Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 februari 2011, 16:03   #1
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard LPG toch mogelijk in dieselwagens?

Waar zijn de mechaniekers hier op het forum?

Kan dit?
http://translate.google.be/translate.../lpgdiesel.htm
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2011, 17:07   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.026
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het is perfect mogelijk. De ontbranding van de diesel in de zuiger ontsteekt de bijgevoegde LPG-wat een hogere klopvastheid heeft als benzine-, en doordat een dieselmotor altijd werkt met een zuurstofoverschot is het een vrij propere verbranding. Properder dan diesel alleen.

Maar, aangezien diesel meer energie per volume heeft, gaat het verbruik van het Diesel/LPG mengsel wel een pak hoger liggen dan van diesel alleen.

Uiteindelijk. Is het de investeringskost van een moderne LPG installatie en de volledige overhoop gooien van de uitgekiende motormanagmentsystemen waard om per kilometer een beetje goedkoper te rijden?

De belangrijkste reden waarom we LPG-Diesels niet zien in België is omdat er geen LPG inbouwer zijn vingers aan wil branden.
En ik vermoed dat de dienst voertuigen ook een hartverzakking krijgt wanneer ze die aanvraag tot inschrijving zien.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 17 februari 2011 om 17:10.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2011, 17:27   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is perfect mogelijk. De ontbranding van de diesel in de zuiger ontsteekt de bijgevoegde LPG-wat een hogere klopvastheid heeft als benzine-, en doordat een dieselmotor altijd werkt met een zuurstofoverschot is het een vrij propere verbranding. Properder dan diesel alleen.

Maar, aangezien diesel meer energie per volume heeft, gaat het verbruik van het Diesel/LPG mengsel wel een pak hoger liggen dan van diesel alleen.

Uiteindelijk. Is het de investeringskost van een moderne LPG installatie en de volledige overhoop gooien van de uitgekiende motormanagmentsystemen waard om per kilometer een beetje goedkoper te rijden?

De belangrijkste reden waarom we LPG-Diesels niet zien in België is omdat er geen LPG inbouwer zijn vingers aan wil branden.
En ik vermoed dat de dienst voertuigen ook een hartverzakking krijgt wanneer ze die aanvraag tot inschrijving zien.
²
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2011, 17:33   #4
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Is perfect mogelijk en zorgt voor

- efficiëntere verbranding (dus nog minder verbruik)
- properdere verbranding (uitstoot verwordt eigenlijk tot motor die op LPG draait, properder bestaat er bijna niet, geen roet en fijnstofprobleem meer)
- meer koppel en dus ook vermogen

Dus:
- in ons land verboden, omdat het vermogenstuning betreft zonder homologatie (in NL is dat anders bv)
- motor moet het extra koppel = extra spanningen aankunnen.
(is perfect mogelijk als je een laag getunede versie van een turbodiesel als basis neemt en extra turboddruk vervangt door LPG installatie)
bv. 2.0 tdi (volkswagen) van 140pk ipv de 170pk versie (werkt met hogere turbodruk) geeft met LPG installatie theoretisch weer bijna die 170pk.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 17 februari 2011 om 17:34.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2011, 17:47   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

De oude DAFtruck van het Nederlandse leger hadden dit systeem reeds in de jaren 60.
Het is dus niets nieuw, maar wel verboden in dit land.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2011, 17:48   #6
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is dus niets nieuw, maar wel verboden in dit land.
veel te proper zeker?
en dan maar zagen over smog(alarm) .
Als er één ding invloed zou hebben op de luchtvervuiling door verkeer, is het wel zuivering van zwaar dieselverkeer.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be