![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Snel even opgezocht: welke landen zitten in een diepe financiële crisis, en welke geraken er eerder moeiteloos uit?
Inderdaad: landen in crisis zijn die waar de financiële dienstensector het grootst is, en de industriële sector het kleinst. Denk aan Ierland, Ijsland en de rest. Wie raakt erdoor heen? Inderdaad: den Duits en China, waar de manufacturing sector een relatief veel groter deel uitmaakt van de economie. Marx: we noemen "waarde" enkel de productie van goederen die mensen nodig hebben en die door de arbeid van mensen zijn vervaardigd. De rest is *zever in pakskes* ("das übrige ist Zeber ins packetchen".) Kortom, de grappen van het kapitalisme tonen zichzelf. We hebben daar niet veel woorden voor nodig. Landen die vrij spel geven aan speculatie (-geen "waarde"-), beleggingsbubbels in bijvoorbeeld de vastgoedsector (-geen "waarde"-), oppervlakkigheden als de financiële dienstensector (-geen "waarde") gaan in de toekomst blijven sukkelen. Lang leve de landen die nog werkelijk iets produceren. Ijsland en Ierland hebben hun verdiende loon gekregen. Lucht verkoopt goed, maar niet wanneer ze op is.
Laatst gewijzigd door C2C : 13 februari 2011 om 01:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Interessant: kan je die data eens geven?
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Je moet die zelf maken hé. In excel of een gelijkaardig progje.
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het onderscheid diensten/industrie/landbouw heeft ten eerste niks te maken met de hoeveelheid arbeid die in een produkt gaat. Onderwijs bijvoorbeeld is een louter diensten produkt, maar heel arbeidsintensief. Game computers fabriceren dat is industrie. En kaviaar vissen, dat is de primaire sector. Ik zie niet goed in wat dat met Marx zijn prijstheorie te maken heeft. Wat je gewoon ziet is dat sectoren die een grotere elasticiteit hebben, natuurlijk sneller een effect van de krisis zullen ondervinden, maar ook sneller kunnen "boomen", en dingen met een kleine elasticiteit uiteraard minder gevoelig zijn voor externe schokken. Bovendien heeft het IJslandse probleem niks met "diensten" te maken, maar enkel maar met een wat snel en onnozel toegekende staatsgarantie aan bankdeposito's, dat toevallig ook de deposito's dekte van een veel groter buitenlands klienteel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De zaak is waarschijnlijk niet zo scherp te stellen tussen fysieke zaken en "diensten".
Ik zie hier onderwijs als een "diensten product" omschrijven,en ja,in sommige delen van de wereld wordt het aldus bekeken.Gelukkig wordt het elders nog gezien als een elementaire overheidstaak... Maar stellen we gewoon vast dat,om maar bij onze eigen banken te blijven,ze zwaar geinvesteerd hadden in "produkten" gerelateerd aan de immobilien ,en verzekeringen gerelateerd aan het financieren van die immobilien.Toen puntje bij paaltje kwam,straks drie jaar geleden,konden Dexia,KBC,Fortis geen mannetjes op een vliegtuig zetten richting VS om de hand te leggen op honderden miljoenen Euro's aan Amerikaanse huizen...ondenks hun toch wel indrukwekkende investeringen in die contreien.. Afgeleide produkten.....Is het te gewaagd om te stellen dat je beter duidelijk de onderliggende FYSIEKE GOEDEREN of ABSOLUUT NODIGE en TERUGKERENDE DIENSTEN voor ogen moet hebben als je ergens in investeert,zelfs als de markt ineenstort zal iets fysieks tenminste nog enige waarde hebben,of blijven die diensten nodig.Een kodelijn op een papier met nog veel andere kodelijnen,die zelf weer verwijst naar een hogerliggend niveau van kodeliojnen,die zelf weer....enz.., heeft geen waarde,zo is gebleken...? En het verhandelen van stukjes van verzekeringen voor iets dat nog afbetaald moet worden in een markt van leen-gekken(de VS) is echt wel van de pot gerukt...(niet voor de originele uitgevers,maar voor al de intekenaars!) Laatst gewijzigd door kelt : 13 februari 2011 om 08:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 13 februari 2011 om 10:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beetje onbegrijpelijk dat men zulke soort analyse maakt van iets wat al een eeuwigheid geweten is.
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Definieer eerst welke dienstensector u viseert, er zijn er een gans aantal.
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik had het in gedachten eerder op diensten aan bedrijven. Bv onderhoudsploegen of externe diensten op afroep. Geen kernactiviteiten dus.
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een kernactiviteit is bv (althans volgens mij) een fabriek. Een dienst aan die fabriek kan bv zijn een interim. Als de fabriek weinig werk heeft, dan valt er weinig of geen diensten te leveren door de interim. In elk geval komt van beide het kapitaal meestal uit een bank en verdwijnt het geld ook terug richting bank.
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of een bank sociaal is dat weet ik niet zo meteen.
Maar in elk geval is een bank een kapitaalgever die het anderen mogelijk maakt er gebruik van te maken en hierdoor een sociaal leven en winstgevend leven kunnen leiden. Dus op een manier is een bank een sociaal iets ja. Zonder zouden we serieuze problemen krijgen op allerlei manieren.