Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 8 januari 2011, 14:18   #1
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard de slimste mensen over de regeringsvorming

Citaat:
‘We moeten niet denken dat we slimmer zijn dan de politici die bezig zijn dit op te lossen. Laat ze dus maar doen, we kunnen het zeker niet beter. Wie denkt van wel, onderschat de immense complexiteit van de materie waarover onderhandeld wordt. De krant La Dernière Heure vraagt zich op haar frontpagina af wie ons uit deze impasse kan redden. Ze vergeet dat er al mensen aan bezig zijn: een zeer talentvolle generatie toppolitici. Ik geloof in hen. Als een voetbalteam niet marcheert, kun je altijd een trainer ontslaan of een paar spelers wisselen, maar dit is geen voetbal, het is belangrijker en moeilijker.'

‘Ik geloof ook niet dat ze in een psychologische impasse zouden zitten. Tijdens maanden onderhandelen zullen wel wat ergernissen ontstaan, maar ik merk een groot respect tussen de hoofdpersonages. Bart De Wever heeft zelfs al meerdere keren in interviews gezegd dat hij Elio Di Rupo bewondert. In 2007, dán waren er persoonlijke problemen, maar dat was vooral tussen Joëlle Milquet en Didier Reynders, die elkaar niet konden luchten.'

‘Een goede oplossing kost tijd, en die tijd is er. De kiezers zullen niet tevreden zijn met een snelle, maar middelmatige oplossing en ze hebben gelijk: de middelmaat �*s ook niet goed genoeg. Die veeleisendheid zie je overal. Waarom gaan mensen niet meer naar de mis? Omdat de priester met zijn zondagse preek niet meer opgewassen is tegen het professionele spektakel dat zijn parochianen elke dag op de televisie kunnen zien. De mis was vroeger al saai, maar kinderen van tegenwoordig vervelen er zich helemaal dood. Dat maakt het werk voor iedereen moeilijk, maar ik vind het prima.'

‘Ik begrijp ook niet wat er verkeerd is aan nieuwe verkiezingen. Als die nodig zijn, is dat geen drama, het is de democratie aan het werk.'

‘Waar ik me wel zorgen over maak, is de toenemende agressiviteit van de gemiddelde Waal en de gemiddelde Vlaming. Als mijn collega Nina Verhaeghe uit een VRT-wagen stapt op de Waalse Feesten, wordt ze uitgefloten. Ik heb gezien hoe mensen werden lastiggevallen omdat ze Nederlands spraken: veel erger moet dit niet worden. Dus, ja er is tijd, maar het mag toch een beetje vooruitgaan.'

Christophe Deborsu (eerste Waalse deelnemer aan De Slimste Mens)

Nobelprijs

‘Als ik koning was, ik zou dit weekend een boottochtje maken om mijn geest eens helemaal vrij te maken. Anders word je hier toch gewoon depressief van.'

‘Tegelijkertijd hoor je De Wever zeggen dat hij alleen met Di Rupo wil onderhandelen, terwijl Di Rupo er de liberalen wil bijhalen. De liberalen... waren die tot voor kort niet de aartsvijand? Het lijkt echt hopeloos. Wie de toverformule kent om dit op te lossen, verdient de Nobelprijs.'

‘Natuurlijk: de oplossing is dat ze allebei durven. Maar De Wever zegt dat Di Rupo niet durft te springen en Di Rupo zegt hetzelfde over De Wever. En natuurlijk: als je springt, ben je niet zeker dat je applaus gaat krijgen. De kans dat de kiezer je afstraft als je water in de wijn doet, is natuurlijk niet ondenkbeeldig.'

‘Dat heeft niets te maken met een gebrek aan staatsmanschap of zo. Ze kennen elkaar gewoon niet meer. Er is niets dat hen nog bindt. Unitaire partijen bestaan al lang niet meer. Maar zelfs enige gemeenschappelijkheid, enig begrip tussen bijvoorbeeld CD&V en CDH, ontbreekt volkomen.'

‘Dus nieuwe verkiezingen? Ik geloof niet dat die een oplossing dichterbij brengen. De kiezer is er zeker niet rijp voor. De kiezer beloont nog altijd de onverzettelijkheid en verkiezingen zullen de positie van N-VA en PS alleen versterken. Dat dit de compromisbereidheid zou vergroten bij beide partijen, geloof ik niet.'

‘Neen, misschien gaan we economisch onweer nodig hebben om eruit te geraken. Er wordt gespeculeerd tegen België, ik hoor dat Dexia in de problemen kan komen. Als we echt in zwaar weer terechtkomen, zullen de geesten misschien wakker worden.'

‘Maar ik had dit alleszins nooit verwacht in juni. We hadden een duidelijke uitslag, de eerste contacten tussen de Wever en Di Rupo waren positief. We wisten dat het niet gemakkelijk zou zijn, maar het zou wel lukken.'

‘Het begint te wegen. Het duurt gewoon te lang omdat een oplossing gewoon niet in zicht is.'

Linda De Win (journaliste en Slimste Mens 2009)

Woest en triest

‘Wie moet dit oplossen? Je lost dit alvast niet op door spelletjes te zitten spelen op tv. Daar ben ik dus echt woest over. N�*émand in Nederland begrijpt dat. De langste regeringsonderhandelingen ooit in West-Europa zijn aan de gang, en de populairste politicus van het land heeft tijd voor een tv-quiz. Ik heb zelf meegedaan aan De Slimste Mens, het is een leuk spelletje, maar Bart De Wever zijn plaats is niet daar, hij moet zijn verantwoordelijkheid nemen.'

‘Alleen gezond verstand kan dit oplossen. Ik heb de tijd genomen om de nota van Johan Vande Lanotte door te nemen: het is een heel verstandig werkstuk. Dat de onderhandelaars daarop niet verder willen werken, daar word ik triest van. En niet alleen triest. Als ik vanuit een Nederlands standpunt mag spreken: wij hebben schrik dat deze impasse een invloed kan hebben op de euro. Zo'n verzwakking kunnen we missen als kiespijn.'

‘Ik heb zelf in mijn loopbaan al moeilijke onderhandelingen meegemaakt en ik heb al meer politieke crisissen gezien, maar dit zou ik toch ongezien durven te noemen. Het duurt zeer lang, de afstand tussen de partijen is immens en iedereen wil de volle buit binnenhalen. Die stellingenoorlog is een gevolg van sterke verklaringen in de aanloop naar deze regeringsvorming. Na die stoere taal klinkt elke stap naar een oplossing nu als een nederlaag, het glas is altijd halfleeg. Resultaat: in meer dan 200 dagen zijn we nog geen stap verder geraakt. Er wordt van deze staatshervorming verwacht dat ze perfect is, de laatste die ons land nodig heeft, maar zo werkt het niet. Een staatshervorming moet een stap vooruit zijn, daarna vormen we een regering en, als dat nodig is, kunnen we later nog eens een staatshervorming doorvoeren. Akkoord, er moet een communautair akkoord komen, maar het echte werk begint daarna, bijvoorbeeld om de vergrijzing aan te pakken. Ik vrees dat er een externe factor nodig zal zijn om uit de loopgraven te geraken. De financiële speculatie tegen België zal ze wel doen inzien dat een onvolmaakte oplossing beter is dan geen oplossing.'

Peter Vandermeersch (hoofdredacteur NRC Handelsblad, finalist De Slimste Mens 2009)

Perceptie

‘Ik vond het wonderbaarlijk om Bart De Wever in De Slimste Mens te zien op een cruciaal moment in de regeringsonderhandelingen. Het argument dat hij ondanks de opnames geen minuut onbeschikbaar is geweest voor de onderhandelingen, zal rationeel wel kloppen, maar de perceptie is verschrikkelijk. Dat is ironisch, want De Wever is juist met dat soort dingen beginnen meedoen vanwege de perceptie: om te tonen dat hij een gewone mens is. Dat was toen slim bekeken, maar vliegt nu als een boemerang in zijn gezicht. Dat De Wever niet beseft dat zijn deelname aan een tv-quiz op dit moment ongepast is, getuigt niet van grote klasse, evenmin als de verbetenheid waarmee hij zich verdedigt wanneer die deelname bekritiseerd wordt. Die klasse, waarover Hugo Schiltz naar verluidt wel beschikte, kan het verschil maken. Als je ruzie maakt, gaat het niet alleen om wat je zegt of doet, maar ook om de manier waarop je iets doet.'

‘Perceptie is alles geworden in de Belgische politiek. Soms is dat begrijpelijk: de financieringswet is zo ingewikkeld dat er in heel het land maar twee mensen zijn die hem begrijpen. Als er dan iemand zegt dat hij hervormd moet worden, is het een kwestie van geloof: vind je die persoon tof, dan ben je het ermee eens, anders niet. Maar het moet nog ergens over gaan, natuurlijk. De laatste verkiezingscampagne in Nederland liep tegelijk met die bij ons. Ik was toen vaak in Nederland en het viel mij op dat de debatten daar allemaal over besparingen gingen. Die discussie is bij ons nog niet eens gevoerd.'

Wouter Deprez (cabaretier, Slimste Mens 2005)

Spelen met de stekker

‘Als ik nu koning was, ik zou een depressie hebben. Ik zie echt geen oplossing op dit moment. Ik had gedacht dat de nota van Johan Vande Lanotte minstens het begin van de oplossing zou zijn. Dat we er eindelijk zouden geraken. Maar niet dus.'

‘Je kunt alleen hopen dat de onderhandelaars gaan beseffen dat dit een onmogelijke situatie is en dat het zonder toegevingen niet zal lukken. Maar dat besef of die bereidheid is er nog altijd niet. Hoe je dan moet zorgen dat die bereidheid groeit? Ik zou het echt niet weten. Ik kan alleen hopen dat veel kiezers het stilaan belangrijker vinden dat er een oplossing komt dan dat alle slagen worden binnengehaald. Maar zo ver zijn we nog niet. Als je nu verkiezingen organiseert, zijn we nog verder van huis. Je krijgt een nog radicalere uitslag en het spelletje begint weer van voor af aan.'

‘Dat maakt me echt radeloos: dat het voor veel politici een spelletje lijkt. Een spelletje stratego, een spelletje wie-is-de-sluwste. Er wordt geredeneerd, er wordt naar de tegenstanders geloerd, er wordt gepokerd en geschaakt. Maar gewoon klaar en duidelijk zeggen wat ze willen en hoe ze er willen geraken, is er blijkbaar niet meer bij.'

‘Moeten we hopen dat de economische realiteit – nog meer druk van de markten op onze rente – ons dwingt? Je mag toch niet hopen dat ons land miljoenen euro's verlies lijdt?'

‘Herinner je je nog de lachende gezichten bij de overwinnaars in juni? Toen wisten we ook wel dat het moeilijk zou zijn. Maar dat we nu, meer dan een half jaar later, nog geen regering zouden hebben, neen. Ik moet zeggen dat ik afhaak. Ik volg de politieke verslaggeving niet meer helemaal. Dat stoer doen, dat spelen met de stekker, ik ben het zo moe. Ik zou in elk geval niet het geduld hebben om zo lang te blijven onderhandelen zonder enige vooruitgang te boeken.'

‘Als ik koning was, ik gaf ze allemaal een flinke bolwassing. Maar ik vrees dat ook dat al lang geen indruk meer maakt.'Annelies Rutten (journaliste, Slimste Mens 2007)

Onderhandelen over onderhandelingen

‘Ik kan niet anders dan pessimistisch zijn. Ik moet Alexander De Croo dit keer gelijk geven: Di Rupo en De Wever zijn dan wel twee locomotieven, maar ze rijden elk de andere kant uit. Ik denk niet dat we dit weekend dichter bij een oplossing komen. Dat mag je ook niet verwachten van de koning. De koning is niet meer dan een vluchtheuvel, een paravent waarachter de politici schuilen.'

‘De huidige situatie kun je zelfs niet meer vergelijken met de Chileense mijnschacht waarin de onderhandelaars opgesloten zitten. Het is veeleer een moeras. Uit een moeras geraak je alleen als iemand van buiten het moeras de hand uitsteekt en dat gebeurt nu nog niet. Ik zou ook niet weten wie die hand kan uitsteken. Dus hoe we dit oplossen? Ach. Je kunt daarover theoretiseren, maar de meeste theoretische oplossingen doorstaan de toets met de praktijk totaal niet. Je zou bijvoorbeeld theoretisch gezien een regering kunnen vormen zonder de N-VA, maar je weet dat zoiets nooit zal gebeuren. En terecht.'

‘Of deze impasse duidt op een gebrek aan staatsmanschap bij onze politici? Ik heb dit alleszins nog nooit meegemaakt. Maar dat betekent ook niet zo veel. Misschien dat de politieke journalisten ten tijde van het Egmontpact en alle strubbelingen daarvoor en daarna wel hetzelfde gevoel hadden.'

‘Ik geef het toe. Aanvankelijk was dit spannend. Als politiek journalist krijg je daar een adrenalinestoot van. Maar nu word ik er moedeloos van. Ik zou liever kunnen berichten over regeringsbeslissingen dan over onderhandelingen die moeten leiden tot onderhandelingen over de te voeren onderhandelingen. Eigenlijk zitten we al sinds de verkiezingen van 2007 in deze situatie. Een Nederlander twitterde gisteren dat België al 1.308 dagen op een regering wacht. Ik heb het niet exact nagerekend, maar hij zou wel eens gelijk kunnen hebben.'

Ivan De Vadder (journalist, finalist De Slimste Mens 2004)

Geen chantage

‘We leven in een democratie, dus zullen de verkozen politici dit moeten oplossen. Bart De Wever en Elio Di Rupo hebben een duidelijk mandaat van de kiezer, de verantwoordelijkheid ligt bij hen. Zij mogen zich niet laten chanteren door ratingbureaus die de Belgische kredietwaardigheid verlagen, of door Nederlandse pensioenfondsen die hun Belgische staatsobligaties verkopen. Maar hoe jammer je het ook vindt, die zaken spelen wel een rol. Je kunt het ook jammer vinden dat het slecht weer is, uiteindelijk is het toch slim om daar rekening mee te houden.'

‘Ik weet niet of deze patstelling zo uniek en onoplosbaar is. Afkoelingsperiodes, waarin de protagonisten niet met elkaar aan tafel zitten, maar via een tussenpersoon onderhandelen, lijken mij wel te werken. Als een verstandig man als Johan Vande Lanotte dan zegt dat hij een merkwaardige vooruitgang geboekt heeft in de financieringsplannen, ben ik geneigd dat te geloven. Uniek is deze crisis ook niet, België heeft een soortgelijke crisis gekend in de jaren zeventig en ook in andere Europese landen liep de regeringsvorming niet van een leien dakje. Zo zit het Verenigd Koninkrijk met een voor hen zeer ongebruikelijke coalitieregering en hebben de politici van een relatief eenvoudig land als Nederland er toch ook bijzonder lang over gedaan om een regering te vormen die je toch allesbehalve perfect kunt noemen. De complexiteit van onze staatsstructuur maakt het bij ons gewoon nog wat moeilijker.'

‘Nieuwe verkiezingen gaan dat natuurlijk niet oplossen, integendeel, die zouden alleen leiden tot meer radicalisering en minder compromisbereidheid. De oproep die Stijn Meuris bij de vorige verkiezingen deed om niet te gaan stemmen, vond ik twijfelachtig, al begreep ik zijn redenering. Kiezers die de moeite doen om te gaan stemmen, moet je serieus nemen en niet na een vruchteloze poging om een regering te vormen opnieuw om hun mening vragen.'

Marc Reynebeau (journalist, jurylid en finalist De Slimste Mens 2006)
bron: de standaard...

Interessante stukjes tekst... natuurlijk pure meningen hé maar toch...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 8 januari 2011, 16:49   #2
born2bewild
Banneling

Standaard

Onmiddellijke verbanning
In sommige gevallen zal de moderatie onmiddellijk overgaan tot een ban. Dit is onder andere het geval in onderstaande situaties:
dubbelnicks die gebruikt worden om een ban te omzeilen
forumgangers die bedreigingen uiten aan het adres van de moderatie (bijv. gerechtelijke stappen)
forumgangers die zich beperken tot one-liners, smileypostings, provocatie om de provocatie, copy-pastes, spam, eindeloos getrol, etc.
born2bewild is offline  
Oud 8 januari 2011, 16:53   #3
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Progresieve meningen, nutteloos.

Ze zouden allemaal hun broek af doen, langs achter genaaid worden en nog dank u zeggen.
Ratatosk is offline  
Oud 8 januari 2011, 16:55   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Onmiddellijke verbanning
In sommige gevallen zal de moderatie onmiddellijk overgaan tot een ban. Dit is onder andere het geval in onderstaande situaties:
dubbelnicks die gebruikt worden om een ban te omzeilen
forumgangers die bedreigingen uiten aan het adres van de moderatie (bijv. gerechtelijke stappen)
forumgangers die zich beperken tot one-liners, smileypostings, provocatie om de provocatie, copy-pastes, spam, eindeloos getrol, etc.
Oud 8 januari 2011, 16:58   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht

Met andere woorden, de angst voor verkiezing wordt nu substantieel.

Belgie leeft in angst van de Vlaming in het stemhokje.

Het einde van de staat zonder toekomst komt weer een stapje dichterbij.
Oud 8 januari 2011, 16:59   #6
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
2
born2bewild is offline  
Oud 8 januari 2011, 17:06   #7
largo_w

Standaard

Citaat:

ja het is één groot complot Xeno... iedereen is tegen... euhm... U.
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 8 januari 2011, 17:17   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wanneer gaan de Franstaligen zeggen "foert, wel laat ons ieder onze eigen pot koken; geef ons in afwachting wat hulp, vb. een paar miljard jaarlijks, neem zo'n jaar of tien, en ge zijt van ons van af".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 8 januari 2011, 17:21   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
ja het is één groot complot Xeno... iedereen is tegen... euhm... U.
Ik begrijp uw reactie niet. Wat heeft uw reactie met mijn post te zien?
Oud 8 januari 2011, 17:22   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wanneer gaan de Franstaligen zeggen "foert, wel laat ons ieder onze eigen pot koken; geef ons in afwachting wat hulp, vb. een paar miljard jaarlijks, neem zo'n jaar of tien, en ge zijt van ons van af".
Wanneer?

Wanneer ze zeker zijn dat ze Brussel kunnen annexeren als lebensraum.
Oud 8 januari 2011, 17:25   #11
largo_w

Standaard

Citaat:
Ik begrijp uw reactie niet. Wat heeft uw reactie met mijn post te zien?
Ik snapte ook niet wat al deze opmerkingen komen doen in deze draad...
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 8 januari 2011, 17:27   #12
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Uw citaten zijn nogal kort...
Boduo is offline  
Oud 8 januari 2011, 17:28   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik snapte ook niet wat al deze opmerkingen komen doen in deze draad...
In mijn post waar het mee begon trok ik een conclusie uit een artikel dat u gepost had.

Zoveel was duidelijk.
Oud 8 januari 2011, 17:31   #14
largo_w

Standaard

Citaat:
In mijn post waar het mee begon trok ik een conclusie uit een artikel dat u gepost had.

Zoveel was duidelijk.
Dat was dan alleen voor U duidelijk... Misschien iets teveel van Uw eigen "spul" gebruikt?
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 8 januari 2011, 17:39   #15
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
Bart De Wever heeft zelfs al meerdere keren in interviews gezegd dat hij Elio Di Rupo bewondert.

In "de morgen" staat er een stukje dat iets anders zegt over de houding van de Wever tegenover Di Rupo:

"De gevangenen van de Wetstraat"

Ik vraag me wel af wie er gelekt heeft, aangezien niemand er voordeel uit lijkt te halen. Tenzij Louis michel met zijn interne oorlog tegen de Reynders clan. Of zaten er journalisten in de VIP ruimte van het restaurant?

Kan iemand het artikel hier posten? (ik ben niet zo vertrouwd met de site van de morgen)

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 8 januari 2011 om 17:41.
Europese Vlaming is offline  
Oud 8 januari 2011, 17:45   #16
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
In "de morgen" staat er een stukje dat iets anders zegt over de houding van de Wever tegenover Di Rupo:

"De gevangenen van de Wetstraat"
Wat staat er exact in die tekst? Trouwens het gaat over de persoonlijke houding van De Wever. Heeft hij eens gezegd in een interview met de tijd dat hij op menselijk niveau heel goed overweg kon met Di Rupo... alleen politiek was het (logisch) niet zo.
Citaat:
Ik vraag me wel af wie er gelekt heeft, aangezien niemand er voordeel uit lijkt te halen. Tenzij Louis michel met zijn interne oorlog tegen de Reynders clan. Of zaten er journalisten in de VIP ruimte van het restaurant?
Het stuk over "liberalen komen opnieuw in beeld"? Erg nieuw is dat toch allemaal niet? Op restaurant heb je wel meer dan 1 partij meestal...

Citaat:
Kan iemand het artikel hier posten? (ik ben niet zo vertrouwd met de site van de morgen)
Volgens mij heb je het over een reeks die nog moet uitkomen...
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 8 januari 2011, 17:48   #17
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ze zijn allemaal tegen verkiezingen. Natuurlijk de peilingen wijzen nog veeeeeeeel te veeel richting N-VA. Als morgen de peilingen andersom zouden wijzen stonden de kieshokjes de zelfde dag nog klaar.
Garry is offline  
Oud 8 januari 2011, 17:58   #18
largo_w

Standaard

peter vandermeersch vandaag:
Citaat:
Woest en triest

‘Wie moet dit oplossen? Je lost dit alvast niet op door spelletjes te zitten spelen op tv. Daar ben ik dus echt woest over. N�*émand in Nederland begrijpt dat. De langste regeringsonderhandelingen ooit in West-Europa zijn aan de gang, en de populairste politicus van het land heeft tijd voor een tv-quiz. Ik heb zelf meegedaan aan De Slimste Mens, het is een leuk spelletje, maar Bart De Wever zijn plaats is niet daar, hij moet zijn verantwoordelijkheid nemen.'

‘Alleen gezond verstand kan dit oplossen. Ik heb de tijd genomen om de nota van Johan Vande Lanotte door te nemen: het is een heel verstandig werkstuk. Dat de onderhandelaars daarop niet verder willen werken, daar word ik triest van. En niet alleen triest. Als ik vanuit een Nederlands standpunt mag spreken: wij hebben schrik dat deze impasse een invloed kan hebben op de euro. Zo'n verzwakking kunnen we missen als kiespijn.'

‘Ik heb zelf in mijn loopbaan al moeilijke onderhandelingen meegemaakt en ik heb al meer politieke crisissen gezien, maar dit zou ik toch ongezien durven te noemen. Het duurt zeer lang, de afstand tussen de partijen is immens en iedereen wil de volle buit binnenhalen. Die stellingenoorlog is een gevolg van sterke verklaringen in de aanloop naar deze regeringsvorming. Na die stoere taal klinkt elke stap naar een oplossing nu als een nederlaag, het glas is altijd halfleeg. Resultaat: in meer dan 200 dagen zijn we nog geen stap verder geraakt. Er wordt van deze staatshervorming verwacht dat ze perfect is, de laatste die ons land nodig heeft, maar zo werkt het niet. Een staatshervorming moet een stap vooruit zijn, daarna vormen we een regering en, als dat nodig is, kunnen we later nog eens een staatshervorming doorvoeren. Akkoord, er moet een communautair akkoord komen, maar het echte werk begint daarna, bijvoorbeeld om de vergrijzing aan te pakken. Ik vrees dat er een externe factor nodig zal zijn om uit de loopgraven te geraken. De financiële speculatie tegen België zal ze wel doen inzien dat een onvolmaakte oplossing beter is dan geen oplossing.'

Peter Vandermeersch (hoofdredacteur NRC Handelsblad, finalist De Slimste Mens 2009)
Dezelfde man "gisteren":

Citaat:
P.Vandermeersch, rédac' chef du Standaard: " Je crois en une Belgique différente"
http://www.lalibre.be/actu/elections...ifferente.html

een chat met franstalige landgenoten waar de man zijn voorliefde voor De Wever nauwelijks kon verstoppen... sjah het kan verkeren zoals ze zeggen.
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 8 januari 2011, 17:59   #19
born2bewild
Banneling

Standaard

peterke vandermeers....is dat ook een onverdachte bron?
uiteraard mag de marketeer niet spreken in naam van de Nederlanders

Laatst gewijzigd door born2bewild : 8 januari 2011 om 18:00.
born2bewild is offline  
Oud 8 januari 2011, 18:04   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was dan alleen voor U duidelijk... Misschien iets teveel van Uw eigen "spul" gebruikt?
Je schijnt een fixatie te hebben met "spul." Is dat beroepsmisvorming?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be