![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() in verschillende andere threads liep er een discussie over dierenrechten, en een centraal discussiepunt was welk criterium relevant is voor een wezen om te behoren tot de morele gemeenschap. Vaak wordt het antropocentrische criterium "mens" genomen, terwijl een dierenethiek verwijst naar het criterium "voelen" (of perceptueel bewustzijn of het hebben van een welzijn). We overlopen de belangrijkste ethische stromingen, en gaan na welke criteria relevant zijn.
1) moreel nihilisme: er is geen criterium, geen enkel ethisch systeem is juist,... Zowat niemand is moreel nihilist, dus dit is te verwaarlozen. 2) moreel egoisme. deze heeft twee varianten. -sterk moreel egoisme: mijn eigen welzijn moet gemaximaliseerd worden en anderen hebben daartoe de plicht. -zwak moreel egoisme: enkel ikzelf heb als enige plicht om mijn eigen welzijn te maximaliseren. Anderen mogen doen wat ze willen, maar mogen mij niet hinderen. Een aantal mensen op dit forum hebben een zwak moreel egoisme (ik ga geen namen noemen). Moreel egoisme is echter een weinig geaccepteerde moraal. Volgens moreel egoisme is het criterium "voelen" (welzijn) relevant, maar dan enkel het eigen welzijn (de eigen gevoelens van geluk,...) 3) moreel (bij)geloof: het geloof dat er een soort van platonische essentie is waarnaar elk individu van een bepaalde groep van wezens (bv blanken, mensen, mensapen,...) verwijst. Dat "platonische idee" heeft een moreel relevant criterium, en zelfs al heeft een individu van die groep niet noodzakelijk dat criterium, toch mag het tot de morele gemeenschap behoren omdat het nog verwijst naar die onzichtbare essentie. Die platonische essentie kan zijn: het hebben van een onzichtbare goddelijke vonk, een ziel, gemaakt zijn naar het beeld van een schepper,... (dus we moeten maar geloven dat mentaal gehandicapten ook een goddelijke vonk in zich hebben). Volgens moreel bijgeloof kan alles wat een aantal individuen gemeenschappelijk hebben als een relevant criterium gelden: een ras (wezens met een gelijke huidskleur), een sekse, een soort, een familie, een etnische groep, een biologische rangorde, uiterlijke kenmerken, genetische verwantschap,... De consensus in onze samenleving stelt dat de mensensoot het moreel relevante criterium is. 4) deugdenethiek. Een van de centrale deugden is empathie (medeleven, barmhartigheid). En we kunnen enkel en alleen met voelende wezens op een zinnige wijze empathie voelen. Dus voelen is een moreel relevant criterium. 5) consequentialistische ethiek. Deze ethiek kijkt naar de gevolgen van een handeling op het welzijn van de betrokkenen. Het stelt dat we die optie moeten kiezen waarbij een bepaalde verdeling van welzijn gemaximaliseerd wordt. De twee bekendste consequentialistische theorieen zijn utilitarisme (de som van alle welzijnswaarden van alle individuen moet gemaximaliseerd worden), maximin (de laagste welzijnswaarde moeten we maximaliseren) en prioritarianisme (tussen maximin en utilitarisme). Volgens consequentialisme is welzijn (voelen) moreel relevant, en is er geen reden om bepaalde voelende wezens uit te sluiten in de berekening. In het consequentialisme is de relevantie van het criterium "voelen" een axioma dat niet verder beargumenteerd wordt 6) contractuele rechtvaardigheidsethiek. Cfr. de theorie van rechtvaardigheid van John Rawls, waarbij men achter een sluier der onwetendheid nadenkt over wat voor samenleving men zou willen leven indien men niet weet welk wezen men zal zijn in die samenleving. Enkel rationeel denkende wezens kunnen dat gedachtenexperiment doen en kunnen een sociaal contract tekenen, dus zou het criterium "rationeel denken" moreel relevant kunnen zijn. Echter, dat botst met de huidige morele consensus dat bv kinderen en mentaal gehandicapten ook rechten hebben en behoren to de morele gemeenschap. In het gedachtenexperiment kan men stellen dat men geboren zou worden als een willekeurig wezen of object: een steen, een inktvlek, een plant, een varken, een mentaal gehandicapte, een atoom,... Alles kan. Maar als je een niet-voelend wezen of object zou zijn, dan doet het er niet toe wat die ideale samenleving met je doet. Enkel wezens die belangen kunnen aanvoelen, zijn relevant, want als je zo'n wezen zou zijn, zou je niet willen dat men je bv. leed veroorzaakt. Het criterium voelen (het hebben van een welzijn) is dus relevant, en het voordeel is dat met dit criterium (in tegenstelling tot het "rationeel denken") ook kinderen en mentaal gehandicapten tot de morele gemeenschap kunnen behoren. 7) een deontologische ethiek. Deze ethiek kijkt naar rechten en plichten. Als A een recht toekent aan B, heeft A een plicht om een belang van B te beschermen. Een recht heeft dus te maken met plichten, en met belangen. Een eerste optie is om rationeel denken of het hebben van een moreel bewustzijn (een begripsvermogen van ethiek) als criterium te nemen, want enkel moreel bewuste wezens kunnen begrijpen wat rechten en plichten zijn. Maar dan vallen opnieuw kinderen en mentaal gehandicapten uit de boot. Een tweede optie is te focussen op belangen (een recht is een bepaalde manier om een belang te beschermen). Er zijn 1) objecten met triviale belangen (bv een tafel), 2) wezens met complexe belangen (een levende plant), 3) wezens met complexe belangen die die belangen subjectief kunnen gewaarworden (een voelend wezen), en 4) wezens die complexe belangen hebben die ze kunnen gewaarworden en begrijpen (rationeel denkende wezens). (En dan zijn er nog de twijfelgevallen tussenin.) Er is dus een gradatie, en dan zou men ook in een graduele vorm rechten kunnen toekennen. Levenloze objecten krijgen geen rechten, levende maar niet-voelende wezens (planten, schimmels,...) een beetje, voelende wezens (varkens, mentaal gehandicapten,...) nog meer, en rationeel denkende wezens (mentaal gezonde volwassen mensen) het meest. De morele gemeenschap heeft dan concentrische cirkels. En de rechten die we geven aan mentaal gehandicapten, zouden we ook moeten geven aan andere voelende wezens. Mentaal gehandicapten hoeven dus niet (of veel minder snel) uit de boot te vallen als het criterium voelen voldoende relevant is. we zien dat de eeste stroming geen criterium voorstelt, maar ongeveer niemand hangt die stroming aan. De tweede en derde stromingen (moreel egoisme en morele bijgeloof) leiden tot zeer arbitraire criteria (waarom jouw welzijn en niet het mijne maximaliseren? Waarom de soort en niet het ras of de klasse als criterium nemen?) In de academische ethische filosofie worden daarom deze stromingen niet echt gedragen. Volgens de belangrijkste morele stromingen (de vier laatsten, die wel academisch aanzien en geloofwaardigheid genieten) is telkens voelen een moreel relevant criterium. En drie van die vier geven argumenten waarom voelen moreel relevant is. Dus ik denk dat we een duidelijke winnaar hebben in de wedstrijd "voelen" versus "mensensoort": 3 - 0
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dank je Deepeco, om mij als 1 van inspiratiebronnen te nemen en er zo'n diep doordenkende tekst rond te schrijven.
Het enige verschil tussen mij, en waarschijnlijk zo'n 75% van de mensheid, is dat ik weiger hypocriet te zijn tegenover mezelf. Volgens Uw beschrijving ben ik een zwak moreel egoïst, daar ik nog rekening houdt met anderen . Ik houd zeker rekening met anderen, maar dan eerder vanuit het standpunt van het eerste recht gekeken. Er is echter een zeer beperkte groep mensen en dieren die mijn onvoorwaardelijke trouw kunnen genieten.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 16 februari 2011 om 07:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Altruïsme is onbestaand en elke mens is opportunist, wil je iets bewegen moet je daar rekening mee houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Echter je moet ook kijken naar de consequenties van je axiomas. Een van de problemen is dat de categorie "voelende wezens" veel minder duidelijk afgelijnd is dan de soort "home sapiens sapiens". Kan je consequent consequentialistisch zijn als je alle "voelende wezens" mee betrekt? Volgens mij is een anthropocentrische consequentialistische ehtiek makkelijker te rechtvaardigen. Citaat:
Verder is er nog een ander probleem met je gedachtenexperiment. Je wordt niet in een lichaam of object geboren. Dat impliceert dat er al "iets" (een ziel?) zou bestaan voordat je geboren wordt. En dat geloof ik niet. Wat voor mij wel relevant is, is niet het feit dat ik als gehandikapte geboren had kunnen worden, maar gewoon dat het mogelijk is dat er tijdens mijn leven iets gebeurt dat mij gehandikapt maakt. Of dat een kind van mij gehandikapt geboren wordt. Dat is voor mij een reden om voor een samenleving te zijn die zorg draagt voor gehandikapten. De kans dat ik plots een varken wordt is echter niet aanwezig. Als je overigens je het gedachtenexperiment consequent uitwerkt kan je ook tot andere conclusies komen. Als ik als dier geboren zou worden, wat zou ik dan het liefst hebben? Een comfortabel leventje en dan een pijnloze dood, of een leven in het wild dat vrijwel gegarandeert in een wrede pijnloze dood eindigt? Citaat:
Het idee dat rechten en plichten met elkaar en met een moreel bewustzijn verbonden zijn is enkel maar problematisch als je inderdaad even negeert dat de rechten niet in een pakketje komen dat je ofwel in zijn geheel hebt, of niet. Rechten zijn echter geen "alles of niets" verhaal. Blijven doen alsof dat wel is is een drogredenatie. Citaat:
Ik ben het helemaal mee eens dat je rechten gradueel toekent. Ik ben het direct eens om een chimpansee meer rechten te geven dan een naaktslak. Maar enkel de mate waarin een individu kan voelen als maatstaf nemen is gewoon arbitrair, en niet houdbaar. Is het OK om iemand die geen pijn kan voelen te doden? Citaat:
![]() Je zegt dat in de vier laatste stromingen voelen een relevant criterium is, terwijl je gewoon enkel maar onderzocht hebt wat de gevolgen zijn als je a priori dat een relevant criterium vindt. Je negeert ook het feit dat de mens als uniek beschouwen geen (bij)geloof is, maar op feiten kan gebaseerd zijn. De menselijk soort dus als criterium beschouwen is dus niet arbitrair. Het is geen geloof. En "zwak moreel egoïsme" als een niet gedragen stroming beschouwen is ook fout, want het is ongeveer de basis van een toch wel erg belangrijke poltieke en ethische stroming, het liberalisme, die ook door ernstige filosofen verdedigt wordt.
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 16 februari 2011 om 09:52. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() wat bedoel je dan met altruisme? In de moraalpsychologie zijn er verschillende overtuigende experimenten die aangeven dat er wel degelijk altruisme is. Maar hangt ervan af hoe je altruisme definieert.
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deepeco toch, Altruïsme is gewoon optimistisch opportunisme.
En hen die het ontkennen, zijn gewoon diep hypocriet.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 16 februari 2011 om 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Alles wat we doen, doen we omdat ergens in onze hersenen bepaalde neuronen bepaalde signalen afgeven, en die doen dat omdat ze bepaalde signalen van elders gekregen hebben. We zijn gewoon input - output machines, maar dan wel behoorlijk complexe. Zo complex maar tezelfdertijd zo beperkt dat we denken dat we een vrije wil hebben... Dat mag behoorlijk cynisch lijken, dat geef ik toe. Accepteer je dat we eigenlijk, op een niveau dat we zelf niet eens begrijpen, deterministisch zijn, dan bestaat altruïsme gewoon niet.
![]() |
![]() |
#8 | ||||||||||||||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Volgens zwak moreel egoisme zouden er geen belastingen zijn, zou jij geen geld investeren in de zorg van mentaal gehandicapten die jij niet kent... Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
-de categorieën "gewerveld dier", "zoogdier",... zijn even goed afgelijnd als de soort homo sapiens. De vraag die we ons moeten stellen is: welke biologische categorie is de beste "proxy" voor de verzameling van voelende wezens? (toegegeven: de verzameling van voelende wezens heeft niet zo'n scherpe grenzen) Uit onderzoek (hersenanatomie, fysiologie, gedrag) blijkt dat de groep van gewervelde dieren waarschijnlijk een veel betere proxy is voor de verzameling van voelende wezens dan de groep homo sapiens. Dus kunnen we best de gewervelde dieren beschouwen. -bij de mensenrechten zijn er ook vage grenzen: van wanneer krijgt een embryo mensenrechten? De consensus is: van zodra het een voelend en bewust wezen is, dus van zodra er een voldoende complex zenuwstelsel is ontwikkeld. Dat is wat men zegt ter rechtvaardiging van abortus, embryonaal stamcelonderzoek en -therapie. Sommigen, zoals christeten, hebben een bijgeloof: die enken dat er een ziel in het lichaam treedt bij het moment van de bevruchting. maar dat is niet aangetoond. Dus we blijven daar met vage grenzen zitten. -en opnieuw: wat met de mens-aap hybride? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En als jij nu onvruchtbaar blijkt te zijn, en de kans dat je een mentaal gehandicapt kind kunt krijgen nul is, zou je dan sneller geneigd zijn te zeggen dat mentaal gehandicapten geen rechten moeten krijgen? Ik vermoed van niet... Citaat:
1) er is zijn nog andere opties: een vrij leven, en als het ziek of gewond is dan verzorgd worden door ons (dat is wat ik doe in een opvangcentrum voor wilde dieren). En nog een optie: een comfortabel leventje tot een natuurlijke levensverwachting, dus niet vroegtijdig geslacht worden om opgegeten te worden. En vroegtijdig is echt wel vroegtijdig: 6 weken voor een kuiken, 6 maanden voor een big, 2 jaar voor een vleeskoe en 5 jaar voor een melkkoe. De natuurlijke leeftijden van die dieren zijn veel langer. 2) dan moet je sowieso de huidige vee-industrie afschaffen, want het is helemaal geen comfortabel leventje. Jij zou niet lichamelijk gehandicapt willen geboren worden, niet zonder verdoving gecastreerd of ontsnaveld willen worden, opgesloten zitten in stressvolle ruimten, ademhalingsproblemen krijgen door ammoniakdampen, je hele leven in uitwerpselen rondlopen, etc etc. Lees eens in Het Dierendebacle wat de gangbare praktijken zijn: zoiets kun je rationeel gezien niet willen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En over dat altruisme: hangt er maar vanaf wat je daarmee bedoelt. De meeste mensen zijn hard-wired voor altruisme: een apart hersencircuit is daarvoor verantwoordelijk. We stellen nu eenmaal vast dat vele mensen anderen helpen, zonder dat ze daarvoor beloond worden met bv een hoger aanzien, materiele beloningen,... De enige beloning die ze krijgen, is een bepaald goed gevoel, maar niemand zegt dat ze anderen hielpen met als doel zelf een goed gevoel te krijgen. zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Empathy-altruism
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() de natuur spreekt je tegen, zeker wat betreft je eerste 3 woordjes
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() @deepeco: ken je Sober E, Wilson DS (1998) Unto others: the evolution and psychology of unselfish behavior. Harvard University Press, Cambridge, MA?
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() Waarom zou je dieren rechten toekennen. Ze hebben ze nu niet.
Een dier is ook fundamenteel verschillend van een mens. Een dier is absoluut niet gelijkwaardig aan een mens. Een dier heeft geen besef van tijd heeft geen of uiterst beperkt zelfbewust zijn is niet in staat om te denken laat staat dat een dier het concept recht kan bevatten. Het reageert vanuit instinct en reflex en is niet in staat tot het maken van keuzes. Het toekennen van rechten veranderd overigens niets aan het dierenwelzijn netzomin als het eten van dieren hieraan een afbreuk doet. Een dier kent immers geen leven of dood. Er is dan ook geen enkel ethisch probleem met het doden van en het eten van dieren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() deze is een update, waarin ook de kritiek van Stich wordt gepareerd
http://courses.cit.cornell.edu/jdv55...20altruism.pdf
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
sommige mentaal gehandicapten dan weer niet Citaat:
veel mentaal gehandicapten dan weer niet... Citaat:
Citaat:
Citaat:
sommige mentaal gehandicapten dan weer niet. Citaat:
veel mentaal gehandicapten dan weer niet Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 16 februari 2011 om 12:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||||||||||||||
|
![]() Je positioneert je criterium van "voelen" altijd alsof het gegeven is, en niet gewoon jouw voorkeur.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het probleem dat je moet definieren wat een voelend en wat een niet voelend wezen is, is ontstaan uit je eigen keuzes. Ik kies er voor om de "morele gemeenschap" te beperken tot de soort homo sapiens sapiens, wat redelijk makkelijk is. De soort is immers goed gedinieerd. Geen nood aan proxies hier. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zie koeien elke dag terugkeren naar de stal waar ze gemolken worden... Dieren die het "Animal Liberation Front" bevrijd vindt je vaak later weer terug in de wei of stal, als ze tenminste lang genoeg overleven... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ben er wel in geslaagd de pijn te verzachten door te verhuizen naar een land waar de prijs/kwaliteit verhouding van de overheid toch nog een stuk beter is dan in België.
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
http://greatergood.berkeley.edu/grea...506_deWaal.pdf
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Maar het grote probleem volgens mij is dat we gewoon niet weten, en niet kunnen weten, wat er allemaal in de koppen van een chimansee of een gorilla gebeurt. Je kan het gedrag van chimpansees observeren, en er theoriën rond opbouwen. Je kan echter niet zomaar aannemen dat wanneer een chimpansee op een bepaalde situatie reageert op een manier dat een mens dat ook zou doen dat dit om dezelfde reden gebeurt. We hebben geen enkele bewijs dat wat we waarnemen als empathie dat ook is.
![]() |
![]() |
#20 | |||||||||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
en opnieuw: neem dan een gehandicapt kind: jij kunt geen kind meer worden; die kans is 0. Citaat:
Citaat:
Die koeien keren naar de stal omwille van indoctrinatie, angst om anders geslagen te worden of elektrische schokken te krijgen. Citaat:
Citaat:
En ik denk inderdaad dat je geen antwoord hebt op die vraag, anders had je hem al lang gegeven met een niet zo circulair argument als "dat zijn mensen". Citaat:
Biologische leeftijd doet er toe, omdat de kans 0 is dat jij jonger wordt. Citaat:
Citaat:
Wou jij anders de kandidaten selecteren en jet criterium voelen niet laten meespelen? Ik laat tenminste het criterium mens meespelen. Citaat:
En sommige dieren hebben ook inlevingsvermogen (spiegelneuronen, empathie) Citaat:
En ik ga je weer irriteren, de volgende stelling is ook correct: "Vandaar dat de primaat ook het enige dier is waarvan sommige individuen vrijwillig vegetariër zijn. Dat vind je bij geen enkele andere dierenorde." En nog eentje: "Vandaar dat de mentaal gezonde (jong)volwassen mens ook het enige dier is waarvan sommige individuen vrijwillig vegetariër zijn. Dat vind je bij geen enkel ander dier." Citaat:
Als je getallen van 1 tot 10 hebt, en je verkiest het getal 3, dan is dat arbitrair als je dat niet verder kunt beargumenteren. Citaat:
![]() |