![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
CD&V, Open Vld, MR en N-VA bereikten al in februari van dit jaar een akkoord over een verstrenging van de gezinshereniging. Na opmerkingen van de Raad van State heeft dezelfde meerderheid, aangevuld met de steun van de sp.a en PS op verschillende punten, nu een subamendement in de commissie Binnenlandse Zaken van de Kamer goedgekeurd dat tegemoetkomt aan deze opmerkingen. Tegelijkertijd blijven de krachtlijnen van het akkoord overeind. Er worden nu strikte vereisten van huisvesting en inkomen uit eigen middelen opgelegd aan vreemdelingen en Belgen die een partner of echtgenoot uit het buitenland laten overkomen. De kernpunten : 1. Verstrenging voor zowel Belgen als niet-EU-onderdanen 2. Bewijs van behoorlijke huisvesting. 3. Bestaansmiddelenvereiste die garandeert dat de gezinshereniger kansen krijgt in de samenleving. Inkomsten die afkomstig zijn uit het bijstandstelsel (leefloon, gewaarborgde kinderbijslag) en financiële maatschappelijke dienstverlening alsook de kinderbijslag worden hiervoor niet in aanmerking genomen. 4. Ook schijnsamenwoonst wordt vanaf nu aangepakt 5. Wachttermijn van 12 maanden legaal verblijf vóór gezinsvorming 6. Enkel aanvragen vanuit het buitenland 7. 3 jaar controle op alle criteria die in de wet worden voorzien 8. 21 jaar zijn alvorens in aanmerking te komen voor gezinshereniging. Bijgevoegd vindt u de toelichting bij het subamendement
Toelichting Het amendement nr 147 voorzag in diverse wijzigingen van de Vreemdelingenwet in het kader van de gezinshereniging. Dit amendement werd voor advies aan de Raad van State overgemaakt. In haar advies 49.356/4 van 4 april 2011 heeft de Raad van State diverse opmerkingen geformuleerd met betrekking tot de voorgestelde wijzigingen. Dit amendement komt tegemoet aan deze opmerkingen maar behoudt tevens de krachtlijnen die door de voorgestelde wijzigingen in het amendement nr. 147 aan de vreemdelingenwet werden beoogd. De indieners van dit amendement streven er naar om voorwaarden op te leggen aan de vreemdelingen die in ons land verblijfsrecht hebben en voor Belgische onderdanen om zich met hun partner en eventueel kinderen te herenigen. De bedoeling van deze maatregel bestaat er in om de omstandigheden waarin de gezinshereniging gebeurt in de best mogelijke omstandigheden te laten verlopen en de nieuwkomers samen met de gezinshereniger in betere toekomst in ons land te geven. Gezinshereniging met een Belg In haar advies maakt de Raad van State een veralgemeende interpretatie van het arrest Zambrano (Europees Hof van Justitie in de zaak C-34/09). Het arrest wordt in haar lezing uitgebreid naar alle Belgen, terwijl het arrest Zambrano betrekking heeft op het zeer specifieke geval van “Belgische kinderen van jonge leeftijd met illegaal verblijvende ouders” en dus geenszins betrekking heeft op alle categorieën Belgen. Bovendien gaat de Raad van State in haar advies voorbij aan overweging 39 van het arrest Zambrano dat uitdrukkelijk aangeeft dat richtlijn 2004/38 van de Europese Raad van 29 april 2004 betreffende het recht van vrij verkeer en verblijf op het grondgebied van de lidstaten voor de burgers van de Unie en hun familieleden, niet van toepassing is wanneer de betrokkene zich niet naar een andere lidstaat heeft begeven. Verder moet gewezen worden op het feit dat artikel 40ter van de vreemdelingenwet in zijn huidige versie reeds jaren voorziet in een strengere behandeling voor bepaalde Belgen die zich laten vervoegen. Voor bloedverwanten in opgaande lijn moet de Belgische onderdaan vandaag immers reeds aantonen dat hij over stabiele, regelmatige en toereikende bestaansmiddelen beschikt om te voorkomen dat zij tijdens het verblijf in het Rijk ten laste vallen van de openbare overheden en dat hij over een ziektekostenverzekering beschikt die de risico's van de betrokken familieleden in België dekt. Deze strengere behandeling voor deze categorie familieleden van Belgen werd in het verleden nooit vernietigd en werd ook nooit als een ongeoorloofde discriminatie gekwalificeerd. Tenslotte gaat de Raad in haar advies niet in op de vaststelling dat de strengere procedure voor eigen onderdanen reeds jaren wordt toegepast in Nederland en dat het Hof van Justitie de Nederlandse situatie nooit heeft vernietigd. Om echter een technisch antwoord te bieden op het advies van de Raad van State wordt met dit amendement een verdere uitwerking van de bestaande regeling in artikel 40ter voorzien. Eerder dan gezinshereniging met Belgen te integreren in artikel 10, wordt hierbij geopteerd om de gezinsherenigingvoorwaarden rond bestaansmiddelen, huisvesting, ziektekostenverzekering en de leeftijdsvoorwaarden van 21 jaar voor beide partners te integreren in het artikel 40ter. Criterium van duurzame en stabiele relatie De Raad van State geeft aan dat met een verbintenis tot tenlasteneming het duurzame en stabiele karakter van de partnerrelatie niet zou kunnen worden geattesteerd. Het klopt dat de indieners deze tenlasteneming in de vreemdelingenwet wilden invoegen als controle-instrument wanneer het een aanvraag tot gezinshereniging betrof voor mensen met een wettelijk geregistreerd partnerschap. Na diverse maatregelen tegen de schijnhuwelijken en na de invoeging van de mogelijkheid om een verblijfsvergunning te bekomen op basis van samenwoonst De Raad stelt in haar advies dat de voorgestelde basisregeling in strijd zou zijn met de bevoegdheidverdeling en dat de federale overheid dus zelf zou dienen te bepalen wat behoorlijke huisvesting is indien zij wil dat die voorwaarde toegepast zou worden inzake gezinshereniging. De indieners van het subamendement stellen bijgevolg voor om te verwijzen naar de vigerende regelgeving die vervat zit in de huurwet om vast te leggen dat het onroerend goed aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. De voorgestelde bepaling inzake behoorlijke huisvesting vermeldt heel duidelijk dat het onroerend goed moet voldoen aan deze voorwaarden, rekening houdende met het aantal gezinsleden die in het goed geherbergd zullen worden. Het komt de Koning toe om vast te leggen welke bewijsmiddelen de vreemdeling moet voorleggen om het bewijs te leveren dat aan deze voorwaarde voldaan is. Dit kan bvb door een attestering van de burgemeester, of een attestering van een Gewestelijke overheid. Voorafgaande periode 12 maanden vooraleer gezinshereniging De Raad van State verwijst naar artikel 12, lid 2 richtlijn 2003/86 waaruit volgt dat een bijzondere uitzondering op de wachttermijn van 12 maanden zou moeten worden voorzien voor familieleden van vluchtelingen. Een wijziging werd in die zin doorgevoerd in zijn algemene bepaling dat dergelijke regeling ook geldt voor de vreemdeling die de subsidiaire bescherming geniet. Indienen gezinsherenigingsaanvraag binnen termijn van 1 jaar na erkenning vluchtelingenstatus In haar advies verwijst de Raad van State naar het arrest nr. 95/2008 van 26 juni 2008 van het Grondwettelijk Hof. In lijn met dit advies en dit arrest, wordt een aanpassing doorgevoerd zodat, voor minderjarige vluchtelingen die zich door hun ouders laten vervoegen, de gezinshereniging niet langer dient plaats te vinden “in de loop van het jaar na de beslissing tot erkenning van de hoedanigheid van vluchteling”. Het vermelde arrest nr. 95/2008 geeft daarbij zelf aan dat “Die vernietiging niet belet dat de wetgever, onder meer “in het belang van het economisch welzijn van het land” zou kunnen bepalen dat de ouders zelf in staat moeten zijn in hun onderhoud te voorzien, indien zij zich bij hun minderjarig kind Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Banneling
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
|
Als men het over "Belgen" heeft, mag ik toch veronderstellen dat dit ook over dubbelpaspoortige Belgen gaat?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
|
Het VB 'dat geen oplossingen heeft' pleit al zeer lang voor een strenge gezinshereniging. Vele jaren later en nadat honderdduizend(-en) immigranten misbruik maakten van dat 'recht op gezinshereniging' worden nu enkel zeer voorzichtige en ontoereikende maatregelen genomen.
__________________
Nu te zien
www . Luc Broes . be |
|
|
|