Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 oktober 2011, 11:05   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard Automobilisten zorgen voor prematuurtjes

Naast een hoop andere ziekten blijkt nu ook dat ze er voor zorgen dat kinderen te vroeg worden geboren met alle gevolgen van dien.

Toch prachtig die auto hé ... en vooral ook allemaal de auto blijven gebruiken voor korte afstanden en om zich te verplaatsen in het stad.

http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinde...tuurtjes.dhtml

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 8 oktober 2011 om 11:06.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 11:58   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Naast een hoop andere ziekten blijkt nu ook dat ze er voor zorgen dat kinderen te vroeg worden geboren met alle gevolgen van dien.

Toch prachtig die auto hé ... en vooral ook allemaal de auto blijven gebruiken voor korte afstanden en om zich te verplaatsen in het stad.

http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinde...tuurtjes.dhtml
Citaat:
http://www.knack.be/nieuws/wetenscha...4958046767.htm

Verkeersvervuiling triggert hartinfarcten
donderdag 24 februari 2011 om 14u13

Deelnemen aan het verkeer kan een hartinfarct uitlokken.

België blinkt uit in fijn stof. Deze kaart geeft het jaargemiddelde weer van fijn stof in 2002 in Europa (PM2.5 (µg/m3) . De concentratie van de fijne stofdeeltjes bleef sindsdien quasi ongewijzigd. © International Institute for Applied Systems Analysis

Zie ook
Nog nooit zoveel fijn stof in de lucht in vijf jaar

Dat blijkt uit de analyse die de Vlaamse wetenschappers Tim Nawrot (Universiteit Hasselt) en Ben Nemery (KU Leuven) publiceren in The Lancet. De vele gezondheidseffecten van verkeersvervuiling vragen om een aangepast beleid.

Wie in de stad rondrijdt, kan daar enige uren later een hartaanval aan overhouden. Van alle bestudeerde triggers, zoals het gebruik van koffie of alcohol, is verkeersvervuiling de belangrijkste op het niveau van de bevolking. Volgens de wetenschappers is het daarom noodzakelijk in de steden het niveau van de luchtverontreiniging drastisch te verminderen om de normen te halen die de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) als veilig beschouwt. Die normen liggen lager dan de normen die Europa haar lidstaten oplegt. Dat komt omdat Europa bij het opstellen van de normen ook economische criteria meeneemt.

Op het vlak van luchtvervuiling is België een hotspot in Europa.
“Hoewel de luchtkwaliteit de laatste vijftig jaar aanzienlijk is verbeterd, heeft Vlaanderen gemiddeld de hoogste graad van luchtverontreiniging door fijn stof in West-Europa”, zegt prof. Tim Nawrot van het Centrum voor Milieukunde aan de Universiteit Hasselt. “Oorzaken hiervoor zijn de hoge bevolkingsdichtheid, de intense industriële activiteit en de enorme verkeersdrukte. Omdat we met zo velen op een kleine oppervlakte leven, heeft het al dan niet halen van normen van verontreiniging een grote impact op de gezondheid.”

Kinderen betalen grootste tol

Voor kinderen is luchtvervuiling bijzonder problematisch. Pieken van luchtverontreiniging zijn een uitlokkende factor bij de sterfte van pasgeboren baby’s (tussen 2 en 4 weken). Deze nieuwe inzichten publiceren de onderzoeksgroepen rond Nawrot en Nemery in Environmental Health Perspectives. “Als de Europese limietwaarden voor fijn stof worden overschreden, verdubbelt bijna de babysterfte (+74%)”, aldus Nawrot. Uiteraard gaat het om een uitlokkende factor bij zeer zwakke baby’s - in Vlaanderen overlijden elk jaar al bij al maar een klein aantal baby’s. Maar de luchtvervuiling heeft ongetwijfeld ook gevolgen voor de gezondheid van oudere kinderen.”

Toxicologieprofessor Ben Nemery (KU Leuven): “De luchtwegen en longen van kinderen zijn nog niet helemaal ontwikkeld en dus gevoeliger voor beschadiging dan die van volwassenen, waardoor milieufactoren bij jongeren potentieel meer invloed hebben dan bij volwassenen. Er zijn epidemiologische studies die dat aantonen, vooral met betrekking tot de groei van de longen.”

Effecten van milieuverontreiniging op kinderen treden eigenlijk reeds op in de moederschoot. “Uit experimenteel onderzoek weten we dat de longfunctie reeds in een zeer vroege prenatale fase door vervuiling kan worden beïnvloed”, aldus Tim Nawrot. “Als een zwangere moeder dichtbij een autoweg woont, heeft ze een grotere kans op een baby met een lager geboortegewicht. De ongeboren baby heeft reeds een grotere kans op een kleiner aantal longblaasjes. We weten dat uit verschillende studies. Wonen nabij drukke verkeersaders wordt ook in verband gebracht met verhoogde wiegendoodsterfte, respiratoire sterfte tijdens het eerste levensjaar en allergieën.”


Het probleem van de verkeersverontreiniging kadert in een breed maatschappelijk probleem. Kunnen we de logistieke functie van Vlaanderen blijven aanzwengelen? Met meer en meer vrachtwagens op onze wegen? Ben Nemery: “Het gaat om fundamenteel maatschappelijke en economische wetmatigheden. Profijt wordt geprivatiseerd. Lasten worden gesocialiseerd. Ecologische kost wordt niet meegenomen in de economische berekeningen.”

Marleen Teugels
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnsto..._de_gezondheid
...
Studies wijzen uit dat er geen veilige ondergrens is bij blootstelling aan fijnstof: hoe klein de blootstelling ook is, er is een meetbaar schadelijk effect op de gezondheid.[4] De huidige normen zijn derhalve een compromis tussen gezondheidsbelangen en socio-economische belangen.
Ge bedoelt dus vooral "dieselauto" (en dieselverwarming en diesel-...)
Dit mocht je ook posten hoor, is maar 6 dagen geleden:
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...me-dagen.dhtml

Veel fijn dieselroet door windarme dagen

Er hangt al verschillende dagen veel fijn dieselroet in de lucht, omdat er weinig wind is. Daardoor wordt de luchtverontreiniging slecht verdund. Dat stelt Frans Fierens van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel).

"De toestand zal de komende dagen verbeteren, aangezien het weer zal veranderen", aldus Fierens.

Gevaarlijk voor gezondheid

Opvallend is momenteel de grote hoeveelheid aan 'black carbon', een onderdeel van fijn stof, in de lucht. "De fractie black carbon is van de fijnstofcomponenten erg gevaarlijk voor de gezondheid", luidt het.

Mensen die gevoelig zijn voor luchtverontreiniging, blijven beter binnen en vermijden best zware inspanningen.

De alarmdrempels werden nog niet bereikt en zullen ook niet bereikt worden vanwege de komende weersverandering, aldus nog Fierens.

De fractie black carbon wordt nog niet zo lang gemeten, en bijgevolg is er nog geen regulering voor, besluit Fierens. (belga/lb)

02/10/11 13u25
Hopelijk zal het gedaan zijn met het decennialang promoten van diesel als milieu-onvriendelijke (auto)brandstof, ik voel dat de dieselrijders wat mogen verwachten (de media bereidt het wat voor), de Staat (banken) hebben miljárden nodig...


Citaat:
http://www.at5.nl/artikelen/64037/pv...ls-de-stad-uit

donderdag 16 juni 2011 12:03

PvdA: 'Alle diesels de stad uit'
De PvdA pleitte in de commissie Verkeer donderdagmorgen voor een Amsterdamse milieuzone voor dieselauto's.

Raadslid Luud Schimmelpennink: "Diesels zorgen voor de meeste vervuiling van alles. Binnen de ring zouden ze moeten verdwijnen." Een opmerkelijk standpunt dat volgens verkeerswethouder Eric Wiebes 'onwenselijk en onhaalbaar' is. In de commissie Verkeer werd gesproken over de herijking van de maatregelen voor luchtkwaliteit.
Partijgenoot Myriam Bergervoet reageerde totaal verrast op de uitlatingen van Schimmelpennink en ontkende dat de PVDA voor een milieuzone voor diesels is. Beiden verlieten uiteindelijk de raadsvergadering voor een spoedoverleg met de voorlichters van de PVDA.
En NL heeft vergeleken met Be amper dieselpersonenwagens...

Personenwagens naar brandstofsoort
Landen: totaal pers.auto´s | Benzine | Diesel / % tot. | LPG | Elektriciteit | CNG | brandstof onbekend
Nederland: 7.735.547 | 6.170.127 | 1.297.113 / 16,7 % | 211.455 | 55.826 | 912 | 114
(1-1-2011)
België : 5.276.283 | 2.035.578 | 3.181.431 / 60,3 % | 37.463 | 36 | * ? * | 21.775
(1-8-2010)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 oktober 2011 om 12:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 15:18   #3
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Ik vind het een beetje al te gemakkelijk om het probleem zomaar door te schuiven naar de dieselrijders. Dat is, mijn inziens, maar een deel van het probleem. HET grote probleem is dat er gewoon teveel wordt rondgereden met de auto en men die laatste zelf neemt voor de kleinste afstanden. Aan dat gedrag moet men dringend iets veranderen alsook aan de plaats van de auto in de steden; m.a.w. men moet trachten autoverkeer uit de steden te weren. De fiscaliteit van de auto alsook het beleid van de verantwoordelijken ( verkeersvrije centra enz ) zijn daarbij cruciaal.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 17:29   #4
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
En NL heeft vergeleken met Be amper dieselpersonenwagens...
(...)
Maar wel hetzelfde stofprobleem. Merkwaardig toch?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 18:59   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Maar wel hetzelfde stofprobleem. Merkwaardig toch?
Merkwaardig ? Stofprobleem ?

Neen, blijkbaar heeft NL xx-% minder ALGEMEEN fijnstof, heb je dat dan niet gelezen ?

Citaat:
Op het vlak van luchtvervuiling is België een hotspot in Europa.
“Hoewel de luchtkwaliteit de laatste vijftig jaar aanzienlijk is verbeterd, heeft Vlaanderen gemiddeld de hoogste graad van luchtverontreiniging door fijn stof in West-Europa”, zegt prof. Tim Nawrot van het Centrum voor Milieukunde aan de Universiteit Hasselt.
En vergeet niet dat het de fijnstofkaart PM 2,5 is van ALLE fijnstof.

Fijnstof enkel door ultrafijn dieselroet maakt daar maar een (klein) deel van uit. Ge moogt de Wiki-link ook aanklikken hoor.

Ik zal het voor je kleuren, voor wat die > 60 % dieselpersonenwagens in Be medeverantwoordelijk zijn:
Wiki:
Citaat:
Soorten fijnstof en herkomst

Bij het indelen van fijnstof in soorten wordt er onderscheid gemaakt in grootte van de deeltjes:

PM10: deeltjes met een aerodynamische diameter kleiner dan 10 micrometer. PM is hierbij de afkorting voor particulate matter;
PM2,5: deeltjes met een aerodynamische diameter kleiner dan 2,5 micrometer;
PM0,1: deeltjes kleiner dan 0,1 micrometer (ultra-fijnstof).
Daarnaast wordt er onderscheid gemaakt in primaire en secundaire deeltjes:[1]

Primair fijnstof ontstaat door verbranding, wrijving, of verdamping. Voorbeelden zijn de verbranding van fossiele brandstoffen (aardolie, aardgas en steenkool) en het malen van stoffen in de industrie (zoals de mengvoeder-, metaal- of chemiebedrijven). Fijnstof ontstaat niet alleen door menselijke activiteiten; het kan het ook natuurlijk ontstaan: door de wind (die deeltjes van gebouwen of rotsen afschuurt) en de verdamping van zeewaterdruppels;
Secundair fijnstof; ontstaat als moleculen van verzurende stoffen als stikstofoxiden (NOx), zwaveldioxide, (SO2), ammoniak (NH3), vluchtige organische stoffen en ozon (O3) zich verbinden tot vaste deeltjes. Deze kunnen zich ook aan primaire deeltjes hechten.

Als een nader onderscheid in bronnen gemaakt wordt, komen de volgende categorieën aan bod:

- Uitstoot door het verkeer, bijvoorbeeld roet uit dieselmotoren. Daarbij tellen ook dieselmotoren in (zee)schepen en locomotieven mee.

Daarnaast ontstaat fijnstof door wrijving van remmen, afschuren van rubber banden en het wegdek;

Uitstoot door de industrie, bijvoorbeeld de metaalindustrie. Ook bij het storten en overslaan van bulkgoederen komt stof vrij;

Uitstoot door veebedrijven, door stro en gedroogde mest in stallen;

Uitstoot door elektriciteitscentrales;

Uitstoot uit woningen, bijvoorbeeld door een open haard, een houtkachel, een allesbrander, de barbecue alsmede door sigarettenrook;

Afkomstig van natuurlijke bronnen, bijvoorbeeld zeezout, of stof vanuit de bodem.
Voor het deel van AL het verkeer hoeveel % zijn alle personenwagens daarvoor verantwoordelijk ? 30 % voor Nederland al, Bron: Vrije Universiteit Amsterdam en onderzoeksbureau CE.

Dat vind je hier, dus enkel voor Nederland met amper 17 % dieselpersonenwagens, voor Be met > 60 % dieselpw mag je het van mij extrapoleren :

Citaat:
3) Heeft Nederland de ongezondste lucht van Europa?

Misschien is het in België nog iets ongezonder, maar in dat geval staat
Nederland zeker op nummer twee. Satellietbeelden van stikstofdioxide in de
lucht en berekeningen van de uitstoot van fijnstof wijzen dat uit.

4) Welk verkeer vervuilt het meest?

De Vrije Universiteit Amsterdam en onderzoeksbureau CE berekenden dit
in hun onderzoek De prijs van een reis van september 2004. Volgens hen
bedragen de jaarlijkse maatschappelijke kosten van de luchtvervuiling door
verkeer (exclusief zeeschepen en vliegtuigen) ruim vier miljard euro.
Personenauto’s zijn veel schoner dan pakweg twintig jaar geleden. Toch is
de vervuiling door het grote aantal nog enorm. Het dieselverkeer over het
Nederlands wegennet (personenauto's, vrachtauto's en bestelauto's)
veroorzaakt de meeste gezondheidsschade. Dieselvoertuigen stoten in het
algemeen veel meer viezigheid uit dan voertuigen die op benzine of andere
brandstoffen lopen. Opvallend is ook de hoge bijdrage aan de
luchtvervuiling door het vrachtverkeer (vrachtauto’s, bestelauto’s en
binnenvaartschepen.

Tabel: welk verkeer vervuilt de lucht het meest ?:
Citaat:
1. personenwagens 30 %
2. vrachtauto´s 23 %
3. bestelauto´s 22 %
4. Binnenvaartschepen 10 %
5. Motoren en bromfietsen 9 %
6. Bussen 5 %
7. Dieseltreinen 1 %

Bron: Vrije Universiteit Amsterdam en onderzoeksbureau CE
http://www.robing.nl/Stop-A6-A9/A6A9...NLinEuropa.pdf
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 oktober 2011 om 19:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 19:55   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik vind het een beetje al te gemakkelijk om het probleem zomaar door te schuiven naar de dieselrijders. Dat is, mijn inziens, maar een deel van het probleem. HET grote probleem is dat er gewoon teveel wordt rondgereden met de auto en men die laatste zelf neemt voor de kleinste afstanden. Aan dat gedrag moet men dringend iets veranderen alsook aan de plaats van de auto in de steden; m.a.w. men moet trachten autoverkeer uit de steden te weren. De fiscaliteit van de auto alsook het beleid van de verantwoordelijken ( verkeersvrije centra enz ) zijn daarbij cruciaal.
Maar wel het grootste deel van het probleem waar de dieselblinde overheid al lang iets kon (en moest) doen (wel vijgen na Pasen).

Dieselroet is een van de schadelijkste delen van al het fijnstof, vergeet dat niet.
vorige link:
Citaat:
2) Wat is het aandeel van het verkeer aan de viezigheid?

De uitstoot van fijnstof (PM) en stikstofdioxide (NO2) veroorzaakt de meeste gezondheidsschade door luchtvervuiling. Volgens het ministerie van VROM draagt verkeer binnen Nederland voor de helft bij aan de uitstoot van kleinere deeltjes fijnstof (PM2,5) en voor tweederde aan de uitstoot van stikstofoxiden. De uitlaatgassen van het wegverkeer zijn extra schadelijk vanwege de uitstoot op leefniveau, in tegenstelling tot de viezigheid uit fabrieksschoorstenen. Meer weten? Lees het (beknopte) informatieblad over de gezondheidsschade door uitlaatgassen van het verkeer (PDF).
Daarom is het de 1e prioriteit in alle studies betreft verkeer<>fijnstof:
Citaat:
http://www.kuleuven.be/metaforum/docs/pdf/wg_7_n.pdf

METAFORUM LEUVEN

De interdisciplinaire denktank Metaforum Leuven wil de deelname van de K.U.Leuven aan het maatschappelijk debat versterken.
Daartoe ondersteunt Metaforum Leuven denkgroepen die wetenschappelijke expertise samenbrengen en onderzoekers vanuit verschillende disciplines in gesprek brengen rond relevante maatschappelijke problemen.
...
page 51
2. BELEIDSAANBEVELINGEN

Vier registers die verschillende aspecten van het mobiliteitsgebeuren belichten, werden geopend: de voertuigkeuze, de optimalisatie van het gebruik van de bestaande infrastructuur, een betere ruimtelijke ordening en een intelligente uitbouw van nieuwe infrastructuur. Binnen elk register werden problemen, argumenten, concepten en voorstellen aangebracht. Samen vormen zij een veelzijdig en tegelijk open en samenhangend kader voor onderzoek, ontwikkeling en beleid. Tot slot vatten we nog kort een aantal beleidsaanbevelingen samen. Zij bestrijken een breed spectrum dat gaat van het direct verbeteren van wat bestaat – het optimaliseren van de bestaande verkeersinfrastructuren en verkeerspraktijken, benutten van beschikbare kennis, werk maken van haalbare voorstellen – tot het investeren in een echt duurzame mobiliteit voor morgen.

1. Op het vlak van leefmilieu is de eerste prioriteit nog steeds het ontmoedigen van dieselwagens: ze krijgen een groot belastingvoordeel en zijn nog steeds schadelijker voor de gezondheid dan benzinewagens.
...]
Citaat:
HET grote probleem is dat er gewoon teveel wordt rondgereden met de auto en men die laatste zelf neemt voor de kleinste afstanden. Aan dat gedrag moet men dringend iets veranderen alsook aan de plaats van de auto in de steden; m.a.w. men moet trachten autoverkeer uit de steden te weren.
Klopt, in menig buitenland zijn er maatregelen genomen het milieuonvriendelijk verkeer (ook benzines zonder geregelde katalysator) en dieselverkeer (personenwagens, ook (alle) dieselbussen) terug te dringen in de stad.

En surtout het dieselpersonenwagenverkeer pas enkel voor lange afstanden/ veelrijders (> 35.000 km/jaar) pas interessant te maken. In Be loont een diesel al bij 10.000 km/jaar. En velen kopen zelfs een diesel voor nog minder kms omdat de ecopremie 15 % bedraagt (wel wat bedrog want die auto´s zijn kunstmatig te duur aangeboden)

In Be zijn die + 60% dieselpw nu eenmaal al daar, die zijn niet meer weg te gommen, de politiekers hebben die auto´s nu eenmaal decennia lang gepromoot en nu nog meer.

Milieutesten hebben bewezen dat dieselpw in koude toestand en korte (stads)stukken nog veel meer vervuilen als eerst gedacht.
http://www.vito.be/VITO/NL/HomepageA...bericht_93.htm

Duitsland heeft bvb zelfs (extra, naast 3x duurdere taks voor dieselpw) hun verplichte fijnstofsticker ingevoerd (vanaf 2007), met steeds strenger en groter wordende stadszones. Op volle kruissnelheid in 2015. Oude diesels zonder roetfilter mogen dan bepaalde stadscentra helemaal niet meer binnen.

Hier vind je de stadstabellen met hun zones.
http://de.wikipedia.org/wiki/Verordn...nstaubplakette
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 oktober 2011 om 20:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 20:10   #7
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Merkwaardig ? Stofprobleem ?

Neen, blijkbaar heeft NL xx-% minder ALGEMEEN fijnstof, heb je dat dan niet gelezen ?
(...)
Ik bekijk gewoon jouw kaartje. De zuidelijke helft van Nederland is even zwart als Vlaanderen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 20:14   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik bekijk gewoon jouw kaartje. De zuidelijke helft van Nederland is even zwart als Vlaanderen.
Extrapolatie al gedaan ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 21:06   #9
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Extrapolatie al gedaan ?
Nee, gewoon jouw kaartje bekeken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 21:21   #10
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
Duitsland heeft bvb zelfs (extra, naast 3x duurdere taks voor dieselpw) hun verplichte fijnstofsticker ingevoerd (vanaf 2007), met steeds strenger en groter wordende stadszones. Op volle kruissnelheid in 2015. Oude diesels zonder roetfilter mogen dan bepaalde stadscentra helemaal niet meer binnen.

Hier vind je de stadstabellen met hun zones.
http://de.wikipedia.org/wiki/Verordn...nstaubplakette
Onze 2 diesels zitten in klasse 4. Geen probleem dus, en dat is niet meer dan logisch.
Ik vind er in jouw referentie niets over maar ik ga er toch vanuit dat die steden tweetakt en ongeregelde viertakt bromfietsen radikaal uit hun grondgebied weren, net zoals grasmaaiers, gemotorizeerde haagscharen en bosmaaiers enz en vanzelfsprekend open haarden en gaskachels.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 21:26   #11
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Naast een hoop andere ziekten blijkt nu ook dat ze er voor zorgen dat kinderen te vroeg worden geboren met alle gevolgen van dien.

Toch prachtig die auto hé ... en vooral ook allemaal de auto blijven gebruiken voor korte afstanden en om zich te verplaatsen in het stad.
(...)
Laat u vooral niet teveel wijsmaken. Als de vervuiling vandaag een probleem voor het voortbestaan van de mensheid zou zijn wat moet dat dan niet geweest zijn 40-60 jaar geleden, toen er echt vervuiling was.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 11:36   #12
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Laat u vooral niet teveel wijsmaken. Als de vervuiling vandaag een probleem voor het voortbestaan van de mensheid zou zijn wat moet dat dan niet geweest zijn 40-60 jaar geleden, toen er echt vervuiling was.
Deze vervuiling heeft niks met het voortbestaan van de mens te maken, maar zadelt wel de huidige generaties op met tal van ziekten. 40-60 jaar geleden waren de auto's weliswaar een pak meer vervuilend, het waren er ook een pak minder en mensen maakten er minder gebruik van en gingen bijvoorbeeld veel meer te voet. In heb geen gegevens over het aantal voertuigen in 1950, maar in 2009 is het voertuigenpark vb verdubbeld t.o.v. 1990.

In deze context;

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...rvuiling.dhtml

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 9 oktober 2011 om 11:46.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 11:58   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Onze 2 diesels zitten in klasse 4. Geen probleem dus, en dat is niet meer dan logisch.
Voorlopig is dat logisch (1 op 7 werkt in/voor de D-autoindustrie); maar in x-jaren worden alle diesels verboden in stadscentra (vooral wegens schadelijke roetdeeltjes en NOx), en wat later wslk ook de benzines; enkel zero-emission mag dan nog.

Staat al een tijdje op www te lezen, er is hier zelfs een topic over.

Citaat:
Ik vind er in jouw referentie niets over maar ik ga er toch vanuit dat die steden tweetakt en ongeregelde viertakt bromfietsen radikaal uit hun grondgebied weren, net zoals grasmaaiers, gemotorizeerde haagscharen en bosmaaiers enz en vanzelfsprekend open haarden en gaskachels.
Dan heb je (alweer) niet gezocht. Of is Duits een leesprobleem?

Staat bij de uitzonderingen (Ausnahmen, nochtans in ´t vet gedrukt)
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Verordn...nstaubplakette

Ausnahmen

Von Verkehrsverboten sind gemäß der Verordnung folgende Fahrzeuge ausgenommen:

- mobile Maschinen und Geräte
- Arbeitsmaschinen
= grasmaaiers, gemotorizeerde haagscharen en bosmaaiers enz

- Land- und forstwirtschaftliche Zugmaschinen (Traktoren etc.)

- zwei- und dreirädrige Kraftfahrzeuge
= tweetakt en ongeregelde viertakt bromfietsen

- Krankenwagen, Arztwagen mit entsprechender Kennzeichnung im Einsatz zur medizinischen Betreuung der Bevölkerung
- Kraftfahrzeuge, mit denen Personen fahren oder gefahren werden, die außergewöhnlich gehbehindert, hilflos oder blind sind und dies durch die im Schwerbehindertenausweis eingetragenen Merkzeichen aG, H oder Bl nachweisen
- Fahrzeuge, für die Sonderrechte nach § 35 StVO in Anspruch genommen werden können (Polizei, Zoll, Feuerwehr, Katastrophenschutz, Bundeswehr, Fahrzeuge der Straßenbauverwaltung usw.)
- Fahrzeuge nichtdeutscher Truppen von Nichtvertragsstaaten des Nordatlantikpaktes, die sich im Rahmen der militärischen Zusammenarbeit in Deutschland aufhalten, soweit sie für Fahrten aus dringenden militärischen Gründen genutzt werden.
- Old- und Youngtimer, die entweder ein H-Kennzeichen haben und somit mindestens 30 Jahre alt sind, oder die mit roter „07er Nummer“ bewegt werden
zivile Kraftfahrzeuge, die im Auftrag der Bundeswehr genutzt werden, soweit es sich um unaufschiebbare Fahrten zur Erfüllung hoheitlicher Aufgaben der Bundeswehr handelt
- Diplomatenfahrzeuge[46]
- Fahrzeuge mit den Schlüsselnummern 03, 04, 09, 11 per Allgemeinverfügung Deutscher Städtetag[47]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2011 om 12:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 13:30   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Deze vervuiling heeft niks met het voortbestaan van de mens te maken, maar zadelt wel de huidige generaties op met tal van ziekten. 40-60 jaar geleden waren de auto's weliswaar een pak meer vervuilend, het waren er ook een pak minder en mensen maakten er minder gebruik van en gingen bijvoorbeeld veel meer te voet. In heb geen gegevens over het aantal voertuigen in 1950, maar in 2009 is het voertuigenpark vb verdubbeld t.o.v. 1990.
Dat laatste tov 1990 is ~ 65 % meer:
* In 1987 waren er al 4.158.127 alle motorvoertuigen, in 2011: 6.861.777.

* afgelegde afstand in 1985: 53,64 mrdvtgkm, in 2009: 98,23 miljard-vtg-km, of ~ 84 % meer afgelegde kms.

Maar wat (vooral) telt (in Be) is de toename van de veel meer fijnstofuitstotende dieselvtg (vooral personenwagens, en camions) en hun gereden afstanden, ook door de globalisering (en grotere EU-markt).

Vergeet niet dat bvb enkel personenwagens al 30 % fijnstofaandeel hebben in Nederland van al het mogelijke verkeer (van brommer tot trein, schip), en Nederland telt maar 16,7 % dieselpersonenwagens... die ~ 30 X meer fijnstof uitstoten als benzinewagens die in Be in aantal/ook gereden afstand afnemen sinds 1997. Het volledige Nederlands verkeer op zich is dan weer 30 % (grafisch : 9 % van 27%) van al het mogelijke gemeten fijnstof in NL, wel enkel het grotere PM10 (ook de minder schadelijke). 73 % van het fijnstof zou uit het buitenland komen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof



# België telt al + 60 % dieselpersonenwagens op het totaal pw (ik val in herhaling ) die steeds meer de plaats innemen van milieuvriendelijkere benzines, ook dankzij de Be-overheid:
feit is:
- er rijden ~ 600.000 minder benzinepersonenwagens als 34 jaar geleden.
- er rijden ~ 3.300.000 méér dieselpersonenwagens als 34 jaar geleden.

- de gemiddelde Be-personenwagen rijdt:
1980: 12.493
1985: 14.207
1990: 14.676
1996: 15.187
2009: 14.970 km

Link voertuigenpark en afgelegde afstanden, Be:
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../voertuigpark/
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/
Citaat:
Op 1 augustus van het jaar 1977 1987 1997 1998
Personenwagens 2.773.344 3.497.818 4.415.343 4.491.734
- rijdend op benzine
2.595.302 2.682.730 2.814.737 2.783.825
- rijdend op diesel
114.622 696.791 1.541.388 1.643.392

Op 1 augustus van het jaar 2008 2009 2010 2011

Personenwagens 5.130.578 5.192.566 5.276.283 5.407.015
- rijdend op benzine
2.161.807 2.092.472 2.035.578 2.005.481
- rijdend op diesel
2.903.238 3.038.521 3.181.431 3.341.480

Afgelegde afstanden per type voertuig (in mrd voertuigen-km) (d) 1970 1980 1985 1990 1995 2000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
Totaal
29,35 47,96 53,64 70,28 80,26 90,04 93,08 94,56 94,94 96,42 98,79 97,46 98,23
- motorrijwielen
0,12 0,29 0,31 0,35 0,95 1,01 1,13 1,17 1,21 1,25 1,30 1,30 1,33
- personenwagens (a)
24,18 40,61 45,77 59,88 66,37 72,50 73,80 74,59 74,50 75,23 76,62 76,56 77,24
- autobussen en autocars
0,44 0,58 0,57 0,57 0,66 0,66 0,73 0,76 0,77 0,80 0,83 0,82 0,83
- vrachtwagens en trekkers (b)
4,62 6,48 6,99 9,47 12,28 15,86 17,42 18,04 18,47 19,14 20,04 18,79 18,84
De cijfers hebben betrekking op Belgische en op buitenlandse voertuigen. De schattingen gebeuren volgens de GcLR-methode (de meest waarschijnlijke raming).
(a) Inbegrepen taxi's, ziekenwagens en dergelijke.
(b) Inbegrepen bestelwagens en speciale voertuigen.
(c) Nieuwe bepalingsmethode vanaf 2000 en herziening 2005
(d) Nog voorlopige cijfers voor 2005
Aan het totaal afgelegde afstanden (en evolutie) begrijpt men het grotere fijnstofaandeel van de personenwagens (79 % afgelegde vtgkms) als de camions (19 %), alhoewel bestelwagens/camions gemiddeld xx-meer verbruiken.
Het meer langzaam- en file-verkeer en wegmeubilair doet het verbruik wel stijgen, compenseert ~ dat de auto´s/camions anno 70/80-ies in principe meer verbruikten als nu.

De noord-Italiaanse grootsteden, ttz eigenlijk daardoor de ganse Po-vlakte is ook een fijnstofhotspot zoals Vlaanderen.

En betreft ultrafijne roetdeeltjes en Euronormen 4-5-6 met (fabel) roetfilter veel heeft zich daar niets aan veranderd, de laatste dieselpersonenwagens met eurnorm 5 zijn niet minder schadelijk als de veel oudere diesels, het is niet enkel wat je ziet (uitlaatgassen) wat schadelijk is...
En denk nu niet dat "schonere" dieselbrandstof daar wat aan gaat verhelpen, soms integendeel...


Citaat:
http://www.amt.nl/Nieuws/Roetfilters...rafijnstof.htm

'Roetfilters niet goed voor ultrafijnstof'

dinsdag 5 juli 2011

Roetfilters in auto's bestrijden onvoldoende de gevaren van ultrafijnstof en dat leidt tot gezondheidsrisico's. Dat is de voornaamste conclusie uit een onderzoek na metingen langs de N302 in Gelderland. Het onderzoek is gedaan door twee advies- en onderzoeksbureaus met nieuwe meetapparatuur.

Uit het onderzoek komt naar voren dat door de filters het aantal grovere fijnstofdeeltjes wel afneemt, maar dat de hoeveelheid extra fijne stofdeeltjes in de lucht niet afneemt. Arnaud Kok van DGMR zegt dinsdag in de Volkskrant dat de vrees voor een te hoge concentratie gevaarlijke ultrafijne deeltjes gegrond is.

De Europese normen gaan uit van de totale hoeveelheid fijnstofdeeltjes, terwijl vooral de allerkleinste deeltjes gevaar opleveren. De roetfilters filteren die deeltjes niet uit de uitlaatgassen. Kok pleit ervoor de normen af te stemmen op de gezondheidsrisico's. Dat kan nu, omdat er beter kan worden gemeten. Na metingen langs de N302 volgen ook langs andere wegen metingen.

Milieudefensie vindt dat dit kabinet snel effectieve maatregelen moet nemen om de uitstoot van ultrafijnstof in het verkeer te verminderen. ,,Het hele luchtkwaliteitsbeleid moet op de schop, zeker nu er nieuwe meetapparatuur is'', laat de milieuorganisatie weten.

Bron: ANP
Citaat:
http://blog.knudde.be/roetfilters

Diesel en roet(filters)
Ingediend door johan op Ma, 03/19/2007 - 10:51.

Blijkbaar zal zo goed als iedere Belgische dieselwagen in de toekomst van een roetfilter voorzien zijn. Wat een onzin...

Er zijn nog heel wat misvattingen omtrent roetfilters en diesel, dus hier een F.A.Q:

Stoot een nieuwe wagen minder roet uit dan een oude?

Ja, maar dat is niet noodzakelijk beter.

Roetuitstoot wordt gemeten in g/km. Dit is inderdaad achteruitgegaan, maar dat getal is niet zo belangrijk.

Bij oudere auto's heb je een zwarte rookwolk van roet, bij nieuwe auto's normaal gezien niet meer, maar enkel en alleen omdat de roetdeeltjes veel te klein zijn om te zien. (Fijn stof.)
Er is bij een nieuwere dieselmotor minder roetuitstoot, maar de uitstoot die er is bestaat voornamelijk uit enorm kleine roetdeeltjes, die nog slechter zijn voor de gezondheid en moeilijker te filteren.

Help een roetfilter tegen roetuitstoot?

De efficientie hangt enorm af van het type van filter.

Maar naast roet tegenhouden, zorgen roetfilters er helaas ook voor dat de roetdeeltjes kleiner worden en toch door de filter ontsnappen. (Vergelijk het met het zeven van aarde.)

Alhoewel een roetfilter roet tegenhoud, is een roetfilter nog niet noodzakelijk beter voor de gezondheid.

Welke types van roetfilters zijn er?

DPF, een wall-flow filter met een efficientie van 95 - 99%.
Helaas kan deze filter alleen gebruikt worden als ze van de fabriek af gemonteerd wordt.
Veel fabrikanten gebruiken echter niet dit type van filter wegens de kostprijs.
De filter moet ook ongeveer elke 1500km "geregenereerd" worden d.m.v. na-inspuiting, hetgeen extra brandstof kost.
Dit is het enige type van filter dat men zou moeten verplichten, omdat dit het enige is dat werkt.

Er is echter een variant van deze wall-flow filter die achteraf ingebouwd kan worden en geen na-inspuiting vereist. Deze is helaas echter niet meer doeltreffend. (Zie volgende vraag.)

PM-kat, een roetkatalysator met een efficientie van 10 - 60%.
60% is bij ideale omstandigheden, en de efficientie verminderd drastich bij niet optimale omstandigheden.
Dit is het "filtertype" dat meestal achteraf geinstalleerd wordt. Dit is echter geen roetfilter, maar katalysator, dus ik weet niet of dit onder de nieuwe wetgeving valt.

Waarom is een roetfilter of katalysator achterhaald ?
De filter, is een filter en zal na verloop van tijd dus verzadigd raken en moet dan schoongemaakt worden.
Hoofdzakelijk wordt er een poging gedaan om het roet te verbranden. Dit moet met een erg hoge temperatuur gebeuren.
Als de filter fabriek-af gemonteerd werd, wordt er een na-inspuiting van brandstof gedaan om de uitlaatgas temperatuur hoog te maken.
Bij achteraf gemonteerde filters kan dit niet en moet de temperatuur van de "normale" uitlaatgassen hoog genoeg zijn om het roet te verbranden.

Dit werkte goed tot zo'n 10 jaar geleden.

Nu komt te contradictie: Door "schonere" dieselbrandstof op te markt te brengen, is er een hogere temperatuur nodig om het roet verbranden, een temperatuur die niet onder normale omstandigheden gehaald kan worden, waardoor een dieselfilter die vol is ook nog eens de efficientie van de motor nadelig beinvloed, hetgeen is een slechtere verbranding resulteert en daardoor nog meer roet. Een vicieuse cirkel.

Gelukkig heeft men dit in het buitenland al door... Nu Belgie nog...

Conclusie?

Zoals altijd komen in Belgie altijd enkel domme maatregelen en steevast te laat. De technologie was er al 10 jaar geleden, en toen hielp het nog.
Vandaag wordt de efficientie van degelijke filters minder of zelfs openlijk in vraag gesteld, en dan gaat men in Belgie ineens roetfilters verplichten.

In plaats van je blind te staren op het aantal g/km, moet er eens gekeken worden naar de echte impact op het milieu en daarvoor maatregelen treffen.

In het buitenland zijn er de laatste jaren al tal van rapporten gepubliceerd over roetfilters en moderne dieselmotoren. Blijkbaar heeft Belgie geen enkel dergelijk raport gelezen, en we weten allemaal dat buitenlandse auto's totaal anders zijn en millieuverontreiniging stopt aan die artificiele lijn op een kaart die men "landsgrens" noemt...

(Waarom worden er in Nederland toch altijd zo veel onderzoeksresultaten gepubliceerd?)
Wetenschappelijke studie van 2007 TU Delft:

Citaat:
http://sync.nl/huidige-roetfilters-o...ratie-diesels/

- Met de filters wordt minder roetmassa uitgestoten, maar juist méér deeltjes
- Deze roetdeeltjes zijn bovendien bijzonder schadelijk voor de gezondheid

Open roetfilters zijn niet geschikt voor de schonere, nieuwe synthetische diesels, zoals V-Power van Shell. De roetdeeltjes die ze uitstoten zijn bovendien kleiner en daardoor zeer schadelijk voor de gezondheid. Dat blijkt uit experimenten van de TU-Delft, uitgevoerd door Michiel Makkee van de sectie Reactor en Catalysis Engineering.

De experimenten laten zien dat het roet van nieuwe generaties dieselbrandstoffen in open roetfilters een hogere verbrandingstemperatuur nodig hebben dan de klassieke fossiele diesel. Makkee vindt het “niet verstandig” om de huidige roetfilters in combinatie met de nieuwe brandstoffen te gebruiken. Toxicoloog Paul Scheepers van de Radboud Universiteit ziet een gevaar voor de volksgezondheid. “Juist de kleine roetdeeltjes zijn zeer reactief en kunnen eiwit- en DNA-schade veroorzaken”.

Open roetfilters zijn roetfilters die gemonteerd worden op bestaande auto’s. De overheid propageert en subsidieert het gebruik en de aanschaf van dergelijke filters.

Labaratoriumopstelling

Makkee deed zijn experimenten met gestandaardiseerde protocollen en een dieselmotor in een laboratoriumopstelling. Hij vergeleek de karakteristieken van de verbranding van de nieuwe generatie brandstoffen met oudere brandstoffen. Hij gebruikte daarvoor Shell V Power, maar benadrukt dat het elke willekeurige synthetische diesel had kunnen zijn.
De oude brandstoffen verbranden roet bij respectievelijk 426 graden en 495 graden Celsius. Voor de nieuwe generatie dieselbrandstoffen, werd een temperatuur van 570 ° C gemeten. Dat is fors hoger. “Nieuwere brandstoffen doorlopen het verbrandingsproces met andere karakteristieken,” zegt Makkee. “Dat heb ik gemeten, maar dat weten we ook uit karakteriseringen in ander onderzoek. Het gevolg is dat het opgehoopte roet in de gesloten filters die in 2009 wettelijk worden voorgeschreven, niet verbrandt waardoor ze niet of in ieder geval minder goed functioneren.”

Nadruk over verminderde uitstoot
Door de hogere regeneratie temperatuur wordt het filter telkens niet helemaal schoon gebrand. De motor loopt daardoor minder goed en het roetfilter kan kapot gaan. “Het ontwerp en de praktische toepassing van gesloten roetfilters zal voor de synthetische brandstoffen moeten worden aangepast,” denkt Makkee.

Makkee vindt het jammer dat in de vele onderzoeken die worden uitgevoerd, zowel van autofabrikanten als de oliemaatschappijen en de fabrikanten van alternatieve dieselbrandstof, de nadruk ligt op de verminderde uitstoot van het roet, maar niet op de karakteristieken. “Zoals aantal deeltjes, de deeltjesgrootte verdeling, toxiciteit van het roet en de verbrandingseigenschappen.”
...]
Internationale studie 2008:
Citaat:
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es0716554

Abstract

We evaluated, in vitro, the inflammatory and cytotoxic potential of soot particles from current low-emission (Euro IV) diesel engines toward human peripheral blood monocyte-derived macrophage cells. The result is surprising. At the same mass concentration, soot particles produced under low-emission conditions exhibit a much higher toxic and inflammatory potential than particles from an old diesel engine operating under black smoke conditions. This effect is assigned to the defective surface structure of Euro IV diesel soot, rendering it highly active. Our findings indicate that the reduction of soot emission in terms of mass does not automatically lead to a reduction of the toxic effects toward humans when the structure and functionality of the soot is changed, and thereby the biological accessibility and inflammatory potential of soot is increased.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2011 om 13:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 14:09   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
Standaard

foutje geslopen, verbeterd
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
... Het volledige Nederlands verkeer op zich is dan weer 30 % 33,33333 % of 1/3 (grafisch : 9 % van 27%)
Aja, gelieve alles te lezen van deze wetenschappelijke link (Nederlands)
http://sync.nl/huidige-roetfilters-o...ratie-diesels/
(heb maar een klein deel geciteerd)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2011 om 14:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 22:25   #16
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
Dan heb je (alweer) niet gezocht. Of is Duits een leesprobleem?

Staat bij de uitzonderingen (Ausnahmen, nochtans in ´t vet gedrukt)
Jouw reacties zijn door de band nogal uitgebreid waardoor ik ze niet altijd in detail lees, waarvoor excuses.
Om tot het onderwerp te komen:
Ik dacht dat het om vervuiling ging maar dat blijkt dus niet het geval. Hoe kan je nu de grootste vervuilers als uitzondering toestaan? Er zitten blijkbaar andere doelen achter die maatregelen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 23:27   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik dacht dat het om vervuiling ging maar dat blijkt dus niet het geval.
Amai zeg, zwaar van begrip of doe je maar zo ?

Die fijnstofzones of low emission zones bestaan toch al redelijk veel in Europese steden. In Frankrijk wil men ze ook invoeren (link heb ik gehad)
http://www.lowemissionzones.eu/

Het gaat vooral om motorvoertuigen die de grootste vervuilers zijn, weet je die met een nummerplaat en een voorruit om die fijnstofsticker (feinstaubplakette) of eenderwat op te plakken, zodat men ze kan snel kan controleren.

En de bedoeling is natuurlijk ook de mensen aan te moedigen wat eerder een milieuvriendelijke auto aan te kopen en geen oudere occasie, dat is goed voor de (auto)economie.

Citaat:
Hoe kan je nu de grootste vervuilers als uitzondering toestaan?
[ironie] Per km of per uur, over hoeveel ton emissies per jaar heb je het bij een viertakt benzine grasmaaier met vergelijkbare EWG = euronorm 2 ?

Hoeveel mensen hebben een oeroude grasmaaier midden in het stadscentra ?
Hebben die gras op hun appartementsbalkon ? [/ironie]


Ik woon op het land en de mijne maait op Lithium-ion accu´s (nul emissie bij 100% groene stroom)

Die kleine mobiele motoren zijn dus niet de grootste vervuilers in de stadskernen, ge lult dus maar wat.

Hoelang rijdt een dieselauto/jaar in de stad en hoeveel tonnen vervuilt hij per jaar vergeleken met bvb een bromfiets ? (waarvoor ook euronormen bestaan, namelijk tot euronorm 2, en dieselbrommers ken ik niet )

Citaat:
Kleinkraftrad [Bearbeiten] Emissionsgrenzwerte für Kleinkrafträder.
Angaben in mg/km
Norm Euro 1 Euro 2
Typprüfung ab 17. Juni 1999 ab 1. Jan. 2006
CO 6.000 1.000
(HC + NOx) 3.000 1.200
Ook voor mobiele zware machines bestaan emissienormen volgens EG-richtlijnen.

Citaat:
Mobile Arbeitsmaschinen

Maßgeblich ist die Richtlinie 97/68/EG vom 16. Dezember 1997 mit den Änderungen durch die Richtlinien 2001/63/EG, 2002/88/EG, 2004/26/EG [6].

Unterschieden werden die Stufen I, II IIIA, IIIB und IV sowie die Leistungsklassen 19 bis 36 kW, 37 bis 55 kW, 56 bis 74 kW, 75 bis 129 kW und 130 bis 560 kW, wobei nach veränderlicher und nichtveränderlicher Drehzahl unterschieden wird.

Die Einführung von Stufe IIIB beginnt am 1. Januar 2010 (Typzulassung) in der höchsten Leistungsklasse und später in den niedrigeren Leistungsklassen mit Ausnahme der unteren Leistungsklasse.

Stufe IV wird am 1. Januar 2013 (Typzulassung) für die obere Leistungsklasse, am 1. Oktober 2013 für den Bereich 56 bis 129 kW eingeführt.

Die in den Richtlinien reglementierten Emissionen von CO/NOx/PM/HC hängen sowohl von der Stufe ab (geringere Grenzwerte bei höheren Stufen), als auch von der Leistungsklasse (bezogen auf die kW höhere Grenzwerte für kleine Arbeitsmaschinen).
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm
Informeer je dus eerst beter aub.

Dus omdat het geen motorvoertuigen zijn (die pakweg 15000 km/jaar afleggen), en enkel die motorvoertuigen wil men hoofdzakelijk aanpakken in die low-emission zones.

Dan trekt men een grote stadszone en zegt van hier tot hier minstens rode fijnstofsticker, dan minstens gele voor een kleinere stadszone, dan groene voor een nog kleinere.

Citaat:
Er zitten blijkbaar andere doelen achter die maatregelen.
Wa begrijp je niet aan "fijnstofsticker op de auto-voorruit aanbrengen" ?

Men kon het ook "emissiesticker" noemen, maar omdat hoofdzakelijk nog redelijk recente dieselauto´s geweerd worden (zonder roetfilter) noemt men het eerder ´fijnstofsticker´, ttz Feinstaubplakette

Omdat alle benzines met geregelde driewegkatalysator, quasi Euronorm 1, of vanaf bouwjaar ~ 1988 krijgen namelijk sowieso een groene sticker.
En de oudere benzines zijn meestal oldtimer, die staan bij de uitzonderingen.
Snappie ?

Uitleg in het Nederlands: alles voor de "Fijnstofsticker" in Duitsland:
http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-ri...duitsland.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2011 om 23:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2011, 10:17   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
Standaard Nu zijn het de bijen...

En het stopt maar niet om de ´ziekteschuld´ te leggen op de - steeds stijgende - nanogrote roetdeeltjes van "het dieselverkeer", onder andere Parkinson en Alzheimer bij de mensen, nu mogelijk de ´oriëntatiezin´ bij de bijen.

Het onderzoek is blijkbaar serieus in gang geschoten, na *recente metingen met de nieuwste instrumenten die nu ook echt die nanodeeltjes kunnen meten (PM 0,1 = deeltjes kleiner dan 0,1 micrometer of 100 nanometer (ultra-fijnstof)
* http://www.amt.nl/Nieuws/Roetfilters...stof.htm<br />
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof#PM2.2C5

Citaat:
http://www.nu.nl/wetenschap/2636881/...tom-kwijt.html ...]
Rapport

Dat er mogelijk een relatie bestaat tussen luchtvervuiling en bijensterfte werd vorig jaar al beschreven in een rapport van het Amerikaanse landbouwministerie.

Aan de Universiteit van Southampton is nu een speciaal team van ecologen en neurowetenschappers samengesteld, dat in de komende drie jaar het precieze verband tussen vervuilende verbindingen uit dieselmotoren en CCD gaat uitpluizen.

Zoektocht

De dieseltheorie voegt toe aan een steeds verder groeiende lijst met door onderzoekers aangedragen oorzaken van CCD. Er wordt vooral gezocht naar een verklaring voor een plotse toename van verschillende infectieziekten bij honingbijen en hommels in de afgelopen 5 jaar, die in Europa, Noord-Amerika en Azië wordt waargenomen.

Naast ziektes en sterfte valt het bijenhouders echter op dat hun bijen na een zoektocht naar nectar vaak niet meer terugkeren naar de korf. Eerder werd al gesuggereerd dat de bijennavigatie wordt verstoord door mobiele telefoons.
Citaat:
http://www.scientias.nl/raakt-de-bij...atgassen/48077
Raakt de bij de weg kwijt door uitlaatgassen?

Geschreven door Caroline Hoek op 10 oktober 2011 om 19:41 uur

Het gaat niet goed met de bijen: ze worden steeds zeldzamer. Onderzoek wijst erop dat uitlaatgassen daar iets mee te maken hebben.
Het is een raadsel. De laatste jaren is de bij hard op weg om van het toneel te verdwijnen. Hele koloniën zijn van de aardbodem verdwenen en de bij wordt steeds zeldzamer. Wetenschappers weten niet goed hoe dat komt en hebben al tal van dingen geopperd. Een infectie misschien? Of een ‘foutje’ in het immuunsysteem?

Maar nu komen onderzoekers van de universiteit van Southampton met een andere verklaring. De bijen zouden mogelijk hinder ondervinden van uitlaatgassen. Vorig jaar suggereerden Amerikaanse onderzoekers al dat de nanodeeltjes in uitlaatgassen het brein van bijen konden beschadigen. Werksters zouden daardoor de weg kwijtraken en hun kolonie niet meer kunnen dienen. Deze is daardoor ten dode opgeschreven.

De Engelse wetenschappers kunnen zich wel in die hypothese vinden en starten nu een uitgebreid onderzoek. De komende drie jaar gaan ze kijken of bijen inderdaad het padje kwijtraken door uitlaatgassen of dat er iets anders aan de hand is.
(Las ik ook deze morgen ook in een Be-krant, weliswaar niet op p 1 maar toch opvallend genoeg op pagina 12.
Titel: " Dieselgassen mogelijk verantwoordelijk voor ontregelen navigatiesysteem bijen "

Aja, de Staat zoekt 4 miljard meer (Dexia) moet zowat al 24 miljard zijn
...)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2011 om 10:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2011, 10:33   #19
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
In heb geen gegevens over het aantal voertuigen in 1950, maar in 2009 is het voertuigenpark vb verdubbeld t.o.v. 1990.
Je vergeet de steenkoolvervuiling. Er reden toen nog stoomtreinen, en zowat iedereen stookte op kolen in die tijd. Ook de elektriciteitcentrales. Zelfs zinken dakgoten werden weggevreten door de zwavel die toen in de lucht zat.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2011, 10:43   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Je vergeet de steenkoolvervuiling. Er reden toen nog stoomtreinen, en zowat iedereen stookte op kolen in die tijd. Ook de elektriciteitcentrales. Zelfs zinken dakgoten werden weggevreten door de zwavel die toen in de lucht zat.

Fred.
Even nuanceren: dat waren meestal redelijk grote en zwaardere fijnstofdeeltjes die vielen op de grond... en de kleinere die bleven zweven werden min of meer tegengehouden door neushaartjes.
(ik spreek nu niet over stoflongen van mijnwerkers)

Nu zijn de nanostofdeeltjes - vooral van moderne dieselmotoren/kerosine/benzine, die steeds zuiniger worden - pakweg 100 maal kleiner, en dat enkel al in diameter (massa is navenant véél lichter). En worden door geen enkele filter tegengehouden.
Citaat:
http://project.geluidsnet.nl/ufp/
DGMR en Geluidsnet verrichten nu een proef voor de meting van alle soorten fijn stof. Deze laat het effect zien van de provinciale weg N302 voor de omwonenden en de daar naar schoolgaande kinderen. DGMR/Geluidsnet zet daarbij zowel de zeer betrouwbare TEOM meter in voor fijn stof als de nieuwste geavanceerde meters van Philips voor het gevaarlijkste ultra-fijn stof.

”De Europese norm laat veel ruimte voor ongezonde situaties”, zegt Dr. Arnaud Kok van Adviesbureau DGMR. ”De norm bestempelt stof tot fijn stof als de deeltjes klein genoeg zijn. De lucht mag een maximaal gewicht van die fijn stofdeeltjes bevatten. Maar des te kleiner de deeltjes, des te gevaarlijker. En van die gevaarlijke kleinste deeltjes, mogen er juist meer in de lucht zitten.” Om deze reden heeft DGMR/Geluidsnet ter plaatse naast de fijn stof meter (TEOM) ook een ultra-fijn stofmeter (ufp, ultra fine particles) geplaatst.
Zie grafiek onderaan: de UFP meting (Ultra Fine Partikel = ultrafijnstof = blauwe kurve) is ca 4 maal zo hoog tijdens piekmomenten (8h50 hr) als de voorbijgestreefde klassieke TEOM meting (rode kurve = fijnstof) die eigenlijk waardeloos is. Enkel bij de toevallige vrachtwagenbrand volgt de TEOM-lijn quasi de UFP-lijn...

Die zweven ver over de ganse aardbol, en worden heel diep ingeademd en opgenomen in het bloed.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2011 om 11:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be