Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2010, 14:52   #1
rikus
Lokaal Raadslid

rikus's schermafbeelding

Standaard Pastoor begint tijdelijk restauran uit armoede

Pastoor Schilder begint tijdelijk restaurant
TILBURG - De financiële krapte noopt parochies tot creativiteit. Harm Schilder, landelijk bekend als de klokkenluidende pastoor te Tilburg, maakt van zijn pastorie in februari een maand lang een restaurant.

'We hopen hierdoor eindelijk de investering in het interieur van de kerk te kunnen plegen waar we al zo lang tegenaan hikken. Offertes moeten nog aangevraagd worden, maar er zijn tienduizenden euro's nodig om de kerk goed te schilderen en van nieuwe verlichting te voorzien.'

Op vrijdag- en zaterdagavond betalen gasten 75 euro voor een viergangenmenu; op zondagmiddag is er een 'walking-diner' voor 60 euro. Schilder treedt op als gastheer en introduceert ook sprekers uit de wereld van kunst en media. 'Ik kan nog niet met namen naar buiten komen. Antoine Bodar kon helaas niet.'

Schilder is lang met vergunningen bezig geweest. 'Eerst kreeg ik van de gemeente te horen dat een evenementenvergunning nodig was. Later werd het een horecavergunning. Maar omdat ik nu, naast wisselende kookclubs, ook een professionele chef-kok heb, valt onze activiteit onder catering. Een speciale vergunning heb je daarvoor niet nodig.'

Hoewel Schilder zegt dat hij voor zijn restaurant in de pastorie geen vergunningen nodig heeft, wil de gemeente daarover 'toch wel eens met hem praten'. 'Of de pastoor gelijk heeft dat er geen vergunningsplicht is, gaan we met hem bespreken. Mogelijk zal hij gebruik moeten maken van een tijdelijke horecavergunning', zegt een gemeentewoordvoerder.

Het restaurant gaat Tintinnare heten. In het Italiaans betekent dat 'klokkenluiden'. Schilder ziet ook pastorale voordelen: 'Mensen komen in beweging. Er ontstaat een nieuw netwerk.'

Gaat Schilder ook elke keer de klok luiden als het restaurant opent? 'Best een goed idee, ja. Ik zal het er eens over hebben.'

geplaatst:
30-12-2010 - 11.57

rikus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 16:22   #2
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikus Bekijk bericht
Pastoor Schilder begint tijdelijk restaurant
TILBURG - De financiële krapte noopt parochies tot creativiteit. Harm Schilder, landelijk bekend als de klokkenluidende pastoor te Tilburg, maakt van zijn pastorie in februari een maand lang een restaurant.

'We hopen hierdoor eindelijk de investering in het interieur van de kerk te kunnen plegen waar we al zo lang tegenaan hikken. Offertes moeten nog aangevraagd worden, maar er zijn tienduizenden euro's nodig om de kerk goed te schilderen en van nieuwe verlichting te voorzien.'

Op vrijdag- en zaterdagavond betalen gasten 75 euro voor een viergangenmenu; op zondagmiddag is er een 'walking-diner' voor 60 euro. Schilder treedt op als gastheer en introduceert ook sprekers uit de wereld van kunst en media. 'Ik kan nog niet met namen naar buiten komen. Antoine Bodar kon helaas niet.'

Schilder is lang met vergunningen bezig geweest. 'Eerst kreeg ik van de gemeente te horen dat een evenementenvergunning nodig was. Later werd het een horecavergunning. Maar omdat ik nu, naast wisselende kookclubs, ook een professionele chef-kok heb, valt onze activiteit onder catering. Een speciale vergunning heb je daarvoor niet nodig.'

Hoewel Schilder zegt dat hij voor zijn restaurant in de pastorie geen vergunningen nodig heeft, wil de gemeente daarover 'toch wel eens met hem praten'. 'Of de pastoor gelijk heeft dat er geen vergunningsplicht is, gaan we met hem bespreken. Mogelijk zal hij gebruik moeten maken van een tijdelijke horecavergunning', zegt een gemeentewoordvoerder.

Het restaurant gaat Tintinnare heten. In het Italiaans betekent dat 'klokkenluiden'. Schilder ziet ook pastorale voordelen: 'Mensen komen in beweging. Er ontstaat een nieuw netwerk.'

Gaat Schilder ook elke keer de klok luiden als het restaurant opent? 'Best een goed idee, ja. Ik zal het er eens over hebben.'

geplaatst:
30-12-2010 - 11.57
Persoonlijk vind ik dat men de pastoors een degelijke wedde moet geven. En ik meen dat. Die mensen doen ook veel goed. Men vergeet dit wel eens.

Laatst gewijzigd door system : 30 december 2010 om 16:28.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 16:23   #3
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Verminderen de inkomsten uit dopen, trouwen, begraven en collecte en offerblok?

Zijn aflaten kan hij zeker aan de straatstenen niet kwijt?

Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 16:27   #4
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Verminderen de inkomsten uit dopen, trouwen, begraven en collecte en offerblok?

Zijn aflaten kan hij zeker aan de straatstenen niet kwijt?

Men moet ook geen hetze ontketenen tegen priesters. Dat is volledig fout. Niet alle priesters zijn pedofielen. Verre van zelfs!

Laatst gewijzigd door system : 30 december 2010 om 16:31.
Oud 30 december 2010, 16:51   #5
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Diene pastoor heeft dat goed bezien.

Hij nodigt elke week zijn parochianen uit op zondagmiddag in zijn restaurant, en tussen de soep en de patatten voert hij ook nog eens zijn mis op! en klaar is kees! Hij heeft terug volk in de mis, en de parochianen zijn ook content.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 17:35   #6
Wisord
Banneling

Standaard

Hun "beroep" , is duidelijk niet meer nodig ... mss kan hij eens een echte job proberen . Hij heeft duidelijk een horeca roeping .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 17:40   #7
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik dat men de pastoors een degelijke wedde moet geven. En ik meen dat. Die mensen doen ook veel goed. Men vergeet dit wel eens.
Dit zijn (naar mijn mening vrij zeldzame) verstandige woorden van uwentwege, waarvoor gefeliciteerd.

Laatst gewijzigd door respublica : 30 december 2010 om 17:41.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 18:16   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Hosties in tomaten saus.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 18:17   #9
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Dit zijn (naar mijn mening vrij zeldzame) verstandige woorden van uwentwege, waarvoor gefeliciteerd.

Waarom zouden de niet gelovigen moeten afdragen voor iemand anders zijn geloof ??..

.

Laatst gewijzigd door Wisord : 30 december 2010 om 18:19.
Oud 30 december 2010, 18:38   #10
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw mening is helaas meestal zeer onwijs. Vandaar dat ik niet zoveel waarde hecht aan uw mening.

Laatst gewijzigd door system : 30 december 2010 om 18:41.
Oud 30 december 2010, 19:27   #11
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw mening is helaas meestal zeer onwijs. Vandaar dat ik niet zoveel waarde hecht aan uw mening.

Oeps .... steekje .
Oud 30 december 2010, 23:03   #12
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Het past eenieder om waarde te hechten aan andermans mening, zelfs indien het een zogenaamde "onwijze mening"' betreft, wat dat dan ook moge wezen. Een mening kan immers niet onwijs zijn; de persoon die haar uit wél. Onwijsheid is een kenmerk dat, tenzij in jeugdtaal, immers enkel aan met verstand begaafde wezens toekomt. Echter, dat een Belgicist de dierbare Nederlandse taal tamelijk onzuiver hanteert, is naar mijn onwijze mening niet wonderbaarlijk.

Laatst gewijzigd door respublica : 30 december 2010 om 23:06.
Oud 30 december 2010, 23:06   #13
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het past eenieder om waarde te hechten aan andermans mening, zelfs indien het een zogenaamde "onwijze mening"' betreft, wat dat dan ook moge wezen. Een mening kan immers niet onwijs zijn; de persoon die haar uit wél. Onwijsheid is een kenmerk dat, tenzij in jeugdtaal, immers enkel aan met verstand begaafde wezens toekomt. Echter, dat een Belgicist de dierbare Nederlandse taal tamelijk onzuiver hanteert, is, naar mijn onwijze mening, niet wonderbaarlijk.
U bent alweer zeer onwijs bezig. U zult waarschijnlijk nog zeer jong zijn.
Oud 30 december 2010, 23:07   #14
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Oeps .... steekje .
Wie steken uitdeelt, krijgt er ook terug; het is niet meneer Systeem, die ik moet blameren, maar mijn eigen slecht karakter.
Oud 30 december 2010, 23:09   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Waarom zouden de niet gelovigen moeten afdragen voor iemand anders zijn geloof ??..

.
Om dezelfde reden dat we moeten afdragen voor toneel, kunst,sport enz.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 23:10   #16
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie steken uitdeelt, krijgt er ook terug; het is niet meneer Systeem, die ik moet blameren, maar mijn eigen slecht karakter.
U bent toch niet zo goed als u denkt in het steken geven.

Daarentegen bent u wel een kei in het laten vallen van steken.
Oud 30 december 2010, 23:10   #17
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oud 30 december 2010, 23:13   #18
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
U bent alweer zeer onwijs bezig. U zult waarschijnlijk nog zeer jong zijn.
Zeer jong? Zeker, al doet mijn 'avatar' anders vermoeden. Men is echter nooit te oud om bij te leren, zo luidt mijn motto, en u bent daarin een medestander, want u hanteerde in deze reactie 'onwijs' (als adverbium) op een betekenisvolle wijze en wist zo uzelf te overtreffen.
Oud 30 december 2010, 23:15   #19
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
U bent toch niet zo goed als u denkt in het steken geven.

Daarentegen bent u wel een kei in het laten vallen van steken.
Goed gevonden!
Oud 30 december 2010, 23:16   #20
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeer jong? Zeker, al doet mijn 'avatar' anders vermoeden. Men is echter nooit te oud om bij te leren, zo luidt mijn motto, en u bent daarin een medestander, want u hanteerde in deze reactie 'onwijs' (als adverbium) op een betekenisvolle wijze en wist zo uzelf te overtreffen.
Laat ons dan zeggen dat u bent geworden zoals Jezus dit wenste: u bent terug geworden zoals de kinderen uit het Evangelie. En dat is toch ook niet niks.

Laatst gewijzigd door system : 30 december 2010 om 23:17.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be