Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2011, 15:15   #1
Moslim!
Parlementslid

Moslim!'s schermafbeelding

Standaard polygamisch huwelijk.

In ons land mag een man met een man trouwen en een vrouw met een vrouw. Ik ben voorstander van het wettelijk kaderen van een polygaam huwelijk (omdat het feitelijk bestaat). Dus als vb 3 vrouwen en 1 man besluiten om samen te wonen en zichzelf als één gezin beschouwen en dat graag wettelijk ook zouden erkent zien moet dat kunnen. Graag uw mening? en waarom wel/niet?
En natuurlijk moet het vrijwillig zijn etc, dus niet zoiets zeggen als: omdat die vrouwen gedwongen worden etc...

Bedankt

Moslim!
Moslim! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2011, 15:24   #2
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor. Er zijn weinig argumenten om tegen te zijn, als we zo hardvochtig het homohuwelijk staan te verdedigen, dan moeten andere samenlevingsvormen ook kunnen.
Ik ben benieuwd naar de argumenten.
Oud 28 juni 2011, 15:24   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! Bekijk bericht
In ons land mag een man met een man trouwen en een vrouw met een vrouw. Ik ben voorstander van het wettelijk kaderen van een polygaam huwelijk (omdat het feitelijk bestaat). Dus als vb 3 vrouwen en 1 man besluiten om samen te wonen en zichzelf als één gezin beschouwen en dat graag wettelijk ook zouden erkent zien moet dat kunnen. Graag uw mening? en waarom wel/niet?
En natuurlijk moet het vrijwillig zijn etc, dus niet zoiets zeggen als: omdat die vrouwen gedwongen worden etc...

Bedankt

Moslim!
Vrijwillig ? Ah neen hé. Verplicht nondedju !!

Zeg en ... mag "in ons land" één vent dan ook huwen met twee andere venten èn één vrouw?
Of met twee venten èn twee vrouwen; de helft van hen hetero en de andere helft bi ?

Want dat waart ge toch niet vergeten hé ??
Slimmeke.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2011, 18:36   #4
Moslim!
Parlementslid

Moslim!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vrijwillig ? Ah neen hé. Verplicht nondedju !!

Zeg en ... mag "in ons land" één vent dan ook huwen met twee andere venten èn één vrouw?
Of met twee venten èn twee vrouwen; de helft van hen hetero en de andere helft bi ?

Want dat waart ge toch niet vergeten hé ??
Slimmeke.
Ja in mijn land Belgie mag u dat voorstellen
dommeke
Moslim! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2011, 19:36   #5
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Volledig voorstander.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2011, 19:37   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

moet kunnen.
Oud 28 juni 2011, 19:55   #7
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bedankt

Moslim!
Op zich...geen enkel probleem mee.

Alleen op vlak van het juridisch en fiscale stellen zich nu wel wat problemen en dat zou dan eveneens dienen veranderd te worden.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2011, 20:16   #8
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg en ... mag "in ons land" ...
Hoezo? Waarom staat dat tussen aanhalingstekens?

Ontopic: zolang men mij niets opdringt en zolang ik zelf mag beslissen als hetero door het leven te gaan heb ik daar geen probleem mee.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2011, 21:51   #9
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bedankt

Moslim!
Ik ben ook voorstander van een polygaam huwelijk, ik vind dat ik als vrouw met drie mannen mag gaan samenwonen en dat die alle drie voor mij moeten zorgen!
Is het niet typisch dat als mannen het over polygamie hebben ze altijd denken aan één man met meerdere vrouwen. Over de omgekeerde situatie wordt netjes gezwegen, natuurlijk. Welke man zou het verdragen om zijn vrouw te delen met andere mannen? Maar vrouwen die moeten er maar tegen kunnen dat hun man ook nog andere bedpartners heeft.
(P.S. er schijnt ergens in Azië een stam te bestaan waar vrouwen meer partners kunnen hebben, maar dit is een uitstervende groep en hun manier van leven zou hier onmogelijk zijn, ik zag ooit jaren geleden een documentaire over hen. Ik haal het hier enkel aan om de wijsneuzen voor te zijn die zullen reageren met : jamaar, er zijn ook culturen waar vrouwen ...)
Oud 28 juni 2011, 22:06   #10
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik ben ook voorstander van een polygaam huwelijk, ik vind dat ik als vrouw met drie mannen mag gaan samenwonen en dat die alle drie voor mij moeten zorgen!
Is het niet typisch dat als mannen het over polygamie hebben ze altijd denken aan één man met meerdere vrouwen. Over de omgekeerde situatie wordt netjes gezwegen, natuurlijk. Welke man zou het verdragen om zijn vrouw te delen met andere mannen? Maar vrouwen die moeten er maar tegen kunnen dat hun man ook nog andere bedpartners heeft.
(P.S. er schijnt ergens in Azië een stam te bestaan waar vrouwen meer partners kunnen hebben, maar dit is een uitstervende groep en hun manier van leven zou hier onmogelijk zijn, ik zag ooit jaren geleden een documentaire over hen. Ik haal het hier enkel aan om de wijsneuzen voor te zijn die zullen reageren met : jamaar, er zijn ook culturen waar vrouwen ...)
Stel je voor zeg, 3 mannen. 1 is al irritant en moeilijk. Laatstaan 3 of 2. De gedachte alleen al.
Oud 28 juni 2011, 22:18   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da's niet polygamie, da's polyandrie,
maar g'hebt gelijk. Dik gelijk.

Ik heb nu geen tijd meer, maar ik ben tegenstander van het burgerlijk huwelijk.
De staat heeft geen uitstaans met mijn privaat leven.
Waar de staat wel voor kan gaan, namelijk sommige solidariteiten edm, kan perfect georganiseerd worden op andere manieren dan met een Napoleontisch burgerlijk huwelijk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 28 juni 2011, 22:20   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Hoezo? Waarom staat dat tussen aanhalingstekens?

Ontopic: zolang men mij niets opdringt en zolang ik zelf mag beslissen als hetero door het leven te gaan heb ik daar geen probleem mee.
Ik heb 'ons land' tussen aanhalingstekens gezet,
enerzijds omdat ik, èn hij, niet zeker ben/zijn of dit voor ons wel hetzelfde begrip is;
anderzijds omdat hij in zijn openingspost volledig, maar dan ook volledig voorbijgaat aan het homohuwelijk. Dan vraag ik me af of hij het wel heeft over 'ons land'.

Oud 28 juni 2011, 22:22   #13
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Ik heb 'ons land' tussen aanhalingstekens gezet,
enerzijds omdat ik, èn hij, niet zeker ben/zijn of dit voor ons wel hetzelfde begrip is;
anderzijds omdat hij in zijn openingspost volledig, maar dan ook volledig voorbijgaat aan het homohuwelijk. Dan vraag ik me af of hij het wel heeft over 'ons land'.
Ah oké. Bedankt voor je antwoord.
Oud 28 juni 2011, 22:23   #14
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben ook voorstander van een polygaam huwelijk, ik vind dat ik als vrouw met drie mannen mag gaan samenwonen
natuurlijk mag datte

Citaat:
en dat die alle drie voor mij moeten zorgen!
Én omgekeerd hé

Citaat:
Is het niet typisch dat als mannen het over polygamie hebben ze altijd denken aan één man met meerdere vrouwen. Over de omgekeerde situatie wordt netjes gezwegen, natuurlijk.
Niet meer dan logisch komende van een (naar veronderstelling) hetero man, niet ?

Citaat:
Welke man zou het verdragen om zijn vrouw te delen met andere mannen?
Daar eindigt je typering dan... ik zou daar alvast geen last van hebben

Citaat:
Maar vrouwen die moeten er maar tegen kunnen dat hun man ook nog andere bedpartners heeft.
Wie zegt datte ?
Dat is iets wat je normalerwijs 'afspreekt'... als dat een breekpunt is dan ga je uiteraard geen polygaam ( hier 'polygynaam' ) huwelijk als vrouw aan ... of toch ?

Citaat:
Dat klopt. (Polyandrie dus)
In Nepal oa ( maar er zijn wel veel meer plaatsen ) bestond/bestaat dat.
...en nu speciaal voor de Paulussen onder ons :
De basis van de polyandrie ligt veelal in het erfrecht waarbij in sommige volkeren de vrouw de grond erft dat ontstaan vanuit socio-economische redenen omdat in die bepaalde onherbergzame gebieden het vaak zo was dat je eenvoudigweg meerdere mannen moest 'uitsturen' om als gezin te overleven.

Leuk detail : polygamie werd nog net oogluikend getolereerd door de westerse kolonisten terwijl polyandrie dat niet werd en vaak streng gestraft.
Oud 28 juni 2011, 22:24   #15
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel je voor zeg, 3 mannen. 1 is al irritant en moeilijk. Laatstaan 3 of 2. De gedachte alleen al.
lolz... volgens mij woon jij slechts twee huizen verderop
Oud 28 juni 2011, 22:27   #16
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
lolz... volgens mij woon jij slechts twee huizen verderop
Hoezo?
Oud 28 juni 2011, 22:35   #17
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo?
Omdat die zinsnede net zo goed van mijn ( twee huizen verderop ) buurvrouw had kunnen komen.
Oud 28 juni 2011, 22:41   #18
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Omdat die zinsnede net zo goed van mijn ( twee huizen verderop ) buurvrouw had kunnen komen.
Pasop, die vrouw maakt een punt hoor. Dat is nu eens een echte vrouw

Maar ik lees net dat jij het geen probleem zou vinden om uw vrouw te delen met een andere man? Weet uw vrouw/vriendin dat?
Oud 28 juni 2011, 23:04   #19
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook dat zou een typische zinsnede van haar kunnen zijn.

Citaat:
Maar ik lees net dat jij het geen probleem zou vinden om uw vrouw te delen met een andere man? Weet uw vrouw/vriendin dat?
Ze weet dat ... maar of ze dat ook goed beseft is een geheel andere zaak

Bovendien zal zij net dezelfde zinsnede hanteren en tegelijkertijd zowat hetzelfde bezwaar opperen als Marie

Waarop ik dan weer op mij beurt zeg :

Laatst gewijzigd door praha : 28 juni 2011 om 23:04.
Oud 28 juni 2011, 23:17   #20
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Volledig voorstander.
Ik ook, maar slechts als er geen seksisme aan te pas komt. Met andere woorden een vrouw die er drie mannen op na houdt moet evenzeer legaal zijn.

Wat zal het zijn moslim! ? Akkoord om het non discriminatieprincipe toe te passen in deze materie?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 juni 2011 om 23:19.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be