![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() BRUSSEL - De studie over de financiële transfers tussen de gewesten, die de Vlaamse regering vorig jaar bestelde, komt er niet meer voor de verkiezingen. ,,De voorlopige resultaten liggen wel in de lijn van de laatste KBC-studie'', klinkt het op het kabinet van de Vlaamse minister-president Bart Somers (VLD).
Over de transfers tussen de gewesten wordt al decennia gebakkeleid. Eind de jaren '70 begonnen economen van de KU.Leuven de geldstromen tussen de gewesten te berekenen. Later gebeurde dat door de KBC-studiedienst. In november vorig jaar maakte de KBC bekend dat de transfers van Vlaanderen naar Wallonië en Brussel in 2002 opgelopen waren tot 5,4 miljard euro. Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) hield het in juni 2003 op 3 tot 3,5 miljard. ,,Bovendien zal door de snellere vergrijzing in Vlaanderen die transfer geleidelijk verdwijnen'', liet het VBO weten. Volgens de Vlaams werkgeversorganisatie (Voka) - die de jaarlijkse transfers op 10 miljard raamt - zorgt de vergrijzing hooguit voor een kleine afzwakking ervan. Om een eind te maken aan de discussies bestelde Patrick Dewael (VLD), de toenmalige Vlaamse minister-president, in mei 2003 een studie over de transfers. Dewael benadrukte dat ,,de objectief verantwoorde solidariteit bewaard moet blijven''. Zijn opvolger Bart Somers verklaarde de voorbije maanden verschillende keren dat de resultaten van de studie vóór de verkiezingen zouden worden voorgesteld. Tijdens een van de laatste zittingen van het Vlaams parlement herhaalde hij dat. Nu blijkt dit plots niet meer het geval te zijn. ,,We hebben voorlopige cijfers gekregen, maar er zijn nog een aantal technische aanpassingen nodig'', benadrukt de woordvoerder van Somers. ,,Een commissie van professoren moet de studie trouwens nog valideren.'' Hij ontkent dat het uitstel er om electorale redenen is gekomen. ,,Dat we de resultaten zouden achterhouden is onzin'', luidt het. ,,Uit de voorlopige resultaten blijkt trouwens dat ze helemaal in de lijn liggen van de laatste KBC-studie.'' Volgens die studie zijn er transfers in de sociale zekerheid, de federale overheidsbegroting en de financieringsregeling voor de deelstaten. In 2002 betaalden de Vlamingen 1,23 miljard euro meer aan de federale overheid dan ze terugkregen. Via de financieringsregeling voor de deelstaten was Vlaanderen voor 1,29 miljard solidair. In de sociale zekerheid ging het om 2,91 miljard. 09/06/2004 Steven Samyn ©Copyright De Standaard |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarmee nog maar eens blijkt dat de VLD de Pest Voor Vlaanderen is en blijft.
Niet dat het Vlaanderen veel zal helpen dat de transfers eindelijk worden toegegeven. Vlaanderen zal nog even moeten blijven dienen om Belgique overeind te houden. Pas na de volgende verkiezingen zullen de Vlamingen zich gaan afvragen waar al hun geld naartoe gaat. Als de eigen portemonee veel vlugger dan normaal leeggeraakt. D�*t is het ogenblik dat de transfers de meeste Vlamingen gaan dwarszitten.
![]() |
#4 |
Schepen
|
![]() De studie is af, ze geven de resultaten niet en toch beweren ze niks achter te houden.... je moet het maar kunnen uitleggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() Studie studie studie ... Is daarvoor een studie vandoen? Ik dacht dat ook de regeringen zoiets moeten bijhouden dat de naam BOEKHOUDING kreeg. Of ben ik verkeerd? Daar is toch wel perfect af te lezen hoeveel er binnenkomt en wat waar naartoe gaat? Of is er zoveel mee gesjoemeld dat niemand nog het bos door de bomen kan zien ... Fraude op hoogste niveau. Ieder bedrijf moet zijn boekhouding neerleggen, ook de staat. En wij moeten die zonder probleem ook kunnen opvragen. Of ben ik nog steeds verkeerd en heb ik vroeger een slechte leraar boekhouden & economie gehad?
greetz |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
de belgische boekhouding is nationaal, die is niet voorzien om zomaar uiterst complexe regionale informatie uit te halen ben je getrouwd, met een gezin? probeer dan eens na te gaan hoeveel elk precies kost veel succes daarmee |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens een cijfer tot na de komma heeft geen zin. Alleen de grootorde is van belang. En voor de rest is het gewoon een kwestie van willen (of mogen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() Een studie, een studie, uw moeder is een studie.
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [size=6]GEEN PERSOONLIJKE BELEDIGINGEN
johanvdw[/size] |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
De enige plaats waar ik de Belgische driekleur nog kan verteren is in die oerdegelijke ouderwetse dweilen. A patriot must always be ready to defend his country against his government. ---Edward Abbey--- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ten tweede ik kan u perfect vertellen hoeveel ik waar en aan wat uitgeef en wat er binnenkomt. Boekhouders dienen ergens voor, of niet? Ik zie een bedrijf al zeggen: "Wij kunnen u niet vertellen wat wat onze kosten/inkomsten waren, 't is te complex ..." Kende nog een grote lol? Ik denk dat ik voor de rest hier niks meer op te zeggen heb. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() toen de KBC met haar studie aan de proppen kwam heeft de VLD die ook al proberen te blokkeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
je kan je bv afvragen of veel prive-bedrijven zomaar zouden kunnen antwoorden wat de kosten/uitgaven structuur in belgie opgesplits over vershillende regio's en dat is pas peanuts vergeleken met een land runnen probleem is met mensen als jullie is dat jullie de technische details niet snappen, maar er genoeg van denken te weten om een sterke mening erop na te houden |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
maar de studie moet een andere vraag beantwoorden |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
swat, ik kan het me in elk geval niet herinneren |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
greetz |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is daarom ook noodzakelijk dat Vlaanderen zo snel mogelijk budgettair onafhankelijk wordt. Zo krijgen de burgers (kiezers) tenminste inzicht wat er met hun geld zowat allemaal wordt uitgespookt.
![]() |
![]() |
#20 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
vraag eens aan dexia of ze je cijfers voor vlaanderen en wallonie apart kunnen geven dus ja je ziet het verkeerd ik kreeg trouwens boekhouding van de man die zijn volk leerde beleggen (Van der elst)! geen al te sympathieke kerel |
||
![]() |
![]() |