Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2004, 14:20   #1
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Drugs en depressies

In een antwoord op een mondelinge vraag van Anke Van dermeersch in de Senaat moest minister Demotte van Volksgezondheid bevestigen dat cannabisverbruik vaak leidt tot psychische problemen. Uit onderzoek blijkt dat cannabisgebruik de kans vergroot op depressies, schizofrenie en angststoornissen. Ook moest hij toegeven dat het aantal drugdoden in ons land jaar na jaar toeneemt.

Opmerkelijk is wel dat de minister stelt dat onderzoek in 2001 heeft aangetoond dat er wel degelijk een relatie is tussen depressies en cannabisgebruik. In 2001 was de minister van Volksgezondheid de Groene Magda Aelvoet. En die antwoordde in 2002 op een gelijkaardige vraag van senator Yves Buysse dat ze geen weet had van dergelijke studies. Blijkbaar leiden drugs niet enkel tot depressies, maar ook tot geheugenverlies.
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 14:34   #2
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Drugs en depressies

In een antwoord op een mondelinge vraag van Anke Van dermeersch in de Senaat moest minister Demotte van Volksgezondheid bevestigen dat cannabisverbruik vaak leidt tot psychische problemen. Uit onderzoek blijkt dat cannabisgebruik de kans vergroot op depressies, schizofrenie en angststoornissen. Ook moest hij toegeven dat het aantal drugdoden in ons land jaar na jaar toeneemt.

Opmerkelijk is wel dat de minister stelt dat onderzoek in 2001 heeft aangetoond dat er wel degelijk een relatie is tussen depressies en cannabisgebruik. In 2001 was de minister van Volksgezondheid de Groene Magda Aelvoet. En die antwoordde in 2002 op een gelijkaardige vraag van senator Yves Buysse dat ze geen weet had van dergelijke studies. Blijkbaar leiden drugs niet enkel tot depressies, maar ook tot geheugenverlies.
tuurlijk is cannabis schadelijk. Dat blijft heeeel lang in je bloed.
Zeeer schadelijk ? Dat weet ik niet. Moeten ze het verbieden ? Ja... mogen ze het tolereren als er iemand dat rookt van mij in privé. Ja... Tenslotte, alcohol is ook ferm schadelijk. Koffie ook. Sigaretten ook. Cola ook....

Probleem is -voor zover ik weet- dat cannabis niet echt depressies en zo veroorzaakt, maar dat versterkt gewoon je gevoelens. Net zoals ge zat zijt, ge je soms heel down kunt voelen of heel happy... (okee, alcohol werkt heel anders nog meen ik, maar vergelijk het daar maar een beetje mee nu). In hoeverre Cannabis zelf verslavend is of schadelijk is, dat weet ik niet. Het zijn de gevoelens die erdoor gestimuleerd worden, die psychisch op bepaalde mensen nefast kunnen zijn denk ik.

Vergelijk bv. eens met een zwaardere drug: LSD. Blijkbaar is die stof zelf totaal onschadelijk. Het gevaar schuilt hem gewoon in hetgeen de mensen doen: iemand die denkt dat 'em kan vliegen, kan zichzelf pijn doen. Iemand die in een depressieve bui is, kan bij gebruik het helemaal erg krijgen, etc... http://www.erowid.org/chemicals/lsd/lsd_basics.shtml

ivm met Cannabis:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis_basics.shtml
PROBLEMS
Negative effects can include paranoia, dry mouth, respiratory problems and nervousness/racing heart. Other effects may be negative or inconvenient in certain settings or situations including reduced ability to concentrate, impaired memory, tiredness, and confusion. Side effects tend to increase with lifetime use: as users age, they often report the anxiety-producing and uncomfortable effects increase and the euphoria decreases.

Contraindications:
Avoid Driving - While there has been little formal study into the effects of cannabis on driving, it is generally a good idea to avoid driving while under the influence of any psychoactive or intoxicating substance. Several studies have shown that drivers who use alcohol and cannabis in combination are far less capable than when taking either substance alone. Some studies have shown that cannabis causes impairment in driving performance, but that users often are aware of the impairment and compensate by driving more carefully.

Addiction Potential:
Regular use of cannabis can lead to psychological habituation for some people making it difficult for them to quit. Studies have estimated that between 5 and 10% of those who try smoking cannabis will become daily users sometime during their life, but most of these smokers will have given up the habit by age 30 and few remain daily smokers after age 40. Most people do not experience signs of physical addiction, but with regular daily use use, mild to medium withdrawal symptoms usually occur for less than a week, but can extend for as long as 6 weeks.

Long Term Health Problems:
The most common negative health impact of regular cannabis smoking are lung and throat problems including: coughing, increased frequency of throat and lung infections, and reduced lung capacity. There are concerns about possible long term carcinogenic (cancer causing) effects of cannabis smoking, but the results are still somewhat controversial. It can be safely said, however, that health risks increase with frequency and duration of smoking anything.

Poisoning:
There are no confirmed, published deaths from cannabis-only poisoning. There are a small number of people who report serious cannabis allergies which cause unexpectedly intense reactions, throat & lung irritation, etc.

Heart Issues:
Because cannabis increases heart rate, it could potentially increase risks of heart problems in those at risk of heart disease. One study found that cannabis use increased the risk of heart attack in men over 40, but its findings were weak and based on a very small number of individuals. In a large study of 65,000 individuals in California by Sidney et al in 1997, cannabis was not found to increase mortality rates among users under 50.

Mental Illness:
Several studies have indicated that cannabis use (like many other strong psychoactives) can precipitate neuroses or psychoses in those who are already at risk. Studies have also shown that cannabis use does not appear to increase the risk of psychosis in otherwise healthy individuals.
vooral psychologisch verslavend dus: gewoonteverslaving
niet zozeer fysische verslaving

http://www.erowid.org/
(waar ook bv. chocolade tussen de drugs staat )
justme is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 14:35   #3
iPod
Partijlid

iPod's schermafbeelding

Standaard

Gaan we dan eindelijk alcohol afschaffen? 'T zal er dan plots een pak minder agressief aant toe gaan op de pensenkermis van het vlaams blok.

'We leven al jaren in een multiculturele maatschappij. Antwerpen is één van die steden met de meeste multiculturele invloeden. Anders had je nooit zo'n grote groeiende economie, haven en nieuwe trendzettende stad gehad'

-Jurgen Verstrepen-
iPod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 14:37   #4
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door iPod
Gaan we dan eindelijk alcohol afschaffen? 'T zal er dan plots een pak minder agressief aant toe gaan op de pensenkermis van het vlaams blok.
En U gaat waarschijnlijk ook wat minder onzin verkopen.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 14:37   #5
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

In plaats van dat idiote gedoogbeleid zouen we beter het voorbeeld van Ierland en Noorwegen volgen, die zijn tenminste begaan met de volksgezondheid in plaats van te blijven teren op die kanker-inkomsten.
Oud 7 juni 2004, 14:40   #6
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
In plaats van dat idiote gedoogbeleid zouen we beter het voorbeeld van Ierland en Noorwegen volgen, die zijn tenminste begaan met de volksgezondheid in plaats van te blijven teren op die kanker-inkomsten.
een gezonde bevolking die geen genot meer heeft ?

sigaretten afschaffen (ik rook niet, nooit)
alcohol afschaffen ?
vettige frietkoten afschaffen ?
chocolade (=drug) afschaffen ?
koffie (=grote brol) afschaffen ?

Iedereen gezond...Bourgondische levensvreugde weg ?
Oud 7 juni 2004, 15:02   #7
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door justme
Citaat:

alcohol afschaffen ?

het gaat hier om een softdrug. justme heeft het hier correct. als we alle dingen die we als softdrug of zelfs maar als enigszins verslaven moeten afpakken dan mag je gewoon niks meer doen.
zolang je andere mensen niet ergert met je gewoontes of jezelf niet in gevaar brengt, vind ik dat niemand het recht heeft zich daar mee te bemoeien... het woordje privéaangelegenheid komt bij me op

You're only as old as the boys you feel
james is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 15:21   #8
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door justme
Citaat:

alcohol afschaffen ?

Haal chocolade maar uit dat lijstje. Zwarte chocolade toch, want hoewel opwekkend en licht verslavend, is het (met mate) eigenlijk een heel gezond goedje.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 15:27   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

dacht ik ook. Blijf van mijn chocolade af!
Oud 7 juni 2004, 15:28   #10
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door james
zolang je andere mensen niet ergert met je gewoontes of jezelf niet in gevaar brengt, vind ik dat niemand het recht heeft zich daar mee te bemoeien... het woordje privéaangelegenheid komt bij me op
Als ik niet moet meebetalen als ge longkanker krijgt van uwe canabis is dat allemaal in orde. Maar zo werkt het systeem in Belgie niet. Mensen hier denken dat ze onder hun persoonlijke vrijheid hun eigen mogen platsmoren, en dat het dan hun recht is te eisen dat de gemeenschap voor hun behandeling betaalt. Dat is geen persoonlijke vrijheid, dat is een inbruik op de persoonlijke vrijheid van alle anderen.
Oud 7 juni 2004, 15:31   #11
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Uit onderzoek blijkt dat cannabisgebruik de kans vergroot op depressies, schizofrenie en angststoornissen.
Ik heb eerder depressies en angststoornissen overgehouden aan mijn Vlaams Blok-opvoeding dan aan mijn cannabisgebruik.

En ik ben er, ondanks jaren blowen, nog niet in geslaagd om dat te vergeten...: kinderen indoctrineren zorgt immers voor levenslange schade.
Oud 7 juni 2004, 15:32   #12
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Verslavend, slecht voor de gezondheid, ....
Wisten we dat al niet ?

Maar ja, we "gedogen", want dat brengt geld op en vooral stemmen van verslaafden !
En als ze willen afkicken toont dat alleen het nut van sociale dienst, afkickcentra en ziekenkassen.
Toch goed hé ons systeem ? Zolang wij maar ons zitje hebben.
Oud 7 juni 2004, 15:35   #13
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Maar ja, we "gedogen", want dat brengt geld op en vooral stemmen van verslaafden !
Waar haalt u het?
Oud 7 juni 2004, 15:40   #14
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door iPod
LOOOOOOOOL
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 15:59   #15
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door james
Akkoord, maar je vergeet een ding, rokers brengen anderen ook in gevaar.

Ik heb eens gehoord dat de gevoeligheid aan kanker door nicotine en die andere smoor-rommel erfelijk is, het is dus mogelijk dat een roker 50 jaar continu paft zonder al te grote problemen, en iemand die er af en toe eens een pint mee gaat drinken het na een paar jaar vlaggen heeft en aan de chemo of onder het mes moet.

En hoe hard heb ik me al niet ge-ergerd aan al die vieze peuken op straat en in het gras, en aan mijn kleren die stinken als ik al was het maar effe in en uit een cafee kom, en mijn ogen die tot de dag erna prikken. Prive-aangelegenheid...
Oud 7 juni 2004, 16:12   #16
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

wat mij opvalt aan "de rokers" is dat ze meestal stinken uit hun bek en daarbij dikwijls bruine of rotte tanden hebben...... en dat het écht niet "trendy" meer is om te roken, het is eerder de laaggeschoolde die je al paffend op straat ziet lopen (en die meestal in café's rondhangen) de mensen met een béétje opvoeding of bewustzijn roken niet, kwestie van uw eigen een beetje te verzorgen teneinde er goed uit te zien !
Zeg nu zelf wat is er aantrekkelijk : een mooie vrouw met een stralende glimlach of diezelfde met rotte tanden en een "coole" sigaret ???? van mij mogen ze paffen tot ze erbij stikken, maar op medelijden moeten ze niet rekenen als ze aan 't creveren zijn, ze hebben er trouwens "zelf" voor gekozen ! maar ik kies ervoor dat ze met hun stinkstokken uit mijn geburen blijven ! 8)
Oud 7 juni 2004, 16:20   #17
boeha
Schepen

Standaard

Het is een minderheid die depressies krijgt van cannabis.
Het zou veel logischer zijn om alcohol te verbieden naar de normen die men nu hanteert.

Drugs zijn op zich niet eens zo verschillend van elkaar; het is maar hoe je ze gebruikt, in welke mate.

Een drug verbieden heeft geen zin; zelfs al leidt het in sommige gevallen tot depressies.
En meestal zijn de depressies te linken aan het hoge THC-gehalte (omdat de plant net illegaal is en sterker gemaakt worden) , de persoonlijke aanleg om schizofrenie en dergelijke te ontwikkelen en de mate van gebruik.

De cannabis uit de jaren 60 bevatte ongeveer 2% THC; en leidde bijna nooit tot problemen.
De cannabis van vandaag heeft gehaltes die kunnen oplopen tot 20% met alle gevolgen vandien.
Maw; cannabis mag je niet zien als 1 algemene plant; er bestaan onnoemelijk veel gradaties in sterkte, en over het algemeen geldt: hoe hoger de THC-waarde; hoe meer kans op problemen.

Voor de geïnteresseerden, discussies omtrent dit onderwerp:
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=16314
of: http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=16566
boeha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 16:42   #18
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN
wat mij opvalt aan "de rokers" is dat ze meestal stinken uit hun bek en daarbij dikwijls bruine of rotte tanden hebben...... en dat het écht niet "trendy" meer is om te roken, het is eerder de laaggeschoolde die je al paffend op straat ziet lopen (en die meestal in café's rondhangen) de mensen met een béétje opvoeding of bewustzijn roken niet, kwestie van uw eigen een beetje te verzorgen teneinde er goed uit te zien !
Zeg nu zelf wat is er aantrekkelijk : een mooie vrouw met een stralende glimlach of diezelfde met rotte tanden en een "coole" sigaret ???? van mij mogen ze paffen tot ze erbij stikken, maar op medelijden moeten ze niet rekenen als ze aan 't creveren zijn, ze hebben er trouwens "zelf" voor gekozen ! maar ik kies ervoor dat ze met hun stinkstokken uit mijn geburen blijven ! 8)
zoals gezegd, ik rook nooit

maar laaggeschoolden ? Ik heb genoeg mensen met vet vet betaald jobke gezien die roken als ne ketter... (oa een paar man van http://www.optiver.be/ , shit zo , roken, ongelooflijk :o )...
En jongeren ? Overal roken ze... een leerling uit het beroep evenzeer als ne universiteitstudent
Oud 7 juni 2004, 16:43   #19
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Als ik niet moet meebetalen als ge longkanker krijgt van uwe canabis is dat allemaal in orde. Maar zo werkt het systeem in Belgie niet. Mensen hier denken dat ze onder hun persoonlijke vrijheid hun eigen mogen platsmoren, en dat het dan hun recht is te eisen dat de gemeenschap voor hun behandeling betaalt. Dat is geen persoonlijke vrijheid, dat is een inbruik op de persoonlijke vrijheid van alle anderen.
betaal dan mee aan de schade van mensen zonder ook maar enig genotsmiddelen:

gestresseerde mensen, mensen zonder toeverlaat, mensen die zich rot vervelen, etc...
Oud 7 juni 2004, 16:45   #20
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel

Haal chocolade maar uit dat lijstje. Zwarte chocolade toch, want hoewel opwekkend en licht verslavend, is het (met mate) eigenlijk een heel gezond goedje.
een paar glaasjes rode wijn ook
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be