Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 mei 2011, 12:00   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Vlaamse Regring : flitspalen missen hun effect niet

De plaatsing van flitspalen doet het aantal verkeersongevallen en verkeersslachtoffers in Vlaanderen overduidelijk dalen. Dat blijkt uit de definitieve resultaten van een evaluatie door de Task Force Handhaving. Maar 8 locaties die zijn uitgerust met flitspalen langs de gewestwegen in Vlaanderen worden als niet zinvol beschouwd door de lokale politiezones. Dankzij de roodlicht- en de snelheidscamera’s is het aantal ongevallen op die locaties de voorbije jaren met de helft gedaald. De daling is nog sterker bij de ongevallen met doden en zwaargewonden. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits maakt de resultaten vandaag bekend op het Vlaams Congres Verkeersveiligheid in Mechelen.

Vorig jaar vroeg Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits aan de Task Force Handhaving een evaluatie van het effect van flitspalen langs de Vlaamse gewestwegen op de verkeersveiligheid. De administratie, politie en parket maken deel uit van die Task Force. De evaluatie is nu afgerond. De ongevalgegevens werden bij de lokale en federale politie opgevraagd.



Volgende informatie werd opgevraagd:

- de wenselijkheid van de onbemande camera’s volgens de beoordeling van de lokale politiezone;

- de evolutie van het aantal letselongevallen;

- de evolutie van het aantal lichtgewonden;

- de evolutie van het aantal zwaargewonden en doden.



Met de verzamelde gegevens is er een betrouwbaar beeld over de trends op het vlak van verkeersveiligheid voorhanden.



8 locaties niet zinvol

Uit de resultaten blijkt dat 8 locaties (totaal aantal locaties 660 goed voor 1400 palen) die zijn uitgerust met flitspalen door de politie als niet zinvol worden beschouwd. Dat is amper 1,5 procent. In één geval worden twee flitspalen (nog) niet gebruikt door de politie, in een ander geval geeft de politie aan dat er geen snelheidsprobleem is of nog elders wordt de vraag gesteld of het voldoende zin heeft om een snelheidscamera te plaatsen 300 meter verder van een roodlichtcamera.



Het Steunpunt Verkeersveiligheid voert nu verder wetenschappelijk onderzoek. Aan de hand van die resultaten kan beslist worden om palen te verplaatsen naar locaties waar ze een grotere impact hebben op de verkeersveiligheid.



Eerder al besliste minister Crevits om 5 geplande camera’s niet te plaatsen omdat de locatie niet zinvol bleek.



Helft minder ongevallen

De Task Force heeft via de lokale politiezones zelf ongevallengegevens tot juni 2010 verzameld omdat er nog geen officiële cijfers beschikbaar zijn voor 2009 en 2010.



Uit de eindresultaten blijkt dat door de plaatsing van onbemande roodlicht- en snelheidscamera’s tussen 2002 en 2010 het aantal ongevallen globaal met de helft is gedaald (49 procent) op de uitgeruste locaties. In Vlaanderen is er sprake van een globale daling van het aantal ongevallen met 11,5 procent.



Vooral de daling van het aantal zwaargewonden en doden is frappant. Waar onbemande camera’s staan daalt het aantal doden en zwaargewonden met maar liefst 77 procent. Gemiddeld is er in Vlaanderen een daling van 23 procent.



Het aantal lichtgewonden neemt met 51 procent af. De gemiddelde daling is hier 13 procent.



Nieuwe procedures

Ondertussen heeft Vlaams minister Crevits een nieuwe procedure laten vastleggen voor de plaatsing van flitspalen en die via een omzendbrief verspreid. Voortaan moeten zowel het gemeentebestuur als de politiedienst samen een aanvraag voor de plaatsing van een onbemande camera indienen. Er moeten recente ongevallengegevens voorhanden zijn en ook de wegbeheerders moeten goed worden bevraagd voor de flitspaal wordt geplaatst.



Vlaams minister Hilde Crevits: “Het nut van de flitspalen in het kader van de verkeersveiligheid is met deze evaluatie in de hand onomwonden bewezen. Verkeersveiligheid staat voorop. Bij de politiediensten is het draagvlak groot en de meeste roodlicht- en snelheidscamera’s staan duidelijk op de juiste plaats om verkeersslachtoffers te vermijden. Vlaanderen wil tegen 2020 een voorbeeldregio zijn op het vlak van veiligheid in het verkeer. Om dat te bereiken nemen we allerlei maatregelen: we werken aan een goede infrastructuur, aan sensibilisering van jong tot oud en aan handhaving. Dat is in ieders belang.”



Vandaag vindt in Mechelen het 9de Vlaams Congres Verkeersveiligheid plaats. Minister Crevits geeft daar de resultaten van het onderzoek van de Task Force mee.



Persinfo:

Katrien Rosseel

Persadviseur Vlaams minister Hilde Crevits

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be