![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik was al langer aan het denken dat het een bevordering van de veiligheid zou zijn, mocht je 'uitgenodigd' worden om een gedetailleerde scan-foto van je gezicht te laten maken, op "cruciale" momenten in het dagelijkse leven.
Bijvoorbeeld alvorens het binnengaan bij een juwelier, een bank, een discotheek die nogal vechtjassersgevoelig is .... Wat ik nu lees in de gazet, gaat nog een stap verder. link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110712_176 titel: Gezichtsscan bij juweliers in Rotterdam Een stap verder want er is een link naar de databank van de pakkemannen. Overbodig voor de preventie, vind ik. Een scan, heel duidelijk, met software die herkent of er gefoefeld wordt, is voldoende om zeer preventief te werken. De wetgeving kan voorzien dat de opgenomen foto vernietigd moet worden na een bepaalde periode; en dat het raadplegen van de opgenomen foto's door iemand anders dan de politie, en zelfs de politie enkel in het kader van een misdrijf, strafbaar is gelijk inbreuken op de privacy. Dit mag perfect gecombineerd worden met bewakingscamera's in de straten. Begint er al iemand te zweten wegens big brother ? Ik niet. Het internet zoals het nu marcheert, is veel problematischer dan dat spelleke van die opgenomen (maar slechts bekeken foto's ingeval van criminaliteit die evenredig is met de kosten van het opzoeken en bekijken van al die beelden) foto's. En gij ?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor mij geen Big Brother. Dank je feestelijk. Onze privacy wordt al veel te veel met voeten getreden.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Waar eindigt die hysterie? Hopelijk zullen ze onze gedachten binnenkort niet kunnen lezen.
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Enerzijds met een pluim in de kont in de meest compromiterende houdingen of naakt door de stad paraderen...en anderzijds: "hulp...onze privacy...."...echte grapjassen...you've got to love them...
Maar ni mee lachen hé....want da's dan weer "discriminerend" .... ![]()
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Iedereen wil zijn vrijheid om te doen en laten wat ie wil maar tolereert dat niet van anderen, zeker niet als die hun vrijheden storend ervaren worden. Men dweept met privacy maar loert constant naar anderen en wil alles weten over anderen of toch de illusie ervan... Kortom we zitten vol met tegenstrijdige gevoelens en belangen zodanig erg dat we geen vaste grond meer onder de voeten hebben; in een soort van quantum-flux tussen verschillende dimensies of realiteiten in zwevende. 't Is ook een beetje het causaliteitsvraagstuk hier weer (kip en het ei metafoor). Hoe meer men in de paradox investeert en die voed met de tegenstrijdigheden hoe meer ontredderd we zullen achterblijven en dringen zich maatregelen op die enerzijds pogen te voorkomen maar anderzijds ons ook schaden, vooral dan maatschappelijk gezien. We voelen ons constant onveiliger en onveiliger maar we weken het wel in de hand door die onveiligheid levende te houden zowel passief als actief door ons handelen en verward of verdeeld denken. We stellen ons als individu te pas en onpas boven het algemeen belang. Tevens schuiven we verantwoordelijkheden meer en meer af op anderen of op eenvoudige, vage bliksemafleiders. Het is ons falen als maatschappij en als mens dat onze eigen ondergang wordt. De hele wereld is een psychiatrische instelling geworden en de remedie lijkt zich verder en verder van ons te verwijderen puur door de eigen onwil om terug naar de basis te keren.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
zou je een probleem hebben, mocht een juwelier een sas in zijn winkel hebben met daarin de nodige scan-apparatuur, waardoor je niet in zijn winkel binnenkomt vooraleer een gedetailleerde foto van jouw gezicht opgeslagen wordt op een server op een verwijderde locatie. Als dan toch een overvaller binnengeraakt, dan is er tenminste een duidelijke foto van de crimineel. Als jij binnengeraakt ... dan betaal jij (jij, eerlijk als goud ![]() Zou jij om die reden naar een andere juwelier gaan, waar je zo gewoontjes binnen kunt stappen (afgezien dat die juwelier noodzakelijkerwijze een premie zal moeten aanrekenen in de prijs van zijn verkochte producten, teneinde het meer-risico op overvallen te dekken)? Idem dito voor het afhalen van geld aan een bancontact. (ik zou het leuk vinden dat de daar opgenomen scan zou moeten overeenstemmen met mijn smoelwerk; zo moet niemand anders geld gaan tanken met mijn kaartje ...)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat mijn eigen idee daaromtrend betreft: ik vind dat er een groot maatschappelijk debat moet komen met als gevolg een handvest waarin duidelijk en niet mis te verstaan wordt gestipuleerd wie en wanneer er mag gebruik gemaakt worden van die databanken. Afwijkingen moeten parlementair worden bekrachtigd en overtredingen zeer zeer zwaar gestraft. In dat geval moet het mogelijk zijn om de dwingende maatschappelijke toestand te lijf te gaan met dergelijke veiligheidsmaatregelen. Volledig off topic: het is uiteraard zinloos om een rigide opsporingsbeleid te stofferen met dergeljke speelgoedjes als men de dader strakts niet kan wegstoppen, veroordelen en/of straffen.
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog maar eens herhalen wat ik precies bedoel:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110716_019 Citaat:
heb jij bezwaar dat je gefilmd wordt, zelfs je gezicht heel erg in detail, in de metro van Brussel ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
“Any society that would give up an essential liberty for temporary security will deserve neither and lose both.” (Benjamin Franklin)
|
![]() |
![]() |