Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2010, 18:13   #1
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard België steunt profiteurs

'Merkel wil Polen en Tsjechië in eurozone'

AMSTERDAM – De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft de Tsjechische en Poolse regeringsleiders verteld dat ze beide landen graag in de eurozone zou hebben. Dit meldt de Tsjechische krant Lidove Noviny zaterdag op basis van anonieme bronnen.

Met beide nieuwkomers in de eurozone wil Merkel de positie van gedisciplineerde en economisch sterke landen versterken, zo meldt het dagblad. Polen is het enige EU-land dat niet in een recessie kwam tijdens de kredietcrisis.

De nieuwe landen zouden ook meteen aan het EU-noodfonds kunnen deelnemen en zo het fonds versterken.

Een eventuele introductie in de eurozone zou alleen worden gesteund door Nederland, Oostenrijk, Finland en Slowakije. Een meerderheid van Frankrijk, Spanje, Italië, Portugal, België, Griekenland en Ierland zou tegen zijn. Zij zijn bang voor extra sancties op teveel staatschuld.

De Tsjechische regering is altijd voorzichtig geweest over het in gebruik nemen van de euro. De Tsjechen denken dat een wisseling van munt teveel kost. Tjechië voldoet op dit moment niet aan het criterium dat het begrotingstekort onder de 3 procent moet zijn. Daartegenover staat dat de Tsjechen maar een staatschuld hebben van 37 procent. Ruim onder het niveau van 60 procent waar een land aan hoort te voldoen in de eurozone.

Hoelang nog moeten landen die een beleid voeren van bezuinigingen om de crisis te bestrijden, lijden onder een aantal landen dat nog geen week vooruitdenkt? Tijd om de euro te splitsen, ik heb er genoeg van.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 17:14   #2
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat het probleem met Belgie vooral is als we zien hoe goed Tsjechië het nu doet en de link naar zijn onafhankelijkheid wordt gemaakt de Vlaamse roep nog wel zou kunnen worden versterkt en ik vind dat Belgie maar eens goed op de vingers moet worden getikt over zijn staatsschuld, het moet er vanaf hoe sneller hoe beter
Glenneke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 17:40   #3
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Ik denk dat het probleem met Belgie vooral is als we zien hoe goed Tsjechië het nu doet en de link naar zijn onafhankelijkheid wordt gemaakt de Vlaamse roep nog wel zou kunnen worden versterkt en ik vind dat Belgie maar eens goed op de vingers moet worden getikt over zijn staatsschuld, het moet er vanaf hoe sneller hoe beter
Laten we het hopen...
Oud 12 december 2010, 17:43   #4
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
'Merkel wil Polen en Tsjechië in eurozone'

AMSTERDAM – De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft de Tsjechische en Poolse regeringsleiders verteld dat ze beide landen graag in de eurozone zou hebben. Dit meldt de Tsjechische krant Lidove Noviny zaterdag op basis van anonieme bronnen.

Met beide nieuwkomers in de eurozone wil Merkel de positie van gedisciplineerde en economisch sterke landen versterken, zo meldt het dagblad. Polen is het enige EU-land dat niet in een recessie kwam tijdens de kredietcrisis.

De nieuwe landen zouden ook meteen aan het EU-noodfonds kunnen deelnemen en zo het fonds versterken.

Een eventuele introductie in de eurozone zou alleen worden gesteund door Nederland, Oostenrijk, Finland en Slowakije. Een meerderheid van Frankrijk, Spanje, Italië, Portugal, België, Griekenland en Ierland zou tegen zijn. Zij zijn bang voor extra sancties op teveel staatschuld.

De Tsjechische regering is altijd voorzichtig geweest over het in gebruik nemen van de euro. De Tsjechen denken dat een wisseling van munt teveel kost. Tjechië voldoet op dit moment niet aan het criterium dat het begrotingstekort onder de 3 procent moet zijn. Daartegenover staat dat de Tsjechen maar een staatschuld hebben van 37 procent. Ruim onder het niveau van 60 procent waar een land aan hoort te voldoen in de eurozone.

Hoelang nog moeten landen die een beleid voeren van bezuinigingen om de crisis te bestrijden, lijden onder een aantal landen dat nog geen week vooruitdenkt? Tijd om de euro te splitsen, ik heb er genoeg van.
Het is nu niet het juiste moment om de euro met ongewisheden op te zadelen. Toetreding van Polen en Tsjechië moet nog even wachten totdat de problemen met Griekenland, Ierland en andere landen zijn opgelost.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 17:45   #5
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Het is nu niet het juiste moment om de euro met ongewisheden op te zadelen. Toetreding van Polen en Tsjechië moet nog even wachten totdat de problemen met Griekenland, Ierland en andere landen zijn opgelost.
Landen als Polen en Tsjechië dragen juist bij aan de stabiliteit van de munt; deze landen hebben hun zaakjes op orde, zoals Merkel al zei. Je kan hier niet tegen zijn, tenzij je geen belang hebt bij een versterking van het pro-Stabiliteitspactkamp.
Oud 12 december 2010, 18:41   #6
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Als deze landen verstandig zijn blijven ze ver weg van de EU muntspecie.
Oud 12 december 2010, 22:08   #7
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
En ik die dacht dat de euro óns "met ongewisheden opzadelt".

Ik slaak echter een zucht van verlichting als ik lees dat de problemen met Griekenland, Ierland en andere landen bijna opgelost zijn, en dat Polen en Tsjechië dus maar "even" moeten wachten. Oef, oef, had ik die crisis "even" overschat zeg!
Oud 12 december 2010, 22:11   #8
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Als deze landen verstandig zijn blijven ze ver weg van de EU muntspecie.
Als ik er de middelen voor had, ik zou de euro shorten. Maar dat mogen die landen zeker niet? Durven doen ze 't zeker niet! Jammer eigenlijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be