Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 mei 2011, 10:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard TreinTramBus: recreatief spoorvervoer verder laten groeien

Treinreiziger mag niet slachtoffer worden van problemen goederenvervoer Met een prikactie vandaag kaarten de vakbonden de problemen bij de NMBS aan. In een reactie stelt TreinTramBus dat de reiziger niet het slachtoffer mag worden van de problemen in het goederenvervoer. Bovendien mag niet verder worden geraakt aan het groeiende vrijetijdsvervoer per spoor.

De problemen bij het goederenvervoer zijn bekend: B-Logistics is verlieslatend en mag van Europa geen subsidie meer ontvangen. Nu dreigt echter de reiziger de dupe te worden van de problemen bij het goederenvervoer. Nu al wordt het goederenvervoer door het reizigersvervoer gesubsidieerd. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus legt uit: “Conform de Europese regels betaalt de NMBS een prijs aan infrastructuurbeheerder Infrabel voor het gebruik van de sporen. Alleen is die prijs zo bepaald dat het goederenvervoer goedkoop over de sporen kan denderen, terwijl het reizigersvervoer, en vooral dan de stoptreinen, buitensporig veel moeten betalen. Bovendien werden bij de opstart van B-Logistics te veel locomotieven aan het goederenvervoer toegewezen. Die worden nu verhuurd aan het reizigersvervoer”. De kosten per treinkilometer moeten in het reizigersvervoer dringend naar omlaag.

Minister Vervotte liet weten dat de treinen in de spits in de eerst plaats voor het woonwerkverkeer moeten dienen en dat de recreatieve reiziger best wat meer mag betalen. TreinTramBus betwist die stelling. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: “De recreatieve treinreiziger heeft al heel wat moeten inleveren. De tariefformule “Een Dag aan Zee” en de halveprijskaart werden vorig jaar afgeschaft, en enkele jaren geleden sneuvelde met de Multipass ook het voordelige tarief voor gezinnen en kleine groepen. Net in het recreatieve vervoer heeft de trein nog veel groeipotentieel: het recreatieve vervoer groeit, en er zijn nog vrije zitplaatsen. Het is nu hoog tijd voor een degelijk masterplan voor het reizigersvervoer.”

Als alternatieve maatregel adviseert TreinTramBus om de miljoenenverslindende consultancyopdrachten eindelijk eens ernstig onder de loep te nemen. Dit is alvast zinvoller dan de reiziger de rekening te laten betalen.



Jan Vanseveren
TreinTramBus

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be