![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Met 't huidige autosalon, eens gaan kijken naar een 2de voertuigje.
We hadden in gedachte een electro-brommer, daar ons woon-werk verkeer per dag "maar" 50 km bedraagt. Helaas, puur electrische bromfietsen waren niet dik gezaait op de show-floor. En kwamen in 2 categoriën. Merkgebonden apparaten, die evenveel kosten als een merkgeboden 125cc motor. Of Chinese kopietjes waar 3de rangs accu's inlagen en een 750watt velgmotor. Met de optimistische cijfers van 45km/u en 60 km bereik. En met een prijskaartje van een merkgebonden 50cc scooter (uitgezonderd de echt overprijsde sportieve scooters). Als voorbeeld de Yamaha EC3, peperduur kreng van €2500+ voor een gebrekkelijke nakomeling van een electrische step en een vespa. In alle geval, ik was teleurgesteld in de stand van zaken. Ik zit met mijn snufferd recht in de juiste technologie met mijn hobby, en we gebruiken al jaren de technologie die nu "aangeprezen" werd door de verkopers. Maar dat het zo armzalig was gesteld, kon ik me niet voorstellen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Minister
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 3.181
|
Waarom zou je elektrisch willen gaan? Het is toch vele malen efficiënter om je eigen energiebron mee te nemen. Zeker als je zonder juice valt.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Waarom electrisch? Onderhoud is simpeler, mechanica is simpeler, gebruiksgemak- uitgezonderd laadtijd- is een stuk hoger. Brandstofkost is minimaal in vergelijking met de loeizwaar belaste fossiele brandstoffen.
Geen lawaai, geen enorme hitteontwikkeling en geen geurhinder, wat het binnenzetten van het voertuig vergemakkelijkt. Het milieu-aspect laat ik er gewoon buiten, want da's niet beter dan voor de 4takt brommers van nu. Maar je hebt wel gelijk. Stel dat ik zo'n electro-scooter "chinese meuk kwaliteit" aan €1800 aankoop, en de zwakke punten weg wil werken, dan zit ik aan te hikken tegen een extra kost voor accu's en snellader van pak'm beet €3000. (dan heb ik een laadtijd van 1 uur, en een bereik van 100km) Dit verklaart wel waarom de merkgebonden electro-fietsen zo duur zijn, of waarom de Chinese meuk-electroscooters te optimistisch zijn over hun bereik. 1600 watt (48V 33Ah, 14 kg aan LiFePo4) is niet zoveel om als aandrijving te gebruiken. Op vlakke weg , voor 40km/ met een totaalgewicht van 200 kg, zit je al gauw aan 750W (ongeveer wat een prof wielrenner kan). Met een efficientie van 75-80% heb je dus die 60km of 90 minuten rijden. Maar dat verondersteld wel perfect in orde zijnde accu's, aandrijving, goeie rijstijl en geen extra belasting, zoals tegenwind of bergop.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.690
|
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.015
|
Citaat:
http://www.elektroroller-aktuell.de/innoscooter.html rijbereik tot 150 km, maar navenant kwaliteit-vermogen accu natuurlijk ook duurder. uit: http://www.elektroroller-aktuell.de/ made in Germany, niet zo duur = pover rijbereik http://www.elektroroller-aktuell.de/geco2.html overzicht http://www.elektroroller-aktuell.de/...ersteller.html zelfs hybrides zijn er bij. op het eerste zicht zijn die dingen (voorlopig) nog (te) duur.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 20 januari 2011 om 20:55. |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
http://www.evstart.be/ |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Micele , Jan van den Berge, zoals ik al schreef heb je dus de keuze tussen electro scooters die of even duur zijn als een 125cc scooter van een "merk", of fietsen met hulpmotor die de prijs hebben van een 50cc merkscooter. (of een 125cc Chinese meukbrommer)
En in alle gevallen een bereik waar een benzinebrommer eens mee lacht, tenzij voor de €XXXX extra optie aan accu genomen wordt, waarbij de beste laadtijden nog in enkele uren geteld word. Neen, ik had gedacht/gehoopt dat doordat er een aantal grote firma's aan massaproductie beginnen te doen, de prijs al wat "redelijker" was geworden. Helaas, het is nog niet zo. Ik weet maar donders goed wat LiFePo4 accu's kosten per stuk. En hoeveel korting ik krijg per 100. Blijkbaar kan ik het redelijk goedkoop versieren, want een accupack voor zo'n electro 2wieler kost los meer dan't dubbele per watt dan ik er voor zou betalen. Hetgeen het helemaal voor mij verknalde was bij de standen waar men de electro-dingen aanprees, waar ik echt technische informatie vroeg en "een technisch woordvoerder" kreeg, ik meer afwist van de spullen dan de mensen die me zouden moeten helpen. Nu kan ik me voorstellen dat de personeelskeuze voor zo'n show-floor met andere criteria gebeurd, maar het was echt bedroevend. Alsof je in een garage een auto gaat kopen, waar de verkoper net van zijn kameel is afgevallen...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 20 januari 2011 om 21:12. |
|
|
|
|
|
#8 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.015
|
Deze ADAC-test (in de zomer bij 22°C) en bij onder 0°C spreekt boekdelen:
http://www.focus.de/auto/motorrad/ti...id_535972.html ik denk dat de vuistregel is : theoretisch max rijbereik is te delen door 2 voor het werkelijke rijbereik in de praktijk (voor alle buitentemperaturen); ook voor de dure modellen. Citaat:
Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 20 januari 2011 om 21:17. |
||
|
|
|
|
|
#9 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.015
|
Citaat:
Zoals ge in mijn vorige post ziet moet ge het ´beloofde rijbereik´ van die te dure scooters halveren in de praktijk. Maar dat weet je blijkbaar al. Zal nog wat wachten zijn...
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 20 januari 2011 om 21:22. |
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.015
|
Citaat:
Probeer dat eens maar ´te beloven´ bij een gelimiteerde bromfiets (45 kmh) met fossiele brandstof.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
't is nog wat te vroeg om benzine af te schrijven. De energie die in 1 litertje zit (en dat dus ook maar 1 kilotje weegt), is echt buitengewoon (9.68 KWH). Kan je nooit nadoen met batterijtjes, zelfs als brandstofmotoren inefficiënt zijn en electrische niet.
Nee. Nog 10 jaartjes wachten. Dan komen we er wel. Onze electriciteit moet ook eerst properder worden. Want anders nemen we een slechte start. Dus doe daar ook nog maar 10 jaartjes bij. In 2020 zijn de rijkeren onder ons ermee weg. In 2030 zitten we vlot voor iedereen. 2030 is ook het jaar dat de olie ongeveer piekt.
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door C2C : 20 januari 2011 om 22:40. |
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#14 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.015
|
Citaat:
Big pardon voor die veralgemening. Ik ben er zelfs zeker van dat de meeste constructeurs van E-scooters niet durven te overdrijven met hun beloofde reikwijdtes, want dat wordt rap doorverteld en ze verliezen hun geloofwaardigheid. Want bij de beste in de test e-sprit Silenzio beloofde men 60 km bij 45 kmh en ze haalden zelfs 70 - 75 km in de praktijktest. Dus die zijn zeker OK. Hierzie netjes nagekeken: Citaat:
even opgezocht: Citaat:
en tot 150 km voor het model 2500 L met 62Ah Accu tegen meerprijs. die website schreef tot 150 km, dus geen drukfout maar de prijs klopte niet... want het is vanaf 3690 € dus voor het standaardmodel van 42 Ah Citaat:
Voor de Innoscooter was het dus in feite 30 % te laag (70 ipv 100 km)
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 20 januari 2011 om 23:20. |
||||
|
|
|
|
|
#15 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.690
|
alle ik heb wat links gesprokkeld maddox
honda http://www.vroom.be/nl/motornieuws/8...da-ev-neo.html xtreme http://www.x-tremescooters.com/ zap http://www.zapworld.com/zapino-electric-scooter vectrix je tijd vooruit, je kan dealer worden ze... http://www.vectrixeurope.com/ neoscooter http://www.neoscooters.com/ de segway vind ik ook nog altijd goed http://www.metaefficient.com/cars/gm...g-2seater.html dat is een belgische verdeler http://www.evt-scooter.be/Nederlands/products%20NL.htm nog eentje http://www.beati.be/default.aspx |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Gouverneur
Geregistreerd: 30 januari 2009
Locatie: are
Berichten: 1.094
|
Ik ken een bioboer hier in België die elektrische brommertjes verkocht. Reed 45 per uur, heb er op gereden, was zalig.
Als je wil geef ik je zijn email, ben niet zeker of hij ze nog verkoopt.
__________________
because the fish knows everything. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Brother Paul, bedankt voor de links, maar de paar die een prijs opgeven, maken het dus niet beter he. De prijzen zijn ongeveer zoals ik al aangegeven heb.
Voor merken die een naam willen verdedigen zijn de electro-dingen ongeveer het dubbele van hun vergelijkbare benzinebroertjes. En de goedkopere variantes, tja, je geeft het zelf aan dat de besparing ergens moet zitten, en het zal niet op de BTW gerekend zijn. Electro-voertuigen zijn alleen voor geitenwollensokken of gadgeteers met teveel geld. Of ik bouw zelf een electro-voertuig, als uitdaging en vingeroefening. 't is niet alsof ik de meeste spullen niet in huis heb.(alleen de accu's niet om eerlijk te zijn) Of ik koop om ons transportprobleem snel te verminderen een chinese meuk-brommer, die later omgebouwd kan worden naar kwaliteits-electro personentransporteur.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.554
|
Citaat:
A levensduur van de batterij, waarvan ze zeggen 7 jaar maar dit is dikke zever, want dat is gemeten in optimale omstandigheden... (en dan staat ge daar dus met nen auto die in C niks meer waard is, want uw accu`s zijn geweldig duur.) B prijs van het voertuig, onder de 25 000 euro vindt ge zo geen auto`s, C autonomie, die zuigt nog altijd, nu voor haar zou het gaan, ze moet niet echt ver rijden, ... maar toch.... ge weet nooit. D Uit millieu zorg, ben ik er nog altijd niet van overtuigd, want de kwik en cadmium, en god weet wat nog allemaal komt ook nog altijd op een of andere manier in de natuur. Electro motoren en benzine/diesel motoren zijn allemaal ongeveer op t zelfde moment uitgevonden, een elektrische motor is zeker heel goed, het geeft heel veel tractie en de energie is bijna direct beschikbaar, denk we maar aan elektrische treinen. maar er is een heel goei reden waarom ze daar in meer dan 100 jaar nog altijd niet in slagen om die Elektrische auto niet verkocht te krijgen.... Autonomie is het antwoord, ge kunt de energie niet opslagen, ... en bij diesel elektrische locomotieven hebben ze dat opgelost, door een diesel aggregaat in te bouwen die de elektro motoren aandrijft, ... maar geef toen in een auto zou dat nogal belachelijk zijn he. Dus zolang ze niks aan die autonomie kunnen doen, is er geen mens dat zo een auto wil, ... Mijn schoonbroer vatte het als volgt samen, ik wil s avonds nog rap eens, weg, maar oei, ... mijnen auto steekt in de prieze, ... |
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.554
|
Citaat:
maar ik had ook de indruk dat ik de optielijst van mijnen auto beter kende dan de worst die mij er eentje probeerde te verkopen... |
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.554
|
Citaat:
Niet om alle dagen mee door weer en wind te rijden, terwijl ge hem dan s avonds moet opladen, om de volgende dag weer te kunnen rijden, dat is een hopeloos gedoe, en na een paar jaar zijn uw batterijen gegarandeerd naar de bom. |
|
|
|
|