Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2011, 22:37   #1
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard Reclame op de RTBF

Ik weet niet of dit het juiste subforum is maar toch:

Ik was vandaag naar La Une aan het kijken toen de programma werd onderbroken door reclame (niet van het genre Algemeen Nut zoals VRT). Reclame van Rexona, Lotto, Mobistar,... enkele minuten lang.

La Une (onderdeel van RTBF) is toch ook een openbare zender.

Waarom mag RTBF reclame uitzenden en VRT niet (vermoedelijk is ook RTBF gefinancierd door Waals belastinggeld)
Oud 2 juni 2011, 22:50   #2
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Ik weet niet of dit het juiste subforum is maar toch:

Ik was vandaag naar La Une aan het kijken toen de programma werd onderbroken door reclame (niet van het genre Algemeen Nut zoals VRT). Reclame van Rexona, Lotto, Mobistar,... enkele minuten lang.

La Une (onderdeel van RTBF) is toch ook een openbare zender.

Waarom mag RTBF reclame uitzenden en VRT niet (vermoedelijk is ook RTBF gefinancierd door Waals belastinggeld)
de VRT zendt ook elk jaar meer reclame uit, maar dan échte reclame. Dus misschien zitten ze gewoon een paar jaar voor op ons?

Trouwens, reclame = geldinkomsten . Een eerste teken dat het zuiden responsabiliseert ?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2011, 23:02   #3
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Sinds wanneer staat reclame voor responsabilisering?
Oud 2 juni 2011, 23:50   #4
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Sinds wanneer staat reclame voor responsabilisering?
Sinds responsabiliseren staat voor eigen budgetbeheer en ze geld krijgen voor reclame uit te zenden?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 3 juni 2011, 00:42   #5
respublica
Minister

Standaard

Zelfs op de RTBF-site heb je dikwijls reclame voor je een filmpje kan bekijken. Erg storend, vind ik.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2011, 07:12   #6
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Ik vind reclame absoluut niet passen in het zendschema van een nationale omroep, betaald met belastinggeld.
Het is alweer een stukje graaicultuur dat zich laat zien.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2011, 07:42   #7
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Dat is toch al jaren zo?

Bij de RTBF doen ze het tenminste onomwonden in echte reclameblokken. Bij de VRT foefelen ze het ergens tussen. Daarbij, op de VRT en RTBF radiozenders hoor je ongeveer evenveel reclame als op commerciële zenders.
Oud 3 juni 2011, 09:47   #8
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Zelfs op de RTBF-site heb je dikwijls reclame voor je een filmpje kan bekijken. Erg storend, vind ik.
Net zo storend als de inhoud van hun filmpjes?

Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2011, 10:50   #9
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
de VRT zendt ook elk jaar meer reclame uit, maar dan échte reclame. Dus misschien zitten ze gewoon een paar jaar voor op ons?

Trouwens, reclame = geldinkomsten . Een eerste teken dat het zuiden responsabiliseert ?
Kan men de reklamezenders ook subsidies toekennen. De taak van de openbare omroep blijft van nieuws en duiding op een objectieve wijze te brengen (iets waar ze in falen, daar ze een regeringszender zijn, bemand met voornamelijk linkse journalisten - maar dit terzijde). De afwezigheid van reklame, moet mede een waarborg zijn voor hun onafhankelijkheid.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2011, 10:55   #10
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Kan men de reklamezenders ook subsidies toekennen. De taak van de openbare omroep blijft van nieuws en duiding op een objectieve wijze te brengen (iets waar ze in falen, daar ze een regeringszender zijn, bemand met voornamelijk linkse journalisten - maar dit terzijde). De afwezigheid van reklame, moet mede een waarborg zijn voor hun onafhankelijkheid.
Ik kijk nooit RTBF, maar ik vind dat de onafhankelijkheid van de VRT tov. commerciële bedrijven toch mooi elke week getoond wordt in het programma Volt.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 3 juni 2011, 14:10   #11
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kijk nooit RTBF, maar ik vind dat de onafhankelijkheid van de VRT tov. commerciële bedrijven toch mooi elke week getoond wordt in het programma Volt.
Zullen dan wel geen bedrijven zijn die bij hun adverteren. Zeg nu zelf. Commerciele reklame uitzenden, en dezelfde bedrijven afmaken in hun uitzendingen. Zo werkt het niet.
Maar we hadden het wel over de toekomst. Als ze echte reklame zouden gaan uitzenden.
Oud 3 juni 2011, 14:14   #12
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zullen dan wel geen bedrijven zijn die bij hun adverteren. Zeg nu zelf. Commerciele reklame uitzenden, en dezelfde bedrijven afmaken in hun uitzendingen. Zo werkt het niet.
Maar we hadden het wel over de toekomst. Als ze echte reklame zouden gaan uitzenden.
Ik weet niet of ze hun reclames erop screenen, maar ik stel toch vast dat reclame op de VRT veel minder onrealistische dingen belooft dan op de commerciële zenders. Met de reclame "en dan nu, een kriek bellevue" (het is het eerste voorbeeld dat in mij opkomt) van de vrt kunt ge geen reclametest doen. Bij reclames van op de vtm "u valt 15kg binnen de maand af" (of hoeveel het ook is, random cijfer), zulke dingen vallen wel te testen.

Ik zie trouwens niet in waarin de reclame van de VRT (behalve op zulke punten, dat reclame op de VRT het gewoon houdt bij een product promoten en niet valse beloften doen) niet beschouwd kan worden als "echte reclame" ?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 3 juni 2011, 14:59   #13
Vigilante VL
Banneling

Standaard

Omdat geen hond nog naar de RT-BEF kijkt. Ze moeten de mensen bijna geld geven om nog te willen kijken. 25 jaar heruitzendingen van het songfestival met Sandra Kim, propaganda voor Kim-Jong-Albert II, Mao Di Rupo, militante Milquet en een paar loze fait-divers over de meest parasitaire regio van Europa... Ne mens zou voor minder ne voorhamer tegen dat scherm slaan. De commerciële intermezzo's zijn zowat het enige waar de Waal nog kan naar kijken zonder zich te moeten schamen over zichzelf.

"Mmm, chocomousse de La Laitière! Dès le moment où je touche ma CPAS, je vais m'en offrir un!"

Laatst gewijzigd door Vigilante VL : 3 juni 2011 om 15:00.
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2011, 20:38   #14
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of ze hun reclames erop screenen, maar ik stel toch vast dat reclame op de VRT veel minder onrealistische dingen belooft dan op de commerciële zenders. Met de reclame "en dan nu, een kriek bellevue" (het is het eerste voorbeeld dat in mij opkomt) van de vrt kunt ge geen reclametest doen. Bij reclames van op de vtm "u valt 15kg binnen de maand af" (of hoeveel het ook is, random cijfer), zulke dingen vallen wel te testen.

Ik zie trouwens niet in waarin de reclame van de VRT (behalve op zulke punten, dat reclame op de VRT het gewoon houdt bij een product promoten en niet valse beloften doen) niet beschouwd kan worden als "echte reclame" ?
Ook het in beeld brengen van merknamen, tijdens sportuitzendingen, mag mijn part benoemd worden als echte reklame. Maar bedoeld was, reklameblokken die een product trachtten te verkopen aan de kijker.
Maar eigenlijk dwalen we af. Ofwel is een zender volledig gesubsidieerd, ofwel leeft hij volledig van reklame. Dat lijkt mij het meest gezonde.
Oud 3 juni 2011, 20:56   #15
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ook het in beeld brengen van merknamen, tijdens sportuitzendingen, mag mijn part benoemd worden als echte reklame. Maar bedoeld was, reklameblokken die een product trachtten te verkopen aan de kijker.
Maar eigenlijk dwalen we af. Ofwel is een zender volledig gesubsidieerd, ofwel leeft hij volledig van reklame. Dat lijkt mij het meest gezonde.
Dat lijkt voor mij ook het meest gezonde, maar sommigen (zo ook hier op het forum) zijn niet helemaal tevreden over de openbare omroep en sommigen daarvan willen het zelfs volledig afschaffen en vinden het te duur.

Daarom lijkt VRT voor mij op dit moment een goed compromis te leveren: ze geven goede TV (op die duizenden herhalingen na dan, ik heb het over man bijt hond, terzake, panorama, reyers laat, koppen, volt,zonde van de zendtijd, ...) en ze halen een deel van het geld dat ze nodig hebben zelf binnen, maar dan in niet-storende (i.e. tijdens het programma) reclameblokken. Ik zet gewoon mijn tv aan op het moment dat het programma start.

Wat vind je trouwens van de radiozenders? Reclame of niet? Meer of minder?

Naar mijn mening zou enkel radio 1/2/klara mogen blijven bij de openbare omroep, en dan nog best zonder reclame. Studio Brussel en MNM zijn 'massazenders', radiozenders die perfect kunnen leven en overleven in het gewone commerciële bedrijfsleven.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 3 juni 2011, 21:03   #16
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat lijkt voor mij ook het meest gezonde, maar sommigen (zo ook hier op het forum) zijn niet helemaal tevreden over de openbare omroep en sommigen daarvan willen het zelfs volledig afschaffen en vinden het te duur.

Daarom lijkt VRT voor mij op dit moment een goed compromis te leveren: ze geven goede TV (op die duizenden herhalingen na dan, ik heb het over man bijt hond, terzake, panorama, reyers laat, koppen, volt,zonde van de zendtijd, ...) en ze halen een deel van het geld dat ze nodig hebben zelf binnen, maar dan in niet-storende (i.e. tijdens het programma) reclameblokken. Ik zet gewoon mijn tv aan op het moment dat het programma start.

Wat vind je trouwens van de radiozenders? Reclame of niet? Meer of minder?

Naar mijn mening zou enkel radio 1/2/klara mogen blijven bij de openbare omroep, en dan nog best zonder reclame. Studio Brussel en MNM zijn 'massazenders', radiozenders die perfect kunnen leven en overleven in het gewone commerciële bedrijfsleven.
In grote lijnen kan ik mij hier wel in vinden.
Oud 4 juni 2011, 21:13   #17
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Net zo storend als de inhoud van hun filmpjes?

Ik kijk eigenlijk alleen maar naar RTBF om de communautaire problemen 'vanuit de andere kant' verklaard te kunnen aanhoren, en in die gevallen erger ik me inderdaad meer aan de filmpjes zelf, maar de reclame maakt het niet beter natuurlijk.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2011, 21:23   #18
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Ik vind reclame absoluut niet passen in het zendschema van een nationale omroep, betaald met belastinggeld.
Het is alweer een stukje graaicultuur dat zich laat zien.
Ik vind die nergens passend
Of ze moeten dat doen zoals in Nederland > één blok en gedaan.
En niet de programma's onderbreken zoals bij sommige Vlaamse zenders.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2011, 21:39   #19
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Ik vind die nergens passend
Of ze moeten dat doen zoals in Nederland > één blok en gedaan.
En niet de programma's onderbreken zoals bij sommige Vlaamse zenders.
Lees: alle Vlaamse commerciële zenders

Is het op de NL tv anders?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 5 juni 2011, 09:11   #20
Torah4all
Vreemdeling

Torah4all's schermafbeelding

Standaard

De gehele VRT moet omgevormd worden.

Ik ben een grote voorstander van het Nederlands model met verschillende omroepen voor hun specifieke doelgroepen.

Het is den ook trouwens één van de goedkoopste omroepstelsels in Europa. Maar hierbij is weldegelijk een derde net onmisbaar.

Am Yisrael Chai!
!עַם יִשְרָאֵל חַי

Torah4all is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be