![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Juffen stappen ‘illegaal' met hun klas van gestrande trein
‘Het was onverantwoord om in die snikhete coupé te blijven zitten' woensdag 29 juni 2011 Na een helse tocht is een klasje Merelbeekse schoolkinderen maandagavond ‘illegaal' uit hun gestrande trein gestapt, ergens in de velden van Lichtervelde. ‘Nog langer in die bakoven blijven zitten met onze kindjes was onverantwoord', zeggen de juffen. Het was rustig, gisteren, in het basisschooltje De Graankorrel in Schelderode: van de 27 kinderen van het eerste en tweede leerjaar was amper de helft komen opdagen. ‘De rest moet nog wat bekomen', zegt juf Herlinde Witdouck. ‘Want het liep maandag al tegen middernacht toen de meesten thuiskwamen.' De kinderen hadden er toen een zeer bewogen dag op zitten. ‘We waren op uitstap geweest naar Blankenberge', zegt juf Herlinde. ‘Een schitterende dag aan zee. Tot we 'savonds wilden terugkeren.' Het lag nochtans absoluut niet aan hen, zegt juf Ginette De Munter. ‘We stonden ruim op tijd terug in het station van Blankenberge. Wij wel. Maar de trein dus niet. Een half uur vertraging, werd er aangekondigd.' Boze juffen Dat half uur werd echter een uur. En dan anderhalf uur. En dan twee uur. ‘Van de NMBS kregen we intussen hoegenaamd geen informatie. Dat we best water kochten, werd er omgeroepen, wat we dan ook gedaan hebben. Wat later kwam de brandweer, en reden er ziekenwagens af en aan voor mensen die onwel werden.' Een angstige ervaring, ook voor de kinderen. ‘Ik dacht dat de juffen ook flauw zouden vallen', zegt de 7-jarige Alexandra De Cocker. ‘Toen was ik toch een beetje bang.' Maar de juffen vielen niet flauw, de juffen werden boos. ‘Ook al omdat we niet op de trein raakten toen die uiteindelijk toch op het perron stond. Er bleven maar mensen voor kruipen. De politie heeft uiteindelijk plaats gemaakt voor ons op de trein.' Intussen stonden de ouders al ruim een uur op hun kinderen te wachten, in het station van Merelbeke. ‘Daar mochten we ze om 18.15uur ophalen', zegt Nathalie Vanderheijden. ‘Door de vertraging kregen we ineens telefoon dat we naar het Sint-Pietersstation in Gent moesten, om ze rechtstreeks daar op te pikken. Maar terwijl we in dat station stonden te wachten, werd het daar een complete chaos. Er kwamen ziekenwagens aangereden, politie en brandweer kwamen massaal aan. Toen sloeg de schrik me even om het hart. Vooral omdat we intussen gehoord hadden dat de trein met onze kinderen was stilgevallen...' Plots een brandgeur De rit vanuit Blankenberge was inderdaad verre van voorspoedig gelopen, zegt ook juf Herlinde. ‘Al na een paar minuten was de airco uitgevallen. Daarna was de trein met horten en stoten voortgereden, om dan uiteindelijk midden in de velden in Tielt helemaal de geest te geven. Ineens was er rook, er kwam een brandgeur door de rijtuigen gedreven en we stonden stil. En dat was het dan. Ook daar kregen we van de NMBS niks informatie. Een paar reizigers hebben na een tijd de deur opengezet. Dat hielp even, maar toen de temperaturen bleven oplopen en we stilaan zonder water dreigden te vallen, hebben we beslist: we moeten hier weg.' Met hun 27 kinderen stapten de juffen van de trein. ‘Dat was spannend: we moesten eerst over de sporen lopen en dan door de brandnetels naar de weg', zegt Annelotte Jeukens (7). ‘Gelukkig was de juf voorop gegaan en had ze de netels platgetrapt.' ‘Na een meter of 300 kwamen we aan een straat', zegt juf Herlinde. ‘Daar was net een barbecue aan de gang. Die mensen hebben ons opgevangen. En wij hebben dan naar de ouders gebeld, dat ze niet meer moesten wachten aan Gent Sint-Pieters. In de plaats daarvan hebben we hen gevraagd ons op te pikken in Tielt. Want als het van de NMBS afhing...' http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=S23C1DQM ![]() http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=S23C1DQ2 http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=S23C1DHS http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=S23C1DI6 Blij dat ik rij met DAIHATSU Grand Move... ![]()
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Koppel 9 uur onderweg van Blankenberge naar Lanaken
Er blijven verhalen opduiken over de problemen bij de NMBS maandagavond. Toen zaten zaten honderden treinreizigers vast door problemen bij het spoor. Zo vertelt Nicole Sohl (48) uit Lanaken hoe ze samen met haar man Marcel meer dan negen uur onderweg was van Blankenberge tot Lanaken. "Het was bloedheet en de NMBS liet ons gewoon aan ons lot over", klinkt het. Lees ook: Getroffen treinreizigers kunnen vergoeding vragen aan NMBS. “We zouden maandagavond om tien over vijf de trein terug pakken. Tot er werd afgeroepen dat die trein een half uur vertraging had door een defect aan een bovenleiding. Na een uur was er nog altijd geen trein te zien, maar informatie kregen we niet meer", zucht Nicole. http://www.hbvl.be/limburg/lanaken/k...E2894764FB2820 Ik zou zeggen in Limburg is ook water genoeg. "Oost-west, Limburg best" zegt het spreekwoord, zekers als ge met de NMBS naar zee moet. Tja, het heet niet voor niks ook de Nat. Maatsch. Belzieke Spoorwegen. Misschien dan toch ook maar splitsen in een NV-S, Nederlands\Vlaamse Spoorwegen?? ![]()
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
|
![]() Binnen een paar weken is er geen kat die er nog over spreekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Nee, dan hebben ze het over de volgende vertraging/ fuckup.
![]() |
#5 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Juist: de reizigers.
![]() |
#7 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Los van de "gewone" NMBS problemen, is onze infrastructuur niet voorzien op de temperaturen die we gisteren en eergisteren meemaakten.
Ik vind het niet verantwoord om met een bende kinderen in zo'n trein te blijven wachten bij deze temperaturen. Daar moet ik niet van worden overtuigd. Maar is dit dan verantwoord: "we moesten eerst over de sporen lopen en dan door de brandnetels naar de weg" Mijn haar stond toch even recht toen ik dit las en moest een leerkracht afkomen dat het mijn kind was waarmee ze dit gedaan had, zou ik toch niet zo vrolijk worden. Is dat verantwoordelijkheid nemen? Of voorkomen dat je een bende zeurende kinderen aan je hoofd hebt die je niet stil krijgt en die geïrriteerde en tot actie oproepende blikken van de al oververhitte reizigers opwekken? Het had een beetje van deftigheid getuigt als ze op z'n minst aan het NMBS personeel advies had gevraagd, zodat deze de groep ervan kon vergewissen veilig de sporen over te geraken ipv dit lukraak te doen ... ![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() tenminste nog een paar leerkrachten die hun functie ter harte nemen!
Ik begrijp ook zelden waarom mensen op een trein blijven zitten als dat langer dan 30 minuten duurt en er geen info verspreid wordt. Dan ga je er toch gewoon uit en zoek je andere mogelijkheden.