Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2011, 15:20   #1
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard Nog maar eens de taalkennis

Allez! als je alles al gehoord hebt zie je ineens het volgende staan:

Citaat:
Kinderen die thuis een andere taal spreken, leren het makkelijkst Nederlands als ze een stevige basis hebben van hun 'thuistaal'. Daarnaast leren ze het best een taal via hun dagelijkse bezigheden. Dat stelde Kind en Gezin in een visietekst inzake taalstimulering en meertaligheid bij 0- tot 6-jarigen. De tekst is gebaseerd op een onderzoeksrapport van het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) van de KULeuven.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110427_076

Ze zouden het in grote letters (in het arabisch natuurlijk, of in het berbers of Turks) moeten uithangen en vooral veel folderkes uitdelen;

Moeder Fatima die hier al derde generatie allochtoon is en blijft, werd hier op school de Nederlandse taal bijgebracht en mag haar eigen cultuur zodanig beleven dat ze uiteraard haar analfbete nederlandsonkundige kozijn Mohammed importeert en ze dus vierde generatie allochtoontjes kunnen produceren al of niet geïnfecteerd door genetische afwijkingen wegens inteelthuwelijk.

In plaats van dus thuis met die kinderen Nederlands te praten, zodat ze naar de nederlandstalige TV kunnen kijken, en papa ineens ook een woordje meepikt ("dankoe foor den dop" bijvoorbeeld) moeten ze nu volgens het universitair Centrum thuis.... ARABISCH praten.

Zodat MIJN kinderen weer een jaartje met hun vingers kunnen draaien tegen dat Mohammed juniorreke en zijn zeven broers en zuskes de taal op school aangeleerd krijgen.

Ligt het aan mij?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 27 april 2011 om 15:22.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2011, 15:26   #2
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht

Ze zouden het in grote letters (in het arabisch natuurlijk, of in het berbers of Turks) moeten uithangen en vooral veel folderkes uitdelen;

Moeder Fatima die hier al derde generatie allochtoon is en blijft, werd hier op school de Nederlandse taal bijgebracht en mag haar eigen cultuur zodanig beleven dat ze uiteraard haar analfbete nederlandsonkundige kozijn Mohammed importeert en ze dus vierde generatie allochtoontjes kunnen produceren al of niet geïnfecteerd door genetische afwijkingen wegens inteelthuwelijk.

In plaats van dus thuis met die kinderen Nederlands te praten, zodat ze naar de nederlandstalige TV kunnen kijken, en papa ineens ook een woordje meepikt ("dankoe foor den dop" bijvoorbeeld) moeten ze nu volgens het universitair Centrum thuis.... ARABISCH praten.

Zodat MIJN kinderen weer een jaartje met hun vingers kunnen draaien tegen dat Mohammed juniorreke en zijn zeven broers en zuskes de taal op school aangeleerd krijgen.

Ligt het aan mij?
Het staat je vrij je eigen onderzoek te publiceren.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2011, 15:35   #3
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

jamaja, als ze niet naar de kleuterschool gaan ist niet goed, als ze wel gaan leidt dat tot overbevolking van de kleuterklasjes en is da ook weer nie goed
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2011, 20:07   #4
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ligt het aan mij?
U weet het ongetwijfeld heel wat beter dan de onderzoekers van de Leuvense Universiteit, dat spreekt voor zich...

Is het zo moeilijk om u in te beelden dat wanneer een kind een gedegen basis kan opbouwen in de taal van zijn ouders (waarmee het als gevolg daarvan zeer vlot en veel kan communiceren), dat dat kind als gevolg daarvan dan ook sneller andere talen zal oppikken? Is dat echt zo een onvoorstelbare idee dat u de aandrang voelt om al bij voorbaat brandhout te maken van de bevindingen van die onderzoekers, bevindingen in een domein waarvan u klaarblijkelijk niet het minste benul hebt?
Oud 27 april 2011, 20:15   #5
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
U weet het ongetwijfeld heel wat beter dan de onderzoekers van de Leuvense Universiteit, dat spreekt voor zich...

Is het zo moeilijk om u in te beelden dat wanneer een kind een gedegen basis kan opbouwen in de taal van zijn ouders (waarmee het als gevolg daarvan zeer vlot en veel kan communiceren), dat dat kind als gevolg daarvan dan ook sneller andere talen zal oppikken? Is dat echt zo een onvoorstelbare idee dat u de aandrang voelt om al bij voorbaat brandhout te maken van de bevindingen van die onderzoekers, bevindingen in een domein waarvan u klaarblijkelijk niet het minste benul hebt?
Is 't voor U zo onvoorstelbaar dat kinderen méértalig kunnen opgevoed worden?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2011, 20:24   #6
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Kinderen die thuis Arabisch, Berber, Chinees of Frans spreken en op een Nederlandstalige school zitten worden per definitie meertalig opgevoed.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2011, 20:29   #7
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee waarom, heb ik dat soms ergens gezegd?
Lezen wat er staat.
Oud 27 april 2011, 20:30   #8
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Kinderen die thuis Arabisch, Berber, Chinees of Frans spreken en op een Nederlandstalige school zitten worden per definitie meertalig opgevoed.
Thuis mogen ze voor mijn part spreken wat ze willen, dat kan niemand verbieden, maar 't zou wel handig zijn als ze op school de taal van 't land waar ze wonen, reeds kennen, zodat andere kinderen geen achterstand oplopen.
Oud 27 april 2011, 20:34   #9
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee waarom, heb ik dat soms ergens gezegd?
Lezen wat er staat.
Wat er staat, of wat ik er in lees is; dat kinderen thuis hun moedertaal spreken, enkel hun moedertaal en dat ze dan 't Nederlands ('n andere taal), maar op school moeten of kunnen oppikken, ik vind dat 'n kind al enige notie van de Nederlandse taal zou moeten hebben voordat 't naar school gaat, net zoveel als andere kinderen, zodat niet iedereen 'n achterstand oploopt, verder spreekt men thuis wat men wil.
Oud 27 april 2011, 20:46   #10
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Thuis mogen ze voor mijn part spreken wat ze willen, dat kan niemand verbieden, maar 't zou wel handig zijn als ze op school de taal van 't land waar ze wonen, reeds kennen, zodat andere kinderen geen achterstand oplopen.
kwatsj. Kinderen zijn als een spons, perfect in staat om een vreemde taal op te pikken door gewoon naar de kleuterschool te gaan. Als ge werkelijk zo bezorgd zijt om die achterstand, begin dan maar te pleiten voor een verlaging van de schoolplichtleeftijd, en verhoog het budget voor het kleuteronderwijs

edit: ik lees nu pas dat ge bezorgd zijt om de andere kinderen hun achterstand, en niet om hun eigen achterstand. Ik had het kunnen denken...

Laatst gewijzigd door Pieke : 27 april 2011 om 20:48.
Oud 28 april 2011, 08:33   #11
kwantum
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Ligt het aan mij?
Tuurlijk ligt het aan u. In België is iemand die een kritische opmerking heeft ivm integratie en migratie per definitie dom.
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2011, 10:20   #12
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Wanneer bevindingen van een onderzoek ingaan tegen het vastgeroest geloof, hebben sommigen wel moeite om dat te aanvaarden.

Onbegrijpelijk dat wetenschappelijk onderzoek zo dikwijls genegeerd wordt wegens "ongepast".
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2011, 13:34   #13
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
kwatsj. Kinderen zijn als een spons, perfect in staat om een vreemde taal op te pikken door gewoon naar de kleuterschool te gaan. Als ge werkelijk zo bezorgd zijt om die achterstand, begin dan maar te pleiten voor een verlaging van de schoolplichtleeftijd, en verhoog het budget voor het kleuteronderwijs

edit: ik lees nu pas dat ge bezorgd zijt om de andere kinderen hun achterstand, en niet om hun eigen achterstand. Ik had het kunnen denken...
Vandaar dat er zoveel - op 'n leeftijd dat ze 't al lang en breed zouden moeten opgesponst hebben - niet verder komen dan; zelfs haast geen basiskennis Nederlands.

Kijk, ik denk dat de ouders van die kinderen die thuis geen Nederlands spreken, maar toch in 'n landsgedeelte wonen, waar Nederlands gesproken wordt, zich zorgen zouden moeten maken om hun eigen kinderen, waarom zou �*k me daar zorgen over moeten maken?

Ik woon in Spanje, heb 'n aantal vriendinnen, van Russische, Duitse, Engelse origine, zij spreken thuis met hun kinderen welke taal ze willen, maar zorgen er ook voor dat hun kinderen zo snel mogelijk de taal van 't land spreken, zij maken zich zorgen over achterstand die hùn kinderen eventueel zouden oplopen, 't zijn niet de Spanjaarden die er zich zorgen dienen over te maken, daar hun kinderen hùn taal al machtig zijn en niet willen dat hùn kinderen achterstand oplopen omdat er Russen, Duitsers, Engelsen etc. zijn die de taal niet machtig zijn en de onwil om ze te leren.
Oud 29 april 2011, 21:30   #14
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaar dat er zoveel - op 'n leeftijd dat ze 't al lang en breed zouden moeten opgesponst hebben - niet verder komen dan; zelfs haast geen basiskennis Nederlands.
en dus zijt ge de hevigste voorstander van een verlaging van de leeftijd van de leerplicht. Is 5 jaar een start? Of ziet ge het liever drastischer, en wil er onmiddellijk 4 van maken? Drie jaar?
En dan pleit ge natuurlijk ook voor een verhoging van het budget voor de kleuteronderwijs eh
Oud 29 april 2011, 21:49   #15
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
en dus zijt ge de hevigste voorstander van een verlaging van de leeftijd van de leerplicht. Is 5 jaar een start? Of ziet ge het liever drastischer, en wil er onmiddellijk 4 van maken? Drie jaar?
En dan pleit ge natuurlijk ook voor een verhoging van het budget voor de kleuteronderwijs eh
aboriginal ouders laten hun kinderen vanaf 2.5 en zeker vanaf drie jaar naar de kleuterschool gaan.

nederlandsonkundige ouders zouden moeten verplicht worden dit ook te doen. Leerplicht voorzien voor nederlandsonkundige ouders. indien de kinderen nederlandsonkundig naar het eerste studiejaar komen, dan betalen de ouders de aparte klasjes zodat de andere kinderen geen hinder moeten ondervinden van hun laksigheid.

simpel hé.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2011, 22:07   #16
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik gaf je al 'n paar voorbeelden uit 'mijn' omgeving, zal U er nog 1 geven, ik heb 'n Russische kennis, zij kwam hierheen met haar zoon, die destijds 12 (twaalf) jaar was, hij kende geen woord Spaans of Catalaans, hij ging naar school en in 'n mum van tijd sprak hij de 2 talen, voordat 't schooljaar uit was, kènde hij de 2 talen, hij ratelde mee met alle andere kinderen, nù is hij 22 en zit hij op de universiteit in Barcelona! Hij heeft zelfs géén accent!

Hij spreekt nochtans ook nog steeds Russisch met zijn moeder.

Zònder poespas, zonder aparte taallessen, klasjes, e.a. flauwekul.

Hij haalde 't niveau van de hele klas niet naar beneden, maar deed zn uiterste best...zo ken ik er tientallen!

Waarvoor ik pleit is; 'doe eens zèlf je best, voor 1 keer in jullie leven zèlf eens iets doen'!
Oud 29 april 2011, 22:11   #17
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
aboriginal ouders laten hun kinderen vanaf 2.5 en zeker vanaf drie jaar naar de kleuterschool gaan.

nederlandsonkundige ouders zouden moeten verplicht worden dit ook te doen. Leerplicht voorzien voor nederlandsonkundige ouders. indien de kinderen nederlandsonkundig naar het eerste studiejaar komen, dan betalen de ouders de aparte klasjes zodat de andere kinderen geen hinder moeten ondervinden van hun laksigheid.

simpel hé.
Dat die 'nederalndsonkundige' ouders òòk eens hun best doen om Nederlands te leren als je in 'n land(sgedeelte) wil wonen waar Nederlands gesproken wordt!
Oud 29 april 2011, 22:45   #18
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Tuurlijk ligt het aan u. In België is iemand die een kritische opmerking heeft ivm integratie en migratie per definitie dom.
nee: " is iemand die een domme opmerking heeft ivm integratie en migratie per definitie kritisch."
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2011, 22:47   #19
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat die 'nederalndsonkundige' ouders òòk eens hun best doen om Nederlands te leren als je in 'n land(sgedeelte) wil wonen waar Nederlands gesproken wordt!
"Nederlandsonkundige" dus!
Oud 1 mei 2011, 00:04   #20
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Onbegrijpelijk dat wetenschappelijk onderzoek zo dikwijls genegeerd wordt wegens "ongepast".

Heb je het over het rapport Van San?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be