![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Eén jaar na de treinramp in Buizingen waarbij 18 doden en meer dan 50 gewonden vielen, heeft de Bijzondere Kamercommissie voor de veiligheid op het spoor haar conclusies klaar voor de stemming in plenaire zitting vandaag, 10 februari. Opvallende unanieme conclusie van het rapport: “Niemand is verantwoordelijk!”
“En daarmee bedoelt men werkelijk niemand,” zegt Jean-Claude Challe, woordvoerder van de PVDA-spoorafdeling. “Niet de huidige NMBS-top, niet de vroegere spoorbazen – waaronder huidig staatssecretaris Etienne Schouppe – niet de ministers nu, en ook niet die van vroeger. Ongelooflijk.” Een van de conclusies van het rapport is dat tussen 1982 (treinramp in Aalter, 5 doden, 21 gewonden) en 2010 (treinramp in Buizingen, 18 doden, 50 gewonden) “het niveau van de spoorwegveiligheid geen verbeteringen van betekenis ondergaan heeft”. Drie spoorwegexperts zeggen dat “door een kluwen van onefficiënte beslissingen tussen 1982 en 2010” er een serieus veiligheidsprobleem ontstond bij de NMBS. Na de grootste treinramp van België blijkt dus dat de NMBS jarenlang de veiligheid verwaarloosde. Toch zegt het rapport: “Niemand is verantwoordelijk!” Na elk dodelijk ongeval (denk aan Pécrot 2001, 8 doden) beloofde men werk te maken van een automatisch remsysteem. Niemand verantwoordelijk? De commissie Spoorveiligheid bestaat uit politici van alle partijen. De spoorbazen zijn steeds politieke benoemingen. Denk aan Schouppe (CD&V, 15 jaar NMBS-baas), of Jannie Haek (sp.a, NMBS-Holding). In de periode 1982–2010 leverden alle partijen van liberalen tot groenen om beurten de voogdijminister van de NMBS (zie lijst hieronder). “Ze hebben dus allen boter aan hun hoofd!” zegt Jean-Claude Challe. “De opeenvolgende ministers hadden slechts oog voor één ding bij de NMBS: afbouwen en besparen. Tientallen stations en lijnen werden gesloten, tienduizenden personeelsleden moesten afvloeien, pakjesdienst ABX werd geprivatiseerd en verkocht, treinen werden minder goed onderhouden, spoorwerken werden uitbesteed aan de privé… En dan is er nog de invoering van de Europese liberaliseringsplannen en de opsplitsing van de NMBS in drie aparte delen (Holding, Infrabel, NMBS) met alle nefaste gevolgen voor de stiptheid en veiligheid van het treinverkeer.” De NMBS-groep kiest er nu voor om versneld het systeem TBL1+ in te voeren. Volgens spoorwegexperts is dit automatisch remsysteem echter slechts een kleine stap vooruit en is het niet compatibel met het door Europa voorgestelde veiligere ETCS. Waardoor Infrabel het systeem niet kan opleggen aan andere spoorwegoperatoren (privé of buitenlandse) die steeds talrijker worden. België blijft dus achteraan het Europese peloton bengelen qua spoorwegveiligheid. De PVDA eist de invoering van het veiligere ETCS-systeem in plaats van het halfslachtige TBL1+. “Als het gaat om de liberalisering of privatisering van openbare diensten dan zeggen de politici in koor dat ‘Europa het oplegt’. Als het gaat om de veiligheid van het spoorwegverkeer, dan kan men plots wel een eigen systeem (TBL1+) ontwikkelen, tegen de Europese regelgeving in,” zegt Jean-Claude Challe. “De PVDA eist eenvoudigere structuren bij de NMBS. Door de opsplitsing in drie aparte bedrijven is de communicatieketting in geval van problemen ook drie maal langer dan toen de NMBS nog één geheel was. Terugkeren naar een eengemaakte openbaar spoorbedrijf lijkt dus de aangewezen weg,” aldus nog Jean-Claude Challe. “Ten slotte zijn menselijker arbeidsomstandigheden voor het rijdend personeel dringend nodig. Een rustpauze halfweg de dienst om even te eten, een koffie te drinken of naar het toilet te gaan is het minste wat moet gebeuren. Nu rijdt het personeel vaak tot negen uur aan één stuk over en weer zonder pauze. Beter een frisse treinbestuurder dan een die in slaap dreigt te vallen,” besluit de woordvoerder van de spoorafdeling van de linkse partij. Persdienst PVDA www.pvda.be Contact: Sara Vanobbergen Bijlage: De politieke bazen van de NMBS 1981-1988: Herman De Croo (PVV) 1988-1992: Jean-Luc Dehaene (CVP) 1992-1994: Guy Coëme (PS) (verkeer en overheidsbedrijven) 1994-1995: Elio Di Rupo (PS) (verkeer en overheidsbedrijven) 1995-1999: Michel Daerden (PS) (verkeer) 1999-2003: Isabelle Durant (Ecolo) (mobiliteit en transport) 2003: Laurette Onkelinx (PS) (mobiliteit en transport) 2003-2005: Johan Vande Lanotte (sp.a) (overheidsbedrijven) (bevoegd voor de NMBS) 2005-2007: Bruno Tuybens (sp.a) (staatssecretaris voor overheidsbedrijven) (bevoegd voor de NMBS) 2007-2008: Yves Leterme (CD&V) (begroting, mobiliteit en institutionele hervormingen) 2008-heden: Etienne Schouppe (CD&V) (staatssecretaris voor mobiliteit)/ Inge Vervotte (minister overheidsbedrijven) Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |