![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
De schijndoorbraak die variabele tolheffing voor vrachtverkeer heetEuropa heeft een compromis bereikt over een variabele tolheffing voor vrachtverkeer die rekening houdt met luchtvervuiling en lawaaihinder. “Men noemt dat een doorbraak in het principe van ‘de vervuiler betaalt’ in wegtransport. Maar het is een schijndoorbraak, want ze treft enkel een beperkte groep van weggebruikers”, zegt Jo Libeer, gedelegeerd bestuurder van Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen. “Ook het personenvervoer veroorzaakt luchtvervuiling en lawaaihinder, maar de automobilisten blijven buiten schot. Wil men dus echt de vervuiler laten betalen, of enkel de transportsector?”
Libeer: “Europa hoopt dat zijn beslissing de luchtvervuiling door verkeer zal terugdringen. Maar in Vlaanderen is het goederentransport verantwoordelijk voor 38% van de CO2-uitstoot door wegvervoer, terwijl het personenvervoer 58% voor zijn rekening neemt. Dan schiet een maatregel die zich enkel op het goederentransport richt toch ten zeerste tekort.” De Europese maatregel moet ook de congestie terugdringen. “Dat argument hoorden we in België ook al bij de invoering van de kilometerheffing. Maar ook hier is de geviseerde groep te beperkt om van een efficiënte maatregel te kunnen spreken. Bovendien is het voor een transporteur die langere afstanden doet haast onmogelijk om zijn vrachtwagens in heel Europa steeds buiten de spits te houden.” Voka vreest dan ook dat de huidige ideeën niet meer zijn dan een vermomde belastingverhoging voor de transportsector, zonder noemenswaardig effect op de mobiliteit of de luchtkwaliteit. “Beleidsmakers moeten de moed hebben om dat ofwel ruiterlijk toe te geven, ofwel om consequent de lijn door te trekken en ook het personenvervoer te betrekken”, besluit Libeer. In België was er trouwens onlangs een studie over de impact van de Belgische plannen voor een kilometerheffing enkel voor de transportsector. “De resultaten van de studie klonken geruststellend, maar toch moeten we er een aantal belangrijke kanttekeningen bij plaatsen. Zo zegt de studie niets over de impact van de maatregel op de havens. Er staat louter te lezen dat de impact afhankelijk is van de beoogde bestemming. Het is bijvoorbeeld een gemiste kans dat men niet de vergelijking heeft gemaakt tussen de belangrijke route Duisburg-Antwerpen, en Duisburg-Rotterdam, een concurrent van de Antwerpse haven.. . En de studie gaat er iets te makkelijk van uit dat alle transporteurs de meerkosten kunnen doorrekenen aan hun klanten.” Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
|
|
|