Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2010, 08:48   #1
artisjok
Banneling

Standaard België splitsen : Wat is het voordeel voor de werknemer?

Er wordt al eens beweerd dat België splitsen ook voordelig zou zijn voor de werkende mens. Maar wat is dit voordeel?

Ik woon in Vlaanderen; en werk voor een bedrijf in Brussel met een afdeling in Vlaanderen en Wallonië.

Indien België gesplitst wordt. Waar (aan welk landsdeel) betaalt het bedrijf dan sociale lasten en vennootschapsbelastingen? Waar betaal ik dan sociale lasten en persoonsbelastingen?

Wat als één van de landsdelen de vennootschapsbelastingen verlaagt. Dan verhuist het bedrijf naar het goedkoopste landsdeel; en doekt ze de duurdere afdelingen op. Dan moet een groot deel van de werknemers verder gaan werken.

Ik begrijp goed de voordelen voor de bedrijven; maar waar is nu het voordeel voor de werknemer?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 09:54   #2
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Geen ontwikkelingshulp meer naar Wallonië, ergo een lagere belastingsdruk.

Laatst gewijzigd door Fetai : 11 april 2010 om 09:55.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 09:57   #3
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Alsof de werknemer daar voordeel zal uit halen.
Wordt toch eens wakker man.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 10:04   #4
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Insinueer je dat de werknemer minder belastingen zal betalen?
Kan je concreet uitleggen hoe dit in zijn werk zal gaan?

Laatst gewijzigd door artisjok : 11 april 2010 om 10:04.
Oud 11 april 2010, 10:04   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ga je licht eens opsteken bij een bedrijf dat een zetel heeft in Nederland, Vlaanderen, Walenland, Duitsland, Luksemburg en Frankrijk.

Ik denk niet dat die gehinderd worden door een grens meer of minder; in de veronderstelling dat er meer en meer Europa zou komen.

Maar om te antwoorden op je vraag:
het is in het belang van iedereen, ook werknemers, dat de overheid zo goed als mogelijk georganizeerd is.
Zo goed als mogelijk georganizeerd op sosiaal, kultureel, politiek, ekonomisch ... noem maar op, vlak.
Zelfs op demokratisch vlak. Ja, zelfs dat helpt. En ja, zelfs op dat vlak mankeert het in B.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 10:08   #6
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Neen, dat kan ik niet, ik doe niet mee aan uw testjes. Lees u maar in over de transfers van Vlaanderen van Wallonië en volg een opleiding economie.
Oud 11 april 2010, 10:08   #7
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat kan ik niet, ik doe niet mee aan uw testjes. Lees u maar in over de transfers van Vlaanderen van Wallonië en volg een opleiding economie.
Daar bent U wellicht een Meester in ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 10:08   #8
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ga je licht eens opsteken bij een bedrijf dat een zetel heeft in Nederland, Vlaanderen, Walenland, Duitsland, Luksemburg en Frankrijk.

Ik denk niet dat die gehinderd worden door een grens meer of minder; in de veronderstelling dat er meer en meer Europa zou komen.
Ik beweer niet dat het bedrijf waarvoor ik werk zal gehinderd worden door grenzen.
Ik vraag : "Indien België gesplitst wordt. Waar (aan welk landsdeel) betaalt het bedrijf dan sociale lasten en vennootschapsbelastingen? Waar betaal ik dan sociale lasten en persoonsbelastingen?"

En ik opper : "Wat als één van de landsdelen de vennootschapsbelastingen verlaagt. Dan verhuist het bedrijf naar het goedkoopste landsdeel; en doekt ze de duurdere afdelingen op. Dan moet een groot deel van de werknemers verder gaan werken."

Citaat:
Maar om te antwoorden op je vraag:
het is in het belang van iedereen, ook werknemers, dat de overheid zo goed als mogelijk georganizeerd is.
Zo goed als mogelijk georganizeerd op sosiaal, kultureel, politiek, ekonomisch ... noem maar op, vlak.
Zelfs op demokratisch vlak. Ja, zelfs dat helpt. En ja, zelfs op dat vlak mankeert het in B.
Akkoord dat de overheid zo goed mogelijk moet worden georganiseerd; maar dit is langs geen kanten een antwoord op mijn vraag.
Oud 11 april 2010, 10:09   #9
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Daar bent U wellicht een Meester in ?
Iedereen heeft zo zijn goede en slechte eigenschappen, maar dit is toevallig wel mijn vakgebied.
Oud 11 april 2010, 10:09   #10
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij kan dus niet uitleggen wat het voordeel zou kunnen zijn voor de werknemer.
Ok.
Oud 11 april 2010, 10:14   #11
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ok.
Ik heb graag het laatste woord.
Oud 11 april 2010, 10:17   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er wordt al eens beweerd dat België splitsen ook voordelig zou zijn voor de werkende mens. Maar wat is dit voordeel?

Ik woon in Vlaanderen; en werk voor een bedrijf in Brussel met een afdeling in Vlaanderen en Wallonië.

Indien België gesplitst wordt. Waar (aan welk landsdeel) betaalt het bedrijf dan sociale lasten en vennootschapsbelastingen? Waar betaal ik dan sociale lasten en persoonsbelastingen?

Wat als één van de landsdelen de vennootschapsbelastingen verlaagt. Dan verhuist het bedrijf naar het goedkoopste landsdeel; en doekt ze de duurdere afdelingen op. Dan moet een groot deel van de werknemers verder gaan werken.

Ik begrijp goed de voordelen voor de bedrijven; maar waar is nu het voordeel voor de werknemer?
Het splitsen van België zou in Vlaanderen een grote werkloosheid veroorzaken.

Veel bedrijven werken nu in Vlaanderen en leveren aan Wallonië, doch zij kunnen dit enkel omdat er voor hun goederen landelijke bepalingen en vergunningen nodig zijn om te mogen produceren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 10:18   #13
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb graag het laatste woord.
Ik zou graag weten wat het voordeel is voor de werknemer.
Oud 11 april 2010, 10:24   #14
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik zou graag weten wat het voordeel is voor de werknemer.
Zie het als volgt: Albert (België) is de meester in de kleuterklas. Albert beveelt Jantje (Vlaanderen), die twee appels meekrijgt van zijn moeder, er een af te staan aan Keesje (Wallonië), die van zijn moeder nooit een appel meekrijgt.
Het is altijd hetzelfde gebleven, tot Jantje en Keesje naar een andere school gingen toen de één betere cijfers haalde, en de ander ontgroeid was.

Laatst gewijzigd door Fetai : 11 april 2010 om 10:24.
Oud 11 april 2010, 10:28   #15
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Zie het als volgt: Albert (België) is de meester in de kleuterklas. Albert beveelt Jantje (Vlaanderen), die twee appels meekrijgt van zijn moeder, er een af te staan aan Keesje (Wallonië), die van zijn moeder nooit een appel meekrijgt.
Het is altijd hetzelfde gebleven, tot Jantje en Keesje naar een andere school gingen toen de één betere cijfers haalde, en de ander ontgroeid was.
Oud 11 april 2010, 10:29   #16
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik geef het op met u, simpeler kan ik het niet voor u schetsen. Bovendien is mijn kwaliteit als leermeester niet best, misschien heeft u een betere aan dhr. system op dat vlak, ik heb daar het geduld niet voor.

Laatst gewijzigd door Fetai : 11 april 2010 om 10:30.
Oud 11 april 2010, 10:30   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok.
Voor de werknemer is een klein gebied waar de overheden hun gelden moeten halen steeds een nadeel tegenover een groot gebied.
Daarnaast is het dan voor een bedrijf nog eens een pak gemakkelijker om buiten dat gebied actief te worden. En om van de werknemer te eisen dat hij buiten zijn landelijke grenzen gaat werken in een gebied waar de lasten voor de werkgever lager zijn en er minder voordelen zijn voor de werknemer.

De kleine man doet er dus enkel voordeel bij als de regels voor arbeid over een zo'n groot mogelijk gebied gelijk gesteld worden.

Een splitsen van België heeft enkel voordelen voor de politici en levert enkel nadelen voor de kleine man.

Je kan hiervoor enkel al even gaan kijken naar de andere kant van de Atlantische oceaan, waar er in Canada over heel de staat dezelfde regels gelden en iedereen evenveel belastingen betaald waar hij ook werkt.
Het levert voor bedrijven dus helemaal geen voordeel op om van de ene naar de andere plaats te verhuizen.
Dit terwijl het voor bedrijven in Europa vaak enorme voordelen oplevert om de productie van het ene naar het andere land te verhuizen.
Terwijl GM in Canada over heel het gebied dezelfde lonen moet uitbetalen en dezelfde loonskosten heeft, kan GM in Europa zelfs in twee fabrieken op enkel kilometers afstand van elkaar verschillende loonnormen gebruiken, omdat ze in een andere deelstaat van een EU-lidstaat liggen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 10:31   #18
respublica
Minister

Standaard

Een beter functionerende overheid en een lagere belastingsdruk is sowieso ook goed voor de werknemer. Betreffende een aantal zaken zal er inderdaad concurrentie ontstaan, maar je moet er niet van uit gaan dat die louter nadelig kan zijn. Overigens pleiten veel nationalisten voor een samengaan met Nederland, hetgeen uw probleem zou oplossen.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 10:34   #19
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik beweer niet dat het bedrijf waarvoor ik werk zal gehinderd worden door grenzen.
Ik vraag : "Indien België gesplitst wordt. Waar (aan welk landsdeel) betaalt het bedrijf dan sociale lasten en vennootschapsbelastingen? Waar betaal ik dan sociale lasten en persoonsbelastingen?"

En ik opper : "Wat als één van de landsdelen de vennootschapsbelastingen verlaagt. Dan verhuist het bedrijf naar het goedkoopste landsdeel; en doekt ze de duurdere afdelingen op. Dan moet een groot deel van de werknemers verder gaan werken."

Akkoord dat de overheid zo goed mogelijk moet worden georganiseerd; maar dit is langs geen kanten een antwoord op mijn vraag.
Citaat:
"Wat als één van de landsdelen de vennootschapsbelastingen verlaagt. Dan verhuist het bedrijf naar het goedkoopste landsdeel; en doekt ze de duurdere afdelingen op. Dan moet een groot deel van de werknemers verder gaan werken."
Of een andere job zoeken, of gaan doppen.
Logisch toch?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 10:37   #20
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Voor de werknemer is een klein gebied waar de overheden hun gelden moeten halen steeds een nadeel tegenover een groot gebied.
Daarnaast is het dan voor een bedrijf nog eens een pak gemakkelijker om buiten dat gebied actief te worden. En om van de werknemer te eisen dat hij buiten zijn landelijke grenzen gaat werken in een gebied waar de lasten voor de werkgever lager zijn en er minder voordelen zijn voor de werknemer.

De kleine man doet er dus enkel voordeel bij als de regels voor arbeid over een zo'n groot mogelijk gebied gelijk gesteld worden.

Een splitsen van België heeft enkel voordelen voor de politici en levert enkel nadelen voor de kleine man.

Je kan hiervoor enkel al even gaan kijken naar de andere kant van de Atlantische oceaan, waar er in Canada over heel de staat dezelfde regels gelden en iedereen evenveel belastingen betaald waar hij ook werkt.
Het levert voor bedrijven dus helemaal geen voordeel op om van de ene naar de andere plaats te verhuizen.
Dit terwijl het voor bedrijven in Europa vaak enorme voordelen oplevert om de productie van het ene naar het andere land te verhuizen.
Terwijl GM in Canada over heel het gebied dezelfde lonen moet uitbetalen en dezelfde loonskosten heeft, kan GM in Europa zelfs in twee fabrieken op enkel kilometers afstand van elkaar verschillende loonnormen gebruiken, omdat ze in een andere deelstaat van een EU-lidstaat liggen.
Citaat:
Evident, sinds jaren.
Opendeur-instampdag vandaag?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Een beter functionerende overheid en een lagere belastingsdruk is sowieso ook goed voor de werknemer. Betreffende een aantal zaken zal er inderdaad concurrentie ontstaan, maar je moet er niet van uit gaan dat die louter nadelig kan zijn. Overigens pleiten veel nationalisten voor een samengaan met Nederland, hetgeen uw probleem zou oplossen.
Frankrijk is groter dan Nederland. Duitsland groter dan Frankrijk. Een zoveelste Duits Land worden? En concurreren tegen de Ossies?

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 april 2010 om 10:40.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be