Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Kan de klimaatwissel nog geweerd worden?
Kan nog geweerd worden 12 17,91%
Kan n iet meer geweerd worden, alleen afgeremd 36 53,73%
Kan niet meer afgeremd worden 19 28,36%
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2006, 16:37   #1
eno2
Banneling

Standaard Kan de klimaatwissel nog geweerd worden?

Kan de klimaatwissel nog geweerd worden?
Je hebt de believers en de non-believers.
Met de gegeven stand van zaken, in de climat-science, beschouw ik de
non-believers als geretardeerd, exentriek, of tangentieel.

Zelf zeg ik: niet meer te weren.
Omdat de politieke wil ontbreekt om internationaal snel en afdoend in te grijpen in de tijd dat we misschien nog over een kleine window of opportunity daartoe beschikken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 16:49   #2
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij kan het zelfs niet afgeremd worden, vermits economische hebzucht blijft primeren.. dan mogen er nog 1000 kyoto protocollen komen.. als niet iedereen akkoord is met het eerste zal er van de rest ook niks in huis komen.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 16:49   #3
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
1 Handclapping:

We zijn aan fossiele brandstoffen verslaafd : dat is een feit. Na de voorstelling van de film over klimaatsveranderingen namen de politiekers hun zware te veel verbruikende auto's en reden huiswaarts. Een duidelijkere
illustratie van de onwil en onmacht om tot fundamentele veranderingen te komen is nauwelijks denkbaar.

Ook een "groenere" politiek is ondenkbaar : Vera Dua is een hoer nietwaar ?

"Ratio" is a-politiek. Indien men rationeel over de problemen in de ereld nadenkt zijn er rationele oplossingen die democratisch gezien onhaalbaar zijn.
Er is helaas geen ander systeem dat kan werken. Ik zie geen groene dictator
een andere klimaatvriendelijke levenswijze opleggen.

Het grootste probleem in België is dat er onder franstaligen verhoudingsgewijs meer werklozen zijn dan onder nederlandstaligen. Het is niet dat er nog altijd in verhouding met de rijkdom van ons land te veel absolute armoede is, het is zeker niet dat we onze bodem met varkensmest aan het vergiftigen zijn en het is zeker niet dat we te veel fossiele brandstoffen verbranden zodat het klimaat de massale emigratie naar hoger gelegen gebieden zullen noodzakelijk maken. (Ja ik bedoel die streek van ons land, die we niet meer wensen te hebben omdat men er frans spreekt).
En waarom is Vera een hoer?

Politiek is op zijn best rationeel. Maar we zitten met een onoverkomelijke decalatie tussen rationeel denken en doen. Om het rationele denken te realiseren zijn er in deze materie algauw een paar decennia verstreken...

OP communautaire zaken ga ik hier niet in.

Overschakelen op een CO2-vrije of CO2-arme economie betekent niet noodzakelijk veel economische groei inleveren. Dat niet doen, betekent dat gegarandeerd wél.

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 december 2006 om 16:56.
Oud 21 december 2006, 16:57   #4
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Volgens mij kan het zelfs niet afgeremd worden, vermits economische hebzucht blijft primeren.. dan mogen er nog 1000 kyoto protocollen komen.. als niet iedereen akkoord is met het eerste zal er van de rest ook niks in huis komen.
Toch zal er heftig afgeremd worden.
Ik vraag me alleen af, of het niet telaat is.
Oud 21 december 2006, 18:10   #5
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Met de huidige technologische middelen kan het klimaat niet meer gered worden. Als we echt een ecologisch-fascistisch beleid gaan voeren, dan kan het wel afgeremd worden, maar dan nog zal het CO2 gehalte niet afnemen, hooguit stabiliseren.

Maar eigenlijk zou het best zijn dat de technologie oplossing brengt. Bijvoorbeeld enorme installaties bouwen die CO2 uit de lucht halen. Zo kunnen we een gezond evenwicht behouden tussen economische welvaart en minder gaan vervuilen. Zonder technologische hulpmiddelen vrees ik dat we te laat gaan komen.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 18:13   #6
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Als we geen rekening houden met taboes en massaal overschakelen op kernenergie zie ik een nog een mogelijke oplossing.
Helaas denkt de groene beweging véél te dogmatisch.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 18:17   #7
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Als we geen rekening houden met taboes en massaal overschakelen op kernenergie zie ik een nog een mogelijke oplossing.
Helaas heeft de groene beweging geen noemenswaardig politiek impact
en kan ze alleen dienen als zweepstaartpartij bij de kunstmatige bevruchting van de milieu-wetgeving, waarbij ze nauweljiks het stalen pantser van de industriële lobbying weet te doordringen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 december 2006 om 18:17.
Oud 21 december 2006, 18:17   #8
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

"Vera Dua is een hoer" is een plakkaat gedragen door verontwaardigde boeren en jagers die iets hadden tegen "de groene regelneverij". De maatregelen waar ze tegen protesteerden zijn door de volgende vlaamse regering "zonder groen" ingevoerd. Of "niveau" in de vlaamse politiek, meer bepaald van de Christelijke partijen.

Ik heb me mateloos in die slogan geërgerd.. volksverlakkerij als "goed bestuur" en nog zo van die verhalen.
Oud 21 december 2006, 18:18   #9
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
"Vera Dua is een hoer" is een plakkaat gedragen door verontwaardigde boeren en jagers die iets hadden tegen "de groene regelneverij". De maatregelen waar ze tegen protesteerden zijn door de volgende vlaamse regering "zonder groen" ingevoerd. Of "niveau" in de vlaamse politiek, meer bepaald van de Christelijke partijen.

Ik heb me mateloos in die slogan geërgerd.. volksverlakkerij als "goed bestuur" en nog zo van die verhalen.
Haha die jagers...op hoeren.
Oud 21 december 2006, 18:19   #10
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max4westland Bekijk bericht
Met de huidige technologische middelen kan het klimaat niet meer gered worden. Als we echt een ecologisch-fascistisch beleid gaan voeren, dan kan het wel afgeremd worden, maar dan nog zal het CO2 gehalte niet afnemen, hooguit stabiliseren.

Maar eigenlijk zou het best zijn dat de technologie oplossing brengt. Bijvoorbeeld enorme installaties bouwen die CO2 uit de lucht halen. Zo kunnen we een gezond evenwicht behouden tussen economische welvaart en minder gaan vervuilen. Zonder technologische hulpmiddelen vrees ik dat we te laat gaan komen.
Het zal werkelijk een totale mix van alles en nog wat -dat helpt- moeten worden.

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 december 2006 om 18:19.
Oud 21 december 2006, 18:22   #11
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor uw info : Europa onpende enige tijd geleden een onderzoekscentrum
om de mogelijkheden van kernfusie verder te bestuderen. Indien de huidige stand van zaken ivm kernenergie zo zijn dat dit een zuivere en veilige technologie zou zijn, zouden dergelijke gigantische investeringen
totaal overbodig zijn. Geloof me gerust de kernenergie is momenteel "te vuil". De kosten voor 1000 jaar durende stockage van afval is onvoorstelbaar hoog, de problemen gewoon doorschuiven naar de volgende generaties is kortzichtig.

Laten we hopen dat er oplossingen uit de bus komen, zonder vooroordelen, met een open geest.
Oud 21 december 2006, 18:23   #12
FISHERMAN
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max4westland Bekijk bericht
Maar eigenlijk zou het best zijn dat de technologie oplossing brengt. Bijvoorbeeld enorme installaties bouwen die CO2 uit de lucht halen.
Totaal inefficiënt.
1) Iets uit de lucht halen kost energie(tenzij je alternatieve energiebronnen gebruikt, zullen die CO2-oppompinstallaties zelf ook CO2 produceren).
2) Het is altijd beter om de lozingen(van om het even welk schadelijk product) te voorkomen(=ervoor zorgen dat de CO2 NIET wordt uitgestoten om ze nadien ergens op te slaan) dan de schadelijke producten nadien te verwijderen.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
Oud 21 december 2006, 18:27   #13
FISHERMAN
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Voor uw info : Europa onpende enige tijd geleden een onderzoekscentrum
om de mogelijkheden van kernfusie verder te bestuderen. Indien de huidige stand van zaken ivm kernenergie zo zijn dat dit een zuivere en veilige technologie zou zijn, zouden dergelijke gigantische investeringen
totaal overbodig zijn. Geloof me gerust de kernenergie is momenteel "te vuil". De kosten voor 1000 jaar durende stockage van afval is onvoorstelbaar hoog, de problemen gewoon doorschuiven naar de volgende generaties is kortzichtig.

Laten we hopen dat er oplossingen uit de bus komen, zonder vooroordelen, met een open geest.
-Ik weet genoeg over wetenschap om hierover een gefundeerde mening te vormen.
-Kernfusie is inderdaad een mooi alternatief, maar het zal nog relatief lang duren vooraleer we resultaten zien.
-Die opslag is, mits men verstandig te werk gaat, helemaal geen probleem.

Oud 21 december 2006, 18:29   #14
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Totaal inefficiënt.
1) Iets uit de lucht halen kost energie(tenzij je alternatieve energiebronnen gebruikt, zullen die CO2-oppompinstallaties zelf ook CO2 produceren).
2) Het is altijd beter om de lozingen(van om het even welk schadelijk product) te voorkomen(=ervoor zorgen dat de CO2 NIET wordt uitgestoten om ze nadien ergens op te slaan) dan de schadelijke producten nadien te verwijderen.
Bij een aantal energiedragers is CO2 vrij eenvoudig zo eruit te halen, dat gebeurt nu al bij aardgas. Er bestaan zelfs al installaties die CO2 daarbij terug onder de grond sequestreren.
Oud 21 december 2006, 18:40   #15
Tegendradigaard

Standaard

Der is allemaal geen probleem.

Het klimaat op de aarde heeft altijd geschommeld.

We moeten er gewoon mee leren leven en ons aanpassen.

en wacht maar af. Binnen enkele honderden jaren zullen onze kleinkinderen misschien zelfs in de zomer met ne pelse frak moeten rondlopen. Ik ben blij dat ik een opwarmperiode mag meemaken.

Lekker weertje toch de laatste maanden, gewoon zalig....
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 18:41   #16
FISHERMAN
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht

en wacht maar af. Binnen enkele honderden jaren zullen onze kleinkinderen misschien zelfs in de zomer met ne pelse frak moeten rondlopen. Ik ben blij dat ik een opwarmperiode mag meemaken.

Der zijn ook mensen(zoals ik) die koud weer verkiezen boven warm weer.

Oud 21 december 2006, 18:42   #17
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Der zijn ook mensen(zoals ik) die koud weer verkiezen boven warm weer.
dan zijde een paar honderd jaar te vroeg geboren.

Maar ge kunt altijd naar Noorwegen verhuizen....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 18:50   #18
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Typisch tangentieel...
Oud 21 december 2006, 18:52   #19
eno2
Banneling

Standaard

En wat ga je doen als je kinderen en kleinkinderen oogst- energietekort- en watertekortoorlogen beginnen uitvechten? In het gedeelte van België dat nog boven water uitsteekt?

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 december 2006 om 18:53.
Oud 21 december 2006, 18:54   #20
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
dan zijde een paar honderd jaar te vroeg geboren.

Maar ge kunt altijd naar Noorwegen verhuizen....
Voor Noorwegen Zuidwegen geworden is...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be