Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2011, 15:12   #1
jorisnederlander
Vreemdeling

Standaard Nederland vraagt Vlaanderen

Ik ben blij deze blog gevonden te hebben, ik heb me altijd afgevraagd over hoe t nou zit met onze buren en dit helpt me jullie een klein beetje beter te begrijpen.

Ik heb me altijd afgevraagd waarom belgie niet gewoon opdeelt en dan goede buren, vlaanderen en wallonie, lidstaten binnen de EU worden. Waarschijnlijk is brussel een heikel punt? maak er "Brussel DC" van binnen de EU, direct door t witte huis bestuurd of deel t netjes doormidden. Verder denk ik dat nederland vlaanderen best wil verwelkomen in een unie, goeie ouwe tijden, jullie vinden ons niet lief maar wij jullie wel, dus nouja welkom, als je wilt. Jullie hebben goeie humor en lekker bier, beetje afstandelijk soms, maar dat komt misschien door de geschiedenis en dat wordt wel losser als we samen zijn

Zo ook met t leger, goed voorstel tot samenwerking las ik op deze blog, misschien goede eerste stap naar "hereniging der nederlanden", zonder moeilijk gedoe met ééntalige fransen. Misschien luxemburg erbij, die zijn wat internationaler gezind.
Lijkt dit jullie wat? Doen we dat toch! Is het zo moeilijk een knoop door te hakken? Doe een referendum of zo. Of hebben jullie dat al gedaan, vertel eens, ik loop vast achter...

voorstel
1) referendum in vlaanderen over opsplitsing
-> ja
2) referendum in brussel over brussel doordehelft of "Brussel DC" in EU
3) VL/WAL goeie buren in EU, begin aan verzoening en achterlaten verleden
4) NL/VL leger, misschien met LUX, andere samenwerkingsverbanden
5) referendum in Vlaanderen en Nederland over een Unie
-> ja of nee, beide ok, namelijk een vlaanderen als dwergstaatje maar zonder gezeur en met goeie buren of een groter Verenigde Nederlanden, beide opties met een frisse toekomst

Groeten, Joris, Amsterdam/Londen
jorisnederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2011, 15:36   #2
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Brussel kan zichzelf moeilijk tot Brussels DC benoemen. Dat vergt een akkoord waarbij alle EU landen, inclusief Frankrijk, hun toestemming geven.

Daarenboven is een unie tussen Nederland en Vlaanderen een onbegonnen zaak. Ge kunt niet zomaar naar een unie gaan van vandaag op morgen. Onze politieke systemen verschillen daarvoor te veel en dat vergt dus een natuurlijk integratieproces dat vele jaren in beslag zal nemen. Ge zult eerst langsheen een confederale of een federale oplossing moeten gaan.

Indien ge een unie wilt bereiken, zult ge vroeg of laat langsheen de fase van een duaal federaal stelsel moeten passeren (zoals België vandaag is). Indien ge wilt dat zo'n duale federatie werkt, zult ge moeten kunnen aantonen dat België werkt... Of ge zult Vlaanderen en Nederland elk moeten opdelen in meerdere deelstaten, maar dat kunt ge nogal moeilijk op een democratische manier verwezenlijken.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2011, 16:17   #3
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisnederlander Bekijk bericht
Ik ben blij deze blog gevonden te hebben, ik heb me altijd afgevraagd over hoe t nou zit met onze buren en dit helpt me jullie een klein beetje beter te begrijpen.

Ik heb me altijd afgevraagd waarom belgie niet gewoon opdeelt en dan goede buren, vlaanderen en wallonie, lidstaten binnen de EU worden. Waarschijnlijk is brussel een heikel punt? maak er "Brussel DC" van binnen de EU, direct door t witte huis bestuurd of deel t netjes doormidden. Verder denk ik dat nederland vlaanderen best wil verwelkomen in een unie, goeie ouwe tijden, jullie vinden ons niet lief maar wij jullie wel, dus nouja welkom, als je wilt. Jullie hebben goeie humor en lekker bier, beetje afstandelijk soms, maar dat komt misschien door de geschiedenis en dat wordt wel losser als we samen zijn

Zo ook met t leger, goed voorstel tot samenwerking las ik op deze blog, misschien goede eerste stap naar "hereniging der nederlanden", zonder moeilijk gedoe met ééntalige fransen. Misschien luxemburg erbij, die zijn wat internationaler gezind.
Lijkt dit jullie wat? Doen we dat toch! Is het zo moeilijk een knoop door te hakken? Doe een referendum of zo. Of hebben jullie dat al gedaan, vertel eens, ik loop vast achter...

voorstel
1) referendum in vlaanderen over opsplitsing
-> ja
2) referendum in brussel over brussel doordehelft of "Brussel DC" in EU
3) VL/WAL goeie buren in EU, begin aan verzoening en achterlaten verleden
4) NL/VL leger, misschien met LUX, andere samenwerkingsverbanden
5) referendum in Vlaanderen en Nederland over een Unie
-> ja of nee, beide ok, namelijk een vlaanderen als dwergstaatje maar zonder gezeur en met goeie buren of een groter Verenigde Nederlanden, beide opties met een frisse toekomst

Groeten, Joris, Amsterdam/Londen
ik stel voor dat we allemaal (de vlamingen) eerst immigreren en terugkeren als de puinhoop opgeruimd is door de internationale instanties geholpen door
de vreemdelingen die kuisen tegen goedkope lonen

eno2/canarias
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2011, 17:18   #4
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Brussel als stadstaat gaat niet lukken. De EU is een politieke stoelendans, iedereen moet af en toe gevlooid worden. Dat is ook de hele reden dat het parlement niet permanent in Brussel zit maar nog altijd pendelt. Op het moment dat Brussel een stadstaat wordt is er niemand meer bij gebaat om daar te vergaderen. Strassbourg is dan bijvoorbeeld veel interessanter. Zeker omdat er in de rest van wat België was een hoop mensen zullen zijn diehet Brussel niet meer gunnen.

Maar ook met de EU zetel is Brussel een stad zonder achterland. Mensen die in Brussel werken, de wegen gebruiken en naar het ziekenhuis gaan hebben huis en haard buiten de grenzen van de stad. Als ze hun geld al uitgeven is Brussel is het voor het grootste deel aan geïmporteerde goederen. Voedsel bijvoorbeeld moet allemaal van buitenaf komen. Waar Brussel mee blijft zitten is een te grote dienstensector, hoofdkantoren en andere vestigingen van bedrijven voor wie een locatie in bijvoorbeeld Antwerpen opeens veel aantrekkelijker is, omdat ook zij hun locatie gebruiken om mensen tevreden te stellen.

De stad verbouwt niks en produceert weinig. Ze leeft van haar imago. Ik weet dat er over de hele wereld heel succesvolle voorbeelden van stadstaten zijn, maar Brussel? Nee, ik denk het niet.

Overigens, Joris: Je hebt nu drie posts op dit forum, en ze zijn alle drie hetzelfde. Als mensen echt in een onderwerp geïnteresseerd zijn nemen ze alle draden wel door, het is daarom niet nodig om je eigen reacties te copy pasten. Toch welkom, en loop ook eens langs bij onze vrienden van de Baarle Werkgroep.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 9 mei 2011 om 17:21.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2011, 17:20   #5
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Brussel als stadstaat gaat niet lukken. De EU is een politieke stoelendans, iedereen moet af en toe gevlooid worden. Dat is ook de hele reden dat het parlement niet permanent in Brussel zit maar nog altijd pendelt. Op het moment dat Brussel een stadstaat wordt is er niemand meer bij gebaat om daar te vergaderen. Strassbourg is dan bijvoorbeeld veel interessanter. Zeker omdat er in de rest van wat België was een hoop mensen zullen zijn diehet Brussel niet meer gunnen.

Maar ook met de EU zetel is Brussel een stad zonder achterland. Mensen die in Brussel werken, de wegen gebruiken en naar het ziekenhuis gaan hebben huis en haard buiten de grenzen van de stad. Als ze hun geld al uitgeven is Brussel is het voor het grootste deel aan geïmporteerde goederen. Voedsel bijvoorbeeld moet allemaal van buitenaf komen. Waar Brussel mee blijft zitten is een te grote dienstensector, hoofdkantoren en andere vestigingen van bedrijven voor wie een locatie in bijvoorbeeld Antwerpen opeens veel aantrekkelijker is, omdat ook zij hun locatie gebruiken om mensen tevreden te stellen.

De stad verbouwt niks en produceert weinig. Ze leeft van haar imago. Ik weet dat er over de hele wereld heel succesvolle voorbeelden van stadstaten zijn, maar Brussel? Nee, ik denk het niet.
Stad zonder achterland... en wallonië dan?
Oud 9 mei 2011, 17:24   #6
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Stad zonder achterland... en wallonië dan?
Niet als Brussel zonodig geheel onafhankelijk moet worden. Wallonië kan haar eigen steden (proberen te) ontwikkelen, het is dichterbij en ze hebben er bestuurlijke zeggenschap over, in plaats van dat er alleen maar geld in verdwijnt. Natuurlijk, er is ook de mogelijkheid van een Wallo-Brussels "kern-België", maar dat is weer een ander scenario. In dat geval blijven veel instanties en bedrijven misschien wel hangen.
Oud 9 mei 2011, 17:54   #7
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Brussel kan zichzelf moeilijk tot Brussels DC benoemen. Dat vergt een akkoord waarbij alle EU landen, inclusief Frankrijk, hun toestemming geven.

Daarenboven is een unie tussen Nederland en Vlaanderen een onbegonnen zaak. Ge kunt niet zomaar naar een unie gaan van vandaag op morgen. Onze politieke systemen verschillen daarvoor te veel en dat vergt dus een natuurlijk integratieproces dat vele jaren in beslag zal nemen. Ge zult eerst langsheen een confederale of een federale oplossing moeten gaan.

Indien ge een unie wilt bereiken, zult ge vroeg of laat langsheen de fase van een duaal federaal stelsel moeten passeren (zoals België vandaag is). Indien ge wilt dat zo'n duale federatie werkt, zult ge moeten kunnen aantonen dat België werkt... Of ge zult Vlaanderen en Nederland elk moeten opdelen in meerdere deelstaten, maar dat kunt ge nogal moeilijk op een democratische manier verwezenlijken.
Bah, een Nederlands-Vlaamse unie Een confederatie, daarentegen...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2011, 21:15   #8
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Uiteraard! Dat zou het meest plausibel zijn. Eerst van Francofonia verlost geraken.
Oud 9 mei 2011, 21:19   #9
Shadowke

Standaard

een unie zal er op termijn toch komen maar laat ons eerst werk maken van een confederatie
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2011, 22:39   #10
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet als Brussel zonodig geheel onafhankelijk moet worden. Wallonië kan haar eigen steden (proberen te) ontwikkelen, het is dichterbij en ze hebben er bestuurlijke zeggenschap over, in plaats van dat er alleen maar geld in verdwijnt. Natuurlijk, er is ook de mogelijkheid van een Wallo-Brussels "kern-België", maar dat is weer een ander scenario. In dat geval blijven veel instanties en bedrijven misschien wel hangen.
een stad zonder achterland is niet leefbaar en dat zal onvermijdelijk hoofdzakelijk wallonië worden, dacht ik, ook als bxl DC tot stand komt. Maar ik denk eerder dat ze samengaan. Ooit
Zelf zie ik niet veel in BXL, vind dat we 't moeten loslaten.
Oud 9 mei 2011, 22:41   #11
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
een unie zal er op termijn toch komen maar laat ons eerst werk maken van een confederatie
Problemen voor veel later.

Eerst moeten we zelfstandig gaan.

50 jaar laat ons zeggen. In't beste geval korter, naargelang.
Oud 10 mei 2011, 01:20   #12
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Een duale confederatie is aan dezelfde problematiek onderhevig. Daarenboven kunnen we ons gaan afvragen wat een confederatie te bieden heeft. Waarom zouden we het doen?
Oud 10 mei 2011, 10:48   #13
respublica
Minister

Standaard

Een Vlaanderen, met of zonder Brussel, als onafhankelijk land binnen de staat genaamd het Koninkrijk der Nederlanden (dat bestaat uit Nederland, Sint-Maarten, Aruba en Curaçao), zie ik zeker zitten.
Ik denk dat de meeste mensen geen probleem zouden hebben met aansluiting bij Nederland, mits we onze soevereiniteit behouden. De meeste mensen wensen gewoon een staatsmodel dat werkt, of dat nu België, Vlaanderen of het KdN heet, zal hun worst wezen. Ik vind het dom van de Vlamingen dat ze 'plan N' zelfs niet lijken te overwegen, terwijl de Waalse PS reeds maanden geleden afspraken heeft gemaakt met de Franse PS.

Laatst gewijzigd door respublica : 10 mei 2011 om 10:49.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2011, 12:54   #14
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Een Vlaanderen, met of zonder Brussel, als onafhankelijk land binnen de staat genaamd het Koninkrijk der Nederlanden (dat bestaat uit Nederland, Sint-Maarten, Aruba en Curaçao), zie ik zeker zitten
Waarom? Welk voordeel zit er voor mij in?
Oud 10 mei 2011, 13:29   #15
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Vlaanderen, met of zonder Brussel, als onafhankelijk land binnen de staat genaamd het Koninkrijk der Nederlanden (dat bestaat uit Nederland, Sint-Maarten, Aruba en Curaçao), zie ik zeker zitten.
Ik denk dat de meeste mensen geen probleem zouden hebben met aansluiting bij Nederland, mits we onze soevereiniteit behouden. De meeste mensen wensen gewoon een staatsmodel dat werkt, of dat nu België, Vlaanderen of het KdN heet, zal hun worst wezen. Ik vind het dom van de Vlamingen dat ze 'plan N' zelfs niet lijken te overwegen, terwijl de Waalse PS reeds maanden geleden afspraken heeft gemaakt met de Franse PS.
Vlaanderen als equivalent van Aruba. Wat een vooruitgang.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2011, 14:44   #16
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Vlaanderen als equivalent van Aruba. Wat een vooruitgang.
En je kan je afvragen wat er überhaut voor we dan ook mee gewonnen is. Buiten een immigratiestroom, een schuldsaneringsplan en een smokkelroute deelt Nederland eigenlijk alleen nog maar de koningin met de andere landen binnen het koninkrijk. Het is een soort afspraak om te helpen wanneer het nodig is. Gezien Vlaanderen niet duidelijk meer of minder ontwikkeld (bij gebrek aan een beter woord) is dan Nederland en geen van beiden bijvoorbeeld duidelijk te klein is om voor noodgevallen een leger aan te houden zou zo'n aansluiting bij het KdN een beetje een losse flodder zijn niet? Een mooi gebaar, dat wel, maar geen stap die een der partijen duidelijk voor(- of na)delen biedt. Grappig natuurlijk dat we dan ons eigen Brits gemenebestje hebben, maar toch...
Oud 10 mei 2011, 15:32   #17
respublica
Minister

Standaard

Vlaanderen zonder Brussel is economisch leefbaar, maar echt ideaal is het ook niet. Het lijkt mij nuttig om een maximale samenwerking met Nederland te overwegen. Een eenheidsstaat acht ik irrealistisch, maar waarom niet aan een confederatie of lidmaatschap van het KN denken? Waarom beperken wij als Vlamingen altijd onze mogelijkheden, terwijl Franstalig België reeds met het zuidelijke moederland overleg pleegt?
Oud 10 mei 2011, 15:48   #18
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Gezien Vlaanderen niet duidelijk meer of minder ontwikkeld (bij gebrek aan een beter woord) is dan Nederland en geen van beiden bijvoorbeeld duidelijk te klein is om voor noodgevallen een leger aan te houden zou zo'n aansluiting bij het KdN een beetje een losse flodder zijn niet? Een mooi gebaar, dat wel, maar geen stap die een der partijen duidelijk voor(- of na)delen biedt.
²

Een confederatie moet gebaseerd zijn op een wederzijds voordeel. Als er geen substantieel voordeel is moeten we geen confederatie gaan vormen op basis van emotionele argumenten in de aard van "we delen dezelfde taal, het zou zo mooi zijn".
Oud 10 mei 2011, 16:39   #19
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen zonder Brussel is economisch leefbaar, maar echt ideaal is het ook niet. Het lijkt mij nuttig om een maximale samenwerking met Nederland te overwegen. Een eenheidsstaat acht ik irrealistisch, maar waarom niet aan een confederatie of lidmaatschap van het KN denken? Waarom beperken wij als Vlamingen altijd onze mogelijkheden, terwijl Franstalig België reeds met het zuidelijke moederland overleg pleegt?
Omdat Nederlanders ernstige mensen zijn en alleen al moeten lachen bij het woord confederatie. Denk je dat ze heel hun staatshuishouding zullen omgooien om het te vervangen door een systeem dat nergens ter wereld bestaat en de afgelopen paar honderd jaar nergens goed heeft gewerkt? In Vlaanderen kan je "confederalisme" verkopen maar dat is dan ook de enigste plek in Europa.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2011, 18:39   #20
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
²

Een confederatie moet gebaseerd zijn op een wederzijds voordeel. Als er geen substantieel voordeel is moeten we geen confederatie gaan vormen op basis van emotionele argumenten in de aard van "we delen dezelfde taal, het zou zo mooi zijn".
Ongetwijfeld mag er niets besloten worden louter op basis van irrationele argumenten. Ik denk dat iedereen het er wel over eens dat we naar maximale culturele samenwerking moeten met de Nederlanders, omdat we met hen op cultureel gebied het meest gemeen hebben. Mij lijkt het echter ook noodzakelijk om op andere gebieden, waaronder het economische, het militaire, justitie, migratie en andere zaken, de krachten te bundelen. Dit kan gebeuren door vergaande samenwerkingsakkoorden tussen (een al dan niet onafhankelijk) Vlaanderen en Nederland. Van mijn part mogen die ook uitmonden in een staatkundige verbintenis. Die laatste optie zou ik trouwens bij elk scenario voor de splitsing van België op zijn minst mede in overweging nemen. Mijns inziens bestaat er nu nog een soort taboe om daarover te spreken, terwijl de Walen reeds weten dat Frankrijk hen zal opvangen indien dat nodig is, want er is reeds overleg over geweest.

Laatst gewijzigd door respublica : 10 mei 2011 om 18:42.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be