![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Na de tweede wereldoorlog begon in Zuid-Afrika de Apartheid. Dit hield in dat er wetten werden gemaakt die een verschil maakten tussen de blanken en de kleurlingen (zwarten) in het land. De blanken hadden de macht en zij bepaalden ondermeer:
- Waar zwarten naar school mochten gaan, - waar zwarten mochten werken, - Welke zwarten stemrecht kregen, - Waar zwarten mochten wonen, - In welke winkels zwarten mochten kopen (zwart blank vice verca) - Welke godsdienst zwarten mochten belijden, - Welke verenigingen zwarten mochten oprichten - Dat blanken meervoudig stemrecht hadden. - Dat er een aparte sociale zekerheid was voor zwarten - Dat er een belasting was op het tewerkstellen van zwarten (bij blanke werkloosheid) - Dat zwarten minder kinderbijslag kregen. - Dat werkloosheidsvergoeding voor zwarten minder was dan voor blanken - Dat er intersectoriële immobiliteit voor zwarten was - Dat er voor Zwarten een beperkt eigendomsrecht gold. (…) Enfin; wie zoekt zal nog wel meer fraaie voorbeelden vinden van discriminatie op basis van afkomst dat zo kenmerkend was voor het apartheidregime. Al deze wetten en regeltjes werden bewaakt door de reguliere politie, maar steunden vooral op kliklijnen en geheime politie. Deze klik-cultuur werd nog versterkt door Afrikaners georganiseerde braaien. Het waren – meer dan zomaar feestjes - samenkomsten van de zelfgecreëerde blanke elite waar iedereen elkaar kon taxeren op zijn nationalistische gevoelens, en waar afwezigen blanken steevast verdacht waren. Wie met aandacht gelezen heeft snapt meteen waar het Vlaams Blok zijn programma vandaan heeft. De kliklijnen en de roep van het VB om de bijzondere (lees geheime) eenheid vreemdelingenpolitie op te richten zijn óók zó weggeplukt uit het voormalige apartheidsregime van Zuid Afrika. De (locale) meetings van het VB (met of zonder braai) voldoen aan alle eigenschappen van de 'Afrikaner braaien'. Mensen worden aangevoerd met bussen. Inschrijven vooraf is noodzakelijk; zodat men vooral weet wie niet op het appél is… ….dat is waarom Vlaams Blokkers braaien, en ik en ú liever barbecuen. [size=2](Googel op Vlaams Blok / braai)[/size] |
![]() |
![]() |
#2 |
Schepen
|
![]() Hupla, nog enen die denkt dat het Blok de apartheid gaat invoeren. Zever in pakskes.
Geen bewijzen, geen feiten, niets. Pure laster, blauwe knop. (ook om te vermijden dat je jezelf nog langer belachelijk maakt) Ter info, er bestaan talrijke wettelijke kliklijnen. Waarom reageert U daar niet tegen ?
NOBODY expects the Spanish Inquisition! Our chief weapon is surprise! ...Surprise and fear...fear and surprise.... Our two weapons are fear and surprise...and ruthless efficiency.... Our three weapons are fear, and surprise, and ruthless efficiency...and an almost fanatical devotion to the Pope.... Our four...no... http://orangecow.org/pythonet/the-sp...quisition.html |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#5 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik doe enkel mijn burgerplicht. Als het Vlaams Blok daarbij helpt door klachten te verzamelen en daarna naar de door U zo hoog ingeschatte ambtenaren doorspeelt, dan is mij dat net eender. Scheelt een hoop opzoekwerk om te weten te komen met welke klacht ik nu eigenlijk op welk departement (en bij welke overheid) terecht moet.
NOBODY expects the Spanish Inquisition! Our chief weapon is surprise! ...Surprise and fear...fear and surprise.... Our two weapons are fear and surprise...and ruthless efficiency.... Our three weapons are fear, and surprise, and ruthless efficiency...and an almost fanatical devotion to the Pope.... Our four...no... http://orangecow.org/pythonet/the-sp...quisition.html |
||
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#7 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Met het Braaien wil het VB haar verbondenheid met de Afrikaners aantonen. Dat weet jij best. "Ik heb nooit een probleem gehad met het apartheidsregiem.” (Gerda Staveaux-Van Steenberge, Vlaams Blok, De Standaard, 24 april) |
||
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ooit al gehoord trouwens over Dan Rood? Vele maanden heb ik de man hier op bezoek gehad: een voormalig anti-apartheidsstrijder maar iemand die sedert de ANC-machtsovername op bres is gaan staan voor de Afrikaanse taal. Grillen en roosteren is niet hetzelfde als braaien. |
|
![]() |
![]() |
#9 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar u zal toch niet ontkennen dat op braais (braaien?) van het Vlaams Blok meer de lofzang gezongen wordt van de maatschappelijke relevantie van het apartheidregime dan het nationalisme van de Afrikaners. (Alsof dat niet nauw met elkaar samenhangt). De raaklijnen en de wederzijdse sympathie zijn aantoonbaar, zowel voor het nationalisme (wat begrijpbaar is) maar ook voor de politieke doelstellingen. En dat is op zijn minst vies te noemen na wat de geschiedenis van Zuid Afrika geleerd heeft. |
||
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik raad u aan even een berichtje te sturen naar Dan Roodt zelf. http://www.praag.org/ ![]() Eerlijk gezegd zie ik niet in waarom we geen verbondenheid zouden mogen tonen met de Afrikaners. Blijkbaar mogen we wel voor de meest exotische culturen belangstellingen tonen, maar niet voor een volk dat ons door taal en een stuk gemeenschappelijke geschiedenis heel nabij is. Dan komt men blijkbaar af met allerlei politieke zaken. Dat de belangstelling indertijd ook voor een deel politiek geïnspireerd was, ontken ik niet. Maar het beperkte zich daar zeker niet toe. De contacten tussen Afrikaners en Vlamingen (en bepaalde organisaties) dateren ver voor de stigmatisering van het apartheidsregime. |
|
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() @ Jan van den Berghe
Je bent zinnetjes aan 't uitmelken. Ik doe dat soms ook als ik in 't nauw zit. 8) Er is binnen het Vlaams Blok sympathie voor een maatschappelijke organisatie die gebaseerd is op afkomst. Het grote voorbeeld daarvan is de apartheid. Het organiseren van braais (braaien?) is daar een subtiele verwijzing naar. De promotie (of hang ) naar Zuid Afrikaanse wijnen (die je kan bestellen op vb kantoren of feestjes) is daar ook een voorbeeld van. Stiekeme indoctrinatie van het minder op de hoogte zijnde VB-lid; -en bevestiging van wat de meer beslagen VB'er denkt. Meer moet je daar niet achter zoeken. Toch? |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijns inziens is er niets verkeerd met het aanvoelen en/of benadrukken van de gemeenschappelijke verbondenheid tussen Afrikaners en Vlamingen (ook Nederlanders trouwens...). Waarom zouden we dan geen wijn mogen kopen van mensen waarvan we gemeenschappelijke zaken hebben? Is dat dan plotseling verkeerd? Blijkbaar mag een Griek die hier woont wel bij voorkeur producten verkiezen uit het Griekse moederland en geen uit Turkije (want dat gebeurt), maar wanneer een Vlaming iets gelijkaardigs doet en staan bepaalden op hun achterste poten en ontwaren allerlei "stiekeme" vormen van indoctrinatie... Wat is trouwens "een maatschappelijke organisatie die gebaseerd is op afkomst"? Is dat de apartheid volgens u? Dan vergist u zich. Apartheid was niet gebaseerd op afkomst, maar op ras. |
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |