![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Inkopen doen in China? | |||
Ik ben een échte democraat en ben tegen handel met het dictatoriale China |
![]() ![]() ![]() |
3 | 27,27% |
Ik ben een faux democraat en ben voor handel met het dictatoriale China |
![]() ![]() ![]() |
2 | 18,18% |
Ik ben geen democraat en ben tegen handel met het dictatoriale China |
![]() ![]() ![]() |
2 | 18,18% |
Ik ben geen democraat en ben voor handel met het dictatoriale China |
![]() ![]() ![]() |
4 | 36,36% |
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In principe kan je niet tegelijk democraat zijn én inkopen doen in China, waar een dictatoriaal regiem aan de macht is.
Bent u een consequente of een hypocriete democraat?
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Handel maakt de bevolking van China beter af. Dus waarom tegen handel ermee zijn?
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
![]() Citaat:
Maar ik ben tegen het afmaken van Chinezen.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik ben tegen de handel omdat wij met onze handel niet alleen de bevolking van China financieren maar ook de Chinese staat: wij betalen het chinese leger en wij zijn zelfs rechtstreeks verantwoordelijk voor de nieuwe repressiemiddelen die de Chinese overheid in handen krijgt (de hi-tech beveiligings camera's die door westerse bedrijven naar China zijn gebracht, de know-how van Google om opposanten op te pakken, ...)
Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 27 februari 2011 om 19:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() What's in a name? Systemen die 'democratie' genoemd worden zijn het meer dan eens maar heel beperkt, en sommige systemen die autoritair genoemd worden bezitten wel degelijk inspraak van de bevolking. Het is niet omdat je naar de stembus mag af en toe dat je inspraak hebt hé. Inspraak wordt zelfs meer gegarandeerd door de inkomensverschillen niet te groot te laten worden in een samenleving dan door partijverkiezingen zo om de paar jaar. Referendums en het toepassen van principes van participatieve democratie ontbreken in een 'democratie' als België en zijn aanwezig in een in de media als autoritair gedoodverfd systeem als Venezuela. Eerst voor eigen deur keren zou ik zeggen vooraleer de westerse cultuursupremacist uit te hangen gebaseerd op vervormde informatie over de toestand in andere landen dan nog wel.
Ik ben niet tegen handel met China en ook niet tegen handel met de VS. Beide systemen passen de barbaarse doodstraf nochtans toe. Geen van beide systemen noem ik democratisch, alhoewel de VS nog ietsje meer als China op dit moment. Ik ben voorstander van handel omdat interafhankelijkheid de kans op conflict verlaagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Dus je bent bereid je democratische principes op te geven uit "pragmatische" overwegingen.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar nee. Wordt Noord Korea democratischer door er geen handel mee te drijven of ligt Kim in zijn zwembad terwijl de 'man met pet Kim' ligt te ploeteren op het platte land? Is handel de weg naar democratie of staat het democratie in de weg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
|
![]() Citaat:
Er zijn systemen van zeer sterke handelsrelaties die uiterst ondemocratisch zijn. Denk aan imperialisme, slavenhandel, kolonialisme, of de nieuwe vormen ervan, geleid door Wereldbank en IMF. Anderzijds zijn er democratieën die vrijwel volledig van handelsrelaties zijn afgesloten en toch sterk bloeien.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn Chinareis was heerlijk.
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben een democraat en ben voor handel met China. Deze optie miste ik. Handel vergroot in het algemeen de welvaart van een bevolking. Bovendien heeft het als neveneffect dat er ideeën van over de hele wereld meekomen, het is dus moeilijk een bevolking in een ideeënisolement te houden. Uit die veelheid van opvattingen kan ieder volk het beste voor zich uitpikken. Noord-Korea ondervindt een handelsboycot. Ik geloof niet dat de Noord-Koreanen daar zo goed mee af zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De vraagstelling van je enquête geeft een heel andere indruk van je opinie terzake.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik mis de optie "Ik ben democraat dus voor vrije handel".
Het is qua mensenrechten niet optimaal in China, maar dat wordt beter en beter. Handelsbeperkingen liver tegen echte gevaarlijke landen zoals Noord-Korea, Venezuela en Libië. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Ik vind de vraag nietszeggend en het antwoord niet relevant. Gaat het hier om iets anders dan ideologisch masturberen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Desalniettemin vind ik het mooi gezegd. Laatst gewijzigd door Yves38 : 27 februari 2011 om 21:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() China zal zijn eigen weg wel vinden. Dat hebben ze al vele duizenden jaren gedaan, zelfs toen de Batavieren en overige stammen nog niet eens wisten wat een en een was.
In de 2e plaats vind er op dit moment een vorm van globalisering plaats waarbij de koek niet meer in een hand is maar op verschillende plaatsen wordt verdeeld en meerdere landen kunnen genieten van het fenomeen dat welvaart heet (te zijn). Overigens, C2C er is een zakelijk verschil in taal tussen het Vlaams en Nederlands. Een land mondiger maken door het te boycotten is een Amerikaanse domme denkwijze. Dank zij handel en internationale contacten komen er bilaterale contacten tot stand en die contacten zullen vanzelfsprekend hun invloed niet missen. De tijd van Mao is definitief voorbij. China is een land dat hadelt en produceert. De Arabische landen doen daarentegen niets, die kijken met hun reet naar Allah.
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert. Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe. Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 27 februari 2011 om 21:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
![]() Citaat:
Ik klaag dus juist het feit aan dat velen tegenwoordig het economische denken laten primeren op het democratische denken.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
![]() Citaat:
Serverspace, $99/month. Verkwist ze niet.
![]() |
![]() |