Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2011, 08:52   #1
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard Mama en papa terug naar rijschool?

Mama en papa terug naar rijschool?

dinsdag 21 juni 2011Auteur: (KBA)
Als het van Europa afhangt, wordt het ook in België moeilijker om een rijbewijs te halen. De commissie Mobiliteit van het Europees Parlement stemt vandaag over richtlijnen die de minimumeisen voor kandidaat-bestuurders én hun begeleiders voor heel Europa dezelfde maken. ‘Voor België betekent dat: verstrengen', zegt Jeroen Smeesters van Federdrive, de federatie van autorijscholen. ‘Want het enige wat ons land verplicht, is dat de kandidaat-bestuurder een tijdje een voorlopig rijbewijs heeft en meedoet aan een examen. Hij of zij moet in principe voordien geen meter gereden hebben.'

Ook de eisen voor rij-instructeurs worden verstrengd, net als die voor ‘de mama en de papa' die zoon of dochter willen leren rijden.
Het is de bedoeling dat ze zelf een bijscholing moeten volgen voor ze les mogen geven. ‘Nu is het risico te groot dat je je eigen fouten op je kinderen overdraagt', zegt Smeesters. De commissie benadrukt wel dat de kosten voor het verkrijgen van een rijbewijs niet te hoog mogen oplopen.

‘Bij het rijexamen volstaat het niet te controleren of de kandidaat het verkeersreglement kent en een aantal manoeuvres kan uitvoeren', zo staat het in de richtlijnen die Europa vandaag goedkeurt. Alle lidstaten moeten kandidaat-bestuurders ook evalueren op hun houding in het verkeer en bekijken of ze ecologisch kunnen rijden.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=NS3BLJ5O

Ik snap niet hoe dit achterlijk systeem nog niet is afgeschaft. Zo iets is in Nederland niet mogelijk. En dan dat voorlopig rijbewijs, examen doen zonder nog een meter gereden, belachelijk.
Maja, in Belziek is alles mogelijk. Dus maak jullie borst maar nat, bij de hereniging ist gedaan met rijles van papa.
Oud 21 juni 2011, 13:59   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Maja, in Belziek is alles mogelijk. Dus maak jullie borst maar nat, bij de hereniging ist gedaan met rijles van papa.
Idd, Belziek...

En als men zo begint mag men het al vergeten:
Citaat:
De commissie benadrukt wel dat de kosten voor het verkrijgen van een rijbewijs niet te hoog mogen oplopen
Geef het rijbewijs dan gratis, want daarin is Belziek wereldkampioen.

Citaat:
‘Bij het rijexamen volstaat het niet te controleren of de kandidaat het verkeersreglement kent en een aantal manoeuvres kan uitvoeren', zo staat het in de richtlijnen die Europa vandaag goedkeurt. Alle lidstaten moeten kandidaat-bestuurders ook evalueren op hun houding in het verkeer en bekijken of ze ecologisch kunnen rijden.
Zoals ik al voorstelde het Belziek-kerktorenrijbewijs schrappen in het EU-buitenland.

Dit zijn tenminste vereisten:
http://www.fahrschule-schnell.de/332444/360405.html

Laatst gewijzigd door Micele : 21 juni 2011 om 14:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 20:13   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het mijne is eeuwig geldig.
Dat pakken ze me niet af.
Eender welke wet ze maken.
Het staat er op geschreven.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2011, 22:03   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat van mij mogen ze gewoon afpakken (wetten veranderen...), maar dan van iedereen. (is in Belziek toch utopie)

(ik heb alle voertuigen, behalve bus. Mijn Duits Europees rijbewijs heb ik toendertijd afgegeven, mss staat dat ergens nog vermeld ... )

Ik ga met plezier een nieuw volwaardig praktijk-rijexamen afleggen (binnen redelijke termijn).

Het verkeer zal er veel veiliger op worden, en wie weet verminderen de files enorm... (maar daar hoef ik nooit meer te zijn).

Laatst gewijzigd door Micele : 21 juni 2011 om 22:06.
Oud 22 juni 2011, 11:46   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het rijexamen zou inderdaad uitgebreid moeten worden...

verplicht een elandmanouvre uitvoeren op een nat wegdek, en een slip laten uitvoeren op een nat wegdek.

Die slip moet desnoods niet perfect uitgevoerd worden in de zin dat je hem kunt voorkomen maar de juiste reactie zou wel moeten uitgevoerd worden.

Desnoods een paar uur op de simulator, reactievermogen testen, en reacties testen om mogelijke ongevallen te voorkomen of de schade te beperken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2011, 12:47   #6
NoTuma
Provinciaal Statenlid

NoTuma's schermafbeelding

Standaard

Het elandmanouvre, ik heb het in 14 jaar nog maar 1 keer nodig gehad...voor iemand die vlak voor mijn neus door het rode licht reed...

Vooral de mentaliteit van veel bestuurders moet dringend wijzigen...defensief rijden is de sleutel tot een veilig verkeer, dan heb je die slipcursussen zelfs niet nodig.
Oud 22 juni 2011, 14:13   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Het elandmanouvre, ik heb het in 14 jaar nog maar 1 keer nodig gehad...voor iemand die vlak voor mijn neus door het rode licht reed...

Vooral de mentaliteit van veel bestuurders moet dringend wijzigen...defensief rijden is de sleutel tot een veilig verkeer, dan heb je die slipcursussen zelfs niet nodig.
Ja, maar die eene keer moet je het best wel perfect kunnen...

het betekend in vele gevallen het verschil tussen leven en dood. Heb die situatie ook ooit eens meegemaakt, een of andere gek die door het rood vloog,

Defensief rijden ja, ... zoals die eikel met zijn camionet die ineens tegen 110 van vak 1 , vlak voor uwe neus op vak 3 staat, die die voor mij reed plakte er bekanst in, gelukkig dat ik altijd ruimte laat, of ik zat er ook bovenop.

Ge moogt zelf nog zo defensief rijden, als ge niet gewapend zijt tegen de eikels en shit for brains in het slecht geladen camionetje van hun baas, of de truck chaufeurs die aan hun spel zitten sleuren, DVD's zitten kijken of hun gazet lezen, ah ik zou de vrouwen nog vergeten die hun make up zitten aanbrengen of hun haar goeleggen aan 120 per uur. Mensen die nog altijd geen bluetooth kit in hun auto hebben, en onnozelaars die niet beseffen dat ze met een sleurhut achter hun gat hangen zult ge het niet lang overleven op de autostrade...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2011, 14:16   #8
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Gezien uw alcoholbarometer in het weekend kan dat wel eens vlug veranderen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2011, 14:18   #9
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Iedereen die zijn rijbewijs van voor 70-80 heeft terugdturen. fileprobleem direkt opgelost
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2011, 18:36   #10
NoTuma
Provinciaal Statenlid

NoTuma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja, maar die eene keer moet je het best wel perfect kunnen...

het betekend in vele gevallen het verschil tussen leven en dood. Heb die situatie ook ooit eens meegemaakt, een of andere gek die door het rood vloog,

Defensief rijden ja, ... zoals die eikel met zijn camionet die ineens tegen 110 van vak 1 , vlak voor uwe neus op vak 3 staat, die die voor mij reed plakte er bekanst in, gelukkig dat ik altijd ruimte laat, of ik zat er ook bovenop.

Ge moogt zelf nog zo defensief rijden, als ge niet gewapend zijt tegen de eikels en shit for brains in het slecht geladen camionetje van hun baas, of de truck chaufeurs die aan hun spel zitten sleuren, DVD's zitten kijken of hun gazet lezen, ah ik zou de vrouwen nog vergeten die hun make up zitten aanbrengen of hun haar goeleggen aan 120 per uur. Mensen die nog altijd geen bluetooth kit in hun auto hebben, en onnozelaars die niet beseffen dat ze met een sleurhut achter hun gat hangen zult ge het niet lang overleven op de autostrade...
idd, al die "mensen" hebben dringend een mentaliteitswijziging nodig...
Ik vrees dat zo'n verplichte slipcursus in ons Belgenland juist averechts gaat werken door die verrotte mentaliteit op de weg. Denken dat ze nu echt kunnen rijden en er nog een schepje bovenop doen: 'Het geeft niet dat het regent, ik heb toch een slipcursus gedaan...'

Een goede chauffeur op de openbare weg is volgens mij niet iemand die kan driften en wat nog allemaal maar iemand die met een aangepaste snelheid rijdt naargelang de omstandigheden, iemand die voldoende afstand houdt, zijn verkeersregels goed kent en vooral hoffelijk rijdt...zoals je eigenlijk zelf zegt, daar knelt het schoentje op de Vlaamse wegen.

Iemand hier die naar de allerslechtste chauffeur van Nederland kijkt? Vooral de eerste aflevering is echt wel de moeite om eens te bekijken, ongelooflijk dat er zulke chauffeurs op de baan rondrijden...
http://sites.bnn.nl/page/dacvn/video...6b12fe11f1de91
Oud 23 juni 2011, 10:57   #11
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Nog even (tiental jaartjes?) en je moet om een rijbewijs te behalen voldoen aan de criteria van een lijnpiloot!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2011, 11:10   #12
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Alsof een rijbewijs nog niet duur genoeg is ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2011, 13:00   #13
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Nog even (tiental jaartjes?) en je moet om een rijbewijs te behalen voldoen aan de criteria van een lijnpiloot!
Als ge aan 163km over het viaduct in Vilvoorde wilt vliegen wel....
Oud 23 juni 2011, 13:31   #14
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ge aan 163km over het viaduct in Vilvoorde wilt vliegen wel....
Jamaar, dan zijt ge een laagvlieger.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2011, 15:08   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Beter dat als het huidige pamperrijbewijs.
Oud 24 juni 2011, 08:47   #16
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Iedereen die zijn rijbewijs van voor 70-80 heeft terugdturen. fileprobleem direkt opgelost
Ik sta, hang, puf, bevries, smelt, ontplof, duw, trek (alles wa ge wilt maar nie rijden) elke vrijdagavond op de Antwerpse ring en geloof me, het zijn niet de rijbewijzen uit de jaren 70-80 die de boel daar blokkeren.

Er is maar 1 probleem in die file, neem dat weg en ge kunt een rijvak organiseren voor "trottinetten" als ge wilt, bovenop dat al geselecteerde vak voor circusolifanten.

En dat probleem is VRACHTWAGENS ! Bij momenten kijk ik daar rond mij en vraag me af of ik de enige personenwagen op die ring ben. Het gaat met 5 per uur vooruit en nog moeten die primaten van bestuurders (nee nee 'k weet het, niet allemaal) van vak veranderen, en maar knipperen, en maar toeteren.....

En over al die dodelijke ongevallen waarbij er weer eens ene in slaap is gesukkeld of waarbij er ene weer eens de file niet heeft opgemerkt die hij naderde, gaan we maar zwijgen zeker ? Of de transportlobby krijgt weer een maagzweer.

Maar als ge rond 23u terugkeert, dan rijdt er bij wijze van spreken niet één trottinet meer op die ring. Wel, laat die primaten dan bollen hé, of beter gezegd, hou vrachtverkeer en woon/werkverkeer uit elkaar.

Noorman
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2011, 17:30   #17
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus maak jullie borst maar nat, bij de hereniging ist gedaan met rijles van papa.
Tegen dan rijden alle auto's vanzelf en hebben we geen rijbewijs meer nodig.
Oud 25 juni 2011, 00:59   #18
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noorman Bekijk bericht
Ik sta, hang, puf, bevries, smelt, ontplof, duw, trek (alles wa ge wilt maar nie rijden) elke vrijdagavond op de Antwerpse ring en geloof me, het zijn niet de rijbewijzen uit de jaren 70-80 die de boel daar blokkeren.

Er is maar 1 probleem in die file, neem dat weg en ge kunt een rijvak organiseren voor "trottinetten" als ge wilt, bovenop dat al geselecteerde vak voor circusolifanten.

En dat probleem is VRACHTWAGENS ! Bij momenten kijk ik daar rond mij en vraag me af of ik de enige personenwagen op die ring ben. Het gaat met 5 per uur vooruit en nog moeten die primaten van bestuurders (nee nee 'k weet het, niet allemaal) van vak veranderen, en maar knipperen, en maar toeteren.....

En over al die dodelijke ongevallen waarbij er weer eens ene in slaap is gesukkeld of waarbij er ene weer eens de file niet heeft opgemerkt die hij naderde, gaan we maar zwijgen zeker ? Of de transportlobby krijgt weer een maagzweer.

Maar als ge rond 23u terugkeert, dan rijdt er bij wijze van spreken niet één trottinet meer op die ring. Wel, laat die primaten dan bollen hé, of beter gezegd, hou vrachtverkeer en woon/werkverkeer uit elkaar.

Noorman
Ik denk dat dat enkel is wat jij wil zien, wat jij er van maakt, net als al die andere die gelijkaardige meningen er op na houden.
Je schuift liever de schuld af op actoren en factoren zo ver mogelijk van u eigen leefwereld verwijderd dan het te zoeken of te zien waar het is.

Het verkeer is zodanig toegenomen dat er files zijn; we zitten het liefst alleen in onze zo imposant mogelijke auto en we wanen ons allemaal de beste chauffeur. Vaak omdat we denken dat door alle actieve en passieve veiligheidssystemen de gevolgen van snel rijden en andere aso-weggedrag (bumperkleven aan veel te hoge snelheden, rijstrook springen zonder richtingaanwijzer,..) onbestaande zijn geworden. De ongevallen in de file dit tegensprekende maar soit.

En wat het vrachtverkeer betreft, heb dat al in andere threads gezegd;
We kankeren daarop en geven hun vaak de schuld maar vinden het blijkbaar normaal dat we als automobilisten meestal geen rekening met hun houden (afsnijden en liefst zonder richtingsaanwijzers, in dode hoek rijden van hun,..).
En de fouten die we hun aansmeren vaak zelf maken; bellen, eten achter stuur, haar goedleggen/kammen of toilet maken, geen afstand genoeg houden, moe rijden, ongeconcentreerd,... met andere dingen bezig zijn dan rijden dus.
Ik ontken niet dat er daar ook een aantal cowboys tussen zitten maar niet meer of minder dan er genoeg cowboys zijn wat personen vervoer of verkeer betreft! En dat kun je niet ontkennen.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 01:06   #19
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Tegen dan rijden alle auto's vanzelf en hebben we geen rijbewijs meer nodig.
Denk dan eerder dat we een heel ander OV systeem hebben ook.. want of de auto nu zelf rijd of niet, enige wat er bijna niet meer zal voorvallen zijn ongelukken. Files op zich zijn daar niet met opgelost denk ik.

Maar waarom zouden we geen rijbewijs meer nodig moeten hebben? Vertrouwen op technologie is niet verkeerd maar dat wil toch niet zeggen dat deze de absolute controle moet krijgen? een aanvulling of gelijke maar niet meer dan dat. Of zijn we plots niet meer in staat onze eigen verantwoordelijkheid te nemen? Hmm dat laatste is beetje overbodige vraag wat mij betreft als ik zie hoe anderen zich op de weg bewegen...
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 08:57   #20
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Ik denk dat dat enkel is wat jij wil zien, wat jij er van maakt, net als al die andere die gelijkaardige meningen er op na houden.
Je schuift liever de schuld af op actoren en factoren zo ver mogelijk van u eigen leefwereld verwijderd dan het te zoeken of te zien waar het is.

Het verkeer is zodanig toegenomen dat er files zijn; we zitten het liefst alleen in onze zo imposant mogelijke auto en we wanen ons allemaal de beste chauffeur. Vaak omdat we denken dat door alle actieve en passieve veiligheidssystemen de gevolgen van snel rijden en andere aso-weggedrag (bumperkleven aan veel te hoge snelheden, rijstrook springen zonder richtingaanwijzer,..) onbestaande zijn geworden. De ongevallen in de file dit tegensprekende maar soit.

En wat het vrachtverkeer betreft, heb dat al in andere threads gezegd;
We kankeren daarop en geven hun vaak de schuld maar vinden het blijkbaar normaal dat we als automobilisten meestal geen rekening met hun houden (afsnijden en liefst zonder richtingsaanwijzers, in dode hoek rijden van hun,..).
En de fouten die we hun aansmeren vaak zelf maken; bellen, eten achter stuur, haar goedleggen/kammen of toilet maken, geen afstand genoeg houden, moe rijden, ongeconcentreerd,... met andere dingen bezig zijn dan rijden dus.
Ik ontken niet dat er daar ook een aantal cowboys tussen zitten maar niet meer of minder dan er genoeg cowboys zijn wat personen vervoer of verkeer betreft! En dat kun je niet ontkennen.
Kan hier 100% bij aansluiten. Gister nog gezien tijdens mijn werk.
Stonden te monitoren bij Flight Forum Eindhoven op goede doorstroming vd spits. Hoeveel bellers ik niet gezien heb: man, man, man miserie, miserie (zou Fernand zeggen )
En er nog tussen-kruipers zonder richting omdat ze op laatste moment de afslag pakten, enz...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be