Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat heeft uw voorkeur:
Onmiddelijk stopzetten van de 'transfers' , desnoods met behoud van de eenheid van Belgie 9 52,94%
Onmiddelijke onafhankelijkheid, desnoods met behoud van 'transfers' 8 47,06%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2004, 20:09   #1
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Er is nogal wat discussie over transfers. hoe denkt u over de bovenstaande keuze?

(het volgende is later toegevoegd)
Ok iets van toelichting is misschien op zn plaats. Ik bedoelde eigenlijk de kennelijk controversiele transfers tussen Vlaanderen en Wallonie. Daar wordt veel over gerept op dit forum, dus vandaar de keuze. Er lijkt me niks tegen transfers tussen gemeenten en rijk. Maar we kiezen hier ook niet voor transfers naar onze oosterburen. Kiest vlaanderen voor transfers (buiten marginale EU tranfers) naar wallonie als dat haar onafhankelijkheid oplevert?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 20:14   #2
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
Er is nogal wat discussie over transfers. hoe denkt u over de bovenstaande keuze?
Transfers zijn voor mij niet de belangrijkste reden om voor onafhankelijkheid te kiezen, het is gewoon een teken aan de wand. Dus voor mij zou een onafhankelijkheid met transfers het beste zijn. In de EU zullen er trouwens altijd transfers zijn, in een groot-Nederland van rijkere naar armere regio's ook.

Ik denk dat wat de meeste mensen storend vinden aan de transfers is de onduidelijkheid over wat er mee gebeurt, en niemand heeft het gevoel dat het echt goed gebruikt wordt. Ook krijgen we stank voor dank: arrogantie en imperialisme.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 20:15   #3
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Geen van beide. Transfers zijn er immers altijd, als niet tussen de provincies noord en zuid, dan wel tussen de provincies oost en west. Dat is nu eenmaal zo als je met meer dan 1 mens in een land woont met een beetje SZ...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 20:17   #4
Hollander

Standaard

Misschien was de vraag niet duidelijk gesteld, ik bedoelde of transfers tussen twee onafhankelijke landen Vlaanderen en Wallonie te prefereren zijn boven een eenheidsstaat Belgie ZONDER transfers.
Oud 2 juni 2004, 20:18   #5
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Transfers niet. Wel een doorzichtige solidariteit, die moet blijven kunnen. Maar dan wel één waar we zelf voor gekozen hebben, die realistisch is en waar men aan de andere kant van de taalgrens geen misbruik van maakt.
Dit met een Onafhankelijke Vlaamse Republiek.
Oud 2 juni 2004, 20:19   #6
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien was de vraag niet duidelijk gesteld, ik bedoelde of transfers tussen twee onafhankelijke landen Vlaanderen en Wallonie te prefereren zijn boven een eenheidsstaat Belgie ZONDER transfers.
Ja...dat snapte ik wel, hoor...en ik kies nog altijd voor separatisme
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 20:21   #7
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke transfers bedoelt u? Ook die tussen de gemeenten? Ook die tussen arm en rijk?

Ik zou niet in een land willen leven zonder enige vorm van transfer. Zij zijn immers inherent aan het socialezekerheidsstelsel, alsook aan elke vorm van verzekering.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 20:24   #8
Hollander

Standaard

Ok iets van toelichting is misschien op zn plaats. Ik bedoelde eigenlijk de kennelijk controversiele transfers tussen Vlaanderen en Wallonie. Daar wordt veel over gerept op dit forum, dus vandaar de keuze. Er lijkt me niks tegen transfers tussen gemeenten en rijk. Maar we kiezen hier ook niet voor transfers naar onze oosterburen. Kiest vlaanderen voor transfers (buiten marginale EU tranfers) naar wallonie als dat haar onafhankelijkheid oplevert?
Oud 2 juni 2004, 20:25   #9
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Wat versta je onder transfers?
Elkaar helpen, zoals Ierland is kunnen groeien dankzij Europese steun?
Of een rot en corrupt systeem draaiende houden?
Oud 2 juni 2004, 20:34   #10
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Transfers tussen Genk en Kortijk mogen, maar tussen Tienen en buurgemeente Jodoigne mag dat niet?!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 20:59   #11
Flipdesuperkip
Burger

Flipdesuperkip's schermafbeelding

Standaard

ik kies resoluut voor Vlaanderen, maar in die optiek verdwijnen dan natuurlijk ook de transfers. Bovendien zijn de transfers maar één reden van de vele om voor een Vlaamse staat te kiezen.
Flipdesuperkip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 21:02   #12
Flipdesuperkip
Burger

Flipdesuperkip's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Transfers tussen Genk en Kortijk mogen, maar tussen Tienen en buurgemeente Jodoigne mag dat niet?!
Natuurlijk in het ene geval is het een doorzichtige solidariteit. In het andere weggegooide ontwikkelingshulp. Ik zou het Waalse gebied solidariteit (en dus geld) gunnen, maar dan onder ONZE voorwaarden en ook niet zo belachelijk veel.
Flipdesuperkip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 23:21   #13
Hans Van de Cauter

Hans Van de Cauter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

(het volgende is later toegevoegd)
Vlaanderen en Wallonië zijn geen aparte landen. België is het land. Wat met de Nederlandse transfers of de Duitse? Ook maar die landen splitsen dan?

www.belgischeunie.be
Hans Van de Cauter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 23:45   #14
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

De keuzen zijn niet relevant. Splitsen gaat zomaar niet gebeuren. Eénmaking wel : Een eengemaakt Europa dan. Gewoon niet tegen te houden!
Gezien het dan logisch is om volgens taal en enkele andere criteria de regio's uit te stippelen (die regio's zijn er nu al: de gewesten) ... hebben de Vlamingen wat ze altijd gewild hebben zonder moeite.

Die transfers doorzichtig maken en redelijk houden wat niet redelijk is, dat is dus het enige wat er moet gebeuren en de enige logische keuze.
Oud 9 juni 2004, 10:45   #15
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Onmiddelijke onafhankelijkheid zonder behoud van die transfers.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 11:55   #16
België04
Schepen

België04's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gezien het dan logisch is om volgens taal en enkele andere criteria de regio's uit te stippelen
Logisch?
België04 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 17:23   #17
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Geen van beide. Transfers zijn er immers altijd, als niet tussen de provincies noord en zuid, dan wel tussen de provincies oost en west. Dat is nu eenmaal zo als je met meer dan 1 mens in een land woont met een beetje SZ...
Foundation, de enorme transfers zoals die van Vlaanderen naar Wallonië bestaan nergens ter wereld.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 17:26   #18
luc broes

Standaard

"Onmiddelijk stopzetten van de 'transfers' , desnoods met behoud van de eenheid van Belgie"
Deze optie bestaat niet. Als de transfers eindigen, dan eindigt België.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 17:44   #19
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Solidariteit is geen probleem voor mij, en evenmin voor de meeste N-VA-ers of hardlijnige CD&V-ers denk ik. Maar er is een verschil als die transfers niet transparant zijn en op een andere manier.
Wanneer een zwangerschap evenveel en evengoed en correct geneeskundig wordt omringd tussen plaats A en plaats B is er geen probleem, maar wel als punt B verspillend is en toch geld wil krijgen van A...
Wie arm is moet meer krijgen, geen enkel probleem. maar niet geven aan wie naar de dokter wil! Geven wie naar de dokter moet!
Werkloosheidssteun voor wie echt werk zoekt en echt niet kan krijgen, niet voor wie niet echt zoekt en/of niet echt wil werken.

Gelijke steun en verdeling, voor wie gelijkaardig de verantwoordelijkheid draagt. En internationale vergelijkingen in de geneeskundige zorg hebben aangetoond dat dat in Wallonië verspillender is dan in Vlaanderen. En wat het aangeven van werkonwilligen in Wallonië is, wel dat kennen we wel allemaal...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 18:39   #20
België04
Schepen

België04's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelijke steun en verdeling, voor wie gelijkaardig de verantwoordelijkheid draagt. En internationale vergelijkingen in de geneeskundige zorg hebben aangetoond dat dat in Wallonië verspillender is dan in Vlaanderen. En wat het aangeven van werkonwilligen in Wallonië is, wel dat kennen we wel allemaal...
En door de geroemde federaliseringen kan u dat niet aanpakken.
België04 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be