![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Dag iedereen.
De laatste weken hoor je bijna elke dag iets op het nieuws over de economische & financiële problemen van Griekenland. Ik ben daar enorm in geïnteresseerd. Kan iemand mij de nog eens situatie, liefst ietwat uitgebreid, uitleggen. Met oorzaak en gevolg. Ik zou het enorm appreciëren. Bedankt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vooruit, aan het werk!
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Link http://www.anarchiel.com/stortplaats...wanhoop_en_arm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Als je echte betrouwbare informatie wilt moet je al direct een economische krant lezen. Die schrijfstijl en woordenschat waarmee de artikels geschreven zijn, zijn niet altijd verstaanbaar voor mij. En dit is nu net hetgeen waarmee ik komaf wil maken door mij hier wat in te lichten over de situatie.
Ik vind dit echt pover voor een forum. Citaat uit Van Dale: "een forum is een bijeenkomst, eventueel online, waar deskundigen in dialoog voeren met elkaar en met het publiek" |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Vreemdeling
|
![]() En waarom kan ik de Van Dale niet vertrouwen?
Ik vind het ronduit belachelijk, en sta trouwens versteld dat ik blijkbaar de enige ben, dat ik hier als 1 of andere leerling wordt aanzien die goedkoop aan antwoorden wil geraken. Dit is NIET het geval. Reageren jullie altijd zo op een vraag van een gebruiker? Weetje, het spijt me dat ik geen ellenlange post heb geschreven over de moeilijkste economische/politieke situaties in de wereld. Het spijt me dat ik wat informatie wil over de o zogemakkelijketeverstane economische crisis in Griekenland zonder dat ik heel het internet heb uitgezocht. Het spijt met dat ik hier tout-court een account heb ik aangemaakt. Laatst gewijzigd door brxpower : 10 mei 2010 om 20:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is één manier om het te beschrijven.
Citaat:
Om toch iets diepgaander te gaan: de EU (waar ook Griekenland deel van uitmaakt) voert een beleid van neoliberale concurrentie, dat wil zeggen dat de "vrije markt" zoveel mogelijk moet vrij gemaakt worden. Dat wil zeggen dat alle vruchten van de arbeid van alle mensen (de welvaart die we samen produceren) niet langer naar collectieve sociale voorzieningen gaan maar naar de bankrekeningen van aandeelhouders en managers (niet zelden de banken zélf dus). De hele bankencrisis van de afgelopen jaren komt neer op het feit dat het monetair en financieel systeem zo is opgebouwd dat er alsmaar meer schulden MOETEN zijn om het systeem draaiende te houden, want iemand moet de rente betalen op die schuldenberg (die daardoor dus eeuwig moet aangroeien). Steeds meer mensen verzuipen in de schulden terwijl de banken steeds meer de economie domineren. ook landen beginnen nu in de schulden te verzuipen, omdat massaal overheidsgeld moet gepompt worden in dat systeem. Griekenland is een van de eerste landen die nu virtueel failliet zijn geraakt door dat systeem. Maar vele anderen zullen volgen, vooral dan Europa en de VS. Het is immers een mathematisch feit dat de schuldenberg exponentieel gaat blijven groeien en dus zware begrotingstekorten gaat veroorzaken. Sommige idioten beschuldigen natuurlijk het Griekse volk van oplichting. Alsof alle Grieken vrijwillig hun land failliet hebben gemaakt. Dat soort (racistische!) nonsens is helaas dominant, maar wel volslagen krankzinnig. Het 'reddingsplan' van EU en IMF bestaat overigens in het nog eens verhogen van de schuldenberg van Griekenland, want het geleende geld moet - met intrest - ooit terugbetaald worden. De euforie op de beurzen van vandaag is dus hoogmoed voor de finale val en complete ineenstorting. Men heeft Griekenland vandaag eigenlijk defacto tot een kolonie gedegradeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Slimme mensen weten dat als je niet oneindig lang meer kan consumeren dan je produceert. Dat is wat Griekenland nu merkt.
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vertel eens wat er niet klopt dan?
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Speculanten in de wereld van het geld zijn van alle tijden. Het beschuldigen van speculanten, is dat niet zoiets als een verdachte die zich bij de rechter verdedigt door de motieven van de aanklager in twijfel te trekken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hoezo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Het beschuldigen van speculanten is zoiets als de thermometer de schuld geven van je koorts.
![]() |
#17 |
|
![]() Voor zover ik weet komen er geen Griekse schulden bij. De EU zal garant staan voor bestaande schulden, aflopende leningen overnemen en Griekse obligaties kopen om de prijs ervan te stabiliseren. De Grieken moeten als tegenprestatie hun uitgaven verminderen. Eventueel zouden de Grieken nieuwe schuld kunnen opbouwen als zij de huidige en toekomstige rente op hun obligaties niet kunnen betalen en als ze deze bedragen dan weer lenen van de EU. Het zou best kunnen dat dit in de achterkamertjes van de EU al is geregeld. De behandeling van de Eurocrisis door de EU wordt niet gekenmerkt door openheid en transparantie. We zullen dus nog wel voor verrassingen komen te staan en de nationale parlementen zullen nog het nodige moeten slikken van de snel evoluerende Europese democratie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het verhaal van Griekenland is een toonvoorbeeld van meer uitgeven dan je hebt...maar dat doen alle landen op dit moment. Wat ik vooral onthou van het hele verhaal is dat de andere landen de schuld overnemen, terwijl ze zelf al in de stront zitten en dat de ECB geld gaat bijdrukken... Olé, we zijn vertrokken, inflatie tegen de sterren op en nog meer belastingen betalen.... De hamvraag is natuurlijk : hoelang gaat dit nog goed gaan voordat ook de burgers er het bijltje bij neerleggen of is dat niet mogelijk volgens jullie ? En voor de rest herhaal ik mijn slagzin hieronder nog maar eens. Laatst gewijzigd door Yves38 : 11 mei 2010 om 11:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |