Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2005, 13:25   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard Belgische Held Spreekt!!

Eigen berichtgeving Sue Somers ‘STREAKER’ IJZERWAKE KLOM EERDER OVER MUUR VAN PALEIS

Andy Vermaut, een van de twee betogers die afgelopen zondag de IJzerwake verstoorde met zijn als Belgische vlag beschilderde bovenlijf, is een week werkonbekwaam geslagen door het publiek en de ordedienst van de wake, in wezen die van het Vlaams Belang. Hij liep een gebarsten neus op, kneuzingen aan zijn achterhoofd en een spiercontusie aan de rechterbil. ‘Plots werd ik door twintig man belaagd en geschopt. Voor mij heeft de IJzerwake zijn ware gezicht getoond.’

Het was als een ludieke en bovenal pacifistische stunt bedoeld, zegt hij, “om aan te tonen dat er een alternatief bestaat voor extremisme”. Met zijn kompaan Philippe Leclercq van de Belgicistische partij BUB trok Andy Vermaut (28) zondag naar de IJzerwake in Steenstrate. Onder hun T-shirts verborgen ze een in de Belgische driekleur beschilderd bovenlijf.

Omdat andere vlaggen en symbolen dan Vlaams-nationalistische verboden zijn op de IJzerwake had het duo van hun lijf een Belgische vlag gemaakt.

Vermaut en Leclercq betaalden 3 euro aan de ingang en namen plaats in het publiek. Af en toe haalden ze hun gsm’s boven voor korte gesprekken. Tussen de eucharistieviering en de toespraken stonden ze plots recht en zetten een sprint in naar het podium.

Daar trokken ze hun T-shirts uit en riep Vermaut ‘Eendracht maakt macht’ en ‘Leve België’. “Het was de bedoeling dat Philippe de leuzen in het Frans zou roepen, maar omdat ze hem eerder te pakken hadden dan mij, heb ik mij van de twee landstalen bediend”, grijnst Vermaut.

De reactie bleef niet uit. “Onmiddellijk kwamen mensen uit het publiek en de ordedienst op mij afgestormd. Ik heb het op een lopen gezet. Toen ik omkeek, zag ik dat een twintigtal mensen mij achtervolgden. Ze riepen ‘Pak hem’, en ‘Houd de dief’, alsof ik iets had gestolen. Achter het podium werd ik pootje gelapt. Ik struikelde, viel en voor ik het wist stond twintig man mij te slaan en te schoppen. Iemand bleef met combatboots op mijn billen stampen.

Een ander riep dat ik een schande was voor mijn moeder. Ik dacht dat ik er niet meer ging uitgeraken.”

Het is niet de eerste keer dat Andy Vermaut van zich laat spreken.

De ‘klokkenluider van Koekelare’ kaartte twee jaar geleden de mangelende veiligheid aan rondom het koninklijk paleis in Brussel.

Nadat hij na een avondje stappen op een muurtje was geklommen en prompt in de ko ninklijke tuin verzeild geraakte, deed hij zijn stunt enkele weken later nog eens over, gewapend met een spade en rozelaar van het type Queen Elisabeth. Vermaut wilde naar eigen zeggen testen of het veiligheidspersoneel iets had overge houden van zijn eerste, onbedoelde ‘inbraak’. Hij geraakte een tweede keer in de tuin, maar de boom planten lukte niet omdat de grond bevroren was.

Ook in Steenstrate vindt Vermaut dat een les valt te leren. “De deelnemers aan de IJzerwake herdenken zogezegd de vrede, maar ze zijn duidelijk meer gewonnen voor de oorlogsgedachte. Ze stellen België voor als de ‘duivel’, de ‘onderdrukker’ en propageren zo onverdraagzaamheid.

Het Vlaams Belang, dat de IJzerwake financieel ondersteunt en de grote voorstander zou zijn van vrije meningsuiting, duldt niet eens een Belgische vlag. En dan heb ik het niet eens over het feit dat ik half bewusteloos ben geslagen. Een gebarsten neus, kneuzingen aan mijn achterhoofd en mijn rechterbil: voor mij heeft de IJzerwake zijn ware gezicht getoond.”

Philippe Leclercq kwam er beter vanaf. Ook hij werd achtervolgd door een uitzinnige meute uit het publiek. “Uiteindelijk heeft slechts een iemand mij te pakken gekregen, omdat er plots een ambulance van het Vlaamse Kruis voorbij kwam gereden die de groep ophield.

Die ambulance is trouwens niet gestopt. Ik heb een paar vuistslagen gekregen en hou er een lichte hersenschudding en een gescheurde lip aan over. Nogal een geluk, want van de politie hoorde ik achteraf dat ze van plan waren geweest mij bewusteloos te slaan en in het kanaal te smijten.”

Vermaut werd ‘gered’ door de pers. “Toen de camera’s eraan kwamen, riep iemand dat ze moesten ophouden met slaan. Onmiddellijk stond de politie bij mij en werd ik afgevoerd in een anonieme wagen.

Een paar gasten hebben nog digitale foto’s staan nemen en dreigden ermee dat ze mij wel we ten te vinden. Ik ben daarna zes uur administratief aangehouden en heb vijf uur in de cel doorge bracht. Ik heb er 696 bakstenen ge teld, want ik mocht niks bij mij hebben. Zes uur is lang.”

Johan Vanslambrouck, voorzitter van de IJzerwake, zegt dat nog nader moet worden onderzocht of leden van zijn ordedienst excessief geweld hebben gebruikt. “Volgende week hebben we evaluatievergadering.

Dan zetten we de feiten op een rijtje en nemen we passende maatregelen als dat nodig moest zijn. Hetgeen ik ervan heb gezien, is dat de ordedienst op het podium heeft gedaan wat ze moest doen. Wat er daarna is gebeurd, weet ik niet. Het zou kunnen dat er klappen zijn gevallen.

Of dat normaal is? Welja, als iemand niet goedschiks valt te verwijderen, dan zijn sommige scenario’s niet uit te sluiten.”

‘De deelnemers aan de IJzerwake herdenken zogezegd de vrede, maar ze zijn duidelijk meer gewonnen voor de oorlogsgedachte’

bron: de morgen
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 13:38   #2
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

tja, al die frustratie van niet op islamieten durven slaan moet afgereageerd worden op een dingen die ze wel aandurven zoals een 1-20 verhouding, of 18-jarige linkse studentjes...
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 13:59   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
tja, al die frustratie van niet op islamieten durven slaan moet afgereageerd worden op een dingen die ze wel aandurven zoals een 1-20 verhouding, of 18-jarige linkse studentjes...
Ach, jongen, toch. Als ik het verslag van DM zo lees dan lijkt het wel of die twee mannetjes in elkaar getimmerd werden. Dat is echter de reinste fantasie. Ik was ooggetuige van de feiten. Er was bijvoorbeeld geen "uitzinnige meute uit het publiek". En ook de bewering dat ze hem bewusteloos in het kanaal zouden gooien, houdt geen steek. Ook de leugen dat de ordedienst hen geslagen heeft, klopt niet (en werd trouwens in PB door bubbel BCD, Leclercq blijkbaar weerlegd: hij stelt daarin dat de ordedienst hem beschermd heeft).

Voor de rest, wie op een manifestatie ostentatief komt provoceren moet niet verwonderd zijn dat mensen met warm bloed wat scherper reageren. De schuld is volledig aan hen te wijden. Op de vooravond van voetbalwedstrijd Anderlecht-Club Brugge ga ik ook niet met blauw-zwarte sjaals in een Anderlechtkroeg zitten. Dat is nu eenmaal om problemen vragen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 14:00   #4
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ach, jongen, toch. Als ik het verslag van DM zo lees dan lijkt het wel of die twee mannetjes in elkaar getimmerd werden. Dat is echter de reinste fantasie. Ik was ooggetuige van de feiten. Er was bijvoorbeeld geen "uitzinnige meute uit het publiek". En ook de bewering dat ze hem bewusteloos in het kanaal zouden gooien, houdt geen steek. Ook de leugen dat de ordedienst hen geslagen heeft, klopt niet (en werd trouwens in PB door bubbel BCD, Leclercq blijkbaar weerlegd: hij stelt daarin dat de ordedienst hem beschermd heeft).
Jan, niemand heeft de ordedienst beschuldigd, feit is wel dat er serieuze klappen zijn gevallen door mensen uit het publiek. Als u dat gaat ontkennen, is het erg met u gesteld.

U mag altijd eens aantonen waar ik gezegd heb dat het Voorpost/ordedienst was die Andy in mekaar heeft getimmerd.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Kim on 23-08-2005 at 15:01
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Jan, niemand heeft de ordedienst beschuldigd, feit is wel dat er serieuze klappen zijn gevallen door mensen uit het publiek. Als u dat gaat ontkennen, is het erg met u gesteld.

U mag altijd eens aantonen waar ik gezegd heb dat het Voorpost/ordedienst was die Andy in mekaar heeft getimmerd.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Jan, niemand heeft de ordedienst beschuldigd, feit is wel dat er serieuze klappen zijn gevallen door mensen uit het publiek. Als u dat gaat ontkennen, is het erg met u gesteld.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Kim : 23 augustus 2005 om 14:01.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 14:00   #5
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

"Belgische held"

Oud 23 augustus 2005, 14:03   #6
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:

Voor de rest, wie op een manifestatie ostentatief komt provoceren moet niet verwonderd zijn dat mensen met warm bloed wat scherper reageren. De schuld is volledig aan hen te wijden. Op de vooravond van voetbalwedstrijd Anderlecht-Club Brugge ga ik ook niet met blauw-zwarte sjaals in een Anderlechtkroeg zitten. Dat is nu eenmaal om problemen vragen.
Volgens jou zijn je VB-vriendjes 'Zwarte Orde' en 'Vlaamse Krijger' dus gewoon leugenaars. Ze zullen het graag horen.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 14:05   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Het Vlaams Belang, dat de IJzerwake financieel ondersteunt en de grote voorstander zou zijn van vrije meningsuiting, duldt niet eens een Belgische vlag.
Het Vlaams Belang is geen organisator van de IJzerwake. Bijgevolg heeft ze ook niets te zeggen over de ordebepalingen van de IJzerwake. In de organiserende groep zitten er ook partijongebonden mensen alsook N-VA'ers.

In ieder geval, het reglement stelt heel duidelijk dat alleen vlaggen met daarop de Vlaamse Leeuw en de Nederlandse/Dietse driekleur welkom zijn. Wie een andere vlag wil meebrengen, moet hiervoor toestemming vragen aan de IJzerwake-leiding. Verenigen die willen meestappen in de hulde krijgen dan een toelatingskaart om met de verenigingsvlag op te stappen. Voor de rest zijn partijsymbolen of -vlaggen niet toegelaten. Niet van de N-VA, maar ook niet van het Vlaams Belang.
Oud 23 augustus 2005, 14:06   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Volgens jou zijn je VB-vriendjes 'Zwarte Orde' en 'Vlaamse Krijger' dus gewoon leugenaars. Ze zullen het graag horen.
Inderdaad. Er werd door een van hen bijvoorbeeld gezegd dat ze een van die mannetjes in het kanaal hadden gegooid, iets wat evenwel niet correct. Laat staan hun andere verklaringen als zouden ze de man het gebit hebben uitgeslagen.

Of dit VB'ers valt dus nog af te wachten. Iedereen kan zich hier registreren en zich een denkbeeldig profiel aanmeten.
Oud 23 augustus 2005, 14:06   #9
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pas op, als die mannen met die uitspraken geconfronteerd worden zullen ze het volgende zeggen: "' 't Was maar om te lachen, wij hebben daar eigenlijk helemaal niets mee te maken". Wedden?
Oud 23 augustus 2005, 14:08   #10
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Er werd door een van hen bijvoorbeeld gezegd dat ze een van die mannetjes in het kanaal hadden gegooid, iets wat evenwel niet correct. Laat staan hun andere verklaringen als zouden ze de man het gebit hebben uitgeslagen.

Of dit VB'ers valt dus nog af te wachten. Iedereen kan zich hier registreren en zich een denkbeeldig profiel aanmeten.
Ja, en jij bent een linkiewinkie die zich voordoet als Vb-er.
Oud 23 augustus 2005, 14:08   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim

U mag altijd eens aantonen waar ik gezegd heb dat het Voorpost/ordedienst was die Andy in mekaar heeft getimmerd.
U? Meent u dat ik hier berichten plaats voor u alleen? Uw naam staat nergens vermeld.

Voor de rest leer eerst eens lezen voor u reageert op bepaalde dingen. In het artikel staat letterlijk de volgende zin: "Andy Vermaut (...) is een week werkonbekwaam geslagen door het publiek EN DE ORDEDIENST VAN DE WAKE ...".

Dit artikel werd opgesteld na een interview met Vermaut, waaruit dus blijkt dat hij liegt. Net zoals over vele andere zaken in de tekst.

In het vervolg dus eerst eens lezen, meisje!
Oud 23 augustus 2005, 14:09   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, en jij bent een linkiewinkie die zich voordoet als Vb-er.
Dat mag je altijd geloven!
Oud 23 augustus 2005, 14:09   #13
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U? Meent u dat ik hier berichten plaats voor u alleen? Uw naam staat nergens vermeld.
Gelukkig niet, anders was het erg gesteld met u.

Citaat:
Voor de rest leer eerst eens lezen voor u reageert op bepaalde dingen. In het artikel staat letterlijk de volgende zin: "Andy Vermaut (...) is een week werkonbekwaam geslagen door het publiek EN DE ORDEDIENST VAN DE WAKE ...".

Dit artikel werd opgesteld na een interview met Vermaut, waaruit dus blijkt dat hij liegt. Net zoals over vele andere zaken in de tekst.

U beschuldigt mij nochtans ook van leugens. Bewijs maar even waar ik gelogen heb.[edit]
[size=1]After edit by Kim on 23-08-2005 at 15:10
Reason:

Citaat:
Gelukkig niet, anders was het erg gesteld met u.

Citaat:

U beschuldigt mij nochtans ook van leugens. Bewijs maar even waar ik gelogen heb.[/size]

[size=1]After edit by Kim on 23-08-2005 at 15:09
Reason:

Citaat:

U beschuldigt mij nochtans ook van leugens. Bewijs maar even waar ik gelogen heb.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

U beschuldigt mij nochtans ook van leugens. Dus bewijs maar even waar ik gelogen heb.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Kim : 23 augustus 2005 om 14:10.
Oud 23 augustus 2005, 14:10   #14
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

voicelesscharlie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar voicelesscharlie
Standaard

Eigen schuld dikke bult.

Ze hadden die twee kerels ondersteboven boven het podium moeten hangen.
http://www.youtube.com/watch?v=lgh6w...eature=related
voicelesscharlie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 14:12   #15
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Dat mag je altijd geloven!
Dat vind ik niet mooi van je Jan, dat jij je voordoet als VB-er en dan door al die domme uitspraken van je het VB belachelijk maakt.
Oud 23 augustus 2005, 14:14   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U beschuldigt mij nochtans ook van leugens. Bewijs maar even waar ik gelogen heb.
???

En waar mag ik dan wel stellen u gelogen heeft?
Oud 23 augustus 2005, 14:16   #17
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat vind ik niet mooi van je Jan, dat jij je voordoet als VB-er en dan door al die domme uitspraken van je het VB belachelijk maakt.
Voor jij er iemand van kan betichten zich belachelijk te maken, zou je er beter je eigen schrijfsels eens op nalezen.
Oud 23 augustus 2005, 14:16   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan, niemand heeft de ordedienst beschuldigd, feit is wel dat er serieuze klappen zijn gevallen door mensen uit het publiek.
Kijk dan eens goed, wat Andy Vermaut blijkbaar aan de reporters van DM vertelde:

Citaat:
Andy Vermaut (...) is een week werkonbekwaam geslagen door het publiek EN DE ORDEDIENST VAN DE WAKE ...
Niemand, zei u ook alweer?
Oud 23 augustus 2005, 14:16   #19
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

http://forum.politics.be/showthread....&page=39&pp=20
Oud 23 augustus 2005, 14:18   #20
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

opvallend toch hoe snel het ware gelaat van sommigen op die Ijzerwake naar boven komt.. Dat er daar dan achteraf niet eens afstand van genomen wordt is al even opvallend

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be