Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat vindt u van onderstaand voorstel in Amsterdam?
Dat is pesten van de autobestuurder! 9 33,33%
Goed voorstel! Ieder die er niet hoort kan beter buiten de stad parkeren! 8 29,63%
Goed voorstel, maar pest de bewoners niet weg met duurdere vergunningen 7 25,93%
Who cares? 3 11,11%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2004, 10:46   #1
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Citaat:
Parkeren in Amsterdam nog duurder

Uitgegeven: 19 mei 2004 11:08

AMSTERDAM - Amsterdam wordt nog duurder voor de automobilist. Met de invoering van een nieuw tarief kost een uurtje parkeren in de stad binnenkort op sommige plaatsen 4,20 euro. De stadsdelen in Amsterdam mogen zelf bepalen waar ze dit uurtarief hanteren.

Verantwoordelijk wethouder Van der Horst wil de stadsdelen belonen voor de invoering van het dure uurtarief. Ook het verhogen van de parkeervergunning voor bewoners is lucratief. De stadsdelen krijgen een groot deel van de extra inkomsten direct terug.

Het college van burgemeester en wethouders stemde naast de huidige straattarieven (1 euro, 1,90 euro en 3,20 euro) en het extra hoge tarief ook in met een extra laag tarief. Er komen plaatsen in de stad waar men voor 0,10 euro de auto een uur alleen mag laten. In tegenstelling tot het dure tarief bepaalt het stadsdeel niet zelf welke straten in aanmerking komen voor de goedkope parkeerplaatsen.

nu.nl
Wat vindt de doorsnee weggebruiker daarvan? Moeten we de parkeertarieven bij ons ook verhogen in steden als Gent, Brussel, Antwerpen,... ? En op bepaalde plaatsen extra laag maken? Is het openbaar vervoer bij ons voldoende voorzien om mensen van buiten de stad naar het centrum te vervoeren?
Of is dit gewoon maar een beetje pesten door de overheid van de autobestuurders?
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 10:52   #2
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Waar ligt het probleem ? Er zijn te weinig parkeergelegenheden.
Waarom ? Omdat er ook in de stad teveel mensen zijn die hun auto alleen op straat kwijt kunnen. Bewones nemen dus een aantal beschikbare plaatsen daarvan in.
Geef de bewoners een gratis plaats in parkeergarages in de stad en een abonnement op het openbaar vervoer tegen voorkeurtarief.
Laat iedereen voor de open plaatsen op straat betalen.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 12:10   #3
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Ikzelf ben groot voorstander van het totaal autovrij maken van stadscentra. Onze historische steden hebben alleen maar te lijden van de auto, om niet te vergeten de talloze miljarden die gaan naar het renoveren van gebouwen die aangetast zijn door rookgassen.

Zulk autovrij maken moet gebeuren in combinatie met randparkings en electrische trolleys naar de binnenstad, evenals met het gebruik van fietstaxi's en (waarom niet) fietshuur.

Boodschappen en dergelijke worden dan nadien aan huis geleverd (zoals ook in de VS al bestaat).

Volgens mij maken we enkel op deze manier het wonen in de stad terug aangenaam, veilig en gezond.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 12:39   #4
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

@ Turkje: Hoe groot moet een stad zijn om die investeringen in randparkings en openbaar vervoer naar de binnenstad te kunnen rechtvaardigen/terugverdienen?

Vanaf de grootte van Antwerpen? Of misschien Brugge al?

Wat doe je met grote winkelcentra buiten het stadscentrum, stimuleer je die of probeer je die winkels toch terug in het centrum te krijgen?
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 15:39   #5
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
@ Turkje: Hoe groot moet een stad zijn om die investeringen in randparkings en openbaar vervoer naar de binnenstad te kunnen rechtvaardigen/terugverdienen?
Er staat niet echt een grootte op. De planologie van een stad (tesamen met eerder aanhaalde punten zoals historische gebouwen) is eerder een punt waar men naar kan kijken. Daarbij: openbaar vervoer is er nu al, evenals parkings. Het is dus een kwestie van in de komende jaren de juiste investeringen te doen (en dus geen ondergrondse parkings bijmaken in het midden van de stad bvb.).

Citaat:
Wat doe je met grote winkelcentra buiten het stadscentrum, stimuleer je die of probeer je die winkels toch terug in het centrum te krijgen?
Waarom stimuleren/niet stimuleren? Werkt de markt niet goed misschien?
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 15:57   #6
doornroosje
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 25 maart 2004
Berichten: 2.578
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Ikzelf ben groot voorstander van het totaal autovrij maken van stadscentra. Onze historische steden hebben alleen maar te lijden van de auto, om niet te vergeten de talloze miljarden die gaan naar het renoveren van gebouwen die aangetast zijn door rookgassen.

Zulk autovrij maken moet gebeuren in combinatie met randparkings en electrische trolleys naar de binnenstad, evenals met het gebruik van fietstaxi's en (waarom niet) fietshuur.

Boodschappen en dergelijke worden dan nadien aan huis geleverd (zoals ook in de VS al bestaat).

Volgens mij maken we enkel op deze manier het wonen in de stad terug aangenaam, veilig en gezond.
Aangenamer wel,maar wel duurder.
In mechelen hebben ze trouwens juist 2 grote parkings bij gemaakt in het centrum(ondergronds).
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 23:05   #7
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Voor Antweprenaars:

Het stuk Meir in Antwerpen waar in principe (behalve leveringen, ...) niet meer gereden mag worden, vind ik zelf veel aangenamer om te winkelen (als het echt moet ) dan bijvoorbeeld de Kammenstraat (wel beter winkels ) met smalle voetpaden, de voorbijrijdende auto's en een bezinegeur...
Shoppingcentra (zoals in Wijnegem vind ik helemaal niet aangenaam wegens te muf, te druk, te gesloten en te kunstmatig) en daar ga ik helemaal niet graag sjoppen ...
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 23:13   #8
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:
Parkeren in Amsterdam nog duurder

Uitgegeven: 19 mei 2004 11:08

AMSTERDAM - Amsterdam wordt nog duurder voor de automobilist. Met de invoering van een nieuw tarief kost een uurtje parkeren in de stad binnenkort op sommige plaatsen 4,20 euro. De stadsdelen in Amsterdam mogen zelf bepalen waar ze dit uurtarief hanteren.

Verantwoordelijk wethouder Van der Horst wil de stadsdelen belonen voor de invoering van het dure uurtarief. Ook het verhogen van de parkeervergunning voor bewoners is lucratief. De stadsdelen krijgen een groot deel van de extra inkomsten direct terug.

Het college van burgemeester en wethouders stemde naast de huidige straattarieven (1 euro, 1,90 euro en 3,20 euro) en het extra hoge tarief ook in met een extra laag tarief. Er komen plaatsen in de stad waar men voor 0,10 euro de auto een uur alleen mag laten. In tegenstelling tot het dure tarief bepaalt het stadsdeel niet zelf welke straten in aanmerking komen voor de goedkope parkeerplaatsen.

nu.nl
Wat vindt de doorsnee weggebruiker daarvan? Moeten we de parkeertarieven bij ons ook verhogen in steden als Gent, Brussel, Antwerpen,... ? En op bepaalde plaatsen extra laag maken? Is het openbaar vervoer bij ons voldoende voorzien om mensen van buiten de stad naar het centrum te vervoeren?
Of is dit gewoon maar een beetje pesten door de overheid van de autobestuurders?
Moesten de wijken volledig zelf kunnen beslissen hoeveel ze vragen lijkt me dat een prima oplossing. Door concurrentie tussen de wijken zal een marktconform optimum gevonden worden, waarbij bepaalde wijken zich eventueel kunnen differentieren tot voetganger- of autoparadijs. In de rest zal de heffing stijgen totdat de totale inkomst lager is doordat er minder mensen parkeren. Ook dat is geen probleem. Ideaal zou natuurlijk zijn dat er ook privégarages zouden zijn die meeconcurreren met de markt.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2004, 22:39   #9
Suits You, Sir!
Burgemeester
 
Suits You, Sir!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2003
Berichten: 522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:
Parkeren in Amsterdam nog duurder

Uitgegeven: 19 mei 2004 11:08

AMSTERDAM - Amsterdam wordt nog duurder voor de automobilist. Met de invoering van een nieuw tarief kost een uurtje parkeren in de stad binnenkort op sommige plaatsen 4,20 euro. De stadsdelen in Amsterdam mogen zelf bepalen waar ze dit uurtarief hanteren.

Verantwoordelijk wethouder Van der Horst wil de stadsdelen belonen voor de invoering van het dure uurtarief. Ook het verhogen van de parkeervergunning voor bewoners is lucratief. De stadsdelen krijgen een groot deel van de extra inkomsten direct terug.

Het college van burgemeester en wethouders stemde naast de huidige straattarieven (1 euro, 1,90 euro en 3,20 euro) en het extra hoge tarief ook in met een extra laag tarief. Er komen plaatsen in de stad waar men voor 0,10 euro de auto een uur alleen mag laten. In tegenstelling tot het dure tarief bepaalt het stadsdeel niet zelf welke straten in aanmerking komen voor de goedkope parkeerplaatsen.

nu.nl
Wat vindt de doorsnee weggebruiker daarvan? Moeten we de parkeertarieven bij ons ook verhogen in steden als Gent, Brussel, Antwerpen,... ? En op bepaalde plaatsen extra laag maken? Is het openbaar vervoer bij ons voldoende voorzien om mensen van buiten de stad naar het centrum te vervoeren?
Of is dit gewoon maar een beetje pesten door de overheid van de autobestuurders?
Ik snap de stelling niet waarom je ze bekijkt vanuit het oogpunt van de autobestuurders. Tegenwoordig worden zulke initiatieven altijd bekeken vanuit het oogpunt van de bewoner, arbeider,... Enfin, iemand die een echte binding heeft met die plaats.
In ieder geval is dit een goed initiatief, sterker nog... Het zou zelfs veel duurder kunnen. Ooit hebben ze in Amsterdam een test gedaan: 20€ per uur parkeren. Parkeerders kloegen over de hoge prijzen, maar niemand was bereid om zijn auto thuis te laten...
__________________
Just give me spam, spam, spam, bacons, eggs and spam
Suits You, Sir! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 00:43   #10
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Waar ligt het probleem ? Er zijn te weinig parkeergelegenheden.
Waarom ? Omdat er ook in de stad teveel mensen zijn die hun auto alleen op straat kwijt kunnen. Bewones nemen dus een aantal beschikbare plaatsen daarvan in.
Geef de bewoners een gratis plaats in parkeergarages in de stad en een abonnement op het openbaar vervoer tegen voorkeurtarief.
Laat iedereen voor de open plaatsen op straat betalen.
Herman,

in Antwerpen is er een systeem met bewonerskaarten.
De bestaande parkeergarage's staan grotendeels leeg (ik geloof dat de gemiddelde bezetting onder de 50 % ligt !) omdat iedereen nog liever een uur ligt te zoeken naar een vrij plaatsje i.p.v. een betaalparking te nemen.
Het probleem is dus iets complexer dan je hier voorstelt.
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 00:48   #11
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1
Voor Antweprenaars:

Het stuk Meir in Antwerpen waar in principe (behalve leveringen, ...) niet meer gereden mag worden, vind ik zelf veel aangenamer om te winkelen (als het echt moet ) dan bijvoorbeeld de Kammenstraat (wel beter winkels ) met smalle voetpaden, de voorbijrijdende auto's en een bezinegeur...
Shoppingcentra (zoals in Wijnegem vind ik helemaal niet aangenaam wegens te muf, te druk, te gesloten en te kunstmatig) en daar ga ik helemaal niet graag sjoppen ...
even los daarvan :
door de concentratie van winkels in het shoppingcenter en rondom de Meir zijn lokale winkelstraten als de Turnhoutsebaan en de Abdijstraat (Bredabaan ook ? Kom daar niet zo veel) naar de verdoemenis. Iemand die daar een oplossing voor heeft ?
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 18:31   #12
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Suits You, Sir!
Ik snap de stelling niet waarom je ze bekijkt vanuit het oogpunt van de autobestuurders. Tegenwoordig worden zulke initiatieven altijd bekeken vanuit het oogpunt van de bewoner, arbeider,... Enfin, iemand die een echte binding heeft met die plaats.
Net daarom dat ik even advocaat van de duivel wilde spelen
Citaat:
In ieder geval is dit een goed initiatief, sterker nog... Het zou zelfs veel duurder kunnen. Ooit hebben ze in Amsterdam een test gedaan: 20€ per uur parkeren. Parkeerders kloegen over de hoge prijzen, maar niemand was bereid om zijn auto thuis te laten...
Great Een enorme stimulans voor het openbaar vervoer, denk ik toch ook? Of hebben ze die invloed toen niet gemeten?
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 11:07   #13
ethias
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 28 mei 2004
Berichten: 56
Standaard

Voorstander van een autovrij stadscentrum
ethias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 15:50   #14
dorus
Banneling
 
 
dorus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1
Voor Antweprenaars:

Het stuk Meir in Antwerpen waar in principe (behalve leveringen, ...) niet meer gereden mag worden, vind ik zelf veel aangenamer om te winkelen (als het echt moet ) dan bijvoorbeeld de Kammenstraat (wel beter winkels ) met smalle voetpaden, de voorbijrijdende auto's en een bezinegeur...
Shoppingcentra (zoals in Wijnegem vind ik helemaal niet aangenaam wegens te muf, te druk, te gesloten en te kunstmatig) en daar ga ik helemaal niet graag sjoppen ...
even los daarvan :
door de concentratie van winkels in het shoppingcenter en rondom de Meir zijn lokale winkelstraten als de Turnhoutsebaan en de Abdijstraat (Bredabaan ook ? Kom daar niet zo veel) naar de verdoemenis. Iemand die daar een oplossing voor heeft ?
Voor die verloedering zijn er nog andere oorzaken hoor!
Zie maar eens de topic: waarom kopen als men ongestraft kan stelen!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be