
IT-sector.
prima. dan vinden ze hun weg dus makkelijk naar de IT-sector, en is er vraag naar in de sociale sector.
het verhaaltje 'gebrek aan kansen' wordt dan precies toch wat misplaatst eh.

Maar ik denk dat je in de IT-sector niet zoveel persoonlijk in contact komt met andersdenkenden. Misschien is d�*t het probleem? Misschien is dat ook het probleem van te weinig allochtoon in een zich duidelijk als pluralistisch profilerende school? Ze moeten daarbij immers duidelijk onderschrijven dat ze het principe van pluralisme genegen zijn...
Oud 11 december 2010, 21:15   #16
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gooi die aanrechtsubsidie weg, en dan zal in ieder geval een deel van die vrouwen de arbeidsmarkt opgaan.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2010, 21:23   #17
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
prima. dan vinden ze hun weg dus makkelijk naar de IT-sector, en is er vraag naar in de sociale sector.

Maar ik denk dat je in de IT-sector niet zoveel persoonlijk in contact komt met andersdenkenden. Misschien is d�*t het probleem? Misschien is dat ook het probleem van te weinig allochtoon in een zich duidelijk als pluralistisch profilerende school? Ze moeten daarbij immers duidelijk onderschrijven dat ze het principe van pluralisme genegen zijn...
Met een koptelefoon op achter een computer vragen van klanten beantwoorden, wordt door sommigen ook al als 'werken in de IT-sector' gezien. Er komt immers een computer aan te pas.
Oud 11 december 2010, 21:44   #18
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat "mijn" bedrijf een uitzondering is kwa personeelsbeleid en gelijke kansen. Als ik sommige verhalen hoor van allochtonen, hoe lang het duurde vooraleer ze een contract van onbepaalde duur vast kregen. (bij ons) Terwijl er nog altijd een tekort is aan IT-ers.
Ik denk dat je voor de sociale sector zit met een imago-probleem. En velen denken dat dit slecht betaald is.

Citaat:
Maar ik denk dat je in de IT-sector niet zoveel persoonlijk in contact komt met andersdenkenden.
Ik weet dat van IT-ers het beeld leeft dat ze hele dagen in hun eentje achter hun beeldscherm zitten. Maar dit is compleet verkeerd.
Zeker 1/4 van de tijd ben ik bezig met babbelen in allerlei vormen.
Ik heb veel persoonlijk contact met collega's en ook wel met klanten.

Citaat:
Misschien is d�*t het probleem? Misschien is dat ook het probleem van te weinig allochtoon in een zich duidelijk als pluralistisch profilerende school? Ze moeten daarbij immers duidelijk onderschrijven dat ze het principe van pluralisme genegen zijn...
Bedoel je als leerkracht?
Oud 11 december 2010, 21:46   #19
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Gooi die aanrechtsubsidie weg, en dan zal in ieder geval een deel van die vrouwen de arbeidsmarkt opgaan.
Bestaat er in Nederland een "aanrechtsubsidie"?
Oud 11 december 2010, 21:53   #20
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat "mijn" bedrijf een uitzondering is kwa personeelsbeleid en gelijke kansen. Als ik sommige verhalen hoor van allochtonen, hoe lang het duurde vooraleer ze een contract van onbepaalde duur vast kregen. (bij ons) Terwijl er nog altijd een tekort is aan IT-ers.
Ik denk dat je voor de sociale sector zit met een imago-probleem. En velen denken dat dit slecht betaald is.
dat is ook niet vetbetaald.
maar toch beter dan thuis werkloos zitten wezen en mekkeren dat je geen jobkansen hebt?

Citaat:
Ik weet dat van IT-ers het beeld leeft dat ze hele dagen in hun eentje achter hun beeldscherm zitten. Maar dit is compleet verkeerd.
Zeker 1/4 van de tijd ben ik bezig met babbelen in allerlei vormen.
Ik heb veel persoonlijk contact met collega's en ook wel met klanten.
Ik denk toch dat dat een iets andere intensiteit en vorm heeft dan sociaal en psychologisch werk.

Citaat:
Bedoel je als leerkracht?
dat, en als student.
daar zijn in het verleden al een aantal conflicten rond geweest met moslims. met niet-moslims ook, daar niet van.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be