Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2011, 11:18   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard De beurs is geen graadmeter voor de economie.

De onrust in Bangladesh door de koersdaling van de afgelopen maanden illustreert nog eens dat veel beleggers bijgelovige sukkels zijn. Begin 2010 schoten de aandelenprijzen omhoog en dat trok voortdurende nieuwe beleggers, met als gevolg dat de koersen werden verdubbeld.

"Honderden Bengaalse kleine investeerders hebben zondag geprotesteerd voor het beursgebouw tegen opnieuw een scherpe koersval van de lokale graadmeter. De betogers eisen het aftreden van de minister van Financiën, Abul Maal Abdul Muhith omdat hij schuldig zou zijn aan de voortdurende val van de aandelenprijzen. De premier, Sheikh Hasina, heeft vorige week de autoriteiten gevraagd om passende maatregelen te treffen om de markt te stabiliseren." (Nu.nl 13 februari 2011)

Banken en financiële instellingen hebben meer dan 75 procent van hun deposito’s in de markten gestopt in plaats van investeringen te doen. De toename van het bbp houdt daarom geen gelijke tred met de koersstijging van aandelen.

Waar hebben wij dit eerder gehoord? Ook in Europese landen is tot 2008 op deze manier een luchtbel gecreëerd om particulieren te verlossen van 'overtollig geld'. Dat geld is niet verdwenen. Het zit in de zakken van degenen die een deel van hun aandelen tijdig hebben verkocht. Of zie ik dat verkeerd?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 12:02   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Banken en financiële instellingen hebben meer dan 75 procent van hun deposito’s in de markten gestopt in plaats van investeringen te doen. De toename van het bbp houdt daarom geen gelijke tred met de koersstijging van aandelen.
Hier staat: 'ze hebben x gedaan in plaats van x te doen'.

Kan je eens verduidelijken wat je bedoelt, want het kan niet echt dat je hen verwijt niet te doen, wat je zegt dat ze hebben gedaan.

En de beurs is nooit een graadmeter van de economie; de beurs vertaalt verwachtingen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 12:08   #3
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Hier staat: 'ze hebben x gedaan in plaats van x te doen'. Kan je eens verduidelijken wat je bedoelt, want het kan niet echt dat je hen verwijt niet te doen, wat je zegt dat ze hebben gedaan. En de beurs is nooit een graadmeter van de economie; de beurs vertaalt verwachtingen.
Welke verwachtingen Adrian ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 12:18   #4
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Lees de link: "Banken en andere financiële instellingen, die meer dan 75 procent van hun deposito’s in de markten hebben gestopt, hebben echter geen nieuwe investeringen gedaan waardoor er zorgen ontstonden bij de kleinere particuliere beleggers."

Aandelen kopen is geen investering (tenzij in het speciale geval dat een bedrijf via uitgifte van nieuwe aandelen haar productie uitbreidt of innoveert).
Oud 14 februari 2011, 12:26   #5
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aandelen kopen is geen investering
Euhm... Jawel?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 14 februari 2011, 13:03   #6
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp het ook niet.
Oud 14 februari 2011, 13:05   #7
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Euhm... Jawel?
Met welke verwachting Adrian ?
Oud 14 februari 2011, 13:43   #8
Nunt
Burgemeester

Standaard

Topictitel is nogal wiedes.

De beurs geeft weer hoe mensen denken denken dat de economie zal evolueren. Als ik denk dat het goed gaat gaan met een onderneming, koop ik aandelen omdat ik verwacht dat de aandelen gaan stijgen. Doordat ik aandelen koop, duw ik de aandelenkoers omhoog. De beurs is de som van alle koop en verkoophandelingen.

Als meer mensen denken dat het goed gaat met de economie, dan kopen ze aandelen en doen ze de koers stijgen. Maar de beurskoers blijft gebaseerd op de inschatting van mensen. Ofwel schatten ze goed in hoe de economie het gaat doen, ofwel schatten ze het verkeerd is. Geen garantie.
Nunt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 13:59   #9
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nunt Bekijk bericht
Topictitel is nogal wiedes.

De beurs geeft weer hoe mensen denken denken dat de economie zal evolueren. Als ik denk dat het goed gaat gaan met een onderneming, koop ik aandelen omdat ik verwacht dat de aandelen gaan stijgen. Doordat ik aandelen koop, duw ik de aandelenkoers omhoog. De beurs is de som van alle koop en verkoophandelingen.

Als meer mensen denken dat het goed gaat met de economie, dan kopen ze aandelen en doen ze de koers stijgen. Maar de beurskoers blijft gebaseerd op de inschatting van mensen. Ofwel schatten ze goed in hoe de economie het gaat doen, ofwel schatten ze het verkeerd is. Geen garantie.
Welke verwachting hebben ze dan, dat morgen de economie een socialer karakter gaat krijgen ?
Oud 14 februari 2011, 14:47   #10
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Bijna geen enkel instrument uit de neoliberale economie is een graadmeter voor het succes van een samenleving.

Het tegendeel is zelfs waar: landen die expliciet SLECHT scoren op die flut-graadmeters (GDP, Beursindexen, etc...) zijn de meest succesvolle landen. Zoals Vanuatu, Nigeria, Venzuela - de drie meest gelukkige landen ter wereld. Of zoals Bhutan, Congo en Belize - de meest ecologisch succesvolle landen.

Wanneer de graadmeter voor nationaal succes is hoe gelukkig uw burgers zijn, dan kan je best zo slecht mogelijk scoren op neoliberale onzin. De V.S. zijn een zeer ongelukkig land, staan ergens op de bijna laatste plaats op de geluksindex.

Wanneer de graadmeter voor nationaal succes ecologische duurzaamheid is, een volwassen vorm van properteit zeg maar, dan scoren opnieuw de GDP-dit-en-dat-landen zeer slecht. Het VK, de VS, Australië - allemaal vuile, onhygiënische landen.

Stilaan beginnen sommige neoliberalen door te hebben hoe microscopisch kleinzielig hun visie op het leven van mensen is. Maar ze durven dat maar beetje bij beetje toegeven. Echte economen staan natuurlijk al weer lichtjaren verder.

Laatst gewijzigd door C2C : 14 februari 2011 om 14:51.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 14:58   #11
Nunt
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Bijna geen enkel instrument uit de neoliberale economie is een graadmeter voor het succes van een samenleving.

Het tegendeel is zelfs waar: landen die expliciet SLECHT scoren op die flut-graadmeters (GDP, Beursindexen, etc...) zijn de meest succesvolle landen. Zoals Vanuatu, Nigeria, Venzuela - de drie meest gelukkige landen ter wereld. Of zoals Bhutan, Congo en Belize - de meest ecologisch succesvolle landen.

Wanneer de graadmeter voor nationaal succes is hoe gelukkig uw burgers zijn, dan kan je best zo slecht mogelijk scoren op neoliberale onzin. De V.S. zijn een zeer ongelukkig land, staan ergens op de bijna laatste plaats op de geluksindex.

Wanneer de graadmeter voor nationaal succes ecologische duurzaamheid is, een volwassen vorm van properteit zeg maar, dan scoren opnieuw de GDP-dit-en-dat-landen zeer slecht. Het VK, de VS, Australië - allemaal vuile, onhygiënische landen.

Stilaan beginnen sommige neoliberalen door te hebben hoe microscopisch kleinzielig hun visie op het leven van mensen is. Maar ze durven dat maar beetje bij beetje toegeven. Echte economen staan natuurlijk al weer lichtjaren verder.
Je verwijt hier neoliberalen dat ze geen onderscheid kunnen maken tussen geld en geluk, of tussen welvaart en welzijn,... Ik denk dat je hier echter karikaturaal bent. Kan je bvb een citaat geven van iemand van wie jij denkt dat hij neoliberaal is die zegt dat enkel geld en welvaart belangrijk is? En wie zijn de zelfverklaarde neoliberalen in de wereld? En daarmee bedoel ik niet mensen van wie jij vindt dat ze neoliberaal zijn, maar mensen die van zichzelf zeggen dat ze neoliberaal zijn.
Oud 14 februari 2011, 15:06   #12
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Je verwijt hier neoliberalen dat ze geen onderscheid kunnen maken tussen geld en geluk, of tussen welvaart en welzijn,... Ik denk dat je hier echter karikaturaal bent. Kan je bvb een citaat geven van iemand van wie jij denkt dat hij neoliberaal is die zegt dat enkel geld en welvaart belangrijk is? En wie zijn de zelfverklaarde neoliberalen in de wereld? En daarmee bedoel ik niet mensen van wie jij vindt dat ze neoliberaal zijn, maar mensen die van zichzelf zeggen dat ze neoliberaal zijn.
Men doet er goed aan eerst het liberalisme ten gronde te begrijpen, door dit te kapen binnen het egocentrisme krijg je de meest absurde scheeftrekkingen, zoals daar sommigen op een wonderbaarlijke manier uiting aan geven, van waaruit de pathologie dan ook ontstaat.
Oud 14 februari 2011, 15:38   #13
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Antwoord eens eerst op mijn repliek op uw opwerping dat ik Paul Krugman alleen apprecieer wanneer zijn standpunten links zijn. Alstublieft. Daarna kunnen we verder.
Oud 14 februari 2011, 17:50   #14
Nunt
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Antwoord eens eerst op mijn repliek op uw opwerping dat ik Paul Krugman alleen apprecieer wanneer zijn standpunten links zijn. Alstublieft. Daarna kunnen we verder.
Bij deze is dat onvoorstelbaar groot obstakel van de baan.
Oud 14 februari 2011, 21:14   #15
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euhm... Jawel?
Vergelijk: Is het kopen van een Staatslot een investering?
Oud 14 februari 2011, 23:45   #16
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vergelijk: Is het kopen van een Staatslot een investering?
Als je daarmee een staatsbon bedoelt - die dus de schuld van de staat vergroot - dan hangt het er wat vanaf. Voor de persoon die het koopt wel, maar vermits de staat niet investeert, is het een consumptie en geen net-investering.
Oud 15 februari 2011, 00:09   #17
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

dubbeltje.

Laatst gewijzigd door C2C : 15 februari 2011 om 00:10.
Oud 15 februari 2011, 00:10   #18
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij deze is dat onvoorstelbaar groot obstakel van de baan.
Zelfs minuscule obstakeltjes zijn vervelend, vooral wanneer ze wijzen op een soort onpeilbare onnozelheid.

Nu we dat weten, kunnen we weer voort.
Oud 15 februari 2011, 00:43   #19
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Volledig mee akkoord.

Naar aanleiding van de zelfmoorddraad van Flanelcondoom had ik eens de moeite genomen al die indexen op te zoeken (geluksmeters ed, voor zover dat te kwantificeren was). Wat wel te kwantificeren is het aantal zelfmoorden per land. Ik stootte toen op schokkende vaststellingen (heb grafiekjes en bronnen in die draad gezet), nl dat het aantal zelfmoorden per jaar het hoogst lag in de westerse neoliberale wereld (VSA, Europa), met nl 100,000 zelfmoorden per jaar!! Dus zowel nominaal als relatief verschrikkelijk hoog.

Voor mij is dat het zoveelste bewijs dat we compleet op de verkeerde weg zijn met ons huidig systeem.
.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 08:52   #20
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Heb je een bewijs van het causaal verband dat je legt? Of zeg je gewoon: 'correlatie! dus causaliteit!'?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be