Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2011, 15:10   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard Brusselse Regering : Blogbericht van Brigitte Grouwels

“Brussel is een ontmoetingsplaats, geen reservaat!” Afgelopen weekend was ik te gast in het RTBF-programma 'Mise au Point'. Gevraagd naar mijn mening over de toekomst van Brussel, maakte ik nogmaals duidelijk dat Brussel voor mij geen reservaat mag worden, afgesneden van Vlaanderen en Wallonië. Brussel moet immers zijn unieke rol van ontmoetingsplaats (en bindteken) tussen de beide grote Gemeenschappen in ons land blijven spelen.

Dit impliceert dan ook dat bij een volgende staatshervorming de persoonsgebonden en culturele bevoegdheden aan de gemeenschappen overgedragen moeten worden, terwijl de grondgebonden bevoegdheden naar de gewesten moeten gaan. Het Belgisch model is er immers één van Gewesten én Gemeenschappen. Bij een staatshervorming moeten dus zowel het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als de beide Gemeenschappen versterkt worden. Deze visie ligt overigens helemaal in lijn met het historisch compromis van 1989, toen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ontstond.

Het zou trouwens compleet onzinnig zijn om Brussel af te snijden van de beide Gemeenschappen, net nu de stad geconfronteerd wordt met een enorme demografische boom. Net nu wordt de stad geconfronteerd met enorme uitdagingen op het vlak van onder andere onderwijs en kinderopvang. Net nu heeft ze meer dan ooit de steun van de beide grote gemeenschappen nodig. Het zou voor Brussel dan ook een enorme aderlating betekenen, mocht deze steun net nu wegvallen.

Het behoud van de gemeenschapsbanden in Brussel is trouwens ook goed voor het voortbestaan van België. Net zoals de meerderheid van de Belgen, wil ook ik dat ons land blijft bestaan. Andere partijen beweren tegen een splitsing van België te zijn, maar willen ze tegelijkertijd al voorbereiden via een vergewestelijking van de gemeenschapsbevoegdheden in Brussel. Voor wie in die logica mee stapt, is Brussel als hoofdstad en bindteken natuurlijk achterhaald. Voor mij – en voor de meeste Brusselaars én Belgen, ongeacht hun afkomst – niet. Brussel is voor mij een ontmoetingsplaats, geen reservaat!

Brigitte GROUWELS

Brussels minister

Persinfo:

Philippe Vanstapel, persverantwoordelijke:

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 15:49   #2
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Ze moeten net afstappen van die "gemeenschappen".

Als je naar Vlaanderen verhuist, dan moet je deel uitmaken van de Vlaamse Gemeenschap, grondgebonden, en niet vasthouden aan die franstalige gemeenschap!

tenzij....

Men dringend een Nederlandstalige gemeenschap gaat oprichten die haar tengels ook tot in Wallonie uitstrekt en daar gaat eisen dat Nederlandstaligen in het Nederlands worden bediend.
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 17:13   #3
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

De basis van "taalverdraagzaamheid" in ieder land ligt precies in het feit dat men de "andere" minderheid precies dezelfde rechten en plichten toekent dan wat de eigen "gemeenschap" zelf bij de "andere" ontvangt...

"Faciliteiten" zijn in feite slechts nodig van zodra men in het "andere" gebied de fundamentele rechten schendt.

Men zou het belgisch probleem van de "opgelegde ééntaligheid" kunnen oplossen door een eenvoudige ingreep van een minimale ééntaligheid overal en altijd. Op een bevolingsdienst van de gemeente in Luik zou er één Nederlandstalige aanwezig kunnen zijn, zoals men dan ook in antwerpen over een franstalige beschikt. Overal zou men formulieren moeten kunnen bekomen die in een vertaling voorzien... eenvoudig beleefd en wederzijds...

Zowel Walen en Vlamingen zouden hun angst moeten laten vallen dat elementaire beleefdheid een aanleiding zou moeten vormen om definitief te verfransen en/of te vervlaamsen... In diverse buitenlanden doen we toch ook de nodige inspanningen om de "locals" te begrijpen ? En als die local dan blijk geeft van kennis van onze taal zijn we dikwijls zo blij !!!

(bij een bezoek van een toeristische attractie vroeg men mij ooit eens naar mijn nationaliteit, toen ik zei n"belg" was de wedervraag onmiddelijk Nederlands of franstalig,
waarop ik prompt een Nederlandstalige folder kreeg - zoiets zou in ons eigen binnenland toch ook moeten kunnen ?)

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be