Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2004, 12:34   #1
Jean Suys
Provinciaal Statenlid

Standaard

,,Opnieuw zwarte zondag op komst'' - 03/06/2004

Kaartlegster en medium Karla Pelgrims voorspelt verkiezingsuitslag

MEISE - Op de paranormale beurs in Meise kwamen mensen afgelopen zaterdag langs om hun eigen toekomst te laten voorspellen. Maar hebben de toekomstvoorspellers enig idee over de uitslag van de verkiezingen? Wij gingen het hen zelf vragen.

'Karla Pelgrims. Medium van Geboorte' staat te lezen op het naamkaartje van kaartlegster Karla uit de Beenhouwersstraat in Brussel. ,,Of ik de verkiezingsuitslag kan voorspellen? Zeker, ik zal eens naar de kaarten kijken'', zegt Karla zelfverzekerd. ,,Het wordt helaas opnieuw een zwarte zondag want het Vlaams Blok stoot verder door. CD&V-N-VA zal fors stijgen, en de regeringspartijen krijgen klappen. Voor de SP.A valt de schade nog mee, maar voor de VLD ziet het er niet goed uit.''

,,Bij de regeringsvorming voorspel ik dat er heel wat te doen zal zijn rond het Vlaams-Blok. De discussie over al dan niet deelname aan een regering door het Blok, belooft hoog op te laaien. CD&V-N-VA zal aan zet zijn, en zal samen met SP.A-Spirit een regering proberen te vormen. Maar die twee partijen zullen onvoldoende zetels hebben om een meerderheid te vormen. Om het Vlaams Blok buiten te houden, zal de VLD de regering depanneren. Een tripartite dus.''

Blok in de regering

,,Maar dat is geen goed nieuws, want het Vlaams Blok zal de eerstkomende verkiezing na 13 juni wel deelnemen aan een regering. Dat is onvermijdelijk. Mensen schijnen enig geloof te hechten aan de zogenaamde ,,pasklare'' oplossing van het Blok, en dat zorgt voor onrust bij de andere partijen. Die worden bang, en er zal een nieuwe juridische procedure komen. Het resultaat daarvan zal zijn dat het Blok geblokkeerd wordt. Bepaalde propaganda zal verboden worden,'' wijst Karla naar de kaarten.

,,Groen! haalt nipt de kiesdrempel en zal één of twee verkozenen hebben, maar of die alle twee rechtstreeks zijn verkozen, is onduidelijk. Er kan gecoöpteerd worden,'' besluit Karla Pelgrims.

Voor een goed begrip: het blijven voorspellingen. Of de voorspellingen van Karla Pelgrims enigszins zullen uitkomen, weten we natuurlijk pas op 13 juni.
Jean Suys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 12:41   #2
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

allez we zijn benieuwd... hoop doet leven en zeker naar 13 juni 2004.

Maar daar zijn alle Vlaams Blokkers (mandatarissen, leden, militanten en kiezers) ook al zeker van.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 13:25   #3
Jean Suys
Provinciaal Statenlid

Standaard

even naar boven helpen

dat ze zullen deelnemen aan een regering

denk ik niet

hoop ik ook niet

laat ze eerst nog maar sterk groeien en uitbouwen
Jean Suys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 13:28   #4
pope
Gouverneur

pope's schermafbeelding

Standaard

Wat hebben we nu nog niet gehad ivm. voorspellingen?
Ach ja, de medicijnman met zijn 'bones and stones'. Kent er iemand ene?
Hij mag wel géén partijkaart bezitten

A patriot must always be ready to defend his country against his government.
---Edward Abbey---
pope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 13:29   #5
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Awel ze hebben het aan de verkeerde gevraagd zie:
Ik geloof niet in paragnosten. Er is zo nog iemand die er zelfs een bom geld voor over heeft voor een sluitend bewijs van het bestaan van zoiets als het "paranormale".
Een zekere James Randi : http://host.randi.org/research/

Je hebt echt géén glazen bol nodig om te weten wie deze keer vooruit zal gaan. Om het even wie kan met zulk een voorspelling afkomen.
Ik ga zelfs nog iets staffers zeggen: Er is minstens één van de gokkers naar de verkiezingsuitslag die er korter bij gaat zitten dan die madam en dat met ninieme afwijkingen van het echte percentage.
Waarom ? Dat is gewoon statistiek !

Hetzelfde heb je met de lotto. Op zich lijkt het onmogelijk om de juiste uitslag ( 1 kans op meer dan 5,24 miljoen ) te voorspellen. In de praktijk is er bijna iedere week een winnaar.
Oud 3 juni 2004, 13:32   #6
neruda
Banneling

neruda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Awel ze hebben het aan de verkeerde gevraagd zie:
Ik geloof niet in paragnosten. Er is zo nog iemand die er zelfs een bom geld voor over heeft voor een sluitend bewijs van het bestaan van zoiets als het "paranormale".
Een zekere James Randi : http://host.randi.org/research/

Je hebt echt géén glazen bol nodig om te weten wie deze keer vooruit zal gaan. Om het even wie kan met zulk een voorspelling afkomen.
Ik ga zelfs nog iets staffers zeggen: Er is minstens één van de gokkers naar de verkiezingsuitslag die er korter bij gaat zitten dan die madam en dat met ninieme afwijkingen van het echte percentage.
Waarom ? Dat is gewoon statistiek !

Hetzelfde heb je met de lotto. Op zich blijkt het onmogelijk om de juiste uitslag ( 1 kans op meer dan 5,24 miljoen ) te voorspellen. In de praktijk is er bijna iedere week een winnaar.
Wat wil je nu zeggen , Herman ?
Dat het resultaat op 13 juni anders kan uitdraaien op een week later ?
Of heb ik het mis ?
neruda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 13:34   #7
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Dat hij zwart zal zijn daar heb ik nooit aan getwijfeld. Zelfs een verlies vind ik nog altijd zwart.

Maar de laatste veertien dagen lijkt het toch iets minder zwart te worden dan ervoren. Op de verkiezingsvoorspeller, die ook tijdens de vorige verkiezingen erg betrouwbaar is gebleken, daalt de winst voor het Blok aanzienlijk.

Veertien dagen geleden stond die nog op 22.4% genoteerd (vgl verkiezingen 2003: 17.9%) en die groei is teruggevallen op 20.7%.

Het wordt uitkijken morgen, want dan komen de prognoses van de politiekers en de experts online: http://www.verkiezingsvoorspeller.be
Oud 3 juni 2004, 13:41   #8
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Het enige dat ik daarmee wil zeggen is dat je de voorspellingen van al wie zich paragnost noemt met de nodige kilo's zout moet nemen.
Ik sluit niet uit dat er mogelijk iets is als "aanvoelen" en "de indruk hebben" , maar dat kan evengoed een statistisch toeval hebben.

Dat CD&V en VB vooruitgaat ten koste van anderen, dat ligt in de lijn van de verwachtingen. Je hebt daarvoor geen "paragnost" nodig.
Oud 3 juni 2004, 13:45   #9
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Dat hij zwart zal zijn daar heb ik nooit aan getwijfeld. Zelfs een verlies vind ik nog altijd zwart.

Maar de laatste veertien dagen lijkt het toch iets minder zwart te worden dan ervoren. Op de verkiezingsvoorspeller, die ook tijdens de vorige verkiezingen erg betrouwbaar is gebleken, daalt de winst voor het Blok aanzienlijk.

Veertien dagen geleden stond die nog op 22.4% genoteerd (vgl verkiezingen 2003: 17.9%) en die groei is teruggevallen op 20.7%.

Het wordt uitkijken morgen, want dan komen de prognoses van de politiekers en de experts online: http://www.verkiezingsvoorspeller.be
Betrouwbaarder is natuurlijk een relatief begrip. Het is één keer min of meer gelukt, maar ge kent de waarde van het spel maar als de uitslag er is.

Feit is wel dat met die uitslag het Blok op 17 jaar van 3% naar 20% is gegaan, met andere woorden één procent per jaar.

En nog meer: indien de omstandigheden gunstiger zijn, bestaat de kans dat die score nog met 2 �* 3% kan verhoogd worden. Dus, indien 2006 positief uitdraait, kan 2007 een veel gevaarlijker verkiezing worden dan deze keer.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 13:47   #10
SB1234
Schepen

Standaard

de SP.a kan haar verlies kan beperken, het Vlaams kartel komt (met het blok) als winnaar uit de bus en ze behalen niet genoeg zetels om samen een regering te vormen....

dat laatste is nagenoeg onmogelijk na het voorgaande.
SB1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 13:50   #11
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

de peilingen zijn de cijfers of percentages altijd lager voor het Vlaams Blok... dus wij zijn rustig. Wij zien de volkstoelopen op onze meetings in vergelijking met vorig jaar !
laat de anderen maar panikeren
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 13:51   #12
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Volgens de 'tijd' zit het Blok nog altijd op ongeveer 22%.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 13:55   #13
neruda
Banneling

neruda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige dat ik daarmee wil zeggen is dat je de voorspellingen van al wie zich paragnost noemt met de nodige kilo's zout moet nemen.
Ik sluit niet uit dat er mogelijk iets is als "aanvoelen" en "de indruk hebben" , maar dat kan evengoed een statistisch toeval hebben.

Dat CD&V en VB vooruitgaat ten koste van anderen, dat ligt in de lijn van de verwachtingen. Je hebt daarvoor geen "paragnost" nodig.
Akkoord ivm de vooruitgang van CD&V (alhoewel) , maar het blok heeft zijn peak bereikt...de Vlaming is naief maar niet dom...de echte Vlaming heeft genoeg keuzes waar 'm zich kan verschuilen buiten het blok zodus...
neruda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 13:56   #14
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Ik zie maar één problem met sites die de voorspellingen van surfers combineren. De jongeren, werkzoekenden en ook de partijaanhangers zijn in dat groepje surfers oververtegenwoordigd.

Die vertekening corrigeren is niet simpel.

In grote lijnen komt het stemgedrag van die jongeren overeen met dat van hun ouders, maar er zijn toch verschuivingen. Van de ouderen mag je uitgaan dat ze conservatief stemmen. Van werkloze mag je verwachten dat dat eerder een linkse stem gaat zijn. Maar hoe gaat de "internetloze" stemmen ? Hoe gaan de druk bezig zijnde gezinshoofden stemmen ?

Ik vermoed dus dat het eindresultaat steeds nog iets zwarter en minder rood & groen gaat zijn dan die "voorspellingen".
Oud 3 juni 2004, 13:58   #15
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neruda
Citaat:

Akkoord ivm de vooruitgang van CD&V (alhoewel) , maar het blok heeft zijn peak bereikt...de Vlaming is naief maar niet dom...de echte Vlaming heeft genoeg keuzes waar 'm zich kan verschuilen buiten het blok zodus...
dat zeggen jullie al 20 jaar
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 14:32   #16
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Citaat:

Betrouwbaarder is natuurlijk een relatief begrip. Het is één keer min of meer gelukt, maar ge kent de waarde van het spel maar als de uitslag er is.

Feit is wel dat met die uitslag het Blok op 17 jaar van 3% naar 20% is gegaan, met andere woorden één procent per jaar.

En nog meer: indien de omstandigheden gunstiger zijn, bestaat de kans dat die score nog met 2 �* 3% kan verhoogd worden. Dus, indien 2006 positief uitdraait, kan 2007 een veel gevaarlijker verkiezing worden dan deze keer.
Voorspellingen en peilingen blijven inderdaad slechts 'indicatoren', maar je kan op die manier toch tendenzen volgen, beter/slechter. Dat de politiekers er zelf wel degelijk rekening meehouden merk je wel aan hun reacties. Als het goed is zeggen ze dat ze het verwacht hadden en als het slecht is zeggen ze dat het maar peilingen zijn.

Hoedanook, het VB zal rond de 22% blijven schommelen en dat is een slechte zaak voor de democratie en een serieuze bedreiging voor de vrije meningsuiting.
Oud 3 juni 2004, 14:42   #17
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoedanook, het VB zal rond de 22% blijven schommelen en dat is een slechte zaak voor de democratie en een serieuze bedreiging voor de vrije meningsuiting.
Daar ben ik het met je eens. Hoe groter het Blok wordt, hoe meer de vrije mening wordt beknot via cordons, media-boycot en schijnprocessen.

Het is bovendien een vicieuze cirkel, want hoe meer de politiekers en de media de vrije mening beknotten, hoe groter het Blok wordt.
Oud 3 juni 2004, 14:56   #18
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Daar ben ik het met je eens. Hoe groter het Blok wordt, hoe meer de vrije mening wordt beknot via cordons, media-boycot en schijnprocessen.

Het is bovendien een vicieuze cirkel, want hoe meer de politiekers en de media de vrije mening beknotten, hoe groter het Blok wordt.
Ik heb helemaal niet de indruk dat het VB beknot wordt in de vrije meningsuiting. Blijkbaar heb jij het arrest niet goed gelezen waardoor je dingen ziet die er niet zijn.
Oud 3 juni 2004, 14:59   #19
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

bwah, zelfs al wordt het Blok groter, dan nog verandert dat niets aan de realiteit die onomkeerbaar is.. het Blok staat met dit arrest op een onomkeerbaar punt en zal zich moeten omvormen, maar zoals we de laatste weken hebben gezien zal dat niet evident worden zonder haar roots te verloochenen..Als 't Blok haar discours moet afzwakken heft ze haar eigen bestaansreden op...
Oud 3 juni 2004, 15:02   #20
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
bwah, zelfs al wordt het Blok groter, dan nog verandert dat niets aan de realiteit die onomkeerbaar is.. het Blok staat met dit arrest op een onomkeerbaar punt en zal zich moeten omvormen, maar zoals we de laatste weken hebben gezien zal dat niet evident worden zonder haar roots te verloochenen..Als 't Blok haar discours moet afzwakken heft ze haar eigen bestaansreden op...
Ik vraag me af hoe het Blok geloofwaardig kan omgeturnd worden als dezelfde mensen weer aan de top staan. Pure volksverlakkerij zal het zijn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be