![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ga misschien enkele maanden naar Oslo en ik vroeg mij af wat de dagdagelijkse prijzen daar zijn?
Ik ben op zoek naar supermarkt prijzen, prijs voor een fles water, prijs voor een brood, prijs voor wat beleg? Ook een studiootje, hoeveel is de maandprijs? Ik heb al twee avonden gezocht op google naar een reclameboekje van een lokale winkel daar, maar het lukt mij niet om er een te vinden. Iemand met betere google skills? Bedankt ![]()
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Ervaring uit de praktijk omdat je er zelf bent geweest mag ook
![]()
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://www.osloapartments.no/index.php?lang=en (ingerichte appartementen en studio's) http://www.getreadyoslo.com/apartments/studio/ http://coop.no/ (grote supermarktketen in Noorwegen, met reclamefolder) http://coinmill.com/NOK_calculator.html (omzetten Noorse kronen naar euro) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Mocht je naar ginder trekken, veel plezier, daar. Af en toe de veerboot naar Denemarken nemen voor goedkope(re) drank is wel aan te raden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Op de een of andere manier dacht ik bij deze titel aan nobelprijzen...
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor de prijzen raad ik u aan om de sites van bvb kiwi en coop te raadplegen ... www.kiwi.no en www.coop.no dit zijn zowat de grotere warenhuizen in Noorwegen . 1 tip koop uw bier taxfree op bvb de ferry want dat is pokkeduur in noorwegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Voor vastgoed enz moet je op finn.no , zowat de meest gebruikte in Noorwegen met een zeer ruim aanbod . www.finn.no
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar hier al wat info van de expenses die ik hier nog terugvindt: Hamburger bij MacDonalds: 20 NOK Supermarkt: Pak rijstkoeken: 11 NOK Supermarkt: Bananen (1 kg): 19 NOK Supermarkt: Broodje: 42 NOK Ik heb wel wat vrienden in Oslo, als ik ze vandaag op MSn zie verschijnen vraag ik wel effe naar je water en beleg ![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Merkproducten zoals coca cola enz... zijn redelijk duur in Noorwegen maar de huismerken (niet ingevoerde) zijn betaalbaar en van prijs te vergelijken met hier , groenten zijn ook aan de dure kant alsook het vlees . Het toffe is dat de vis er vrij betaalbaar is .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb me laten vertellen dat de huren voor studio's/appartementjes in Oslo de hoogste zijn van heel het land, en dat het bijgevolg nagenoeg onmogelijk is om op korte termijn iets betaalbaars te vinden. Veel campings in Noorwegen verhuren ook zogenaamde 'hytter', vakantiehuisjes van de meeste gemakken voorzien. Buiten het seizoen valt er meestal wel een deal te maken om tegen beduidend gereduceerd tarief zo'n vakantiehuisje voor enige tijd te huren. Als u tenminste niet zo'n huisje huurt op een stadscamping, maar een stukje buiten de stad op het platteland. Nadeel is dan wel weer dat u van een auto of openbaar vervoer afhankelijk bent om van en naar de stad te komen. Maar wellicht toch een idee? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Normaal zou den dynamiet daar goedkoop moeten zijn, niet?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar, om 7 uur 's avonds, zelfde scenario. Aan de recpetie gaan vragen wate r feitelijk gebeurt. Antwoord "oh ja, ze zijn een tunnel aan het aanleggen in de buurt van het hotel. Elke dag om 7 uur mag je dat verwachten, dan ontsteken ze de die dag geplaatste ladingen." Als je buiten oslo rijdt zie je continu de rotsen naast de baan en de strepen (sleuven) op die rotsen die aangeven waar het dynamiet heeft gezeten. Dynamiet is daar even normaal als hier een bulldozer.
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 9 december 2010 om 12:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Tja... in een bergachtig land als Noorwegen is dynamiet nu eenmaal een vereiste om een enigzins bruikbare infrastructuur aan te kunnen leggen, net zoals heimachines dat ook zijn in grote delen van Nederland en Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn twee talen in Noorwegen: Noors en Noors.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Noors en Noord Noors bedoel je. Dat klopt, en het verschil is dat de Noren de Noord Noren uitlachen met hun taal.
![]() |
#16 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() Bedankt allemaal
![]() Het is echter niet de bedoeling dat ik buiten de stad ga wonen, aangezien ik elke dag naar de universiteit moet ![]() ![]()
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat denk je? Ineens 100 kg laten meebrengen?
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
|
![]() Merci voor de info, dan hebben ze me inderdaad blazen wijsgemaakt. Ik geef daar les, en één van de eigenschappen van ons programma is dat het documentatie kan vertalen in 40 talen. Ze vroegen me daar of het ook Noord-Noors kon vertalen. En toen kwam het verhaal dat die Noord Noren geen al te beste reputatie hebben in het zuiden. Kan ook aan de beperkte tijd gelegen hebben dat we het er over hadden.
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat die reputatie van die Noord-Noren betreft, heeft u wel gelijk. Die staan in het 'beschaafde' Oslo e.o. niet al te best aangeschreven, maar vice versa geldt ook dat ze in het noorden de Zuid-Noren, en met name die uit de hoofdstad, maar een stelletje aanstellers vinden die niks gewend zijn en zich beroepen op hun verfijnde manieren terwijl het zelf ook maar omhooggevallen boeren zijn. Noord-Noren zijn voor zuiderlingen dan weer een stel lompe vissers. Maarrrr, ik heb persoonlijk wel een mentaliteitsverschil gemerkt tussen mensen uit het noorden en het zuiden van Noorwegen. Zuiderlingen zijn, hoewel vriendelijk, wat gereserveerder en kat-uit-de-boom-kijkerig, terwijl noorderlingen wat spontaner en recht voor zijn raap zijn. En bijzonder gastvrij! En zuipen kunnen ze allemaal als de beste in Noorwegen (en de rest van Scandinavië ook trouwens). Als u daar een tijdje gaat wonen, kunt u er vergif op innemen dat vroeg of laat een bidon met 'heimbrent', een soort van zelfgestookte alcohol, doorgaans 60%, op tafel komt. Die wordt dan met pikzwarte koffie gedronken, en eventueel weggespoeld met een sloot bier. Apropos bier in Noorwegen, dat gruwelijk duur is... als u van bier houdt, probeer dan in elk geval het merk Ringnes te vermijden, want dat smaakt echt naar uilenzeik. Bier van Hansa en Aass is dan wel weer prima te pruimen. |
|
![]() |
![]() |