Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2003, 22:37   #1
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Weeral 400 werklozen bij, in een klap. De vakbonden zingen weeral hun oude liedje: de "bazen"hebben verkeerde investeringen gedaan!
Als diezelfde bazen GEEN investeringen hadden gedaan was het ook niet goed geweest want zoals we allen weten is stilstaan achteruitgaan in zaken.
Als alles goed gaat houden de vakbonden zich bezig met hun eigen politieke agenda en laten ze de bazen begaan, als het fout loopt is het automatisch hun schuld.
Deze houding gaat nog veel sociale ellende veroorzaken.
chr.wouters is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2003, 23:08   #2
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

U bent blijkbaar niet helemaal op de hoogte. De vakbonden zeiden dat er in het verleden slechte investeringen zijn gedaan. De huidige leiding van het bedrijf kon daardoor onmogelijk het bedrijf redden. Over die leiding waren ze vrij tevreden.

Als U echt op de vakbond wilt afgeven, moet U met bewijzen, cijfers en feiten afkomen. Door hun houding in deze zaak hebben de vakbonden getoond dat zij niet meedoen aan een primitieve anti-patronaat houding. Als U Uw primitieve anti-vakbond houding nu nog zou laten vallen, dan kunnen we misschien een genuanceerd debat voeren.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2003, 07:50   #3
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Het krantencommentaar van de FET zegt trouwens hetzelfde. Toch wel een onverdachte bron hé?
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
Oud 15 januari 2003, 09:40   #4
merel
Gouverneur

merel's schermafbeelding

Standaard

aiai,
Pas op wat je hier verkondigd heer Wouters.
Ikzelf woon op zo een 500m van sofitex.
Mijn straat telt slachtoffers van "het faillissement".
De ware toedracht is ingewikkeld en sleept al jaren aan. En met jaren, bedoel ik ook werkelijk jaren.
Het ging slecht, zeer slecht. De meesten zochten ander werk, verschillende vonden nieuw werk. Er werden delen van de gebouwen verkocht, door gerechtelijke accoorden en reddingsplannen kwamen er inpulsen. Degenen die ergens anders waren gaan werken dachten dat het beter ging en gingen terug naar hun vertrouwde werkplaats.
De bazen (het worden er alsmaar meer) vechten om hun deeltje. De arbeider is de dupe. Wie terugkwam heeft pech. Wie zijn geloof bleef behouden heeft nu soms 20 jaar staat van dienst (of zelfs meer). En wordt dus afgedankt.
Een triest verhaal. De schuld van de vakbonden?
Neen, de schuld van onverantwoorde bazen.
En ja, 't is in mensentaal uitgedrukt, niet in zwaar milieujargon.
merel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2003, 10:52   #5
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

De commentaar van de FET is te lezen op http://www.mediargus.be/NL/viewdoc.a...ed7008600.HTML

Het weerlegt compleet wat chr. Wouters hier loopt te verkondigen.
Oud 15 januari 2003, 13:18   #6
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
De commentaar van de FET is te lezen op http://www.mediargus.be/NL/viewdoc.a...ed7008600.HTML

Het weerlegt compleet wat chr. Wouters hier loopt te verkondigen.
Toch niet. Het was hetzelfde scenario: een bedrijf dat al j�*ren ziek was, door welke omstandigheden dan ook.i.p.v. hun leden voor te spiegelen dat het allemaal wel in orde zou komen zouden de bonden in zo'n geval
beter open kaart spelen en hun leden aanraden zo snel mogelijk het zinkend schip te verlaten. Flexibiliteit weet u wel.
Oud 15 januari 2003, 13:21   #7
merel
Gouverneur

merel's schermafbeelding

Standaard

Wie zegt dat de bonden dit niet hebben gedaan?
Wij weten al een aantal jaren dat het daar slecht gaat aflopen.
Oud 15 januari 2003, 13:32   #8
merel
Gouverneur

merel's schermafbeelding

Standaard

Sofitex niet te redden na vele familieruzies - 15/01/2003

,,Met mijn hart bleef ik erin geloven. Maar mijn verstand vertelde me al lang dat het bedrijf geen toekomst meer had.'' Christa Dierick is één van de 380 werknemers die de dupe zijn van het faillisement van textielbedrijf Sofitex uit Waregem. En hoewel er al langer sprake is van dit faillissement, komt het voor de getroffen gezinnen toch nog bijzonder hard aan.

Begin jaren '90 telde de groep nog ruim 1.400 werknemers. Maar talloze gruwelijke familieruzies, overnames en schulden later is het failliet onvermijdelijk. Gisteren werd nog een gerechtelijk akkoord aangevraagd, maar de rechter oordeelde dat ,,de financiële toestand bij Sofitex niet meer te saneren was.''

Hiermee komt niet alleen een einde aan de werkgelegenheid van 380 mensen, maar ook aan een onwaarschijnlijk Dallas-verhaal in Zuid-West-Vlaanderen. Benoit Devos laat zich in de jaren '90 uitkopen uit het het familiebedrijf door zijn broer Bernard. De eerste gaat met de opbrengst een jetset leven leiden. Hij wordt eigenaar van de exclusieve Waregem Happy Tennis Club met bijhorende golf, hij verblijft veelal op zijn luxe-jacht in Zuid-Frankrijk en koopt als verwoed jager een groot jachtdomein in Zuid-Spanje.

Met zijn broer en het familiebedrijf gaat het sindsdien alleen maar bergaf. Schulden stapelen zich steeds meer op, om te eindigen met het failliet van gisteren. Pijnlijk voor een familie die ooit zo groots was in de regio. Nog pijnlijker voor alle werknemers die met lege handen achterblijven.

Uit Het Volk van vandaag
Oud 15 januari 2003, 22:23   #9
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door merel
,
Schulden stapelen zich steeds meer op, om te eindigen met het failliet van gisteren. Pijnlijk voor een familie die ooit zo groots was in de regio. Nog pijnlijker voor alle werknemers die met lege handen achterblijven.
Merel als gij op een bedrijf werkt waarvan ge weet dat het gedoemd is gaat ge daar dan nog 1 dag langer blijven? Ik niet hoor, maar ja ik ben zelf ondernemer en naar het schijnt zijn die hun hersens anders gebouwd
In een kapitalistisch systeem doet een ondernemersfamilie gewoon wat ze wil: alles is koopwaar,dus ook de werkkrachten.
Lege handen? Een paar papieren invullen en ze kunnen gebruik maken van het sociale vangnet. Stempelen tot ge op pensioen gaat is nog wat anders dan op straat staanhoor.
Oud 15 januari 2003, 23:03   #10
merel
Gouverneur

merel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
merel schreef:
,
Schulden stapelen zich steeds meer op, om te eindigen met het failliet van gisteren. Pijnlijk voor een familie die ooit zo groots was in de regio. Nog pijnlijker voor alle werknemers die met lege handen achterblijven.

Merel als gij op een bedrijf werkt waarvan ge weet dat het gedoemd is gaat ge daar dan nog 1 dag langer blijven? Ik niet hoor, maar ja ik ben zelf ondernemer en naar het schijnt zijn die hun hersens anders gebouwd
In een kapitalistisch systeem doet een ondernemersfamilie gewoon wat ze wil: alles is koopwaar,dus ook de werkkrachten.
Lege handen? Een paar papieren invullen en ze kunnen gebruik maken van het sociale vangnet. Stempelen tot ge op pensioen gaat is nog wat anders dan op straat staanhoor.
Dit stond in de krant he, niet ik schreef dat.
Ik ben geen werknemer, en geen ondernemer. En als alles een beetje meevalt ligt men toekomst ook niet in dergelijke bedrijven. Ik weet enkel dat wij in een regio (streek) wonen waar er nog altijd veel vertrouwen is in de "klein bazen". De textiesector is hier groot met een aantal reuzen (Beaulieu) en een aantal semi-reuzen (Sofitex?) en voor de rest kleine textielbedrijfjes (Osta-Carpets,...).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be