Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2011, 16:57   #1
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard Ex-muslims spreken over hun keuze

Mooi om dit te kunnen horen. Je hoort ze elk hun uitleg geven over waarom ze weggingen en een aantal vragen stellen. Zeker de man die op 2:27 verschijnt, die legt het mooi uit.

http://www.youtube.com/watch?v=B1a3J3LQhUs

Wie kan iets anders commenten dan dingen die neerkomen op "ze snappen het niet" of "ongelovige honden"?

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2011, 18:26   #2
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

moge god iedereen leiden op het pad dat ze voor hem gekozen heeft.

voor jou jouw weg, voor mij de mijne. wie ben ik om de keuzes van iemand anders te beoordelen?

er is geen dwang in de religie. wie niemand anders schade berokkent moet alle vrijheid krijgen.

vrede,

redwasp
Oud 17 januari 2011, 19:40   #3
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

voor jou jouw weg, voor mij de mijne. wie ben ik om de keuzes van iemand anders te beoordelen?

er is geen dwang in de religie. wie niemand anders schade berokkent moet alle vrijheid krijgen.

vrede,

redwasp
Citaat:
3.118 O gij die gelooft, neemt buiten uw volk geen ander tot intieme vrienden; zij zullen niet in gebreke blijven u te benadelen. Zij houden van leedvermaak. Nijd laten zij blijken en wat hun innerlijk verbergt is nog erger.
4.56 Gewis, degenen die Onze tekenen verwerpen zullen Wij weldra het Vuur doen binnengaan. Wij zullen hen telkens, wanneer hun huiden zijn verbrand, andere huiden er voor in de plaats geven; opdat zij de straf ten volle zullen ondergaan.
4.101 Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u.
5.51 O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner.
5.60 Zeg: "Zal ik u vertellen over degenen wier straf bij Allah erger is dan dit? Dezen zijn het, die Allah heeft vervloekt en over wie Hij Zijn toorn heeft uitgestort en van wie Hij apen, zwijnen en duivelsdienaren heeft gemaakt. Dezen zijn inderdaad in een slechte toestand en ver van het rechte pad afgedwaald."
8.22 Voorzeker, erger dan de beesten zijn in de ogen van Allah de doven en de stommen die niet willen begrijpen.
9.23 O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is behoort tot de overtreders.
98.6 Voorwaar, de ongelovigen onder de mensen van het boek (Joden en Christenen) en de afgodendienaren zullen in het vuur der hel geworpen worden. Zij zijn de slechtsten der schepselen.
5. Strijd tegen ongelovigen, joden en christenen.
Hier volgt slechts een kleine selectie uit vele soortgelijke strofen, uit de koran waarop verder commentaar overbodig is.
2.191 En doodt hen (de ongelovigen), waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden.
4.75 Laten derhalve zij die hun tegenwoordig leven voor hun leven in het hiernamaals willen offeren, voor de zaak van Allah strijden. En wie voor de zaak van Allah strijdt, hetzij gedood wordt of overwint, weldra zullen Wij hem een grote beloning geven.
4.91 Als zij zich derhalve niet op een afstand van u houden, noch u vrede aanbieden, noch hun handen terughouden, grijpt hen dan aan en doodt hen waar gij Hen ook vindt. Tegen dezen hebben Wij u duidelijk gezag gegeven.
4.100 En wie van zijn huis weggaat, zijn land verlatend terwille van Allah en Zijn boodschapper en de dood achterhaalt hem - zijn beloning bij Allah staat vast
4.101 Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u
4.104 En toont geen zwakheid in de vervolging van dit (vijandige) volk.
5.33 De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet
8.12 Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."
8.13 Dit is, omdat zij zich tegen Allah en Zijn boodschapper hebben verzet.
8.17 Gij doodde hen niet, doch Allah was het, Die hen doodde.
8.65 O profeet, spoor de gelovigen aan om te vechten. Als er twintig onder u zijn die stand houden, zullen zij tweehonderd overwinnen en als er honderd uwer zijn zullen zij duizend der ongelovigen verslaan, omdat zij een volk zijn dat niet wil begrijpen.
9.5 Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag.
9.20 Zij, die geloven en van hun woonplaatsen verhuizen en met hun bezit en met hun persoon voor de zaak van Allah strijden, hebben in de ogen van Allah de hoogste rang. Dezen zullen zegevieren.
9.29 Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, (Joden en Christenen) die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.
9.111 Voorzeker, Allah heeft van de gelovigen hun persoon en hun bezittingen gekocht in ruil voor het paradijs - zij vechten voor de zaak van Allah en zij doden en worden gedood - een onfeilbare belofte in de Thora en het Evangelie en de Koran. (Dat staat in geen enkel evangelie)
48.29 Mohammed is de boodschapper van Allah. En zij, die met hem zijn, zijn hard tegen de ongelovigen en zachtmoedig onder elkander.
14.2526 Drie dingen vormen de grondslag van het geloof: Niemand te doden die zegt: "Er is geen God behalve Allah"en hem geen zondaar te noemen ongeacht welke zonden hij begaat en hem niet van de islam te excommuniceren voor welke handeling dan ook. En de heilige oorlog zal worden gevoerd zonder ophouden, vanaf de dag dat Allah mij als profeet heeft gezonden tot de dag dat het laatste lid van mijn gemeenschap met de antichrist zal vechten.
14.2635 Mij (de profeet) is bevolen tegen mensen te vechten tot dat zij getuigen dat er geen God is behalve Allah, dat Mohammed zijn dienaar en zijn apostel is, zij zich bij het gebed in de zelfde richting keren, eet wat wij slachten en bidden zoals wij.
14.2660 De meest genadige mensen zijn gelovigen die anderen doden.
etc...

Vrede!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2011, 19:58   #4
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

joodse propaganda
Oud 17 januari 2011, 20:09   #5
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
joodse propaganda
Goh, nooit geweten dat de koran joodse propaganda was.

Dank u voor deze verheffende en inzichtverschaffende bijdrage.

Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 17 januari 2011 om 20:10.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2011, 22:58   #6
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat een wereld zonder religie een utopie is. Maar een utopie die het waard is om na te streven. Samenleven moet gebaseerd zijn op redelijke regels, en mensen moeten hun leven leiden op basis van wat zij aanvoelen dat goed is. Religie is veel te irrationeel en veel te statisch.
Oud 17 januari 2011, 23:03   #7
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik denk dat een wereld zonder religie een utopie is. Maar een utopie die het waard is om na te streven. Samenleven moet gebaseerd zijn op redelijke regels, en mensen moeten hun leven leiden op basis van wat zij aanvoelen dat goed is. Religie is veel te irrationeel en veel te statisch.
Het Katholicisme evolueert toch steeds.

Wat zijn redelijke regels? Wie bepaalt ze?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2011, 23:23   #8
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Het Katholicisme evolueert toch steeds.

Wat zijn redelijke regels? Wie bepaalt ze?
Met chefs als Ratzinger en Léonard "evolueert" de RKK regelrecht richting de middeleeuwen. Dat is eerder regressie dan evolutie.

Dit vind ik een zeer redelijke regel:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_regel_(leefregel)
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 17 januari 2011 om 23:26.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2011, 23:28   #9
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

@Inno

Wat is Katholicisme?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2011, 08:40   #10
Skeptic Atheist
Vreemdeling

Standaard

Hoe kan een godsdienst evoluren, wanneer de basis is vastgelegd in een boek dat is ingefluisterd door god de almachtige en alwetende. Men kan dingen negeren, anders interpreteren maar dan verwerp je de god van je heilig schrift. Mensen halen uit een heilig schrift wat ze willen horen, wat ze willen geloven en projecteren dan een beeld van god dat in vele gevallen niets met de god van hun heilig schrift te maken heeft. Het feit is dat wat leonard verkondigd aangaande een aantal gevoelige topics exact is wat de bijbel verkondigd. De God van eender welk geschrift is nu eenmaal immoreel. Sterker nog uw moraal, mijn moraal, ons moraal stijgt zoveel malen hoger dan het moraal van God en dat is hetgeen deze moedige mensen uit de video zeer goed hebben begrepen. Een echte seculaire samenleving niet alleen in ons land maar wereldwijd is belangrijker dan een evolutie van eender welke godsdienst of kerkinstelling. Niemand zit te wachten op Jezus v8.0.
Skeptic Atheist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2011, 12:35   #11
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Met chefs als Ratzinger en Léonard "evolueert" de RKK regelrecht richting de middeleeuwen. Dat is eerder regressie dan evolutie.
Helemaal niet
Oud 18 januari 2011, 12:36   #12
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skeptic Atheist Bekijk bericht
Hoe kan een godsdienst evoluren, wanneer de basis is vastgelegd in een boek dat is ingefluisterd door god de almachtige en alwetende.
De bijbel is de basis zoals je zegt: maar daarnaast hebben we nog de traditie die steeds evolueert.
Oud 18 januari 2011, 12:57   #13
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

vrede,

redwasp
Dus, als er dwang bij kwam kijken, dan was het geen religie. Ze bedrogen de boel enkel door te zeggen dat het religie was.

Klopt dit?

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2011, 13:22   #14
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
²
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2011, 16:23   #15
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Dus, als er dwang bij kwam kijken, dan was het geen religie. Ze bedrogen de boel enkel door te zeggen dat het religie was.

Klopt dit?
het is een beetje een simpele voorstelling, maar ja... die samenvatting klopt in grote lijnen wel.

vrede,

redwasp
Oud 18 januari 2011, 19:42   #16
Dolma
Vreemdeling

Standaard ex moslims

Voor enige weken hoorde ik zeggen in een kerk dat moslims die niet zo gewelddadig zijn christen worden omdat dat toch vredelievender is. Sommige vna hen zijn niet geneigd tot die harde trend. Dat deed me toch plezier. Maar mensen ze moeten zwijgen of ook in België worden ze vermoord. Ja door hun eigen klangenoten: voorbeeld schaarbeek sint joost waar ze in groep leven. Ze vormen jeugdgroepen en blijven erin. ...als je nu een goede jongen bent en niet gewelddadig...is dat toch goed.
Dolma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2011, 19:47   #17
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dolma Bekijk bericht
Voor enige weken hoorde ik zeggen in een kerk dat moslims die niet zo gewelddadig zijn christen worden omdat dat toch vredelievender is. Sommige vna hen zijn niet geneigd tot die harde trend. Dat deed me toch plezier. Maar mensen ze moeten zwijgen of ook in België worden ze vermoord. Ja door hun eigen klangenoten: voorbeeld schaarbeek sint joost waar ze in groep leven. Ze vormen jeugdgroepen en blijven erin. ...als je nu een goede jongen bent en niet gewelddadig...is dat toch goed.
Nu in het deftig Nederlands.. En we geraken er nog!
Oud 18 januari 2011, 20:01   #18
Dolma
Vreemdeling

Standaard

420yeahbaby
ik zie uw tekst half herbegin eens
Dolma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2011, 20:03   #19
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Suqar, je moet afstappen van de denkwijze 'het Westen vs de Islam'. Deze zijn geen tegenpolen.
Oud 18 januari 2011, 20:07   #20
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Suqar, je moet afstappen van de denkwijze 'het Westen vs de Islam'. Deze zijn geen tegenpolen.
Waar zie jij mij een woord reppen over de islam of over het westen?

De enige reactie die ik in deze draad geplaatst heb was er één voor een forummer bestemd waarvan ik zn tekst niet begrijp; zn tekst is nogal warrig en onduidelijk. Voor de rest kunnen dit soort discussies me gesloten worden. Ik heb wel wat beters te doen dan bange Vlamingen gerust te stellen hoor.

Verklaar u nader, Snerror. Hoezo, de islam en het westen zijn geen tegenpolen?

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 18 januari 2011 om 20:08.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be