Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2011, 14:32   #1
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard Het nieuwe testament is vervalst.

Nou ja, vervalst, een Amerikaanse onderzoeker heeft eens goed naar de bijbelteksten uit het nieuwe testament gekeken en geconcludeerd dat teksten die aan dezelfde apostel worden toegeschreven vaak te sterk verschillen in stijl om aannemelijkerwijs door dezelfde persoon te zijn geschreven.

Het bijzondere hieraan is natuurlijk niet de conclusie zelf, maar eerder het feit dat deze toch vrij grote verschillen de pakweg 2 miljard volgelingen van dit boek en hun voorgangers kennelijk niet zijn opgevallen, of is het soms een publiek geheim dat niemand wil toegeven?

Ik schakel in ieder geval over op het Harrieïsme, daarvan weten we tenminste zeer zeker dat alle heilige geschriften ervan door één en dezelfde persoon zijn geschreven.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 19 mei 2011 om 14:33.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 14:38   #2
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Het is algemeen gekend dat een groot deel gelovigen nooit hun eigen heilige teksten gelezen heeft.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 14:45   #3
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

tekstkritiek is niet echt nieuw als methode bij bijbelstudie. naarmate er meer en meer oude manuscripten gevonden worden, merken geleerden steeds duidelijker dat het niet mogelijk is om nog na te gaan wat eigenlijk de originele tekst was.

bart ehrman schreef daar al eerder een goed boek over.

http://www.kizmetsboekensite.eu/boek..._de_bijbel.php

een aanrader voor iedereen die het hedendaagse bijbelonderzoek beter wil leren kennen. het leest vrij vlot en geeft een vrij volledig en genuanceerd beeld van de stand van zaken in het onderzoek.

zijn nieuwste boek heb ik nog niet gelezen, ik kan er dus niet veel over zeggen.

vrede,

redwasp
Oud 19 mei 2011, 15:12   #4
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Nou ja, vervalst, een Amerikaanse onderzoeker heeft eens goed naar de bijbelteksten uit het nieuwe testament gekeken en geconcludeerd dat teksten die aan dezelfde apostel worden toegeschreven vaak te sterk verschillen in stijl om aannemelijkerwijs door dezelfde persoon te zijn geschreven.

Het bijzondere hieraan is natuurlijk niet de conclusie zelf, maar eerder het feit dat deze toch vrij grote verschillen de pakweg 2 miljard volgelingen van dit boek en hun voorgangers kennelijk niet zijn opgevallen, of is het soms een publiek geheim dat niemand wil toegeven?

Ik schakel in ieder geval over op het Harrieïsme, daarvan weten we tenminste zeer zeker dat alle heilige geschriften ervan door één en dezelfde persoon zijn geschreven.
Wat dat laatste betreft: hartelijk dank....

Maar was het niet allang bekend dat er met de evangeliën geknoeid is?

En ook dat ze in zichzelf en onderling tegenstrijdig zijn en ook dat er veel meer evangeliën zijn geschreven die vaak heel andere verhalen vertellen.

Kortom: dat er nauwkeurig bekeken heeeeeeeeel weinig van klopt en dat Jezus waarschijnlijk nooit heeft bestaan, zeker niet zoals het in de evangeliën wordt verteld.

Maar dat er in ieder geval in de moderne tijd een echte Jezus bestaat, in levende lijve nog wel: harriechristus, die zijn eigen Bijbel helemaal zelf heeft geschreven en hopelijk wordt er verder niet mee geknoeid.

Ja: misschien wordt deze Bijbel ook nog eens uitgegeven als deze ellendige wereld niet onder gaat.

Amen:
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2011, 13:18   #5
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Willibrord vertaling is de erkende standaard Bijbel vertaling van de Rooms-Katholieke gemeenschap in het Nederlandse taalgebied. Misschien zal het je verbazen wat er daarin over het auteurschap van de boeken staat. Neem bijvoorbeeld de inleiding op de brief aan Timoteus: http://www.bijbel.net/wb/?p=page&i=70543,70543

Dat is dus allemaal, sinds de Tubingen school 150 jaar geleden, reeds algemeen bekend. Het bijzondere hieraan is inderdaad niet de conclusie, maar het feit dat er anno 2011 nog verbaasd op gereageerd wordt.
Oud 20 mei 2011, 13:23   #6
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

waaw wat een ontdekking!

het nieuwe testament is niet enkel vervalst het is gewoon pure fantasie!
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2011, 13:34   #7
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
waaw wat een ontdekking!

het nieuwe testament is niet enkel vervalst het is gewoon pure fantasie!
zo is het, maar wel is het een goddelijke fantasie, een hemels verhaal en daarom toch waar.

Niet waar in aardse zin, maar waar in hemelse zin.

Het gaat hier om de betekenis dat de Liefde (die hemels is) sterft omwille van de heilige geest van het weten, het denken en het begrijpen wie God is en wie de Mens is.

Het gaat om de verzoening van Hemel en Aarde (de wereld der mensen).
Oud 20 mei 2011, 13:35   #8
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Behalve de 4 officiële "evangelisten" waren er nog minstens een dozijn andere evangelisten
en bovendien is het relaas in de dode zee rollen geschreven minstens een halve eeuw voor de geboorte van "Jezus van Nazareth" ongeveer éénzelfde verhaal...

Ook de Koran is door anderen opgetekend na de dood of ten hemel stijging van Mohammed

Naar het schijnt zou de levensbeschrijving van Bhoedda redelijk historisch juist zijn.

In het geval van het Nieuwe testament is er vanzelfsprekend de "taalkwestie" het origineel is al in verschillende talen te boek gesteld en de vertaling ligt moeilijk omdat van diverse uitdrukkingen niet geweten is of ze nu letterlijk of figuurlijk bedoeld zijn.

(Vb dat de rijke moeilijker in het paradijs geraakt dan dat een kameel door het oog van een naald kan - schijnt op een stadspoort van Jeruzalem te slaan ipv van letterlijk op het oog van een naald ?)

Van andere mythen, verhalen die de grondslag vormen van religies is het fictiegehalte nogal duidelijk (Gilgamesj / Mithras...) Het is vanzelfsprekend altijd leuk als men de historische waarachtigheid van godsdienstoverleveringen kan bewijzen, maar de aandrift om zulks te doen is dikwijls zo groot dat men met de wetenschappelijkheid en de historische kritiek (methoden van..) nogal een loopje neemt.

Feit is intussen dat van de naar de 7 miljard mensen die er weldra op deze planeet rondlopen de meesten godsdienstig zijn.. zelfs diegenen die zich atheïst of agnost noemen..

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2011, 13:50   #9
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
zo is het, maar wel is het een goddelijke fantasie, een hemels verhaal en daarom toch waar.

Niet waar in aardse zin, maar waar in hemelse zin.

Het gaat hier om de betekenis dat de Liefde (die hemels is) sterft omwille van de heilige geest van het weten, het denken en het begrijpen wie God is en wie de Mens is.

Het gaat om de verzoening van Hemel en Aarde (de wereld der mensen).
geloof je dit nu echt?
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2011, 14:53   #10
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
geloof je dit nu echt?
Geen kwestie van geloof, maar van weten, denken en begrijpen.

Lees de nieuwe Bijbel van harriechristus, de enige en echte....

Amen.
Oud 21 mei 2011, 01:23   #11
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Juist daarom moet de Bijbel niet letterlijk worden genomen. Geschreven door mensen, bewerkt door mensen, en (bij het concilie van Nicaea) uitgeselecteerd en gezeefd door mensen. Wie er nog iets goddelijks in wil zien is sowieso gedwongen om koffiedik te kijken.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2011, 01:30   #12
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Naar het schijnt zou de levensbeschrijving van Bhoedda redelijk historisch juist zijn.
de canonisering van de boeddhistishe heilige teksten is nog een pak problematischer verlopen dan die van het nieuwe testament. iedere boeddhistische geleerde zal dat onmiddellijk toegeven, ze vinden dit zelf overigens niet zo heel erg. de lessen van de verlichte leerlingen van de boeddha zijn namelijk binnen hun traditie evenveel waard als de woorden van de boeddha zelf.

het verhaaltje dat die teksten allemaal authentiek zijn is een verzinsel van westerse new-age pseudo-boeddhisten die het belangrijk vonden om aan te tonen dat hun nieuw gevonden religie veel beter was dan het christendom waarin ze opgroeiden.

vrede,

redwasp
Oud 21 mei 2011, 05:59   #13
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Of dat nu geschreven is door 10 man of 100 man. Ze waren allen geïnspireerd door God.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2011, 06:22   #14
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de canonisering van de boeddhistishe heilige teksten is nog een pak problematischer verlopen dan die van het nieuwe testament. iedere boeddhistische geleerde zal dat onmiddellijk toegeven, ze vinden dit zelf overigens niet zo heel erg. de lessen van de verlichte leerlingen van de boeddha zijn namelijk binnen hun traditie evenveel waard als de woorden van de boeddha zelf.

Eén voorbeeldje maar : de voor Zen zeer belangrijke 'Hart'-soetra heeft zelfs niks met Boeddha te maken. De centrale figuur is zijn leerling Sariputra en de ideeën komen uit de koker van Nagarjuna.

In de soetra vind je zelfs een ontkenning van de vier heilige waarheden...
Oud 21 mei 2011, 07:31   #15
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar dat er in ieder geval in de moderne tijd een echte Jezus bestaat, in levende lijve nog wel: harriechristus, die zijn eigen Bijbel helemaal zelf heeft geschreven en hopelijk wordt er verder niet mee geknoeid.

Ja: misschien wordt deze Bijbel ook nog eens uitgegeven als deze ellendige wereld niet onder gaat.

Amen:
Harrie er is een kaper op de kust: 'Jezus en Maria Magdalena zijn terug en wonen in Australië.' http://www.hpdetijd.nl/2011-05-17/je...n-in-australie
Hij boert beter als jij, want hij heeft al 40 volgelingen en zijn carrière is nog maar juist begonnen.
Oud 21 mei 2011, 07:42   #16
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Of dat nu geschreven is door 10 man of 100 man. Ze waren allen geïnspireerd door God.
Dat wordt regelmatig wel eens beweerd, ja. Met de nadruk op beweren.
Oud 21 mei 2011, 08:28   #17
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees de nieuwe Bijbel van harriechristus, de enige en echte....

Amen.
Naam: Knipsel.PNG
Bekeken: 329
Grootte: 187,2 KB
Ik moet toegeven Harrie, aan inzet ontbreekt het U niet. Maar uw concurent Alan John 'AJ' Miller heeft zijn Maria Magdalena reeds gevonden.
Hoe is het gesteld met uw oproep?
Jezus zoekt MariaMagdalena
Hallo
Ik ben harrie en ik ben bijna 61 jaar.
Ik ben nogal introvert van karakter en heb weinig energie.
Ik ben een introverte dromer en denker.
Ik ben geen sociaal type en ook wat verlegen.
Ik ben geen uitgaanstype.
Ik ben meer een kluizenaar.
Ik maak niet zo gemakkelijk contact.
Mijn hobbies zijn de filosofie, schilderen, TV-kijken, de computer en zo af en toe wat lezen.

Mijn grootste hobby is de filosofie en ik heb ontdekt dat atomen uit ruimteschepen moeten bestaan. Daarmee kan ik het bestaan van GOD bewijzen, want GOD bestaat als een microwezen in de microkosmos.
Ik heb een nieuwe Bijbel geschreven en ik denk dat ik de wedergeboren Jezus ben.
Niemand wil mij geloven, maar ik denk als er nou een lieve vrouw was, die van mij houdt, dat ook de wereld mij lief zal hebben.
http://www.cu2.nl/harrie-christus
Nog altijd geen succes Harrie?
Oud 21 mei 2011, 08:49   #18
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Juist daarom moet de Bijbel niet letterlijk worden genomen. Geschreven door mensen, bewerkt door mensen, en (bij het concilie van Nicaea) uitgeselecteerd en gezeefd door mensen.
Niet om pedant over te komen, maar het eerste concilie van Nicea ging over het Arianisme en het tweede over het Iconoclasme. De canonizering van het NT was een proces dat meerdere eeuwen duurde en pas in de 16e eeuw officieel vastgelegd werd.
Oud 21 mei 2011, 08:58   #19
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Bijlage 80765
Ik moet toegeven Harrie, aan inzet ontbreekt het U niet. Maar uw concurent Alan John 'AJ' Miller heeft zijn Maria Magdalena reeds gevonden.
Hoe is het gesteld met uw oproep?
Jezus zoekt MariaMagdalena
Hallo
Ik ben harrie en ik ben bijna 61 jaar.
Ik ben nogal introvert van karakter en heb weinig energie.
Ik ben een introverte dromer en denker.
Ik ben geen sociaal type en ook wat verlegen.
Ik ben geen uitgaanstype.
Ik ben meer een kluizenaar.
Ik maak niet zo gemakkelijk contact.
Mijn hobbies zijn de filosofie, schilderen, TV-kijken, de computer en zo af en toe wat lezen.

Mijn grootste hobby is de filosofie en ik heb ontdekt dat atomen uit ruimteschepen moeten bestaan. Daarmee kan ik het bestaan van GOD bewijzen, want GOD bestaat als een microwezen in de microkosmos.
Ik heb een nieuwe Bijbel geschreven en ik denk dat ik de wedergeboren Jezus ben.
Niemand wil mij geloven, maar ik denk als er nou een lieve vrouw was, die van mij houdt, dat ook de wereld mij lief zal hebben.
http://www.cu2.nl/harrie-christus
Nog altijd geen succes Harrie?
Wat gaat ons dat aan?

Laatst gewijzigd door Visjnu : 21 mei 2011 om 08:58.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2011, 09:34   #20
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Eerder door cannabis en andere softdrugs.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be