Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Querty in plaats van Azerty ?
Neen, ik wil er niet van weten. 20 32,26%
Ja, zelfs al zal het me toch wat moeite kosten 13 20,97%
Ja, voor mij, super flexibele wereldburger, een makkie 29 46,77%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2011, 13:38   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Qwerty in plaats van Azerty

Zouden we als Vlamingen niet eens ons best doen om een omschakeling te maken, zodat we een beetje meer aansluiten bij de beschaafde wereld, waar leuk meegenomen, de betreffende toestellen dan nog iets goedkoper zijn wegens een grotere markt ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 13:49   #2
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zouden we als Vlamingen niet eens ons best doen om een omschakeling te maken, zodat we een beetje meer aansluiten bij de beschaafde wereld, waar leuk meegenomen, de betreffende toestellen dan nog iets goedkoper zijn wegens een grotere markt ?
Wat houdt U tegen?

Indien mijn vrouw voor haar werk niet altijd azerty gerbuikte was ik in het verleden bij qwerty (vic20 was niet anders) gebleven.
Nu zo een groot probleem is dat niet. Mijn kinderen gebruiken door elkaar azerty en qwerty. Ikzelf gebruik azerty Frans (oude laptop) en Belgisch.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 13:51   #3
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Ik vindt dat we een eigen, Nederlandstalige variant moeten maken, kwertie (ja, de e mag er wel twee keer op) ofzo, gewoon, omdat het kan. (En omdat wij natuurlijk nooit in het Engels typen.)

Omdat het bij tien-vingerig typen nog steeds niet handig is als veel gebruikte letters dicht bij elkaar staan (door dezelfde vinger aangeslagen worden) Is ook hier een van de uitgangspunten om dat te voorkomen. Iemand een suggestie voor de optimale Nederlandstalige indeling? Ik zou zelf denken aan het plaatsen van de klinkers (en andere veel gebruikte letters) op de plaatsen waar je je vingers normaal gesproken houdt, met de e onder de rechterwijsvinger en de a onder de linker, die gebruik je tenslotte het meest. De middelste regel wordt dan bijvoorbeeld:
CAPStuiagheomn"ENTER
En dan? Wie biedt?
Oud 3 januari 2011, 13:52   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wat houdt U tegen?

Indien mijn vrouw voor haar werk niet altijd azerty gerbuikte was ik in het verleden bij qwerty (vic20 was niet anders) gebleven.
Nu zo een groot probleem is dat niet. Mijn kinderen gebruiken door elkaar azerty en qwerty. Ikzelf gebruik azerty Frans (oude laptop) en Belgisch.
Wat mij tegen houdt, ga ik niet aan jouw neus hangen.

Maar we weten wel wie jou tegen houdt !

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 13:53   #5
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Qwerty is stukken gemakkelijker om nederlands te typen. De cijfers hoeven geen caps lock (nou ja met een num klavier tot daar aantoe), de punten hoeven geen capslock, kortom je zit met qwerty niet constant met die shift te leuteren. Ik ben al twee keer overgeschakeld, het zou dus ook een derde keer wel moeten lukken.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 13:54   #6
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Qwerty of Azerty is een kwestie van gewoonte. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een azerty-toetsenbord omdat ik het gemakkelijker typen vind.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 14:02   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Qwerty of Azerty is een kwestie van gewoonte. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een azerty-toetsenbord omdat ik het gemakkelijker typen vind.
eenmaal je qwerty gewoon bent, is het stukken gemakkelijk (voor Nederlandse en Engelse teksten). Voor franse teksten (waar azerty voor ontworpen werd) is het die laatste natuurlijk beter.

Daarom moeten wij Vlamingskes dus allemaal op azerty leren typen, terwijl nederland al jaren op qwerty een pak sneller vooruitgaat (zonder continu de shift toets te moeten gebruiken)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 3 januari 2011, 14:06   #8
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben pro Azerty.
Ik zie niet in waarom Qwerty beter zou zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 14:09   #9
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
eenmaal je qwerty gewoon bent, is het stukken gemakkelijk (voor Nederlandse en Engelse teksten). Voor franse teksten (waar azerty voor ontworpen werd) is het die laatste natuurlijk beter.

Daarom moeten wij Vlamingskes dus allemaal op azerty leren typen, terwijl nederland al jaren op qwerty een pak sneller vooruitgaat (zonder continu de shift toets te moeten gebruiken)
Voor cijfers gebruik ik het nummerieke gedeelte. Ik vind azerty gemakkelijker vanwege de positie van de A en Z ivm de positie van mijn linkerhand maar ik typ wel niet met 10 vingers.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 14:24   #10
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Ik heb leren typen op AZERTY, en ben dat nu zo gewoon.
Ik denk dat velen voor QWERTY zijn omdat het "niet Frans" is, een puur symbool dus.
Dat vind ik een onnozele houding, we moeten niet van alles een taalstrijd willen maken, en verfransing vervangen door verengelsing lijkt mij ook niet aangewezen.
Vaak bestaan ook misvattingen over toetsenbordindelingen, men denkt dat er één QWERTY standaard bestaat, terwijl dat helemaal niet zo is, QWERTY US is ook niet al gelijk aan QWERTY UK bijv.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 14:28   #11
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik denk dat velen voor QWERTY zijn omdat het "niet Frans" is, een puur symbool dus.
Dat vind ik een onnozele houding, we moeten niet van alles een taalstrijd willen maken
Ontbelging is een werk van lange adem, en het bestaat ook uit onnozele details (als dit).
Oud 3 januari 2011, 14:32   #12
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb leren typen op AZERTY, en ben dat nu zo gewoon.
Dat vind ik een onnozele houding, we moeten niet van alles een taalstrijd willen maken, en verfransing vervangen door verengelsing lijkt mij ook niet aangewezen.
Vaak bestaan ook misvattingen over toetsenbordindelingen, men denkt dat er één QWERTY standaard bestaat, terwijl dat helemaal niet zo is, QWERTY US is ook niet al gelijk aan QWERTY UK bijv.
dit heeft nu eens niks met communautaire discussies te maken; als nederlandstikkende of engelstikkende heb je gewoon minder hoofdlettertoetsen nodig. Bij Azerty zijn een aantal niet-hoofdlettertoetsen ingenomen voor é è ç �*

Het is natuurlijk even wennen als je overschakelt, maar dat duurt niet lang. (ik tik wel met 10 vingers).

Oud 3 januari 2011, 14:32   #13
marcds
Vreemdeling

Standaard

Mijn voorkeur voor QWERTY is gewoon omdat dat beter is om te programmeren: tekens die daar veel gebruikt worden ({ } [ ] \ | ~ @ ` $) zijn gewoon vlot bruikbaar zonder obscure AltGr of Option combinaties. En de typisch franse accent-letters gebruik ik toch uiterst zelden (meestal typ ik in het Engels). Ook het feit dat er minder letters met de pink bediend moeten worden (de q gebruik ik zelden, en de m zit onder de wijsvinger) en dat de cijfers geen shift nodig hebben, maakt QWERTY voor mij eenvoudiger.
marcds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 14:36   #14
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een lichte voorkeur voor qwerty, maar dit is nu bv. getypt op een azerty toetsenbord.

Vroeger vloekte ik zelfs op azerty, toen er weer een probleem was met mijn MS-DOS en mijn driver niet laadde. Standaard kreeg je toen qwerty onder je broek en dat was niet fijn om je systeem terug in orde te krijgen. Nu DOS verdwenen is, is dat probleem minder prangend geworden, maar de onfijne gevoelens komen weer naar boven als ik een azerty voor mijn vingers krijg.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 14:50   #15
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marcds Bekijk bericht
Mijn voorkeur voor QWERTY is gewoon omdat dat beter is om te programmeren: tekens die daar veel gebruikt worden ({ } [ ] \ | ~ @ ` $) zijn gewoon vlot bruikbaar zonder obscure AltGr of Option combinaties. En de typisch franse accent-letters gebruik ik toch uiterst zelden (meestal typ ik in het Engels). Ook het feit dat er minder letters met de pink bediend moeten worden (de q gebruik ik zelden, en de m zit onder de wijsvinger) en dat de cijfers geen shift nodig hebben, maakt QWERTY voor mij eenvoudiger.
Een aantal programma's die ik graag gebruik om met muziek- en geluidsbestanden te knutselen zijn ontworpen i.f.v. een QWERTY-toetsenbord.

Met mijn AZERTY-toetsenbord kan ik die programma's ook wel benutten, maar het is gewoon veel tijdrovender en vermoeiender.

Voor het typen van teksten in het Nederlands valt een AZERTY-toetsenbord wel mee, maar voor het aanbrengen van de correcte accenten moet ik mijn 'lettertekenpalet' openen.

Op een AZERTY-toetsenbord ontbreken immers de volgende tekens: 'á', '�*', 'ó' én 'ú'.

Nu, een volgende laptop koop ik sowieso ofwel in Nederland, ofwel in Engeland. Dan héb ik mijn QWERTY-toetsenbord.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 14:57   #16
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Nu, een volgende laptop koop ik sowieso ofwel in Nederland, ofwel in Engeland. Dan héb ik mijn QWERTY-toetsenbord.
waarom in Nederland?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 15:01   #17
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Op een AZERTY-toetsenbord ontbreken immers de volgende tekens: 'á', '�*', 'ó' én 'ú'.
Op dat gebied vind ik een AZERTY toetsenbord net superieur.
Je kunt immers makkelijk dat soort tekens samenstellen, en altijd volgens dezelfde logica :

bijv. ë = eerst het accent plaatsen (¨ naast de letter P), en dan de letter die eronder komt, de e, en dan krijg je ë.
Voor á, é, �*, ó, ú, ý (gebruik ik in het Spaans), volstaat het dus om eerst het ´ te typen, en daarna de klinker.
De ´ staat bij mij naast de letter M, en is met Alt Gr te bereiken.

Ok, het is dan misschien niet zo simpel als één toetsaanslag, maar doe het maar eens op een QWERTY toetsenbord.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 15:12   #18
marcds
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Je kunt immers makkelijk dat soort tekens samenstellen, en altijd volgens dezelfde logica :

bijv. ë = eerst het accent plaatsen (¨ naast de letter P), en dan de letter die eronder komt, de e, en dan krijg je ë.
Voor á, é, �*, ó, ú, ý (gebruik ik in het Spaans), volstaat het dus om eerst het ´ te typen, en daarna de klinker.

Ok, het is dan misschien niet zo simpel als één toetsaanslag, maar doe het maar eens op een QWERTY toetsenbord.
Om m'n mac QWERTY toetsenbord:
Option+e = dode toets voor een "accent aigu"
Option+` = dode toets voor een "accent grave"
Option+u = dode toets voor een "umlaut" (deelteken)
Option+n = dode toets voor een tilde
Option+c = ç - Option+C = Ç
Option+s = esszett (ß)
enz… (… = Option+; )
marcds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 15:17   #19
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik gebruik een PowerBook G4 van Apple.

"‰" is wat ik krijg als ik met Alt Gr naast de letter "m" de toets aansla.

Met gebruikmaking van Shift krijg ik "%", en zonder "ù".

Blijkbaar zijn niet alle AZERTY-toetsenborden gelijk.

Laatst gewijzigd door djimi : 3 januari 2011 om 15:18.
Oud 3 januari 2011, 15:19   #20
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
waarom in Nederland?
Dat is dichterbij, en daar begrijpen ze me als ik m'n moedertaal gebruik

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be