![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Naast een hoop andere ziekten blijkt nu ook dat ze er voor zorgen dat kinderen te vroeg worden geboren met alle gevolgen van dien.
Toch prachtig die auto hé ... en vooral ook allemaal de auto blijven gebruiken voor korte afstanden en om zich te verplaatsen in het stad. http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinde...tuurtjes.dhtml Laatst gewijzigd door Blue Sky : 8 oktober 2011 om 11:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dit mocht je ook posten hoor, is maar 6 dagen geleden: Citaat:
Citaat:
Personenwagens naar brandstofsoort Landen: totaal pers.auto´s | Benzine | Diesel / % tot. | LPG | Elektriciteit | CNG | brandstof onbekend Nederland: 7.735.547 | 6.170.127 | 1.297.113 / 16,7 % | 211.455 | 55.826 | 912 | 114 (1-1-2011) België : 5.276.283 | 2.035.578 | 3.181.431 / 60,3 % | 37.463 | 36 | * ? * | 21.775 (1-8-2010)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 oktober 2011 om 12:27. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Ik vind het een beetje al te gemakkelijk om het probleem zomaar door te schuiven naar de dieselrijders. Dat is, mijn inziens, maar een deel van het probleem. HET grote probleem is dat er gewoon teveel wordt rondgereden met de auto en men die laatste zelf neemt voor de kleinste afstanden. Aan dat gedrag moet men dringend iets veranderen alsook aan de plaats van de auto in de steden; m.a.w. men moet trachten autoverkeer uit de steden te weren. De fiscaliteit van de auto alsook het beleid van de verantwoordelijken ( verkeersvrije centra enz ) zijn daarbij cruciaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
|
![]() Merkwaardig ? Stofprobleem ?
Neen, blijkbaar heeft NL xx-% minder ALGEMEEN fijnstof, heb je dat dan niet gelezen ? Citaat:
Fijnstof enkel door ultrafijn dieselroet maakt daar maar een (klein) deel van uit. Ge moogt de Wiki-link ook aanklikken hoor. ![]() Ik zal het voor je kleuren, voor wat die > 60 % dieselpersonenwagens in Be medeverantwoordelijk zijn: Wiki: Citaat:
Dat vind je hier, dus enkel voor Nederland met amper 17 % dieselpersonenwagens, voor Be met > 60 % dieselpw mag je het van mij extrapoleren ![]() Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 oktober 2011 om 19:27. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
|
![]() Citaat:
Dieselroet is een van de schadelijkste delen van al het fijnstof, vergeet dat niet. vorige link: Citaat:
Citaat:
Citaat:
En surtout het dieselpersonenwagenverkeer pas enkel voor lange afstanden/ veelrijders (> 35.000 km/jaar) pas interessant te maken. In Be loont een diesel al bij 10.000 km/jaar. En velen kopen zelfs een diesel voor nog minder kms omdat de ecopremie 15 % bedraagt (wel wat bedrog want die auto´s zijn kunstmatig te duur aangeboden) In Be zijn die + 60% dieselpw nu eenmaal al daar, die zijn niet meer weg te gommen, de politiekers hebben die auto´s nu eenmaal decennia lang gepromoot en nu nog meer. ![]() Milieutesten hebben bewezen dat dieselpw in koude toestand en korte (stads)stukken nog veel meer vervuilen als eerst gedacht. http://www.vito.be/VITO/NL/HomepageA...bericht_93.htm Duitsland heeft bvb zelfs (extra, naast 3x duurdere taks voor dieselpw) hun verplichte fijnstofsticker ingevoerd (vanaf 2007), met steeds strenger en groter wordende stadszones. Op volle kruissnelheid in 2015. Oude diesels zonder roetfilter mogen dan bepaalde stadscentra helemaal niet meer binnen. Hier vind je de stadstabellen met hun zones. http://de.wikipedia.org/wiki/Verordn...nstaubplakette
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 oktober 2011 om 20:13. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Ik vind er in jouw referentie niets over maar ik ga er toch vanuit dat die steden tweetakt en ongeregelde viertakt bromfietsen radikaal uit hun grondgebied weren, net zoals grasmaaiers, gemotorizeerde haagscharen en bosmaaiers enz en vanzelfsprekend open haarden en gaskachels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Citaat:
In deze context; http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...rvuiling.dhtml Laatst gewijzigd door Blue Sky : 9 oktober 2011 om 11:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
|
![]() Citaat:
Staat al een tijdje op www te lezen, er is hier zelfs een topic over. Citaat:
Staat bij de uitzonderingen (Ausnahmen, nochtans in ´t vet gedrukt) Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2011 om 12:06. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
|
![]() Citaat:
* In 1987 waren er al 4.158.127 alle motorvoertuigen, in 2011: 6.861.777. * afgelegde afstand in 1985: 53,64 mrdvtgkm, in 2009: 98,23 miljard-vtg-km, of ~ 84 % meer afgelegde kms. Maar wat (vooral) telt (in Be) is de toename van de veel meer fijnstofuitstotende dieselvtg (vooral personenwagens, en camions) en hun gereden afstanden, ook door de globalisering (en grotere EU-markt). Vergeet niet dat bvb enkel personenwagens al 30 % fijnstofaandeel hebben in Nederland van al het mogelijke verkeer (van brommer tot trein, schip), en Nederland telt maar 16,7 % dieselpersonenwagens... die ~ 30 X meer fijnstof uitstoten als benzinewagens die in Be in aantal/ook gereden afstand afnemen sinds 1997. Het volledige Nederlands verkeer op zich is dan weer 30 % (grafisch : 9 % van 27%) van al het mogelijke gemeten fijnstof in NL, wel enkel het grotere PM10 (ook de minder schadelijke). 73 % van het fijnstof zou uit het buitenland komen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof ![]() # België telt al + 60 % dieselpersonenwagens op het totaal pw (ik val in herhaling ![]() feit is: - er rijden ~ 600.000 minder benzinepersonenwagens als 34 jaar geleden. - er rijden ~ 3.300.000 méér dieselpersonenwagens als 34 jaar geleden. - de gemiddelde Be-personenwagen rijdt: 1980: 12.493 1985: 14.207 1990: 14.676 1996: 15.187 2009: 14.970 km Link voertuigenpark en afgelegde afstanden, Be: http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../voertuigpark/ http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/ Citaat:
Het meer langzaam- en file-verkeer en wegmeubilair doet het verbruik wel stijgen, compenseert ~ dat de auto´s/camions anno 70/80-ies in principe meer verbruikten als nu. Citaat:
En betreft ultrafijne roetdeeltjes en Euronormen 4-5-6 met (fabel) roetfilter veel heeft zich daar niets aan veranderd, de laatste dieselpersonenwagens met eurnorm 5 zijn niet minder schadelijk als de veel oudere diesels, het is niet enkel wat je ziet (uitlaatgassen) wat schadelijk is... En denk nu niet dat "schonere" dieselbrandstof daar wat aan gaat verhelpen, soms integendeel... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2011 om 13:56. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
|
![]() foutje geslopen, verbeterd
Citaat:
http://sync.nl/huidige-roetfilters-o...ratie-diesels/ (heb maar een klein deel geciteerd)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2011 om 14:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Om tot het onderwerp te komen: Ik dacht dat het om vervuiling ging maar dat blijkt dus niet het geval. Hoe kan je nu de grootste vervuilers als uitzondering toestaan? Er zitten blijkbaar andere doelen achter die maatregelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
|
![]() Citaat:
Die fijnstofzones of low emission zones bestaan toch al redelijk veel in Europese steden. In Frankrijk wil men ze ook invoeren (link heb ik gehad) http://www.lowemissionzones.eu/ Het gaat vooral om motorvoertuigen die de grootste vervuilers zijn, weet je die met een nummerplaat en een voorruit om die fijnstofsticker (feinstaubplakette) of eenderwat op te plakken, zodat men ze kan snel kan controleren. En de bedoeling is natuurlijk ook de mensen aan te moedigen wat eerder een milieuvriendelijke auto aan te kopen en geen oudere occasie, dat is goed voor de (auto)economie. Citaat:
Hoeveel mensen hebben een oeroude grasmaaier midden in het stadscentra ? Hebben die gras op hun appartementsbalkon ? ![]() Ik woon op het land en de mijne maait op Lithium-ion accu´s (nul emissie bij 100% groene stroom) Die kleine mobiele motoren zijn dus niet de grootste vervuilers in de stadskernen, ge lult dus maar wat. Hoelang rijdt een dieselauto/jaar in de stad en hoeveel tonnen vervuilt hij per jaar vergeleken met bvb een bromfiets ? (waarvoor ook euronormen bestaan, namelijk tot euronorm 2, en dieselbrommers ken ik niet ![]() Citaat:
Citaat:
Dus omdat het geen motorvoertuigen zijn (die pakweg 15000 km/jaar afleggen), en enkel die motorvoertuigen wil men hoofdzakelijk aanpakken in die low-emission zones. Dan trekt men een grote stadszone en zegt van hier tot hier minstens rode fijnstofsticker, dan minstens gele voor een kleinere stadszone, dan groene voor een nog kleinere. Citaat:
![]() Men kon het ook "emissiesticker" noemen, maar omdat hoofdzakelijk nog redelijk recente dieselauto´s geweerd worden (zonder roetfilter) noemt men het eerder ´fijnstofsticker´, ttz Feinstaubplakette Omdat alle benzines met geregelde driewegkatalysator, quasi Euronorm 1, of vanaf bouwjaar ~ 1988 krijgen namelijk sowieso een groene sticker. En de oudere benzines zijn meestal oldtimer, die staan bij de uitzonderingen. Snappie ? ![]() Uitleg in het Nederlands: alles voor de "Fijnstofsticker" in Duitsland: http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-ri...duitsland.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2011 om 23:55. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
|
![]() En het stopt maar niet om de ´ziekteschuld´ te leggen op de - steeds stijgende - nanogrote roetdeeltjes van "het dieselverkeer", onder andere Parkinson en Alzheimer bij de mensen, nu mogelijk de ´oriëntatiezin´ bij de bijen.
Het onderzoek is blijkbaar serieus in gang geschoten, na *recente metingen met de nieuwste instrumenten die nu ook echt die nanodeeltjes kunnen meten (PM 0,1 = deeltjes kleiner dan 0,1 micrometer of 100 nanometer (ultra-fijnstof) * http://www.amt.nl/Nieuws/Roetfilters...stof.htm<br /> http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof#PM2.2C5 Citaat:
Citaat:
Titel: " Dieselgassen mogelijk verantwoordelijk voor ontregelen navigatiesysteem bijen " Aja, de Staat zoekt 4 miljard meer (Dexia) moet zowat al 24 miljard zijn...)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2011 om 10:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
|
![]() Citaat:
Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.465
|
![]() Citaat:
(ik spreek nu niet over stoflongen van mijnwerkers) Nu zijn de nanostofdeeltjes - vooral van moderne dieselmotoren/kerosine/benzine, die steeds zuiniger worden - pakweg 100 maal kleiner, en dat enkel al in diameter (massa is navenant véél lichter). En worden door geen enkele filter tegengehouden. Citaat:
Die zweven ver over de ganse aardbol, en worden heel diep ingeademd en opgenomen in het bloed.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2011 om 11:09. |
||
![]() |
![]() |