Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Worden vrouwen benadeeld op dearbeidsmarkt ?
Ja. 11 42,31%
Neen. 14 53,85%
Geen mening. 1 3,85%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2011, 19:11   #1
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard Equal pay day

Ik lees dat het vandaag "Equal pay day" is. Toevallig.

Vrouwen worden blijkbaar onderbetaald. Zo lees ik het toch.

Is dat zo ? Naar mijn mening wordt ieder gelijk betaald naar gelijk werk.

Of gaat de "Equal pay day" niet meer of min over frustraties. Over gefrustreerde vrouwen die hun wederzijdse eeuwige belofte beklagen ?

Worden vrouwen benadeeld op de arbeidsmarkt ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2011, 19:20   #2
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht

Of gaat de "Equal pay day" niet meer of min over frustraties. Over gefrustreerde vrouwen die hun wederzijdse eeuwige belofte beklagen ?

Nope..tenminste als je de juiste parameters hanteert...het brutoloon van deeltijdsen gaan vergelijken met fulltime jobs heeft niks met 'onderbetaald' te maken maar gewoon met minder werken = minder verdienen
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2011, 21:44   #3
freelancer
Banneling

Standaard

Ik ken alleszins geen enkele vrouw die voor hetzelfde werk minder betaald wordt.
Ik ken wel vrouwen die voor hetzelfde werk meer per effectief gewerkt uur betaald worden....
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2011, 22:35   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Vreemd. 6 vande 11 stemmers vinden dat vrouwen op de arbeidsmarkt worden benadeeld. Ik lees nergens waarom dit zo zou kunnen zijn.
Oud 27 maart 2011, 08:09   #5
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vreemd. 6 vande 11 stemmers vinden dat vrouwen op de arbeidsmarkt worden benadeeld. Ik lees nergens waarom dit zo zou kunnen zijn.
Vrouwen kiezen voor de zachte sector. Schooljuf, verpleegster, die dingen.
Verder werken meer vrouwen dan mannen part time, en zullen meer vrouwen dan mannen loopbaanonderbreking aanvragen.

We spreken over gemiddelden. Een vrouw die een job en carriere kiest met als prioriteit "loon", die zal dezelfde kansen krijgen als een man, en ook die sommen verdienen.
De meesten doen dat echter niet, en trekken zo hun gemiddelden naar omlaag.

Er zal wel sprake zijn van glazen plafonds, van sexistische werkgevers en van de "mannenwereld".

Helaas is er nog geen enkele studie in geslaagd om de voorkeur van vrouwen en de invloed van de wereld te scheiden. Er kan dus ook weinig zinnigs over gezegd worden.

Mijn vrouw en ik hebben een tijdje dezelfde baan gehad. 1 op 1 collega's. Ik verdiende bijna het dubbele van wat zij verdiende.
Omdat ik ouder ben, meer ervaring heb en vooral: Omdat ik erg agressief onderhandelde over mijn loon bij aanwerving.
Oud 27 maart 2011, 08:37   #6
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is zo.
In België zelfs een kleine 20%.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 12:06   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat is zo.
In België zelfs een kleine 20%.
In welke zin wordt die 20% vrouwen benadeeld op de arbeidsmarkt ?
Oud 27 maart 2011, 12:35   #8
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
In welke zin wordt die 20% vrouwen benadeeld op de arbeidsmarkt ?
Hij bedoelt waarschijnlijk 20% minder loon...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 14:09   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Hij bedoelt waarschijnlijk 20% minder loon...
Zou kunnen. En moest het zo zijn dat vrouwen doorgaans financieel minder verdienen dan wil ik mij best aansluiten om dit aan te klagen.

Gelijkwaardigheid is een onderwerp dat mij fel interesseert.

Er is de perceptie. Wat echter ontbreekt zijn bewijzen. Nergens lees ik dat vrouwen voor eenzelfde prestatie minder verdienen dan hun mannelijke collega's. Wel dat de verloning tussen collega's kan verschillen.

Zou het niet kunnen dat vrouwen doorgaans met minder tevreden zijn ?
Een vraag die ik mij stel. Zou een vrouwelijke ceo anders verlonen of belonen dan een mannelijke ceo.

Laten we vooral niet vergeten dat wie binnen de privésector solliciteert met de toekomstige directie overeenkomt omtrent de verloning. Nogmaals. Zijn vrouwen dan met minder tevreden ?

Bij de overheid krijgen collega's per definitie hetzelfde loon voor dezelfde prestatie.

Laatst gewijzigd door Rudy : 27 maart 2011 om 14:12.
Oud 27 maart 2011, 14:17   #10
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Vrouwen kiezen voor de zachte sector. Schooljuf, verpleegster, die dingen.
Verder werken meer vrouwen dan mannen part time, en zullen meer vrouwen dan mannen loopbaanonderbreking aanvragen.
Travis66. Je praat naast de kwestie. De volgens u uitzonderlijke mannen die voor de zachte sector kiezen worden niet beter betaald dan de vrouwen. De kleuterjuf wordt evenveel betaald als de kleutermeester.

Deeltijds werken heeft niets met gelijke verloning te maken. Integendeel, wie deeltijds werkt wordt gesubsidieerd. Het zou dus inderdaad best kunnen dat de vrouwen de meest gesubsidieerde groep vormen.
Oud 27 maart 2011, 14:18   #11
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Rudy : 27 maart 2011 om 14:23.
Oud 27 maart 2011, 14:23   #12
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Er zal wel sprake zijn van glazen plafonds, van sexistische werkgevers en van de "mannenwereld".
Als er al sprake is van seksisme. Stel je dan maar eerst de vraag of het seksisme een mannen- of vrouwenprobleem is. Ik vermoed dat vrouwelijke ceo's toch een vrouwelijke secretaresse zullen preferen.

Vrouwelijke bazen zullen evengoed incalculeren dat een jonge werkneemster vroeg of laat onbeschikbaar zal zijn door zwangerschap en/of tijdskrediet.
Oud 27 maart 2011, 14:41   #13
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vrouwelijke bazen zullen evengoed incalculeren dat een jonge werkneemster vroeg of laat onbeschikbaar zal zijn door zwangerschap en/of tijdskrediet.
Hoe lang zijn die dan wel niet thuis als die vol zitten? Een klein jaar?
Of twee jaar 4/5de werken. En dat kan allemaal maar!
Oud 27 maart 2011, 15:14   #14
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

http://www.beursduivel.be/nieuws/996...eer_dan_mannen
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 15:57   #15
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Citaat:
Bij mannen en vrouwen vanaf 40 jaar vindt men nog vaker de traditionele patronen terug. Daardoor blijft het gemiddeld uurloon van mannen in deze groep groter dan dat van vrouwen.
Equal pay day is dus een initiatief van vrouwen die de middelbare leeftijd zijn genaderd.
Oud 28 maart 2011, 06:05   #16
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Travis66. Je praat naast de kwestie. De volgens u uitzonderlijke mannen die voor de zachte sector kiezen worden niet beter betaald dan de vrouwen. De kleuterjuf wordt evenveel betaald als de kleutermeester.

Deeltijds werken heeft niets met gelijke verloning te maken. Integendeel, wie deeltijds werkt wordt gesubsidieerd. Het zou dus inderdaad best kunnen dat de vrouwen de meest gesubsidieerde groep vormen.
Lees me nog eens na. Ik zeg net hetzelfde als jij.
Oud 28 maart 2011, 08:28   #17
Nunt
Burgemeester

Standaard

Onderzoek naar de loonkloof gebeurt als volgt:

Onderzoekers bekijken de loonkloof en proberen deze door zoveel mogelijk factoren te verklaren. De conclusie is dan meestal: "Het gedeelte van de loonkloof dat we niet door andere factoren kunnen verklaren, is discriminatie". Maar daar is helemaal geen bewijs voor. De loonkloof kan evengoed verklaard worden door dingen waar onderzoekers geen rekening mee houden. Ofwel omdat ze bepaalde factoren vergeten zijn, ofwel omdat ze factoren niet of onvoldoende kunnen meten (bvb ambitie).

Zo een onderzoek kan dan ook geen uitspraken doen over discriminatie. De enige conclusies die je uit zo'n onderzoek kan trekken zijn: "Een gedeelte van de loonkloof wordt verklaard door een aantal factoren (sectoren waarin vrouwen werken, deeltijds werken, prioriteit werk/gezin,...) en is dus al zeker geen discriminatie. De rest van de loonkloof konden we niet verklaren en kan in principe veroorzaakt worden door eender wat."

Zo een onderzoek meet discriminatie in de negatieve zin. Je sluit zoveel mogelijk dingen uit en je hoopt dat wat overblijft discriminatie is. Maar je kan nooit een negatief bewijzen, dus is conclusie van het onderzoek nooit: 'dit is discriminatie'.

Om het effect van discriminatie op de loonkloof echt te meten, moet ge niet vertrekken van de loonkloof, maar van discriminatie zelf. Bvb ge voert een psychologisch onderzoek uit bij werkgevers waar ge hun visie op discriminatie meet. Daarna kijkt ge of er bij werkgevers die hoog scoren op uw discriminatietest ook een hoge loonkloof is. Als dat zo is hebt ge een verband gewonden tussen discriminatie en de loonkloof.

Laatst gewijzigd door Nunt : 28 maart 2011 om 08:35.
Nunt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 10:59   #18
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Equal pay day is dus een initiatief van vrouwen die de middelbare leeftijd zijn genaderd.
Kan goed zijn, rond die leeftijd gebeurt er veel in de vrouw
Ik vraag me af of ze ook eerlijk gaan zijn en het + loon dat ze meer verdienen naar beneden trekken.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 11:54   #19
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nunt Bekijk bericht
Om het effect van discriminatie op de loonkloof echt te meten, moet ge niet vertrekken van de loonkloof, maar van discriminatie zelf. Bvb ge voert een psychologisch onderzoek uit bij werkgevers waar ge hun visie op discriminatie meet. Daarna kijkt ge of er bij werkgevers die hoog scoren op uw discriminatietest ook een hoge loonkloof is. Als dat zo is hebt ge een verband gewonden tussen discriminatie en de loonkloof.
Je stelt een psychologisch onderzoek bij de werkgevers voor. Dergelijk subjectief onderzoek blijft vatbaar voor interpretatie.
Objectief onderzoek zou kunnen bestaan uit het vergelijken van het loon. Via de fiscus, wat mij ook het meest logisch lijkt. Dan pas zou je kunnen vaststellen dat er gelijk loon wordt betaald voor gelijk werk.
Oud 28 maart 2011, 14:04   #20
Nunt
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Je stelt een psychologisch onderzoek bij de werkgevers voor. Dergelijk subjectief onderzoek blijft vatbaar voor interpretatie.
Yup, je onderzoekt dan natuurlijk ook een subjectief psychologisch fenomeen: discriminatie. Kan je moeilijk objectief meten.

Citaat:
Objectief onderzoek zou kunnen bestaan uit het vergelijken van het loon. Via de fiscus, wat mij ook het meest logisch lijkt. Dan pas zou je kunnen vaststellen dat er gelijk loon wordt betaald voor gelijk werk.
Dan zit je weer met het probleem dat ik eerder aanhaalde. Stel dat je het loon van een man en een vrouw vergelijkt. Ze werken in de dezelfde sector, kloppen evenveel uren,... die dingen kan je meten. Maar das niet enkel wat telt. Ook de ambitie, mentaliteit van de werknemer is van belang. Hoe ga je zoiets meten?

En dan kom je tot een resultaat: je stelt een loonverschil vast dat je niet kan verklaren door sectoren, aantal uren aanwezig, ambitie,... Heb je dan bewezen dat dit discriminatie is? Nope. Je hebt enkel aangetoond waardoor het loonverschil niet kan verklaard worden. Das niet hetzelfde.
Nunt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be