Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2010, 08:16   #1
brxpower
Vreemdeling

Standaard Griekenland en haar economische crisis

Dag iedereen.

De laatste weken hoor je bijna elke dag iets op het nieuws over de economische & financiële problemen van Griekenland. Ik ben daar enorm in geïnteresseerd.
Kan iemand mij de nog eens situatie, liefst ietwat uitgebreid, uitleggen. Met oorzaak en gevolg.
Ik zou het enorm appreciëren.

Bedankt!
brxpower is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2010, 08:55   #2
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brxpower Bekijk bericht
Dag iedereen.

De laatste weken hoor je bijna elke dag iets op het nieuws over de economische & financiële problemen van Griekenland. Ik ben daar enorm in geïnteresseerd.
Kan iemand mij de nog eens situatie, liefst ietwat uitgebreid, uitleggen. Met oorzaak en gevolg.

Bedankt!
Kijk eens op nrc.nl of bij andere kranten.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2010, 09:49   #3
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dag iedereen.

Bedankt!
Wel die sluwe Grieken hebben zoveel gesjoemeld, opgelicht en bedrogen, dat alle kassen in binnen - en buitenland leeg zijn en een gat vertonen van 400miljard €
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2010, 09:52   #4
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dag iedereen.

Bedankt!
Van welke leerkracht heb je dat huiswerk gekregen, jongetje of meisje? Politics.be is er niet om jouw huiswerk te maken. Ga maar gauw zelf aan de slag! In onze tijd konden we niet eens dromen van de informatiekanalen waarover jullie beschikken.

Vooruit, aan het werk!
Oud 10 mei 2010, 10:34   #5
brxpower
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Van welke leerkracht heb je dat huiswerk gekregen, jongetje of meisje? Politics.be is er niet om jouw huiswerk te maken. Ga maar gauw zelf aan de slag! In onze tijd konden we niet eens dromen van de informatiekanalen waarover jullie beschikken.

Vooruit, aan het werk!
Ik vind het eigenlijk vrij beledigend dat u mij aanziet als een leerling die zijn huiswerk niet zelf wil maken. Ik ben 23 jaar oud en studeer wiskunde en heb dus eigenlijk weinig economische achtergrond. Als dit de manier is waarop mensen elkaar gaan helpen vind ik dit toch wel erg betreurenswaardig voor een gedeeltelijk-economisch forum.
Oud 10 mei 2010, 14:34   #6
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het eigenlijk vrij beledigend dat u mij aanziet als een leerling die zijn huiswerk niet zelf wil maken. Ik ben 23 jaar oud en studeer wiskunde en heb dus eigenlijk weinig economische achtergrond. Als dit de manier is waarop mensen elkaar gaan helpen vind ik dit toch wel erg betreurenswaardig voor een gedeeltelijk-economisch forum.
Sorry hoor. Wij horen steeds dat de scholen jongeren aansporen zelfstandig informatie te verzamelen op internet. Het kan voor een student wiskunde van 23 jaar ook geen kwaad om een paar keer in de week een krant te lezen. Dus als je ergens over wilt discussiëren, met een eigen inbreng; je bent welkom.
Oud 10 mei 2010, 15:15   #7
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Dag iedereen.

Bedankt!

Link http://www.anarchiel.com/stortplaats...wanhoop_en_arm
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2010, 18:46   #8
brxpower
Vreemdeling

Standaard

Als je echte betrouwbare informatie wilt moet je al direct een economische krant lezen. Die schrijfstijl en woordenschat waarmee de artikels geschreven zijn, zijn niet altijd verstaanbaar voor mij. En dit is nu net hetgeen waarmee ik komaf wil maken door mij hier wat in te lichten over de situatie.
Ik vind dit echt pover voor een forum.

Citaat uit Van Dale: "een forum is een bijeenkomst, eventueel online, waar deskundigen in dialoog voeren met elkaar en met het publiek"
Oud 10 mei 2010, 19:23   #9
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je echte betrouwbare informatie wilt moet je al direct een economische krant lezen. Die schrijfstijl en woordenschat waarmee de artikels geschreven zijn, zijn niet altijd verstaanbaar voor mij. En dit is nu net hetgeen waarmee ik komaf wil maken door mij hier wat in te lichten over de situatie.
Ik vind dit echt pover voor een forum.

Citaat uit Van Dale: "een forum is een bijeenkomst, eventueel online, waar deskundigen in dialoog voeren met elkaar en met het publiek"
U trekt wel erg vaak de verkeerde conclusie. U heeft hier het bewijs voor u dat u de Van Dale niet kunt vertrouwen. Dus wat wilt u nog meer?
Oud 10 mei 2010, 20:35   #10
brxpower
Vreemdeling

Standaard

En waarom kan ik de Van Dale niet vertrouwen?
Ik vind het ronduit belachelijk, en sta trouwens versteld dat ik blijkbaar de enige ben, dat ik hier als 1 of andere leerling wordt aanzien die goedkoop aan antwoorden wil geraken. Dit is NIET het geval. Reageren jullie altijd zo op een vraag van een gebruiker?

Weetje, het spijt me dat ik geen ellenlange post heb geschreven over de moeilijkste economische/politieke situaties in de wereld. Het spijt me dat ik wat informatie wil over de o zogemakkelijketeverstane economische crisis in Griekenland zonder dat ik heel het internet heb uitgezocht. Het spijt met dat ik hier tout-court een account heb ik aangemaakt.

Laatst gewijzigd door brxpower : 10 mei 2010 om 20:36.
Oud 10 mei 2010, 22:44   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Dit is één manier om het te beschrijven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wel die sluwe Grieken hebben zoveel gesjoemeld, opgelicht en bedrogen, dat alle kassen in binnen - en buitenland leeg zijn en een gat vertonen van 400miljard €
Naar mijn mening wel een debiele manier.

Om toch iets diepgaander te gaan:

de EU (waar ook Griekenland deel van uitmaakt) voert een beleid van neoliberale concurrentie, dat wil zeggen dat de "vrije markt" zoveel mogelijk moet vrij gemaakt worden. Dat wil zeggen dat alle vruchten van de arbeid van alle mensen (de welvaart die we samen produceren) niet langer naar collectieve sociale voorzieningen gaan maar naar de bankrekeningen van aandeelhouders en managers (niet zelden de banken zélf dus).

De hele bankencrisis van de afgelopen jaren komt neer op het feit dat het monetair en financieel systeem zo is opgebouwd dat er alsmaar meer schulden MOETEN zijn om het systeem draaiende te houden, want iemand moet de rente betalen op die schuldenberg (die daardoor dus eeuwig moet aangroeien). Steeds meer mensen verzuipen in de schulden terwijl de banken steeds meer de economie domineren. ook landen beginnen nu in de schulden te verzuipen, omdat massaal overheidsgeld moet gepompt worden in dat systeem. Griekenland is een van de eerste landen die nu virtueel failliet zijn geraakt door dat systeem. Maar vele anderen zullen volgen, vooral dan Europa en de VS. Het is immers een mathematisch feit dat de schuldenberg exponentieel gaat blijven groeien en dus zware begrotingstekorten gaat veroorzaken.

Sommige idioten beschuldigen natuurlijk het Griekse volk van oplichting. Alsof alle Grieken vrijwillig hun land failliet hebben gemaakt. Dat soort (racistische!) nonsens is helaas dominant, maar wel volslagen krankzinnig.

Het 'reddingsplan' van EU en IMF bestaat overigens in het nog eens verhogen van de schuldenberg van Griekenland, want het geleende geld moet - met intrest - ooit terugbetaald worden. De euforie op de beurzen van vandaag is dus hoogmoed voor de finale val en complete ineenstorting. Men heeft Griekenland vandaag eigenlijk defacto tot een kolonie gedegradeerd.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 09:36   #12
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
de EU (waar ook Griekenland deel van uitmaakt) voert een beleid van neoliberale concurrentie, dat wil zeggen dat de "vrije markt" zoveel mogelijk moet vrij gemaakt worden. Dat wil zeggen dat alle vruchten van de arbeid van alle mensen (de welvaart die we samen produceren) niet langer naar collectieve sociale voorzieningen gaan maar naar de bankrekeningen van aandeelhouders en managers (niet zelden de banken zélf dus).
Mooi voorbeeld van een "non sequitur".

Citaat:
Sommige idioten beschuldigen natuurlijk het Griekse volk van oplichting. Alsof alle Grieken vrijwillig hun land failliet hebben gemaakt. Dat soort (racistische!) nonsens is helaas dominant, maar wel volslagen krankzinnig.
Andere idioten beschuldigen de speculanten, of de "neo liberale" EU. (er is niks "neo" noch "liberaal" aan de EU).
Slimme mensen weten dat als je niet oneindig lang meer kan consumeren dan je produceert. Dat is wat Griekenland nu merkt.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 09:43   #13
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Mooi voorbeeld van een "non sequitur".
Vertel eens wat er niet klopt dan?

Citaat:
Andere idioten beschuldigen de speculanten, of de "neo liberale" EU. (er is niks "neo" noch "liberaal" aan de EU).
De speculanten zijn de terecht beschuldigden. En de EU is wel degelijk neoliberaal, ze legt de vrijmaking van het financieel verkeer op.

Citaat:
Slimme mensen weten dat als je niet oneindig lang meer kan consumeren dan je produceert. Dat is wat Griekenland nu merkt.
Griekenland merkt vooral nu dat men niet meer kan afgeven dan men produceert. Dat land is compleet uitgezogen door het grootkapitaal.
Oud 11 mei 2010, 10:09   #14
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De speculanten zijn de terecht beschuldigden. En de EU is wel degelijk neoliberaal, ze legt de vrijmaking van het financieel verkeer op.
Speculanten in de wereld van het geld zijn van alle tijden. Het beschuldigen van speculanten, is dat niet zoiets als een verdachte die zich bij de rechter verdedigt door de motieven van de aanklager in twijfel te trekken?
Oud 11 mei 2010, 10:34   #15
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

hoezo?
Oud 11 mei 2010, 10:37   #16
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Speculanten in de wereld van het geld zijn van alle tijden. Het beschuldigen van speculanten, is dat niet zoiets als een verdachte die zich bij de rechter verdedigt door de motieven van de aanklager in twijfel te trekken?
Het beschuldigen van speculanten is zoiets als de thermometer de schuld geven van je koorts.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 10:53   #17
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het 'reddingsplan' van EU en IMF bestaat overigens in het nog eens verhogen van de schuldenberg van Griekenland, want het geleende geld moet - met intrest - ooit terugbetaald worden.
Voor zover ik weet komen er geen Griekse schulden bij. De EU zal garant staan voor bestaande schulden, aflopende leningen overnemen en Griekse obligaties kopen om de prijs ervan te stabiliseren. De Grieken moeten als tegenprestatie hun uitgaven verminderen. Eventueel zouden de Grieken nieuwe schuld kunnen opbouwen als zij de huidige en toekomstige rente op hun obligaties niet kunnen betalen en als ze deze bedragen dan weer lenen van de EU. Het zou best kunnen dat dit in de achterkamertjes van de EU al is geregeld. De behandeling van de Eurocrisis door de EU wordt niet gekenmerkt door openheid en transparantie. We zullen dus nog wel voor verrassingen komen te staan en de nationale parlementen zullen nog het nodige moeten slikken van de snel evoluerende Europese democratie.
Oud 11 mei 2010, 11:14   #18
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor zover ik weet komen er geen Griekse schulden bij. De EU zal garant staan voor bestaande schulden, aflopende leningen overnemen en Griekse obligaties kopen om de prijs ervan te stabiliseren. De Grieken moeten als tegenprestatie hun uitgaven verminderen. Eventueel zouden de Grieken nieuwe schuld kunnen opbouwen als zij de huidige en toekomstige rente op hun obligaties niet kunnen betalen en als ze deze bedragen dan weer lenen van de EU. Het zou best kunnen dat dit in de achterkamertjes van de EU al is geregeld. De behandeling van de Eurocrisis door de EU wordt niet gekenmerkt door openheid en transparantie. We zullen dus nog wel voor verrassingen komen te staan en de nationale parlementen zullen nog het nodige moeten slikken van de snel evoluerende Europese democratie.
Er is iets niet pluis in het hele verhaal.

Het verhaal van Griekenland is een toonvoorbeeld van meer uitgeven dan je hebt...maar dat doen alle landen op dit moment.

Wat ik vooral onthou van het hele verhaal is dat de andere landen de schuld overnemen, terwijl ze zelf al in de stront zitten en dat de ECB geld gaat bijdrukken...

Olé, we zijn vertrokken, inflatie tegen de sterren op en nog meer belastingen betalen....

De hamvraag is natuurlijk : hoelang gaat dit nog goed gaan voordat ook de burgers er het bijltje bij neerleggen of is dat niet mogelijk volgens jullie ? En voor de rest herhaal ik mijn slagzin hieronder nog maar eens.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 11 mei 2010 om 11:14.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 11:15   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het beschuldigen van speculanten is zoiets als de thermometer de schuld geven van je koorts.
Daar heb je wel gelijk in: laten we de koorts zelf aanpakken, dat wil zeggen het virus genaamd kapitalisme eindelijk vernietigen.
Oud 11 mei 2010, 11:16   #20
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"hun uitgaven verminderen", dat is neoliberale eufemistische praat om te zeggen dat de Griekse bevolking massaal moet inleveren voor de winstcijfers van het grootkapitaal. Op wie worden de besparingen afgewenteld denk je? Niet op de speculanten, niet op de banken, niet op de ministerpostjes, niet op de bonussen voor managers. Wel op de werknemers. Die zullen dus massaal nog dieper in de problemen en de schulden komen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be