Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Vincent Van Quickenborne (VLD) - 31 mei tot 6 juni
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vincent Van Quickenborne (VLD) - 31 mei tot 6 juni "Ging voorheen door het leven als senator Q en is nu staatssecretaris voor Administratieve vereenvoudiging. Initiatieven zoals kafka.be trokken de aandacht van het publiek en recent nam hij ook initiatieven om het stemmen per volmacht eenvoudiger te

Discussietools
Oud 31 mei 2004, 11:55   #1
Henry
Burgemeester

Standaard

Beste Vincent

Ik ben ervan overtuigd dat je met goede moed en vol goede wil de taak van staatssecretaris vervult. Administratieve vereenvoudiging is volgens mij van enorm groot belang om het de bedrijven en burgers wat "makkelijker" te maken in ons land. En om het belastingsgeld goed te gebruiken, natuurlijk.

Het zou mij echter verbazen als er op federaal vlak veel van terecht zal komen. Het is toch een publiek geheim dat de Waalse staatsstructuur opgebouwd is vanuit een sterk overheidsapparaat. De werkloosheid ten zuiden van de taalgrens wordt vooral opgelost door het creëren van nutteloze ambtenarenjobs.

De grootste vijand van de Waalse staatsstructuur zal wel de administratieve vereenvoudiging zijn, want met minder administratie zijn er ook minder ambtenaren nodig.

Het zou mij verbazen mocht de PS je jouw gang laten gaan.

Ik geloof dat de administratieve vereenvoudiging er wel zal komen, in Vlaanderen. Van de andere gewesten en van de federale overheid verwacht ik niets. De PS zal nooit een goedwerkend staatsapparaat toestaan. Want dan valt heel haar staatsstructuur in elkaar.
Oud 1 juni 2004, 07:57   #2
Eric Verhulst
Schepen

Eric Verhulst's schermafbeelding

Standaard

Ja, daar zou ik aan willen toevoegen : administratieve ver eeenvouding zou infeite administratieve afschaffing moeten worden. Er zijn nu 1.1 miljoen ambtenaren, het dubbel van zo'n 50 jaar geleden. Het aantal belgen is evenwel onveranderd gebleven, het 'herverdelinsgapparaat' van de overheid is dus hopeloos inefficient. Het is wellicht toeval, maar overheid en overhead gaan samen. Een bedrijf dat 30 % van zijn personeel moet inzetten om de administratie te runnen zal geen lang leven beschoren zijn. Alle inspanningen om jobs te scheppen door de loonbelasting te verlagen zoals Vivant voorstelt en waar nu ook andere partijen achter komen te staan - waaronder de VLD -, worden een nul-operatie als de globale belastingsdruk niet daalt. Het staat deze morgen nog in de Tijd. De globale belastingdruk voor bedrijven is fors gestegen sinds 1999 omdat de overheid weliswaar het tarief verlaagd heeft maar de belastingsbasis verbreed heeft. Dus enkel verschoven. De reden is en blijft, het overheidsapparaat slorpt twee keer teveel op van ons BBP.
... the end result is that you are left with an extremely homogenuous group that looks down on er even dispises outsiders. Cults exclude people, obey heroes, become dogmatic and develop a crocodile syndrome – no ears but really a big mouth. It happened to David Karresh and his followers in Waco, Texas. It happened to Chancellor Helmut kohl and the CDU in Germany, and it will probably happen again. Beware. (from Karaoke Capitalism – management for mankind.). www.WorkForAll.org
Eric Verhulst is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be