![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() ik weet eigenlijk niet waar dit juist moet staan, dus zet ik het maar hier (het gaat tenslotte toch over binnenland hé)
Zou er mij iemand kunnen vertellen hoe de zetelverdeling zo ongeveer (moet niet 100% precies zijn, zolang het maar in de buurt komt) zal gebeuren bij de gemeenteraadsverkiezingen? Daarmee bedoel ik natuurlijk hoe ze aan de hand van het aantal stemmen een verdeling maken. Ik heb al wat rondgezocht op internet maar ik schijn niets te vinden. Ik ben namelijk enkele bedenkingen aan het maken voor bepaalde lokale situaties, en daar zou die ruwe berekening wel eens bij kunnen helpen. dank bij voorbaat |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
van de aldus verkregen ratios worden de hoogste scores genomen (zoveel als er zetels zijn) en worden dan de zetels naar de partijen toegewezen. het is bijvoorbeeld door dit systeem dat je in een gemeente met slechts iets meer dan 40% van de stemmen toch een meerderheid in zetels kan hebben |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() ik begrijp het niet helemaal hoor. Stel dat je partij X Y en Z hebt, ze halen voor het gemak resp. 30000 20000 10000 stemmen, dan deel je die score door resp 1 1.5 en 2. En dan? Dan heb je een ratio, en de hoogste krijgt natuurlijk het meeste zetels. Maar worden ze dan verdeeld met als verdeelsleutel de verhouding tussen die ratios? (dus de grootste partij krijgt gemakkelijker zetels bij dan een kleinere) of hoe zit dat juist?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
je rangschikt ze van groot naar klein en gaat dan de percentages delen X Y Z 40 33 27 27.67 22 18 20 16.5 13.5 16 13.2 10.8 uiteraard ga je bij echte verkiezingen veel meer moeten delen, maar laten we nu even stellen dat er slechts 5 zetels te verdelen zijn : dan gaat de eerste zetel naar partij x, de tweede naar y, de derde terug naar x, de vierde naar z en de vijfde naar y |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() haa, nu ben ik mee denk ik, hartelijk dank!
Uiteindelijk loop je gewoon de rij verder af van hoog naar laag tot de zetels op zijn. Laatst gewijzigd door vrijevlaming : 5 maart 2005 om 18:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Hier kan je de zetelverdeling berekenen (systeem Imperiali) :
[font=Arial][/font] [font=Arial][/font] [font=Arial]http://www.vub.ac.be/belgianelections/zetelverdeler.exe[/font] |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
http://www.vub.ac.be/belgianelections/zetelverdeler.exe
![]() |
![]() |
#8 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bvb. Als er 100 stemmen te winnen zijn en 10 zetels te verdelen zou je logischerwijze 10 stemmen moeten halen voor 1 zetel. Bij het systeem imperiali is dat niet zo. Om een 1ste zetel te behalen, zul je bvb niet 10 maar 12 of 13 stemmen moeten behalen. Als je voor de 1ste zetel nog 13 stemmen moet halen, zullen er dat voor de 2de nog 12 zijn, voor de derde of 4de ineens maar 9 of 8 meer, voor de 5de nog minder,... Maw: het systeem imperiali is een systeem dat de grote partijen zwaar bevoordeelt tegenover de kleinere partijen. Laatst gewijzigd door groene flamingant : 5 maart 2005 om 21:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() En dan halen we een zes jaar oude topic terug naar boven
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() Dit systeem is uiterst voordelig voor de Franstaligen in de rand waar de Franstalige partijen samen 1 lijst indienen.
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Bedankt voor de info
Ik zat me soms ook af te vragen hoe ze die zetels verdeelden Maar de plaatsverdeling op je eigen partijlijst is dan ook weer zoiets. Zo ken ik iemand van het Blok vroeger en ik geloof dat hij op de 5* of 6* plaats stond en slechts een goede 250 voorkeurstemmen had - hij mocht zetelen en er waren er die op de 17* plaats stonden met bijna 1000 voorkeur stemmen en mochten niet zetelen. Soit, het zal waarschijnlijk weeral uitgevist zijn om op voorhand de verkozenen (door de partij) inderdaad te laten zetelen Laatst gewijzigd door Pin en Puk : 28 april 2011 om 15:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() hoe het systeem werkt qua zetelverdeling weet ik hoor. Vroeger werd hier echter een klein programmatje gepost waar je het aantal stemmen per partij in kon invoeren en de zetels werden automatisch verdeeld. Als je dat allemaal moet zelf uitrekenen is dat nogal veel werk. Vandaar dat ik vroeg of er iemand dat programmaatje nog had staan dat ze zoveel jaar terug hier hebben gepost.
Het is vooral een handige tool voor veel van de nieuwe afdelingen die we hebben en die zich voor de eerste keer in het verkiezingsgewoel zullen gooien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |