![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Vanmiddag gaven Vlaams Minister-president Kris Peeters en Vlaams Minister van Jeugd Pascal Smet het startschot voor het Jongerenpact 2020. Dat jongerenpact is het toekomstproject van Vlaanderen voor jongeren en vormt een annex bij VIA 2020. Het omhelst een apart pact tussen Vlaanderen, het middenveld, sociale partners, kinderen en jongeren, vertrekkend vanuit het perspectief en de focus van kinderen en jongeren. Het doel is om van Vlaanderen en Brussel tegen 2020 een topregio te maken, ook voor kinderen en jongeren. Het jongerenpact past ook binnen een Europees kader, het bouwt immers ook verder op de EU strategie Jeugd 2010-2018.
Met het Jongerenpact 2020 wil de Vlaamse Regering, samen met de jongeren, het middenveld en de sociale partners een concrete overeenkomst afsluiten over het Vlaanderen van de toekomst. Die overeenkomst zal in de eerste plaats vastleggen hoe men Vlaanderen en Brussel zal vormgeven om het een aangename plek te maken voor kinderen en jongeren in 2020. Het pact wil ook afspraken vastleggen over het ‘bredere’ Vlaanderen van 2020, het Vlaanderen waar de kinderen en jongeren van vandaag de studenten, ouders, werknemers en werkgevers zullen zijn. Het jongerenpact wil aldus een verdieping zijn van het Pact 2020 naar de jongerengemeenschap. Bijzonder is dat de Vlaamse Regering hier expliciet kiest voor een ‘categoriële’ aanpak, een beleid dat niet wordt bepaald door indeling in verschillende beleidsdomeinen maar in functie van een bevolkingscategorie: de jeugd en de jongeren in Vlaanderen. De opmaak van het pact verloopt in 6 fases. Na de lancering van vandaag volgt er een ruime bevraging van kinderen en jongeren over hoe ze zichzelf en hun toekomst zien, deze fase zal zowat 3 maanden in beslag nemen. Vanaf juni 2011 wordt het pact dan inhoudelijk voorbereid. In het najaar wordt de output van de jongerenbevraging afgetoetst bij de medeondertekenaars van het pact. Nadien worden de resultaten teruggekoppeld naar de betrokken jongeren. Dat alles zou ertoe moeten leiden dat het pact in het voorjaar van 2012 kan worden ondertekend. Pascal Smet benadrukt dat dit pact verder bouwt op zijn beleidsnota en het recentelijk voorgestelde Vlaams Jeugdbeleidsplan: “Eén derde van onze samenleving is jonger dan dertig. Eén op vijf is jonger dan twintig. Kinderen en jongeren ‘tellen’ dus letterlijk mee. Tot achttien jaar hebben ze geen stemrecht, en zitten ze dus in de wachtkamer van de democratie. Met dit jongerenpact 2020 wil ik de besluitvorming openbreken naar de jeugd en jongeren van vandaag. Met mijn beleidsnota heb ik dat gedaan binnen mijn eigen bevoegdheden, met het jeugdbeleidsplan hebben we de lijnen uitgelegd voor een geïntegreerd Vlaams jeugd- en jongerenbeleid over alle beleidsdomeinen heen. Met dit jongerenpact voegen we daar een duidelijk lange termijn-kader aan toe.” Minister-president Peeters nam, samen met Minister Smet, ook de tijd om deel te nemen aan speeddate met jongeren die door de jeugdraad werd opgezet. Hij zei daarover na afloop: “In de gesprekken die ik vandaag met de jongeren heb gehad, kon ik vaststellen dat de jeugd actief meedenkt over de toekomst en dat ze enthousiast is om mee te werken aan het Pact 2020. De doelstellingen van het jeugdbeleidsplan sluiten immers sterk aan bij het Pact 2020 en ze zijn geïntegreerd in de concrete doorbraken van Vlaanderen in Actie. Ik denk bijvoorbeeld aan de doorbraak “de lerende Vlaming”, “de warme samenleving”, “de open ondernemer”, … Dit zijn veranderingstrajecten die onze jeugd rechtstreeks aangaan.“ Voor meer informatie: Luc DE SERANNO Woordvoerder Kris Peeters [email protected] Jeroen JANSSENS Woordvoerder Pascal Smet [email protected] Bron: politics.be