![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Banneling
|
De eerste twee jaar van mijn loopbaan als werkende mens bestond de wachtuitkering niet. Dat valt duidelijk te merken aan de papieren die ik van de pensioendienst ooit kreeg thuis gestuurd. Nochtans stond ik bij alle interims ingeschreven, ging geregeld langs of belde. Heb nooit een werk geweigerd, ben nooit te laat op het werk gekomen of was nooit ziek. Pas door een vriend uit de sportclub kwam ik aan mijn eerste vaste job.
Ik ben dus volledig voor die wachtuitkering omdat ik ze zelf graag had gehad. Niet om dan op mijn lui gat te kunnen zitten maar omdat ik nu nog een jaar langer ga kunnen werken. Stel je voor dat je zonder ervaring eind 2008 de arbeidsmarkt werd opgegooid. Genoeg mensen hier hebben de crisis aan den lijve ondervonden en mogen voelen zelfs met tonnen ervaring dat het niet makkelijk was om weer aan de slag te geraken en hebben langer dan wat maanden die ze misschien we zagen zitten en zich konden veroorloven thuisgezeten. Kom dus in zo'n periode maar op de arbeidsmarkt. 2 - 3 jaar nadat iemand anders met pensioen kan kan jij pas gaan omdat er buiten je wil en mogelijkheden om gewoon geen werk was toen je aan trad. Die wachtuitkering zo maar volledig willen afschaffen gaat er bij mij dus niet in ook al ben ik niet blind voor het feit dat het een klein deel van de jeugd meer slecht dan goed doet. Maar moet het daarom voor de rest worden afgeschaft ? Die wachtuitkering is er gekomen niet omdat onze maatschappij rijker en welvarender is en om meer mensen op hun luie krent te laten zitten maar omdat de arbeidsmarkt geëvolueerd is naar minder vast werk en omdat anders teveel goedmenende jongeren dat later serieus zullen voelen. Maar NVA wil er dus niet over praten. Afschaffen zonder meer zoals het verbieden van autoverkeer omdat er ongelukken zijn. En zo gaat dat over alles. Niks nuance, veel blabla en verrotting. Verandering is nodig en ik had hoewel ik er zelf niet op gestemd heb toch een beetje hoop dat er met NVA iets zou kunnen verbeteren. Maar die hoop is volledig aan diggelen. NVA wil een Verenigde Staten van Vlaanderen en enkel het doel telt. Dat de middelen ons ons welzijn en welvaart gaan kosten kan ze geen bal schelen. Niks onderhandelen en de perverse effecten van goede wetten aanpakken. Neen, american way geblinddoekt overal het mes in. Plat populisme. En in het Wallonië dat bezig was aan een mentaliteitsverandering en poging om de dingen te veranderen worden de goed menende mensen meer en meer pissed off om zoveel onwil en stompzinnige koppigheid van een partij die alles wat ze op Belgisch niveau aanklaagt op niveau van de gemeenschappen zelf uitvoert. Ze zegt niet de revolutie te wensen op communautair gebied maar op sociaal economisch gebied wenst ze dat duidelijk wel ook al heeft de crisis duidelijk gemaakt dat een sterke sociale zekerheid de beste remedie is om een economische crisis snel te boven te komen. |
|
|
|
|
#2 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
idd een zeer slechte evolutie.
En u hebt daarnaast ook nog eens gelijk over het gedrag van de nva, ultraliberaal en bankafhankelijk. Het kapitaal stellen zij als heilig en arbeid mag boeten.
|
|
#3 |
|
Burger
|
Geloof je het zelf of schreeuw je maar wat? Overigens leg de Nota De wever naast de voorstellen van de EU of het IMF, als je die al gelezen hebt natuurlijk maar dat betwijfel ik.
|
|
|
|
|
#4 |
|
Partijlid
|
Uitkeringen komen niet uit de lucht gevallen. Zowel werknemers als werkgevers moeten bijdragen om uitkeringen mogelijk te maken. Solidariteit is maar mogelijk als de pot genoeg gespijsd wordt. Delen in de solidariteit kan maar indien je actief zoekt naar werk.
Het zou er nog maar aan mankeren dat je een aangeboden job weigert. De vraag is gaat men actief op zoek naar werk of wacht men tot men iets aangeboden krijgt? Te laat komen kan ook niet, als je geen werk heb waar je op tijd moet komen. Nooit ziek zijn, tja dat is kwestie van geluk hebben. Maar, niet weigeren, niet te laatkomen en gezond blijven is nog altijd geen bewijs van actief op zoek gaan naar werk. De NVA stelt ook niet voor om de wachtuitkering zomaar af te schaffen. In hun programma staat dat de uitkering moet gebruikt worden voor een activeringsbeleid. |
|
|
|
|
#5 |
|
Banneling
|
Fuck de neoliberale klootzakken van het IMF en de EU. Als we die volgen leven we binnen 20 jaar in een Verenigde Staten van Europa waar diegene die kunnen 2 jobs doen en de rest in de gevangenis of op straat in tenten leven.
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
#7 |
|
Minister
|
De Vlaming beseft niet eens hoe goed hij het heeft en toch op alles moeten kreften.
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
Ik ben alvast niet bereid om nog bij te dragen voor een WACHTuitkering. Sommigen wachten in de sociale zekerheid tot ze wortel schieten. Ben wel bereid om bij te dragen in een beleid dat leidt naar werk. Laatst gewijzigd door Oberon : 8 juli 2011 om 09:32. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Hier stelt BDW rond 14.10 dat de wachtuitkering moet worden afgeschaft. Omdat er in heel België 500 schoolverlaters zijn van ouder dan 50 jaar die nog nooit gewerkt hebben. Ten eerste de wachtuitkering bestaat nog geen twintig jaar.Ten tweede omdat er 500! rotte appels zijn die hun hele leven werkloos zijn moeten honderdduizenden werkwilligen boeten. Kust mijn kloten ! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
de voorstellen van het imf worden reeds decennia naast ons neergelegd en met reden. Landen die deze voorstellen volgen zijn bankroet en compleet afhankelijk van grootbanken, dat de eu eenzelfde soort voorstellen begint te doen laat ons besluiten dat de eu geen lang leven meer beschoren is.
|
|
#11 | |
|
Burger
|
Citaat:
Mooi onderbouwt echt waar. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
allez we hebben hier weer ene die er enkel en alleen maar op uit is het klein kind uit te hangen. Goe bezig.
|
|
#13 |
|
Burger
|
Heb je geen bron gevonden, of was het natte vinger werk. Tot zo ver de argumenten van onze linkse garde. Goe bezig.
Laatst gewijzigd door me gusta : 8 juli 2011 om 09:51. |
|
|
|
|
#14 |
|
Partijlid
|
Uit het programma van de NVA:
3.6 Activering van werkzoekenden De N-VA zet prioritair in op een versterking van het activeringsbeleid voor werkzoekenden. Vandaag zijn de overheidsuitgaven in België vooral erg hoog voor de ‘passieve’ uitkeringen voor werkloosheid, brugpensioen en tijdelijke werkloosheid, maar investeren we veel minder dan andere Europese landen (zoals de Scandinavische lidstaten) in de actieve begeleiding, beroepsopleiding en omscholing van werkzoekenden. De N-VA kiest dan ook voor een omslag naar een echt activeringsbeleid. We garanderen elke werkzoekende een nieuwe kans op de arbeidsmarkt via een persoonlijke begeleiding, beroepsopleiding of tijdelijke werkervaring. Ik beweer niet dat de NVA de wachtuitkering niet wil afschaffen. Ik schreef niet zomaar wil afschaffen. @ Scherven Amok: Het schelden raakt mij niet maar het demonstreert wel het niveau van uw denken en zijn. Ik verlaag me niet tot uw niveau. Laatst gewijzigd door Oberon : 8 juli 2011 om 09:55. |
|
|
|
|
#15 |
|
Banneling
|
Zowat alle Aziatische en Zuid-Amerikaanse landen die het beter zijn beginnen doen zijn landen die na de door het IMF veroorzaakte crisissen in de jaren '90 hebben besloten van nooit ofte nooit nog geld van het IMF aan te nemen om aldus de door het IMF opgelegde veranderingen te moeten doorvoeren.
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
#17 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat de rest betreft: wachtuitkering of niet, het is een pure schande dat er 500 mensen zijn, ouder dan 50, die in de computers gekend zijn als 'nog nooit één dag gewerkt, want anders zouden ze een andere code gekregen hebben'. (edit: als er 500 zijn die nooit één dag gewerkt hebben, dan zijn er wellicht 1000 die dan toch één week in gans hun leven gewerkt hebben; 5000 die dan toch één maand in gans hun leven gewerkt hebben ... enz. dikke dikke schande !! Geld afpakken van mensen die amper 1500 € netto in de maand hebben, om aan die luiaards te geven ...) Ter zake: het is mijn politieke mening dat een wachtuitkering onwenselijk is. Ik ben wel voorstander van iets anders, om jonge mensen aan eerste werkervaring te helpen. En dus om bedrijfsleiders aan te moedigen om jonge onervaren mensen aan te nemen, en ermee een risico te nemen (investeren in hun verdere opleiding on the floor, terwijl het misschien een nietsnut zal blijken te zijn voor de bewuste job ...; risico dat er minder is als hij/zij kan bewijzen dat hij ervaring heeft). Bijvoorbeeld: sociale lasten èn belasting op arbeid, gedurende de eerste x jaren, degressief minderend in de tijd, lager maken. Maar geld geven aan iemand die niet werkt en die nog nooit gewerkt heeft: ik stem tegen. tot slot: stop met dat ondoelmatig lullen over het ultra-liberale karakter van de nva. Niemand gelooft jullie, en het maakt mensen zoals ik, (wellicht de meest linkse binnen het spectrum van centrum-rechts van de nva) alleen maar bereid om wat op te schuiven naar rechts.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 8 juli 2011 om 10:00. |
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Burger
|
Citaat:
|
|